m.
door m.vdb Jun 11, 2014 om 18:02
Elektronica & tv

Hoe lang zijn onderdelen te krijgen

Hoe lang is het normaal dat er onderdelen van bijvoorbeeld een wasmachine te verkrijgen zijn. Het is een A merk machine uit 1997 die het prima doet alleen het pluizenfilter heeft het begeven en die is niet meer te verkrijgen

9131 42 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 11, 2014 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo m.vdb,

Dat ligt aan de fabrikant.
Maar ik zou eens bij een onderdelenshop kijken/informeren/bellen.

Bv. hier: www.europart.nl

Suc6

pavoordf
door pavoordf - Jun 11, 2014 om 18:20
519 Antwoorden / 73 Vragen

Philips hield 7 jaar aan voor consumentenproducten en 13 jaar voor professionele producten. Sommige professionele klanten (bijvoorbeeld zender netwerkbeheerders) eisten gegarandeerd onderhoud voor 25 jaar. Zoals hiervoor aangegeven, fabrikanten maken dit zelf uit

pi
door pieterwolters - Jun 11, 2014 om 18:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste fabrikanten maken een bepaalde hoeveelheid reserveonderdelen gebaseerd op ervaringen. Als een bepaald reserveonderdeel dan vaker wordt verkocht dan gepland dan kan dat er voor zorgen dat ze voortijdig op raken. Maar in dit geval hebben we het over 17 jaar. Dat is wel erg lang om nog reserveronderdelen te verwachten.

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2014 om 18:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je zou je vraag op Marktplaats kunnen zetten, natuurlijk merk en serie erbij. Misschien is er nog iemand wiens oude machine het heeft begeven, maar waarvan het pluizenfilter nog in tact is en die het voor een prikkie van de hand wil doen.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 11, 2014 om 19:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Na 17 jaar dat nog in voorraad zou zijn dan is dat gewoon een wonder. De machine heeft het dus lang uit gehouden. Tot hoelang zouden de onderdelen verkrijgbaar moeten zijn? Dat is dan een onmogelijke zaak .Dat is dan bekeken op elke apparaten die er zijn niet alleen u machine. Wat een kapitaal zou daar niet in gaan zitten, Niet te betalen.

gompy2
door gompy2 - Jun 11, 2014 om 19:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=m.vdb schreef op woensdag 11 jun 2014, 18:02]Hoe lang is het normaal dat er onderdelen van bijvoorbeeld een wasmachine te verkrijgen zijn. Het is een A merk machine uit 1997 die het prima doet alleen het pluizenfilter heeft het begeven en die is niet meer te verkrijgen
Merk, type en andere kenmerken er bij vernoemen zou je misschien iets verder kunnen helpen, er zijn er genoeg die goed de weg weten op internet.
Je stelt nu een vraag waar niemand iets mee kan.
Dat onderdelen in Nederland niet meer verkrijgbaar zijn wil nog niet zeggen dat iets in de rest van de wereld niet meer verkrijgbaar is...
Ik heb zelf genoeg via eBay wereldwijd kunnen bemachtigen bijvoorbeeld wat in Nederland niet of veel te duur verkrijgbaar was.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2014 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien past een pluizenfilter van een ander merk wel. Ga met die kapotte eens langs een Handyman, wellicht hebt u mazzel en past een andere.

jo
door joentje1978 - Jun 12, 2014 om 13:29
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als er bij de fabrikant geen orginele onderdelen meer leverbaar zijn, zijn er ook nog altijd "niet orginele" onderdelen leverbaar.

U geeft aan dat u een wasmachine heeft met een pluizenfilter, moet dat geen wasdroger zijn?
Volgens mij zit er in een wasmachine helemaal geen pluizenfilter, wel een pompfilter.

