Ma
door MaartenT46 Feb 24, 2022 om 13:10
Elektronica & tv

Hoe zorg ik ervoor dat de LED lampen niet flikkeren?

Onlangs heb ik halogeen lampen vervangen door LED lampen in opbouwspots. De lampen branden wel, maar als ik ze wil dimmen (met de dimmer schakelaar aan de muur) dan gaan de LED lampen knipperen. Hoe voorkom ik dat?

6232 17 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 24, 2022 om 13:14
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Zeer waarschijnlijk zijn de LED lampen niet geschikt voor dimmers (heb zelf hetzelfde probleem gehad)
Of andersom de dimmer is niet geschikt voor LED lampen.

La
door Ladyday21 - Feb 24, 2022 om 13:15
17 Antwoorden / 3 Vragen

Zijn de lampen wel geschikt om te dimmen? Wij hebben dit  (ik schaam me er een beetje voor :)) jaren gehad. Tot ik op een gegeven moment een lamp heb gekocht, waarvan ik zeker wist dat die dimbaar was. En nu dimt hij wel gewoon. Wij kijken elkaar nog steeds wel eens aan van.... Hebben we echt jarenlang met dat stomme geknipper gezeten? En het was zo simpel opgelost.....

br
door bravehenk - Feb 24, 2022 om 13:29
206 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag hoeveel watt zijn je led lampen. Tel die bij elkaar op en kijk op de dimmer wat de minimale belasting is. Is die bv. van 20 tot 200 watt  en uw lampen zijn 15 watt dan gaat ie knipperen. Dan is de oplossing zwaardere led lampen of een nieuwe dimmer die het wel aan kan.

gerbera
door gerbera Feb 24, 2022 om 21:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Led dimmers werken van 0 tot > dus uw verhaal gaat niet op.

br
door bravehenk Feb 25, 2022 om 13:00
206 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwe dimmers werken vanaf 1 watt oudere dimmers werken  soms vanaf minimaal 10 watt of meer.Kijk maar eens goed op de websites DHZ winkels.
Hoe ik het weet had er zelf mee te maken heb iets zwaardere lampen gebruikt probleem opgelost.

gerbera
door gerbera Feb 25, 2022 om 14:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer @Henk ik ben van huis uit electricïen en al aardig wat van deze dimmers geplaatst, We hebben het wel over LED dimmers en geen Halogeen want die werken vaak niet met Ledlampen. Blijkbaar heeft u het over laagspanning Ledlampen (12/24v) met trafo en daar werkt het anders omdat er dan weer andere dimmers voor zijn. Kijk maar ff hier voor 230 v dimmers.

vd
door vdlieuw - Feb 24, 2022 om 13:29
212 Antwoorden / 6 Vragen

Andere dimmer, die u nu heeft is niet geschikt om led te dimmen, daarom de flikkering. Jammer, ook uit eigen ervaring, dat ze dat in de bouwmarkt er nooit bij vertellen. En ook een beetje dom van die bouwmarkt want als ze goede voorlichting geven verkopen ze ook meteen weer een dimmer.

gerbera
door gerbera - Feb 24, 2022 om 13:30
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Niet elke Ledlamp is dimbaar, u voorkomt flikkeren door de juiste Led dimmer en dimbare Ledlampen te gebruiken.

sira
door sira - Feb 24, 2022 om 13:58
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Het kan ook nog zijn dat u ze te laag dimt. Ik heb een paar stopcontactlampjes (met de meegeleverde lampjes) en als ik die te laag dim, gaan ze ook flikkeren, dus moet ik ze een klein tikje feller laten branden (hooguit een milimeter meer).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2022 om 15:13
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd zu;;en de lampen die u heeft gekocht niet geschikt zijn om te dimmen en zie ook dit https://www.heelnederlands.nl/woning-en-tuin/kun-je-een-led-lamp-dimmen-met-gewone-dimmer/

Iv
door Ivo W - Feb 24, 2022 om 15:30
729 Antwoorden / Vragen

Zoals al gezegd:
U kunt knipperen voorkomen door een goede LED dimmer en goed dimbare LED lampen te kopen.

