Dv
door DvM Mar 17, 2022 om 16:49
Elektronica & tv

Grote hoeveelheid reclamedrukwerk van Delta / Caiway in de bus

Ik word doodgegooid met reclame van Delta Fiber / Caiway (over glasvezel in de buurt..) zo van "Aan de bewoner(s) van [adres]". Vraag me af of anderen hier deze ervaring delen, en wat de beste weg is om er consequenties aan te verbinden. Bijvoorbeeld een melding bij ACM.

Hier zijn de details:

- Ben recentelijk verhuisd. Bij de bezichtiging zag ik de eerste grote, lange envelop van dit soort reclame al op het keukenblok liggen (was al op de mat beland)

- In de eerste week kreeg ik bijna dagelijks post met reclame over aanmelding bij hun glasvezelnetwerk. Het is papier en inktverspilling, ze pakken het erg groots aan, bijv. een format van een krantje waarin lokale ondernemers (betrokken bij het "oprichten van het glasvezel in centrum" initiatief) en een aantal gezinnen aan het woord kwamen, met een leuk verkooppraatje. Nu, na de eerste week, krijg ik het ongeveer om de dag. Het totaal aantal poststukken en folders van dit bedrijf ligt al boven de 20.

Iedere keer is het een ander format, ze formuleren het anders, het aantal pagina's verschilt. Maar in andere woorden (per poststuk) komt steeds dezelfde boodschap naar voren: we hebben een x aantal inschrijvingen nodig om de fysieke glasvezel-infra onder de grond te realiseren, en als u er een van bent dan wordt de kabel vrijblijvend naar uw woning doorgetrokken. Ze willen me een kabel abbonement aansmeren, in afwachting van 100% glasvezel. En natuurlijk een verhaaltje over hoe innovatief ze zijn, hoe goed hun landelijk netwerk is, enz. Ik heb al een internetprovider, ben echt niet geintresseerd.

Ben er klaar mee, word letterlijk met reclamedrukwerk gebombardeerd. Ik heb een NEE/NEE sticker, maar dit glipt er doorheen doordat het "Aan de bewoners" is geaddresseerd. Ik heb ze eenmalig gebeld met het verzoek om te stoppen, en dat doen ze uiteindelijk niet. Dus, hebben andere mensen hier ook last van, en wat zijn de ervaringen (vraag me bijv. af of het  vooral net verhuisde mensen treft) en zo ja, kunnen we niet met zijn allen een melding maken bij ACM (Autoriteit Consument en Markt) of een andere instantie? Dan valt het wel op.

7942 24 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2022 om 16:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Post geadresseerd aan de bewoner van is geadresseerde post die niet onder reclame valt. Mogelijk dat postfilter iets kan doen. Maar aan geadresseerde reclame doe je niks.

Dv
door DvM Mar 17, 2022 om 16:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is een postfilter? Het is wel te doen om gewoon post met het Delta Fiber of Caiway logo niet meer te openen en weg te gooien, maar het gaat mij ook om principes. Dit zullen ze gerust bij vele huishoudens doen, met een papiersoep en inktverspilling als gevolg.. bij het uitblijven van een reactie van de bewoners, zoals mij (ik heb nl. al een kabelprovider, heb dat ook gezegd toen ik belde of ze willen stoppen) gaan ze gewoon door met het verzenden van dit soort reclamestukken. Na de eerste week krijg ik elke paar dagen weer zo'n brief in de bus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2022 om 16:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@DVM ook hier, zie deze info: https://postfilter.nl

Dv
door DvM Mar 17, 2022 om 17:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt @heremietkreeft

Dv
door DvM - Mar 17, 2022 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

En voordat iemand advies wilt geven om nogmaals te bellen met het bedrijf zelf, om te stoppen.. daar loop ik niet warm voor. Het is een zeer aggressieve marketingcampagne van een brutaal bedrijf met een slechte houding. Het zou de omgekeerde wereld zijn, om een bedrijf meermaals te vragen om alsjeblieft te stoppen met lastig vallen (zonder toestemming om mee te beginnen).

