in
door intel08 Jul 16, 2012 om 18:11
Elektronica & tv

Mediabox bij CL-gecertificeerde tv?

Hallo, overal zie je nu mooie aanbiedingen voor tv's. Ik wil graag een nieuwe tv en mijn oog valt steeds op tv's die zogenaamd CL-gecertificeerd zijn voor Ziggo danwel Upc. Deze lijken goedkoper? Ik weet dat dit een kaartje is dat je gebruikt ipv een mediabox. Nu wil ik graag mijn mediabox houden aangezien deze kan openemen, de CL kaartjes niet. Mijn vraag is of dit kan? Volgens een vriend wel maar ik weet het niet zeker. In de winkels zeggen ze ook allemaal wat anders.

3044 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2012 om 18:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo intel08,

M.i. kun je zo'n tv gewoon gebruiken met je mediabox.
Je koopt dan géén cl+ module bij UPC of Ziggo.

UPC zegt het volgende:
Met CI+ heeft u geen beschikking over interactieve digitale televisie of pauzeermogelijkheden.Wilt u wel gebruik maken van deze opties? Dan adviseren wij u om te kiezen voor een UPC Mediabox.

Met vr.gr.

freya
door freya - Jul 16, 2012 om 18:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo intel08,

Het is niet zo dat je bij de provider een CI-module kunt aanvragen en dan je mediabox houden. Immers je zou dan op 2 TV's digitaal kunnen kijken voor één geld. Ze zijn natuurlijk niet gek.....

Je kunt wel bij het aanvragen van een abonnement aangeven dat je i.p.v een mediabox. een CI-module wil gebruiken, maar dan krijg je dus géén mediabox. En zoals al aangegeven, 'timeshiften' zit er dan niet meer in. En ook 'interactieve tv', zoals films bestellen is dan niet mogelijk. Opnemen is met de moderne TV's vaak weer wel mogelijk. Je sluit dan een externe harde schijf aan op een USB-poort van de TV en geeft via de instellingen van de TV aan dat je die harddisk voor 'opnemen' wil gebruiken.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Jul 16, 2012 om 22:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@linoge:

Ik heb de vraag van TS prima begrepen hoor. En ik denk dat jij dan niet weet hoe het bij UPC werkt. Als je bij UPC gebruik wil maken van een CI+ module, dan kun je daar gewoon apart voor betalen (net als bij een extra mediabox), of je mediabox inleveren en daar een CI+ module voor krijgen. Een CI+ module aanvragen en je mediabox behouden, zonder dat je daar extra voor betaalt kun je gewoon vergeten.

En nee, een CI+ module van UPC kun je niet bij je TV dealer kopen, die worden alleen geleverd door UPC.

Freya

freya
door freya - Jul 16, 2012 om 22:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Even een 'linkje': *[u]klik[/u]*

En zoals je ziet, kost een extra CI+ module je gewoon €4 per maand.

Freya

br
door brui0929 - Jul 16, 2012 om 22:57
636 Antwoorden / 10 Vragen

Het is mogelijk om op te nemen en televisie te kijken zonder een tweede CI+ module dit kan analoog.
programmeer hiervoor je (lege) kanalen op de televisie zelf.
Het nadeel van een interactieve decoder is dat het niet mogelijk is om van zender te zappen naar een andere wanneer de opname functie begint dit geeft de decoder ook 5 tot 10 minuten van tevoren aan.
Dit komt omdat er maar 1 tunner in is gebouwd
Gebruik indien mogelijk een CI+ module in de decoder zelf.
De LG HRX550 heeft deze mogelijkheid.

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2012 om 23:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer dat je niet bij Ziggo zit dan, daar kan je minimaal 3 kaarten activeren voor dezelfde prijs. Ik heb er nu een in de TV zitten en een in de interactieve recorder. Maar bij UPC is dat dus blijkbaar anders geregeld.

Technisch kan het dus wel, gewoon via de HDMI aansluiting aansluiten en via de mediabox kijken.

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2012 om 23:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik lees nog 's terug en zie overigens nergens dat TS bij UPC zit.

freya
door freya - Jul 16, 2012 om 23:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 16 jul 2012, 23:04]Ik lees nog 's terug en zie overigens nergens dat TS bij UPC zit.
Klopt, maar er staat ook niet dat TS bij Ziggo zit.... ;-)

Freya

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2012 om 23:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nouja het maakt verder toch niet uit, TS kan gewoon de mediabox op de TV aansluiten en blijven gebruiken.

linoge
door linoge - Jul 17, 2012 om 00:10
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 16 jul 2012, 22:33]
@linoge:
Ik heb de vraag van TS prima begrepen hoor. En ik denk dat jij dan niet weet hoe het bij UPC werkt.

