va
door vanheuvelen_1 Oct 18, 2010 om 18:38
Elektronica & tv

Geheugen BeBook Neo

Ik heb een Bebook Neo gekocht met een geheugen van 512 mb, althans volgens de verkoper en zo staat het overal in advertenties. Nu blijkt het bruikbare geheugen maar 307 mb te zijn omdat ruim 200 mb gebruikt wordt voor de interne software. Volgens de firma Bebook is dit normal, toch voel ik mij bekocht. Is dit ook normaal of wordt ik belazerd door de firma?

1120 10 Rapporteer

genius
door genius - Oct 18, 2010 om 21:17
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo vanheuvelen,

In antwoord op de vraag: Is dit ook normaal of wordt ik belazerd door de firma? ja, dit is normaal. Het gaat om het totaal interne geheugen wat er wordt vermeld, en dus [u]niet[/u] over het resterende vrije geheugen. Ongeacht welk of wat voor apparaat je ook aanschaft waarin over een intern geheugen gesproken wordt: het zal altijd gaan om het aanwezige geheugen en nooit om het vrije geheugen.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende inhoud heeft en dat het e.e.a. nu duidelijk is,

M.vr.gr.

G.

va
door vanheuvelen_1 - Oct 18, 2010 om 21:57
8 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=genius schreef op maandag 18 okt 2010, 21:17]Hallo vanheuvelen,

In antwoord op de vraag: Is dit ook normaal of wordt ik belazerd door de firma? ja, dit is normaal. Het gaat om het totaal interne geheugen wat er wordt vermeld, en dus [u]niet[/u] over het resterende vrije geheugen. Ongeacht welk of wat voor apparaat je ook aanschaft waarin over een intern geheugen gesproken wordt: het zal altijd gaan om het aanwezige geheugen en nooit om het vrije geheugen.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende inhoud heeft en dat het e.e.a. nu duidelijk is,

M.vr.gr.

G.
Toch blijft het vreemd dat 40% gebruikt wordt voor de software en dat in voorlichting van verkopende bedrijven gesproken wordt van "512mb geheugen goed voor 1000 boeken" .

freya
door freya - Oct 18, 2010 om 21:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vanheuvelen,

Je hoeft je echt niet bekocht te voelen hoor. Bij alle kleinere apparaten, waar software op staat en die verder geen aparte schijf hebben voor de besturingssoftware (zoals bij een computer), werkt dit zo. Een PDA of smartphone met een bepaalde hoeveelheid geheugen heeft ook niet al het geheugen voor de gebruiker beschikbaar. Ook daar wordt een stuk van het geheugen in beslag genomen door de besturingssoftware en de aansturing van het display.
Een iPhone wordt verkocht met een hoeveelheid geheugen van 8Gb, 16GB of 32GB, maar levert (als ik mij niet vergis) ongeveer 1GB geheugen in aan ruimte die nodig is voor de besturingssoftware.
In jouw geval is het een beetje sneu, dat de hoeveelheid geheugen die nodig is voor de besturingssoftware, een significant deel is van het totale geheugen, maar helaas, het is niet anders.

m.vr.gr. Freya

genius
door genius - Oct 18, 2010 om 22:04
886 Antwoorden / 4 Vragen

@vanheuvelen,

Ik denk dat de aanvullende info van freya (@freya: perfect! ) voor zich spreekt!

Nogmaals succes toegewenst,

M.vr.gr.

G.

freya
door freya - Oct 18, 2010 om 22:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, ik lees in de specificaties van de Bebook Neo dat je SD-kaartjes kunt gebruiken, dus als je méér geheugen nodig hebt, dan zet je de boeken toch op meerdere SD-kaartjes? Elk familielid z'n eigen SD-kaartje bijvoorbeeld?

Freya

va
door vanheuvelen_1 - Oct 19, 2010 om 08:33
8 Antwoorden / 10 Vragen

=freya schreef op maandag 18 okt 2010, 22:10:
Overigens, ik lees in de specificaties van de Bebook Neo dat je SD-kaartjes kunt gebruiken, dus als je méér geheugen nodig hebt, dan zet je de boeken toch op meerdere SD-kaartjes? Elk familielid z'n eigen SD-kaartje bijvoorbeeld?