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2022 om 16:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat zou niet eens helpen! Hoe dan ook, niet mee in zee gaan.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2022 om 16:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas gebeurt dat indie  hey gericht is aan : de bewoner(s) van .... adres... .
Hoe dan ook kunt u een melding doen bij Consuwijzezer en zie deze info van de overheid met o.a. 'bewoners'als geadresserde en dan melden bij 'Postfilter'.  https://postfilter.nl

Maar toch aanvullend: de info kan ook zinnig zijn omdat zoals nu het geval bij KPN er door hen wordt gemeld als er sprake is van aanleg van glasvezelkabel in uw omgeving met vraag om toestemming om dat dan ook bij uw woning aan te sluiten zonder dat u dan ook ergens aan vast zit resp. er druk wordt uitgeoefend om dan die aansliuiting ook te benutten en dus ook geen bijzondere aanbiedingen, (zogenaamde) korting etc.  U bent dan bijv. wel op de hoogte dat er een ntrottoir bij u kan worden opengebroken met eventuele hinder.

Dv
door DvM Mar 17, 2022 om 17:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, vooralsnog dacht ik alleen aan ACM en nu heb ik de opties Consuwijzer en postfilter.nl erbij. Het blijft toch jammer dat een variant op de NEE/NEE sticker dit soort zaken niet kan tegengaan, want dat bestaat nog niet. Maar nogmaals, voor mij gaat het vooral om het principe en dat het brutaal + papiersoep en inktverspilling is (immers het ongeopend weggooien van post met hun logo erop is te doen).. dus ga zeker melding maken op wat plekken. Ze denken zeker, als we maar blijven en blijven sturen dan kunnen mensen er niet meer omheen dat we bestaan en gaan ze overstag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2022 om 17:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

panter22
door panter22 - Mar 17, 2022 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het is maar te hopen dat je Ziggo hebt en dat die het goed blijft doen.
Want internetten via de telefoonlijn van de KPN zal bij aanleg van glasvezel steeds langzamer gaan werken en op den duur verdwijnen.
Dan kun je hier klagen dat je niet meer kunt downloaden omdat de verbinding steeds uitvalt.
Bij ons in de gemeente was de glasvezelaansluiting gratis. De woningstichting verplichtte ons mee te werken een aansluiting in de meterkast te laten zetten. Uiteraard hoefden wij  geen abonnement te nemen.
Glasvezel bestaat al minimaal 10 jaar en nu zijn jullie eindelijk aan de beurt? Hoe kun je dan ontevreden zijn.
Last hebben van folders in de bus? Je kunt ook overdrijven. Gooi die folders in de oud papierbak.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2022 om 17:42
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zodra het gewenste x aantal bereikt is zal het wel stoppen, ik krijg ook regelmatig zo'n reclame krant gericht aan de bewoners in de bus, het nieuws lees ik digitaal dus de reclamekranten worden voor andere doeleinden gebruikt.
Wat over blijft gaat naar de papiercontainer.
Verder niet klagen maar voorlopig dragen.

sira
door sira - Mar 17, 2022 om 18:04
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb voor dergelijke dingen in de tuin een grote bak op wieltjes staan. Daar doe ik alle papier in waar ik niets (meer) mee doe.
Laten we hopen dat de problemen niet groter worden dan dit, bijvoorbeeld weer een nieuwe Corona golf of Poetin.

me
door mein33 - Mar 17, 2022 om 20:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze reclamecampagne 'STOPT' vanzelf zodra er genoeg klanten geronseld zijn om de aanleg van het netwerk rendabel te kunnen aanleggen.
Nog even de papiercontainer blijven voeden en zonder dat u er dan erg in heeft ontvangt u (t.z.t.) deze wervingsreclame niet meer.