Weet ik ook absoluut niet, maar als zo'n TV geschikt is voor gebruik met zowel Ziggo als UPC, dan is er dus 1 opening voor die module. Zijn de kaartjes van UPC dan anders dan die van Ziggo, qua dikte of vorm?

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2012 om 07:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Nu wil ik graag mijn mediabox houden aangezien deze kan openemen, de CL kaartjes niet. Mijn vraag is of dit kan?.......

Ja, dat kan, geen enkel probleem.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 10:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=linoge schreef op dinsdag 17 jul 2012, 00:10][quote=freya schreef op maandag 16 jul 2012, 22:33]
@linoge:
Ik heb de vraag van TS prima begrepen hoor. En ik denk dat jij dan niet weet hoe het bij UPC werkt.

Weet ik ook absoluut niet, maar als zo'n TV geschikt is voor gebruik met zowel Ziggo als UPC, dan is er dus 1 opening voor die module. Zijn de kaartjes van UPC dan anders dan die van Ziggo, qua dikte of vorm?
Dat niet, maar UPC gebruikt een andere techniek (codering) dan Ziggo.

En om specifiek over de vraag van TS terug te komen, TS vraagt:

"Nu wil ik graag mijn mediabox houden aangezien deze kan openemen, de CL kaartjes niet. Mijn vraag is of dit kan?"

Dus als het om UPC gaat (wat we nog niet weten), dan is het antwoord dus: Nee, dat kan niet. Althans, je kunt er geen CI+ module bij krijgen zonder maandelijks bijbetalen. En opnemen met die moderne TV's kan vaak wel m.b.v. een externe harde schijf.

Freya

in
door intel08 - Jul 17, 2012 om 10:20
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties!

Ik heb op dit moment een mediabox van UPC, die wil ik graag behouden omdat deze kan opnemen en ik hier uitzending gemist en on demand heb. Ik heb gelezen dat die CI kaartjes dit niet hebben, dit lijkt me dan ook niks. Sommige praten over dat ik extra moet betalen voor zo´n module maar dit is niet mijn doel. Ik wil tv kunnen kijken, met een CI gecertificeerde tv die ik op het oog heb, via mijn huidige mediabox. Mijn vraag was dus of dit mogelijk is en ik begrijp van wel. Ik heb geen interesse in zo´n CI kaartje en ik wil niet onnodig extra geld uitgeven door bv. zo´n schijf te kopen. Bovendien mis ik dan alsnog uitzending gemist e.d.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 10:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=intel08 schreef op dinsdag 17 jul 2012, 10:20]....
Ik wil tv kunnen kijken, met een CI gecertificeerde tv die ik op het oog heb, via mijn huidige mediabox.
.....
Dat is dus geen enkel probleem.

Een CI+ module is interessant als je niets geeft om 'on demand' functies en alleen maar digitale TV wil kijken. Je hebt dan géén energieslurpende mediabox nodig en je kunt je TV ook nog eens gewoon met je eigen afstandsbediening blijven gebruiken i.p.v. de afstandsbediening van de mediabox.

Het is dus maar net wat je wil....

Freya

linoge
door linoge - Jul 17, 2012 om 11:24
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 16 jul 2012, 22:33]

En nee, een CI+ module van UPC kun je niet bij je TV dealer kopen, die worden alleen geleverd door UPC.

Freya

Je kan hem toch wel degelijk kopen

[quote]De CI+ module wordt in eerste instantie vanaf 26 april via www.upc.nl en een beperkt aantal retailpartners aangeboden. Gaandeweg zullen meer verkoopkanalen worden toegevoegd.

Dat staat hier

http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=39903.0

En zo te zien is het gewoon dezelfde module die Ziggo gebruikt

http://www.beslist.nl/products/accessoires/r/CI_Module_%28geschikt_voor_UPC%29/

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 11:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@linoge:

Als je die module dan (kennelijk) wel ergens anders kan kopen, dan koop je die in combinatie met een UPC-abonnement. Een losse CI+ module kopen die geschikt is voor UPC, kan niet. En ja, die modules voor UPC en Ziggo 'zien' er wel hetzelfde uit (moet ook wel, want ze gaan in hetzelfde slot van de TV), maar de codering is anders. Je kunt dus niet een losse CI+ module, die geschikt is voor Ziggo, kopen en dan voor UPC gebruiken.