Post even het merk en typenummer van de machine, dan kunnen we je beter helpen.

sl
door slobberbone - Jun 12, 2014 om 15:10
508 Antwoorden / 2 Vragen

Als het Miele is moet dat zeker lukken ook nog wel na 30 jaar

labren
door labren - Jun 13, 2014 om 11:46
862 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn altijd wel winkeltjes die die onderdelen blijven verkopen , in utrecht zat ook zo,n winkeltje , ik had een aparaat van 30 jaar oud waar de kool borsteljes van op waren en dat winkeltje had ze gewoon !!!

simon55
door simon55 - Jun 13, 2014 om 12:01
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Neemt U eens contact op met v Vught Service Centrale deze zitten in Oosterhout te bereiken onder nummer 0162 435847 heb ik ook gebeld en die hebben echt heel veel succes en laat t weten of t gelukt is en google even dan ziet u t op internet

ka
door kaakje - Jun 13, 2014 om 12:15
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op donderdag 12 jun 2014, 13:29]Als er bij de fabrikant geen orginele onderdelen meer leverbaar zijn, zijn er ook nog altijd "niet orginele" onderdelen leverbaar.

U geeft aan dat u een wasmachine heeft met een pluizenfilter, moet dat geen wasdroger zijn?
Volgens mij zit er in een wasmachine helemaal geen pluizenfilter, wel een pompfilter.

Post even het merk en typenummer van de machine, dan kunnen we je beter helpen.

Ik denk ook dat het hier om een afvoerpomp gaat. Veel mensen noemen dit pluizenfilter omdat er natuurlijk pluizen inzitten en een filter die de correcte werking vam het apparaat kunnen verstoren.

jo
door jodoti - Jun 13, 2014 om 12:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Europese wetgeving geeft aan dat er 10 jaar na uitkomen van een product onderdelen leverbaar moeten zijn.

Meeste fabrikanten lappen dit aan hun laars.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jodoti schreef op vrijdag 13 jun 2014, 12:22]Europese wetgeving geeft aan dat er 10 jaar na uitkomen van een product onderdelen leverbaar moeten zijn.

Meeste fabrikanten lappen dit aan hun laars.

En welke wet mag dat wel zijn?

domantwoord
door domantwoord - Jun 13, 2014 om 13:36
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 13 jun 2014, 11:46]er zijn altijd wel winkeltjes die die onderdelen blijven verkopen , in utrecht zat ook zo,n winkeltje , ik had een aparaat van 30 jaar oud waar de kool borsteljes van op waren en dat winkeltje had ze gewoon !!!

Dat is toch geen vergelijking? koolborstels zijn vaak ( meestal) standaard onderdelen net als schroeven, kogellagers, O ringen enz. enz.
Een pluizenfilter word meestal specifiek voor een merk, model of modelgroep ontworpen.
Appels en peren dus!!!

zoekster
door zoekster - Jun 13, 2014 om 13:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 13:07][quote=jodoti schreef op vrijdag 13 jun 2014, 12:22]Europese wetgeving geeft aan dat er 10 jaar na uitkomen van een product onderdelen leverbaar moeten zijn.

Meeste fabrikanten lappen dit aan hun laars.

En welke wet mag dat wel zijn?
Ik denk dat jodoti hier op doelt. klik HIER en HIER
De fabrikant moet dus 10 jaar het dossier aanhouden inzake de productie van het op de markt gebracht product , maar niet de te leveren onderdelen. Wel zal de fabrikant rekening moeten houden met de te verwachte levensduur van een machine/onderdelen. 17 jaar lijkt me wat te veel gevraagd.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Jun 14, 2014 om 02:02
86 Antwoorden / 6 Vragen

Voorheen koste een scheerkop set 12E.
Nu (ook de nieuwe) 35 E ! (een nieuwe kost 44E !
Type Braun 3000 serieis.=12E

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2014 om 02:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag m.vdb,

Van onze 37 jaar oude AEG Turnamat kan ik bij onderdelenhuizen nog steeds onderdelen krijgen (kopen).

Ik heb er lol aan om het ding zo lang mogelijk in bedrijf te houden. We wassen met regenwater (= minder vervuiling/slijtage).
Op dit moment loopt de 5-e was van deze week.

Kijk eens bij grote witgoed zaken die oude wasmachines innemen. Daar mag je vaak zo een passend onderdeel uithalen voor nop. Zou ook zonder veel moeite met een uitneembaar filter kunnen.