Maak je niet druk om een drukwerkpapiertje welke is bedoeld om druk op de potentiële klant uit te oefenen. ;-))

sira
door sira - Mar 18, 2022 om 08:54
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien is deze brievenbussticker iets voor u
Trashhack: Ja! Ik wil een sticker op mijn brievenbus

Franske1958
door Franske1958 - Mar 18, 2022 om 09:37
433 Antwoorden / 2 Vragen

Het is al langer bekend dat KPN over niet al te lange tijd afscheid gaat nemen van de vaste telefoonlijn en glasvezel als opvolger gaat aanbieden.
Voor internet zijn er, afhankelijk wat U daar gaat doen, nog vele andere mogelijkheden zoals: Ziggo, starlink, een (5G?) mobieltje dat al dan niet is
gekoppeld met uw tablet of laptop, opendare wifi spots etc.  Voor TV te kijken zijn er ook genoeg glasvezelloze alternatieven, zoals Ziggo,
Digitenne of een schotel antenne.   Voor radio is er de FM band of DAB+   "ben recentelijk verhuisd"     Betreft het een koop of huurwoning?
Hier in mijn straat kregen we een jaartje of 5 geleden ook dergelijke stapels reclame drukwerk en dan met de tekst:  "Wij hebben toestemming
gekregen om glasvezel aan te gaan sluiten in deze woning"  Bij navraag bij de woningstichting bleken ze daar helemaal van niets te weten.
En die op hun beurt al hun huurders een brief stuurden dat de huurders uitdrukkelijk NIET verplicht waren om mee te doen. Hetgeen  tot gevolg
had dat de trottoir toch opengebroken werd bij iedere bewoner die niet mee deed dat ze daar recht voor hun voordeur op de trottoir een diep
gat gingen graven, dat 3 dagen open lieten liggen, om er vervolgens heel demonstratief een meter of 10  glasvezelkabel gingen oprollen en dat
in een plastic doos deden en de boel weer dichtgooiden en de tegels zeer slecht terug legden.

do
door dolfin Mar 18, 2022 om 13:00
4 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze dat bij ons zouden flikken hebben ze een probleem. De stoep is openbaar terrein, maar van de stoep naar de voordeur is mijn terrein en daar mag alleen gegraven worden als ze toestemming hebben van ons als bewoners/eigenaren vam de woning. En als ze het open maken terwijl wij niet thuis zijn en slordig dicht leggen krijgen ze de rekening van de stratenmaker die het wel weer netjes heeft gemaakt.  En wat betrefd de stoep.zou je bij de gemeente na kunnen vragen of ze daar toestemming voor hebben.

panter22
door panter22 Mar 20, 2022 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de aanleg van glasvezel op de openbare grond is een vergunning van de gemeente nodig.
Vergunningen worden gepubliceerd in het plaatselijke nieuwsblad en staan op de site van de gemeente.
Jouw pad naar de voordeur wordt niet opgegraven.
Er wordt niets zonder jouw toestemming op jouw terrein uitgevoerd.
Als je instemt met de aanleg van glasvezel in jouw huis dan wordt de glasvezelkabel vanaf de openbare stoep onder de grond naar jouw woning geschoten naar de plaats waar de kabel naar binnen moet. Daar zie je niets van.
Pas als je kabel bij jouw huis is moet een een tegel of wat grond verwijderd worden.
Je begint je al druk te maken over iets wat je niet eens hebt of misschien niet eens krijgt.

