Ge
door Gerlina Sep 15, 2019 om 19:48
Elektronica & tv

Nieuwe apparaten houden er mee op in korte tijd.

Er knapte een lampje, alles ging uit. De schakelaars in de meterkast weer aangezet. Weer sloeg de boel uit. Een stekkerdoos en 2 stekkers waren doorgebrand. Met als gevolg, nieuwe combimagnetron, nieuwe afwasmachine en soundbar allemaal dood. De meterkast is 13 jaar oud, dus allemaal aparte groepen. Wat kan er aan de hand zijn en waar moeten we zijn om het op te lossen?

1961 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2019 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van een elektricien? Doet de wasmachine en de stofzuiger het wel?

Ge
door Gerlina Sep 15, 2019 om 20:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de stopcontacten doen het gewoon en de wasmachine, diepvriezer, etc doen het wel

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2019 om 19:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar zou ik inderdaad maar een eletricien naar laten kijken, klinkt niet normaal.

Topantwoord

ma
door malty - Sep 15, 2019 om 20:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer een lampje doorbrandt valt de groepenkast niet uit.
Was het tijdens onweer dat het lampje knapte want een blikseminslag vlakbij kan de electronica van uw apparaten stuk hebben gemaakt.
Laatst viel bij mij tijdens onweer de aardlekschakelaar uit.

Ge
door Gerlina - Sep 15, 2019 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, er was geen onweer

ma
door malty Sep 15, 2019 om 20:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn de groepen waar die apparaten op aangesloten zijn niet beveiligd met een aardlekschakelaar, dit omdat er behoorlijke schade aan de stekker en stekkerdoos is ontstaan?
Bij een flinke sluiting kan in sommige gevallen een piekspanning ontstaan waar de electronica van apparaten door stuk kan gaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2019 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die soundbar zit aangesloten op een stopcontact. Als u op dat stopcontact nu even een ander apparaat aansluit, en dat doet het dan ook niet, dan weet u zeker dat die groep, of groepen naar hun grootje zijn.

En wat zat er dan aangesloten op die stekkerdoos?

Heeft u geen schema welk stopcontact op welke groep is aangesloten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2019 om 20:52
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u alle groepe apart uitgezet en daarna de aardlekschakelaar (die zal wel zijn uitgeslagen)? Dan vervolgens iedere groep apart aanschakelen en kijken of er en/of wat er dan fot gaat. De stekkerdoor, is dat een combinatiedoor of het muurcontact? Lijkt mij het eerste.

Hoe dan ook is er ergenms sprake van kortsluiting of contact met aarde. De zaken die u noemt kunnen uitsluited stuk gaan als er bij u sprake is geweest van een schakeling naar sterkstroom maar dat is iets dat zelden voorkomt. Als dat werkelijk zo is , is dat een kwestie voor/van u energieleverancier.
Hoe is de situatie nu?

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2019 om 22:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het lampje kan door het knappen kortsluiting, door vonkvorming, veroorzaken. Maar als een stekkerdoos doorbrand moeten de gebruikte aansluitingen behoorlijk wat vermogen afgenomen hebben of een los contact hebben gehad. en is het lampje net het laatste druppeltje geweest. Zou maar eens beginnen alle stekkers uit stopcontacten te verwijderen en dan de groepen een voor een in te schakelen. Werken de vaste aansluitingen, bv verlichting, dan wel moet u het zoeken in de "losse" stekeraansluitingen, zo niet dan heeft u ergens mogelijk aardsluiting in een leiding. Zat het lampje aangesloten op een randaarde stopcontact maak deze dan eens open en kijk of er geen brandplek zichtbaar is en de contacten nog op zijn plaats zitten. (bv breuk bij de aansluiting van de aarddraad) Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de door u genoemde apparaten door een simpele sluiting de geest geven tenzij u de magnetron en vaatwassen in de stekkerdoos had gecombineerd. In dat geval kan kortsluiting zowel op fase in combinatie met aardsluiting zijn ontstaan door verbranding van het snoer door oververhitting. Rest mij de vraag hoe hoog is de boel gezekerd, mag aannemen dat dit 16 amp per groep is en kan ook de groepzekering de geest gegeven hebben. In dat geval is het raadzaam een electriciën te raadplegen. Heeft u toevallig een 3 fase aansluiting, in dat geval kan een van de hoofdzekeringen zijn doorgeslagen. Hiervoor moet u dan bij uw netbeheerder wezen. Maar u heeft het over schakelaars, neem aan dat u de zekeringen bedoeld waarbij in dit geval alleen die van het lampje en de aardlekschakelaar uitvallen en na het inschakelen van de aardlek moeten de overige groepen normaal werken. Al met al een wat onduidelijk verhaal.

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2019 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien teveel tegelijk op 1 groep? Het lampje niet in orde en veroorzaakte kortsluiting? Teveel apparaten op stekkerdozen aangesloten?
Ik zou er inderdaad een elektricien naar laten likken.

marita5
door marita5 Sep 15, 2019 om 23:19
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@aurora1 , Ik zou er inderdaad een elektricien naar laten likken. deze verbrand zijn tong ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2019 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, er staat blijkbaar geen stroom meer op. :-))

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2019 om 00:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is dan het voordeel van als alles uitgefloept is...

marita5
door marita5 Sep 16, 2019 om 09:13
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dit is juist , ik had even kortsluiting ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Sep 15, 2019 om 23:58
683 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien een handige harry met een universeel meter in de buurt? Meten is weten.

panter22
door panter22 - Sep 16, 2019 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt te weinig stopcontacten en tracht dit op te lossen met een stekkerdoos.
Daar moet je voorzichtig mee zijn. Ook al is het theoretisch mogelijk alle 3 de apparaten tegelijk aan te hebben, in de praktijk kan dat niet.
Waarschijnlijk heb je ook maar 1 groep in de meterkast voor de keuken. Dan kun je zeker niet al die apparaten tegelijk aan hebben.
Want de koelkast staat aan, eventueel de afzuigkap en je zet nog een kopje koffie.
Als je een eigen huis hebt, kun je een extra  groep in de meterkast  laten plaatsen,
Heb je een huurhuis, dan krijg je geen extra groep en moet deze apparaten niet tegelijk aanzetten.
Je kookt ook niet toevallig op elektrisch zonder extra groep?

lo
door lovewinnie - Sep 16, 2019 om 09:39
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hier bleek de droger de oorzaak. En elke keer schakelaar terug omzetten en weer door.  Tot ineens boven heen verlichting meer had en helft van de stroom het niet meer deed.
Elektricien laten komen. Hij heeft alles gerepareerd en stopcontact was volledig doorgebrand ????. Deze is gemaakt. Daarna oorzaak zoeken.
Alle stroom apparaten uit stopcontact halen. Een voor een der in en aanzetten. En ja hoor. Droger er in en schakelaar ging om. Droger niet meer aangehad. Moeten we laten maken en anders komt er een nieuwe.

Ga niet door aub en laat het  nakijken. Heel huis had kunnen afbranden