HardwareERrorMAN.

domantwoord
door domantwoord - Jun 14, 2014 om 02:33
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op zaterdag 14 jun 2014, 02:02]Voorheen koste een scheerkop set 12E.
Nu (ook de nieuwe) 35 E ! (een nieuwe kost 44E !
Type Braun 3000 serieis.=12E

ehhhhh....... en dat werkt ook in zo'n wasmachine ?? huh ??

domantwoord
door domantwoord - Jun 14, 2014 om 02:36
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 14 jun 2014, 02:26]

We wassen met regenwater (= minder vervuiling/slijtage).
.
Slijtage??? door het water??? en hoezo minder vervuiling? doe je er geen wasmiddel bij dan?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2014 om 03:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ domantwoord:

Kun je niet beter je avatar wijzigen in "dommevraag"?

Ik leg het je uit:
Regenwater is condenswater dus water zonder kalk. Met deze wetenschap moet je tóch eens naar de reclamespotjes van Calgon® kijken.

Doordat water zonder kalk zachter (zuurder) water is, kun je met aanmerkelijk minder wasmiddel toe. Een deel van het wasmiddel wordt n.l voor waterontharding gebruikt. Met hard water kun je n.l. niet goed wassen.
Met de vorige doos Formil van Lidl, voor 100 wasbeurten deden we 155 wasbeurten.
Daarbij slaat de kalk ook neer op/in je wasgoed waardoor b.v. baddoeken etc. net schuurpapier worden, zo hard, waardoor de vezels eerder breken/slijten.

Bovendien slaat de kalk ook in de machine neer (zie filmpje Calgon® ) en raken de slangen daarvan verstopt. Daardoor gaat je machine eerder naar de "barrebiesjes".
Dus gaan bij ons die wasspullen langer mee.

Gesnapt? Anders leg ik het je nóg eens uit..... Ik heb er voor geleerd....

H.

domantwoord
door domantwoord - Jun 14, 2014 om 08:53
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 14 jun 2014, 03:20]@

................Bovendien slaat de kalk ook in de machine neer (zie filmpje Calgon® ) en raken de slangen daarvan verstopt. Daardoor gaat je machine eerder naar de "barrebiesjes".
Dus gaan bij ons die wasspullen langer mee.

Gesnapt? Anders leg ik het je nóg eens uit..... Ik heb er voor geleerd....

H.
Het stuk met minder wasmiddel nodig hebben bij het gebruik van zacht water klopt wel maar regenwater is (zeker in grote steden) al lang niet meer zo schoon als het zou moeten zijn!
Maar dat jij de filmpjes van calgon gelooft zeg..daar kijk ik van op!!..
Heb je al eens ooit van dat soort ellende gezien in een wasmachine??? nou, ik niet!
De enige verstoppingen die er ontstaan worden veroorzaakt door de te grote hoeveelheden waspoeder die veel (lees de meeste) mensen gebruiken en door het slechte systeem van waspoeder lade's bij veel soorten machines en trommels met zo veel kalk aanslag heb ik nog nooit gezien!
Gewoon in de trommel kieperen is eigenlijk veel beter en met minder werkt het meestal al prima........ maar dat hoef ik jou eigenlijk niet te vertellen hè...... jij hebt er per slot voor geleerd....

En ...... domme vragen bestaan niet zegt men !

sl
door slobberbone - Jun 14, 2014 om 10:08
508 Antwoorden / 2 Vragen

Met regenwater wassen is niet altijd even fris, als jet niet goed bewaard/opslaat moet jet ook filteren en komt je wasgoed met een rioollucht uit de wasmachine.

En die Calgonreclames :)

Echt sprookjes, men wast op te lage temperaturen en als je schoonmaakazijn als wasverzachter toevoegt is je wasmachine brandschoon en wasgoed zacht lekker zacht.

m.
door m.vdb - Jun 14, 2014 om 10:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor het reageren.
Het gaat hier om een AEG lavamat 4740 uit 1997
En het is idd een pluizenfilter. als ik die zoek kop de diverse zoeksites krijg ik netjes pluizenfilters voor een wasmachine.
Tot nu toe heeft niemand er nog 1 liggen, ook geen vervanging ervoor (niet merk)

Wat mij vooral stoort dat ik een goed werkende wasmachine weg zou moeten doen om een plastic onderdeeltje van nog geen 20 euro (ong).