Niet elke dimmer kan evengoed overweg met LED. En niet elke LED is geschikt voor een dimmer.

ho
door honda98 - Feb 25, 2022 om 11:56
103 Antwoorden / 1 Vragen

de op lossing voor dit probleem is een speciale led dimmer te kopen. ik heb er zelf ook een.
ze zijn niet goed koop ik betaalde toen 39,95 er voor.

ju
door juliomariner Feb 25, 2022 om 14:14
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Ze liggen nu voor  8,99 euro bij de Action

wi
door wim koelewijn - Feb 25, 2022 om 11:59
68 Antwoorden / Vragen

Op de verpakking van een lamp zie je gemakkelijk of die wel of niet dimbaar is...een wit rondje met een ander gekleurd maanachtig streepje..staat er een rood kruisje door...niet dimbaar.

he
door henkie.penkie - Feb 25, 2022 om 12:15
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je halogeenspots doet verwisselen voor ledspots en je heb je deze op een dimmer aan gesloten van bijvoorbeeld 20 tot 200watt of 40 tot 500wat dan heb je een probleem dat ze in begin niet veel knipperen maar op de den duur meer. Daarom wordt er dan ook geadviseerd om goed op te letten of de ledlampen geschikt zijn om deze te dimmen dan wat vaak vergeten wordt om een bestaande dimmer om te wisselen voor een geschikte led-dimmer deze hebben een veel lagere aansluit waarde namelijk 2 tot 100watt de meeste. En somige kun je zelfs inregelen op de lichtsterkte. Deze werken al bij een ledlampje dat dimbaar is bij 2 Watt. Voor de normale dimmers moet je minimaal het laagste vermogen hebben voordat deze goed werken deze besparen je ook geen energie en dat doen leddimmers nu wel omdat deze met ander systeem werken.

ro
door ronny530 - Feb 25, 2022 om 14:03
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Er van uitgaande dat u dimbare ledlampen heeft aangeschaft want u wist al dat de lampen op een dimmer aangesloten moesten worden blijft er maar één oorzaak over namelijk een ongeschikte dimmer. De duurste optie is de dimmer voor een geschikte vervangen of bij een bekende discount winkel slimme ledlampen aan te schaffen die middels een app te bedienen zijn.

ju
door juliomariner Feb 25, 2022 om 14:15
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Dezelfde bekende discountwinkel heeft nu ook voor 8,99 een inbouw LED dimmer in de schappen liggen.

1paul
door 1paul - Feb 26, 2022 om 08:17
3146 Antwoorden / 0 Vragen

LED dimmer kopen, niet elke dimmer is geschikt voor led lampen. kan ook zijn dat je de voeding moet vervangen als deze er tussen zit, ook die kan dit veroorzaken bijvoorbeeld omdat die een ondergrens heeft waarop ie werkt.

Bijvoorbeeld tussen 20 en 60 Watt.

richard83
door richard83 - Feb 26, 2022 om 11:19
386 Antwoorden / 28 Vragen

Das toevallig. Hadden we ook last van! Gister een universele dimmer gekocht van merk calex! probleem opgelost.

El
door Elektroshop.nl - Mar 3, 2022 om 09:13
1 Antwoorden / Vragen

[bijdrage verwijderd - het plaatsen van links van commerciële of promotionele aard is niet toegestaan - redactie]

Jeseyone
door Jeseyone - May 11, 2022 om 19:19
2 Antwoorden / Vragen

Beste,

De oude halogeen dimmer heeft een minimale wattage om goed te dimmen! Meestal vanaf 60 Watt . De led spots zitten daar onder en dan knipperen de lampen.  Oplossing is een led dimmer aan te schaffen.

Redactie: Link verwijderd, betreft vrij opzichtige reclame.