Ja
door JannieBoe - Mar 18, 2022 om 09:50
124 Antwoorden / Vragen

Hallo @DVM, ik herken het helemaal. Ten tijde van de aanleg van glasvezel in het dorp waar ik woonde hetzelfde. En dan ook nog regelmatig vrolijke verkopers met hippe hesjes aan de deur. Heel erg opdringerig. Tegen die post was niks opgewassen. Het hield gelukkig wel op toen de aanleg helemaal rond was.
De bezoekjes hielden uiteindelijk ook op toen ik voor de zoveelste keer had verteld dat ik geen belangstelling had. Ziggo voldeed voor mij prima. Ook glasvezel, op een heel klein stukje na, zenderaanbod TV waar zenders te zien waren die niet bij glasvezelproviders beschikbaar waren, snel en vrijwel nooit storingen, en een goedkoper pakket dan de glasvezelproviders konden bieden.
Misschien helpt een apart briefje op uw deur over Delta Fiber en Caiway reclame. Succes.

me
door mein33 Mar 18, 2022 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@janniboe,
De postbode kijkt alleen naar straat en huisnummer en niet verder dan dat. Dus het apart op de deur plakken van een briefje met welke geadresseerde poststukken je wel of niet zou willen ontvangen heeft geen ankele zin.

Ja
door JannieBoe Mar 18, 2022 om 18:45
124 Antwoorden / Vragen

Daar hebt u gelijk in @MEIN33, ik was er vanuit gegaan dat de providers zelf reclame verspreidden maar dat gaat natuurlijk via de post zoals u aangeeft.

rj
door rjw - Mar 18, 2022 om 12:41
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als je niet iedere envelop openmaakt en gaat kijken wat er in zit, maar het gelijk bij het oud papier gooit scheelt het al een hoop ergernis lijkt me. Je besteedt er nu wel erg veel tijd aan.

Kn
door Knarfje60 - Mar 18, 2022 om 13:12
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik doe is het verzendadres aanpassen (return to sender) en stuur het zonder porto terug. Dan betalen hun de verzendkosten met boete. Het houdt dan vanzelf op.

ma
door marleenvanh - Mar 18, 2022 om 13:25
453 Antwoorden / 1 Vragen

RETOUR AFZENDER plus de tekst: Deze Bewoners zijn NIET gediend van dit soort verkapte reclameboodschappen. Het levert u niets op, behalve  getergde bewoners!. Gelieve derhalve dit adres van uw mailinglist te schrappen. Is voor iedereen prettiger. Vr. gr. (en dan uw paraaf) op de enveloppe schrijven en hoppa weer de bus van post nl in. Bij mij heeft dat tot nu toe gewerkt, soms was 1x herhalen nodig. Veel succes!

mo
door mof - Mar 18, 2022 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik schrijf op de post met: "aan de bewoners van dit adres" de opmerking: "RETOUR AFZENDER" en stop de post in de oranje PostNL brievenbus.

Dit is een vorm van SPAM. Waar internetproviders verplicht SPAM moeten verminderen en niet mogen meewerken aan versrpeiding van SPAM mag de PostNL dit
blijkbaar wel met papieren post. En het is SPAM, want als iemand jouw emailadres weet en ongevraagd zonder jou te kennen reclame gaat sturen op dat emailadres dan
heet dat SPAM. Als dus iemand zonder dat die jou kent post gaat sturen naar je huisadres (en dat is wat gebeurt!!) dan is dat dus OOK SPAM!

Als iedereen die tegen deze postverspreiding is de post gewoon retour afzender stuurt heeft de PostNL daar een hoop werk aan dat niet door de geadresseerde betaalt wordt, maar uiteindelijk door de opdrachtgever moet worden bekostigd danwel door PostNL zelf.

Als ik dit in mijn eentje doe werkt het niet, als honderdduizend "eentjes" dit doen dan gaat het wellicht werken en stopt hopelijk PostNL met dit gedoe.

Om dezelfde reden ben ik ook tegen het plan om een internetregister aan te leggen ter vervanging van de Nee-Nee sticker .... dan wordt het voor de opdrachtgever wel heel
makkelijk gemaakt om te kijken of een adres een Nee-Nee sticker heeft en dan aan dit adres van die ongevraagde geadressseerde post te sturen.

cv
door cvdbergh - Mar 18, 2022 om 13:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af wat je doet van ander post, zoals van gemeente of verhuurder, die met "Aan bewoners van" worden verstuurd.
Zijn die ook hinderlijk?