Freya

linoge
door linoge - Jul 17, 2012 om 12:01
70 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk. Enig zoekwerk leerde dat bij UPC het kaartje gekoppeld zit aan de ontvanger waarin hij gebruikt wordt.

Het is dus onmogelijk je kaartje in een andere ontvanger te stoppen.

In theorie zou je dus wel een CAM kunnen kopen en waarschijnlijk ook nog wel die van Ziggo, maar je zal dus nog wel bij UPC een abonnement af moeten sluiten.

Wat een bagger systeem.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 12:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=linoge schreef op dinsdag 17 jul 2012, 12:01]...
In theorie zou je dus wel een CAM kunnen kopen en waarschijnlijk ook nog wel die van Ziggo, maar je zal dus nog wel bij UPC een abonnement af moeten sluiten.
...
Niet geprobeerd, maar die CI+ module is in ieder geval specifiek voor Ziggo of UPC. Ziggo gebruikt de Irdeto2 techniek en UPC gebruikt Nagravision. Dat is dus niet uitwisselbaar.

En ja, inderdaad een baggersysteem....

Freya

in
door intel08 - Jul 17, 2012 om 13:08
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 17 jul 2012, 10:30][quote=intel08 schreef op dinsdag 17 jul 2012, 10:20]....

Een CI+ module is interessant als je niets geeft om 'on demand' functies en alleen maar digitale TV wil kijken. Je hebt dan géén energieslurpende mediabox nodig en je kunt je TV ook nog eens gewoon met je eigen afstandsbediening blijven gebruiken i.p.v. de afstandsbediening van de mediabox.

Kost een mediabox zoveel energie dan? Maar inderdaad, ik hecht wel waarde aan opnemen en on demand want ik gebruik dat regelmatig. Daarom lijkt met die module niks. Eerder dacht ik dat mediabox niet samenging met zo'n tv en wuifde ik aanbiedingen vaak weg. Nu ga ik echt kijken voor de tv die ik graag wil, bedankt.

linoge
door linoge - Jul 17, 2012 om 13:09
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 16 jul 2012, 18:36]
Hallo intel08,

Het is niet zo dat je bij de provider een CI-module kunt aanvragen en dan je mediabox houden. Immers je zou dan op 2 TV's digitaal kunnen kijken voor één geld. Ze zijn natuurlijk niet gek.....

Je kunt wel bij het aanvragen van een abonnement aangeven dat je i.p.v een mediabox. een CI-module wil gebruiken, maar dan krijg je dus géén mediabox. En zoals al aangegeven, 'timeshiften' zit er dan niet meer in. En ook 'interactieve tv', zoals films bestellen is dan niet mogelijk. Opnemen is met de moderne TV's vaak weer wel mogelijk. Je sluit dan een externe harde schijf aan op een USB-poort van de TV en geeft via de instellingen van de TV aan dat je die harddisk voor 'opnemen' wil gebruiken.

m.vr.gr. Freya

Sorry, maar dit antwoord is echt helemaal verkeerd. Je begrijpt het niet en hebt het ook niet goed gelezen zo te zien.

Vraagsteller heeft al een mediabox die hij graag wil behouden. Niets wat dat in de weg staat. Die CI+ module vraag je niet bij je provider aan. Die koop je gewoon in de winkel waar je je TV koopt.

Dat die TV's geschikt zijn om een CI+ module in te gebruiken wil niet zeggen dat je dat dan ook verplicht bent te doen. Je kan er prima een mediabox op aansluiten. Je zou zelfs een mediabox en een CI+ module op dezelfde TV kunnen gebruiken, maaar waarom zou je.

in
door intel08 - Jul 17, 2012 om 13:14
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 16 jul 2012, 23:02]Jammer dat je niet bij Ziggo zit dan, daar kan je minimaal 3 kaarten activeren voor dezelfde prijs. Ik heb er nu een in de TV zitten en een in de interactieve recorder. Maar bij UPC is dat dus blijkbaar anders geregeld.

Technisch kan het dus wel, gewoon via de HDMI aansluiting aansluiten en via de mediabox kijken.

Ziggo is helaas niet beschikbaar in mijn woonplaats, anders had ik hier wel voor gekozen.