ge
door gerthuus Aug 24, 2008 om 16:26
Elektronica & tv

Digitenne - beeldformaat

Ik ben in the bezit van digitenne (werkt prima) en nu wil ik een nieuwe tv aanschaffen. Nu hoor ik dat digitenne bij groot beeldformaat snelle beeldwisselingen niet goed aankan. Is dit waar en welk beeldformaat zou wel acceptabel zijn?

2674 7 Rapporteer

labswans
door labswans - Aug 24, 2008 om 16:42
1918 Antwoorden / 10 Vragen

digitenne heeft niks met omschakleen beeldformaat te maken  wel uw tv !!!!

labswans
door labswans - Aug 24, 2008 om 16:50
1918 Antwoorden / 10 Vragen

digitenne heeft niks met omschakleen beeldformaat te maken  wel uw tv !!!!

holstein
door holstein - Aug 24, 2008 om 17:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het heeft niks met omschakelen van beeldformaat uit te staan zoals je zegt Labswans, maar ik denk dat de vraagsteller bedoeld dat voor de hele grote tv schermen digitenne niet heel geschikt is en dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord.
Vraag het bij een tv zaak, want bij welke beeldgrootte digitenne je nog een redelijk goed beeld kan bieden weet ik zo ook niet......

ma
door martin1 - Aug 24, 2008 om 19:46
346 Antwoorden / 4 Vragen

Tot 32" op voldoende afstand (2,5-3,5m) is voldoende kwaliteit. Voor grotere panelen of kortere afstand is de bandbreedte van het digitenne signaal te laag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 25, 2008 om 00:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Gert,

Dat Digitenne (=DVB-T)prima werkt, zou je niet opmerken als je dat vergelijkt met satelliet (=DVB-S) ontvangst.
Daarbij vergeleken is DVB-T ontzettend grof beeld. Hoe groter het beeldformaat, hoe grover het beeld. De bandbreedte van DVB-T is slechts 8 MHz. Daar kun je niet alles in kwijt voor een verfijnd beeld.
DVB-T is een compromis en dat is nooit ideaal.

Bij een TV is van oudsher een vuistregel dat je kijkafstand zo'n 6 maal de beelddiagonaal dient te zijn. Bij Digitenne mag dat wel 8 à 10 maal zijn.
Het ligt dus aan de grootte van je kamer of je er verstandig aan doet een grootbeeld TV aan te schaffen.

Hardware ERror MAN.

ge
door gerthuus - Aug 26, 2008 om 19:20
5 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Freya, Bedankt voor de duidelijke uitleg van het probleem, ook de overige antwoorden geven mij een duidelijk inzicht in de materie. Nu kan ik met een duidelijk verhaal richting tv verkopers gaan voor wat de aanschaf van een tv betreft. Nogmaals dank.

freya
door freya - Aug 26, 2008 om 19:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gerthuus,

De 'verminderde' beeldkwaliteit, met name zichtbaar bij snelle bewegingen, van Digitenne heeft alles te maken met de manier waarop het digitale signaal bij je binnenkomt.

Om het simpel uit te leggen, bij digitale televisie praat je over 'veel data' die per tijdseenheid verwerkt moet worden. Om al die data te kunnen versturen wordt 'datacompressie' toegepast.
Je kunt het vergelijken met het comprimeren van audio tot mp3 bestanden. De bestanden worden kleiner en kunnen dus makkelijker worden verstuurd, maar dat gaat dan ten koste van de kwaliteit van het oorspronkelijke signaal. Bij videobeelden via digitenne werkt dat net zo. Die compressie ga je in het beeld zien als een 'blokkerig' beeld en hoe groter het scherm, des te eerder zul je het zien.
Om een richtlijn te geven zou ik zeggen, als het scherm groter is dan 40" zou ik niet voor digitenne kiezen. En andersom, als je digitenne wilt blijven gebruiken, schaf dan een scherm aan dat niet groter is dan 40".

Maar het blijft persoonlijk en je zou het zelf eens moeten gaan bekijken bij een kennis die digitenne heeft.

m.vr.gr. Freya