Ja
door JannieBoe Mar 18, 2022 om 18:48
124 Antwoorden / Vragen

Sturen die dan meer dan 20 stuks post over hetzelfde onderwerp? Lijken me toch bij uitstek instanties die komen met relevante informatie en niet met een stortvloed aan reclame.

Er
door Erikkkk - Mar 18, 2022 om 17:23
12 Antwoorden / Vragen

Retouneren naar de afzender kan een oplossing zijn.

Girlpower
door Girlpower - Mar 18, 2022 om 17:30
7 Antwoorden / Vragen

Gaat hier gewoon via de achterdeur in de papiercontainer! Krijg bijna iedere maand post van die welkoop over die dagreizen maar ook dat gaat hier via de achterdeur naar de papiercontainer! Ben er al zo vaak mee bezig geweest om.dit te stoppen maar ik.lees het niet eens meer !

Girlpower
door Girlpower - Mar 18, 2022 om 17:32
7 Antwoorden / Vragen

Postfilter.nl of anders via klachtencompas!

re
door red1 - Mar 18, 2022 om 18:24
329 Antwoorden / 1 Vragen

kijk of er ergens een antwoord nummer staat, een doos met rotzzoi maken en opsturen naar dat antwoord nummer

fr
door frederik53 - Mar 19, 2022 om 10:10
5 Antwoorden / 3 Vragen

Als je gft de moeite neemt alle stukken geadresseerd aan de bewoner retour zenden. Gewoon retour afzender. Als iedereen dat doet worden de kosten zo hoog voor de afzender dat ze wel stoppen en post.nl verdient er ook wat aan

john devries
door john devries - Mar 19, 2022 om 10:52
219 Antwoorden / Vragen

Een moeilijk te stoppen " probleem " waar ik me niet druk om maak en dat simpel op te lossen is . Raap de post op en deponeer het in de papierbak. Het papier wordt dan voor de zoveelste maal gerecycled. De inkt verspiling valt wel mee , er is 1 gram inkt nodig om een vierkante meter papier volledig te bedrukken en halve gram als het zoal bij de meeste folders in raster gedrukt is.

panter22
door panter22 - Mar 19, 2022 om 15:58
6599 Antwoorden / Vragen

Hebben jullie geen kliko voor oud papier bij huis staan? Bij ons wordt de kliko elke 4 weken geleegd. Heb je geen werk van.
Bij de supermarkt staan toch ook papierbakken net als flessenbakken. En dan neem je de moeite om helemaal naar de brievenbus te lopen,

ro
door ronny530 - Mar 20, 2022 om 07:33
2795 Antwoorden / 41 Vragen

De enige manier om er vanaf te komen is aanmelden bij postfilter want retour sturen met allerlei kreten op de post heeft geen enkele zin omdat de retourpost niet gelezen wordt. Glasvezel aanbieders starten voor de daadwerkelijke aanleg grote reclamecampagnes op en leveren bij een direct mail bedrijf een adresbestand aan en zolang een adres in dat bestand blijft staan blijft de reclame op de mat vallen. Een direct mail bedrijf is verplicht postfilter te raadplegen en als een adres voor komt dat adres uit het adresbestand te verwijderen. Herhaling is de kracht van de reclame wordt wel eens gezegd maar zo'n reclamecampagne stopt zodra het doel bereikt is ook weer snel. Zeker met de aanleg van glasvezel wordt er zeer actief reclame voor gemaakt en het werkt ook nog want de kabels gaan massaal de grond in en dat zou niet gebeuren als niemand zou weten dat er een mogelijkheid voor een glasvezelaansluiting gerealiseerd gaat worden.