Probeer nog even te zoeken en anders plakken/ductapen we het ding maar waterdicht en zien we wel hoe lang hij nog meegaat.

Oh de machine was zwz 1 maal daags (in de nacht) en ik het weekend continue. dit is het eerste gebrek dat hij vertoont.

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2014 om 11:39
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Oh de machine was zwz 1 maal daags (in de nacht) en ik het weekend continue. dit is het eerste gebrek dat hij vertoont.

Dus effe opgeteld 17 jaar x (365-104)= 4.437 (door de week) + 104 (weekenden) x (geschat) 15 x = 1.560 = totaal in 17 jaar dus een ruime 6.000 wassen. Gewoon een stomme vraag maar wanneer gaat een wasmachine met pensioen?

simon55
door simon55 - Jun 14, 2014 om 11:42
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Kijkt u mijn eerdere antwoord nog eens en zover ik weet kan er ook n pluizenfilter in van de AEG Turnamat type S of SL in,ik heb bij groothandels gewerkt vandaar nog even dit antwoord

simon55
door simon55 - Jun 14, 2014 om 11:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb gekeken bij Electrolux.nl en die hebben ze WEL

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2014 om 12:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=simon55 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 11:42]Kijkt u mijn eerdere antwoord nog eens en zover ik weet kan er ook n pluizenfilter in van de AEG Turnamat type S of SL in,ik heb bij groothandels gewerkt vandaar nog even dit antwoord

@ simon55

Van jou kan ik nog iets leren, na 48 jaar AEG Turnamat ervaring en diverse de- en -montages: Waar zit het pluizenfilter in de AEG Turnamat?

H.

simon55
door simon55 - Jun 14, 2014 om 12:19
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de onderdelen site kan die erin

domantwoord
door domantwoord - Jun 14, 2014 om 12:20
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 14 jun 2014, 11:39]Oh de machine was zwz 1 maal daags (in de nacht) en ik het weekend continue. dit is het eerste gebrek dat hij vertoont.

Dus effe opgeteld 17 jaar x (365-104)= 4.437 (door de week) + 104 (weekenden) x (geschat) 15 x = 1.560 = totaal in 17 jaar dus een ruime 6.000 wassen. Gewoon een stomme vraag maar wanneer gaat een wasmachine met pensioen?

Leuke berekening maar rekenen is duidelijk niet je sterkste kant hè?
17 jaar elke dag zou al meer dan 6000 zijn. (17 x 365 =6205)
En dan in de weekenden 15 keer per dag?? beetje overdreven lijkt me...en dan 1560 als uitkomst???
Als we daar nu eens 2 wasbeurten per dag extra van maken?
Dan komen er dus nog dik 3500 bij (17 x104 x 2=3536 )
Dat maakt het totaal bijna 10000 wasbeurten
Misschien dat hrdwrerrordinges hier ook voor geleerd heeft en het nog beter weet maar 10000 keer is veel......erg veel, dat stuk klopt in ieder geval in deze conclusie ;-)

sl
door slobberbone - Jun 14, 2014 om 13:20
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wat mankeert er aan het pluizenfilter als er een onderdeel kapot niet kapot gaat is het dit wel :)

Rubber vervangen klaar,anders zelf eentje maken dmv op de pluizenfilter spuiten met siliconenkit :)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2014 om 15:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=simon55 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 12:19]Volgens de onderdelen site kan die erin

@ simon55:

Ja, een pluizenfilter kan er wel in.
Er kan zoveel in een Turnamat: in de trommel, onder de kuip en centrifuge is nog plek zat bij een AEG Turnamat.

De vraag is alleen, waar een pluizenfilter zou moeten zitten in een Turnamat.
Ik heb er in al die 48 jaar nog nooit een pluizenfilter in gezien, of je zou het verwijderbare geperforeerde RVS plaatje op de bodem van de kuip, waar knopen en zo op blijven liggen vóór ze in de waterpomp terechtkomen, die functie moeten toedichten. Maar dat filtert geen pluizen!

H.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2014 om 15:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb er niet voor geleerd, maar een Lavamat is toch niet hetzelfde als een Turnamat?