Freya

Dat wist ik en ik heb ook een sd kaartje aangeschaft. Toch zou ik het zorgvuldiger vinden wanneer het feitelijke gebruiksgeheugen bekend zou worden gemaakt, sowieso omdat 512 mb niet zoveel geheugen is. Dan is 40% gebruiken voor software wel erg veel, omdat ook geheugen tegenwoordig spotgoedkoop is. Ik heb een Flip videocamera met 8u gb geheugen. Daarvan wordt nog geen 300 mb gebruikt voor software. Dat zijn toch betere verhoudingen.
In ieder geval iedereen bedankt voor de moeite om mij te antwoorden.

ma
door martijnsk - Oct 19, 2010 om 09:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vanheuvelen,

Freya geeft een goede uitleg hoe het werk met geheugen. Toch heb ik het idee dat u niet tevreden bent en u bekocht voelt. Ik verkoop zelf e-readers en misschien dat ik u kan uitleggen hoe dit komt, al vind ik dat dit eigenlijk had moeten worden verteld door de verkoper waar u hem bij kocht. Elk apparaat wat de software nodig heeft zal dit ergens moeten hebben geïnstalleerd, dit doen zij vaak op een 'vast' geheugen zodat het apparaat blijft werken als u het sd kaartje verwisselt. Ook is het zo dat des te meer functionaliteit uw apparaat (niet alleen e-readers) u biedt des te meer geheugen wordt gevraagd. Als voorbeeld heeft mijn eigen reader (een Kindle3) 4 gb geheugen. Maar wordt daar ongeveer 1 gb (een kwart!) van af gesnoept voor de software. Toch blijft er dan nog ruimte over voor 3,500 boeken. 200 mb aan besturingsprogramma's is dus een zeer kleine hoeveelheid software. Zeker gezien het feit dat de Bebook Neo overweg kan met zowel .epub als .mobi.
Toch ben ik het met u eens dat voor een reader van ongeveer 329,- de fabrikant er best een groter geheugen in mag doen. Aangezien ze dit niet lukt is een sd kaart een uitstekend middel om dit zelf te doen, een klein kaartje (2gb) van nog geen 10 euro is meer dan voldoende.

Met vriendelijke groet,

mastag
door mastag - Oct 19, 2010 om 10:00
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste van Heuvelen,

Aan de ene kant snap ik dat u zich een beetje bekocht voelt, aan de andere kant op 307 vrije MB's kunt u zeker een ruime 200 boeken kwijt. Dat is toch nog steeds een behoorlijke hoeveelheid. Heeft u ze gelezen, zet ze over op de pc en zet er 200 nieuwe op.

Mastag

va
door vanheuvelen_1 - Oct 19, 2010 om 11:49
8 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil iedereen vriendelijk danken voor de reacties op mijn vraag. Ik begrijp de antwoorden, ben zeker niet ontevreden over mijn Bebook, toch blijf ik van mening dat het de verkoper zou sieren dat men bij de voorlichting aandacht schenkt aan het gebruik van het geheugen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik blijf het onzorgvuldig en ook een beetje onfatsoenlijk vinden. Toen ik mijn Flip Ultra HD camera kocht wist ik dat een deel van het geheugen gebruikt zou worden voor de software. Die informatie mag je voor andere elektronica toch ook gewoon verwachten? En waarom niet gewoon een DvD erbij leveren met de software?
Nogmaals hartelijk dank.

freya
door freya - Oct 19, 2010 om 12:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vanheuvelen schreef op dinsdag 19 okt 2010, 11:49]....
En waarom niet gewoon een DvD erbij leveren met de software?
Nogmaals hartelijk dank.
Maarre.... wat schiet je dáár dan mee op? Om te beginnen wordt het product dan weer duurder (er moet een DVD gefabriceerd worden) en ga je dan vervolgens zelf die software op het (lege) apparaat zetten? Dan ben je uiteindelijk toch net zover van huis? Dan zit je toch nog steeds met een apparaat waarvan een (groot) deel van het geheugen in beslag wordt genomen door de besturingssoftware? Alleen heb je er die dan zelf opgezet.
Of begrijp ik het dan niet helemaal?

Freya