re
door reits194 Jan 4, 2009 om 12:11
Elektronica & tv

Electronische Programmagids (EPG) van Interactieve TV (KPN)

Interactieve TV is voorzien van een Electronische Programmagids (EPG) Hierdoor kan je snel overzicht krijgen van programma's en daar naar toe schakelen  of opnames op de harde schijf programmeren. Ook zit er een infofamtiefunctie op. Bereikbaar via gele toets op de afstandbediening. Van het gekozen programma zie je dan extra inhoudinformatie. Vrij vaak is deze informatie niet compleet. Halverwege een zin is de informatie "op".  Volgens KPN is dit een onbekende klacht. Inmiddels ben ik 2 ontvangers verder en vele, vele resetten, nieuwe software etc. Klacht blijft. Hebben andere gebruikers deze klacht ook?

Opnames plannen via de EPG lijkt hartstikke handig. Echter de EPG wordt niet actueel bijgehouden. Bij (bijvoorbeeld verlenging voetbalwedstrijd) loopt de geplande opname volkomen in de soep. Dat was bij mijn oude videorecorder beter op orde. Die programmeerde zich via de actuele teletekstprogrammapagina.

4481 6 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 4, 2009 om 19:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik weet niet of u altijd het "kastje" aan heeft staan. Als u de EPG echt wilt gebruiken moet dat eigenlijk wel. De EPG wordt namelijk vaak in de nacht of vroege morgen ge-update. Maar als uw kastje dan stroomloos is wordt het niet actueel gehouden. Bij ZIGGO is soms de EPG helemaal leeg als de stroom eraf heeft gestaan. En tussentijds bijstellen doet volgens mij geen één provider of kabelboer.

Vr.gr. poltol

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 4, 2009 om 19:36
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Mijn ervaring (met Canal Digitaal) is dat de EPG niet wordt bijgehouden, dus niet actueel is. Ook een wisseling van zomer- naar wintertijd (of andersom) blijkt erg ingewikkeld en dus niet betrouwbaar. En inderdaad: soms houd de text gewoon op...

De EPG is een leuke aanvulling, echter in Nederland (tenminste bij Canal Digitaal, blijkbaar ook niet bij KPN, ik denk dat zij de zelfde data gebruiken) niet betrouwbaar. Ik zou dus lekker, naast uw gezond verstand, de TVgids en/ of teletext blijven gebruiken.

sleutelaar
door sleutelaar - Jan 4, 2009 om 20:28
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Reits 194

heb sinds enige tijd een nieuwe dvd recorder aangeschafd enkel en alleen omdat de video defect is

het epg is inderdaad een grote ergenis programa,s staan vaak verkeerd vermeld of in de gids of op het EPG menu of duren langer dan vermeld of starten eerder

de video recorder met PDC vond ik veel beter

heb dit al bij mijn leverancier gemeld, ga ook mijn beklag doen bij de gids samensteller en bij de leverancier van mijn dvd recorder dat deze niet aan mijn verwachtingen voldoet

je hoort nog van mij wat hun reactie is want dit probleem moeten toch veel mensen last van hebben

groet van de sleutelaar

poltol
door poltol - Jan 5, 2009 om 20:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Mijn ervaringen met PDC en VPS zijn even beroerd als die van vraagsteller met de EPG van KPN. Degene die dit moeten bijhouden en/of invoeren doen dat niet of erg slecht. De omroepen steunen dit alleen in woord maar zeker niet in daad. Ook onze VARA maakt er een potje van, het klopt maar zelden.

Vr.gr. poltol

pj
door pjcvankempen - Jan 5, 2009 om 21:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees 2 klachten in de vraag:

de epg wordt niet actueel bijgehouden: hier kan de de leverancier van de dvd-recorder niets aan doen.

De EPG die ik zelf sinds kort (naar tevredenheid) gebruik wordt bij ons aangeleverd via het kanaal van eurosport, en werkt naar behoren.

Ik weet alleen niet wie voor de inhoud zorgt, en wie dit signaal koppelt aan eurosport. Wat ik kon vinden op internet is dit iets wat de aanbieder van het tv-signaal bepaalt, dus in dit geval zou KPN degene zijn die je verder zou moeten helpen.

Daarnaast bestaan er nog signalen als PDC en/of VPS. Dit zijn ook signalen die meegestuurd kunnen worden om aan te geven of een programma later begint/uitloopt etc.
Deze feature werd 20 jaar geleden al aangeboden, maar het heeft lang geduurd voordat het door de zenders meegezonden werd. Ik weet eigenlijk niet of het nog gebruikt wordt en/of goed meegezonden wordt. Maar ook hier voor geldt dat dit onafhankelijk is van je apparaten. De zender *RTL, BBC enz, enz) moeten dit meesturen, en je leverancier moet het ook doorsturen.

re
door reits194 - Jan 5, 2009 om 21:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Reactie van de KPN op mijn klacht over EPG:

“De programmainformatie heeft een beperkte ruimte. Zodra er meer informatie wordt verstrekt wordt daardoor niet alle informatie zichtbaar. Onze excuses hiervoor. KPN is hiervan op de hoogte en er wordt onderzocht of het mogelijk is om deze ruimte uit te kunnen breiden.

Wat betreft uw klacht over de actualiteit van de EPG informeren wij u als volgt:

Zodra omroepen hun programma's wijzigen worden deze niet altijd op tijd doorgegeven aan KPN waardoor het mogelijk is dat de door u gewenste programmeringen niet de juiste programma’s opnemen”.

Het blijft vreemd dat in deze digitale tijd “online” informatie door de KPN niet actueel kan worden gehouden. Als aanbieder van het product Interactieve TV vind ik het nogal eenvoudig om de Omroepen eenzijdig verantwoordelijk te stellen voor de juistheid en snelheid van informatie.

Positief is dat KPN binnen 24 uur reageerde op de door mij gestelde vragen.

Vriendelijke groeten