Bovendien heeft topicstarter het zelf over een pluizenfilter. Mag toch aannemen dat hij zelf wel weet waar hij naar op zoek is.

m.
door m.vdb - Jun 14, 2014 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het pluizenfilter zit daar waar ook het afvoerpijpje zit als je een wasmachine leeg moet laten lopen. Het is een schroefdop waaraan een filter zit. Als iemand die nog nooit heeft gezien wordt het hoog tijd om hem op te zoeken en eens schoon te maken. kan een fortuin in terecht komen....
turnamat is de oude naam van een lavamat bij de AEG.

gompy2
door gompy2 - Jun 14, 2014 om 17:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=m.vdb schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:53]Het pluizenfilter zit daar waar ook het afvoerpijpje zit als je een wasmachine leeg moet laten lopen. Het is een schroefdop waaraan een filter zit.

Deze?
Weet het bijna wel zeker...
Klik hier-> Google weet alles

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 18:01
367 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer het hier eens:

Weet zeker dat Siemon dit onderdeel aan u kan leveren.

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 18:02
367 Antwoorden / 6 Vragen
tot15karakters
door tot15karakters - Jun 14, 2014 om 18:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie dat de korte dikke van ongeveer 6 cm lang wel voldoende leverbaar zijn maar als ik zoek op gebruiksaanwijzing en daar op Pag 24/25 van de NL versie kijk zie ik een langere staan die niet meer leverbaar is!

Dus kijk eerst goed naar juiste type.
Ik vermoed dat de 4740 erg kort geleverd is en met een afwijkend filter.
Jammer maar vooral enkele weinig verkochte zullen eerder problemen geven en een ander type pomp monteren is dan de oplossing.

Wel moet je dan ook de slangen aanpassen maar ik vermoed dat U een afwijkend type heeft wat filter en pomp betreft.
Jammer maar de andere, ongeacht leeftijd zowel merk als merkloos volop...

Maar een foto plaatsen en niemand zal meer de verkeerde voor U bestellen....
Wel is een ander type pomp monteren volgens mijn nog rendabel en vooral handelaren in 2e hands doen zoiets wel eens vaker voor betaalbaar bedrag dus geen witgoed reparatie service die nieuwe ook doet....

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2014 om 18:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=m.vdb schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:53]Het pluizenfilter zit daar waar ook het afvoerpijpje zit als je een wasmachine leeg moet laten lopen. Het is een schroefdop waaraan een filter zit. Als iemand die nog nooit heeft gezien wordt het hoog tijd om hem op te zoeken en eens schoon te maken. kan een fortuin in terecht komen....

Ik weet wel wat een pluizenfilter is, maar degene die schrijft: ik heb er voor geleerd, weet dat blijkbaar niet.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2014 om 18:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=m.vdb schreef op zaterdag 14 jun 2014, 16:53]turnamat is de oude naam van een lavamat bij de AEG.

Oh, dan kan ik de Turnamat waarschijnlijk bezichtigen in het museum van oudheidkunde:-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 14, 2014 om 18:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@@@:

Topicstarter heeft het over een AEG Lavamat. Dat is een voorlader, zoals je tegenwoordig een wasautomaat kent. Daar zit wel een pluizenfilter in.

Simon55 heeft het over een AEG Turnamat. Dat is een bovenlader en weliswaar allebei AEG, maar het zijn niet dezelfde machines. De Turnamat is een halfautomaat met een aparte centrifuge ingebouwd en bestaat al veel langer dan een Lavamat. Goed lezen is een kunst die niet iedereen machtig is.

En Simon55 in een Turnamat zit geen pluizenfilter! Al meer dan 50 jaar sleutel ik aan Turnamat's en dan mag je het toch wel weten.

En ja, ik heb er voor geleerd, als M.I.T.-er, ook wel Electrotechnisch Installateur genaamd.
Dan leer je over alles wat met elektrische installaties en witgoed te maken heeft. Wanneer je dat examen haalt, dan ben je M.I.T.-er.
Dat wordt je op een conservatorium niet geleerd.

H.

ka
door kam - Jun 16, 2014 om 14:19
20 Antwoorden / 1 Vragen

voor de meeste electroniche aperaten geld een maximum van 10 jaar dat er nog onderdelen te krijgen zijn.die zijn ze in deze termijn nog verplicht om te leveren.