es
door esterhaus Nov 17, 2015 om 14:51
Elektronica & tv

Ontwikkelen fotorolletje Agfacolor CNS 2

Uit de inboedel van mijn overleden moeder, vond ik een fotorolletje van het merk Agfacolor CNS 2 Rapid, 20 DIN 80 ASA.
Het fotorolletje komt uit de jaren 70.
Dit rolletje is vermoedelijk vol omdat het goed verpakt is in de originele verpakking (oranje doosje).
Graag zou ik willen weten of het nog mogelijk is om het rolletje te laten ontwikkelen.
Wie weet waar dit nog kan.

7982 35 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 17, 2015 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al eens bij de (plaatselijke) foto(speciaakl)zaak geïnformeerd?

edrick3
door edrick3 - Nov 17, 2015 om 14:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ter info ook eens hier.

es
door esterhaus - Nov 17, 2015 om 14:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvullende informatie: de plaatselijke fotozaken kunnen mij niet helpen, het ontwikkelproces voor dat type wordt al lang niet meer gebruikt.

he
door henkhh - Nov 17, 2015 om 15:10
174 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kun je nog terecht http://www.fotomignon.nl/afdrukken.php of kijk anders eens naar een fotoclub in de buurt die ontwikkelen vaak ook nog zelf.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 15:13
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het Agfa Rapid film systeem, een normaal (verkort) kleinbeeld (= 35 mm) filmpje (met een opname formaat van 24 x 24 mm) met afgeronde hoeken voor een goede inloop naar de "andere" cassette komt uit de jaren 60, dus een slordige minstens 40 tot 50 jaar geleden. Het CNS, Color Negative Special type, een gemaskerde CN 17, is dusdanig over datum, dat al zou het nog ontwikkeld kunnen worden, het latente, wel aanwezige, niet zichtbare beeld, absoluut niet meer bruikbaar is. Als het een zwart/wit IF of ISS filmpje was geweest had je nog een kansje gehad, dat zou nog in een standaard zwart/wit ontwikkelaar te ontwikkelen zijn, deze CNS is helaas voor u (al zou het nog te ontwikkelen zijn) geen beeld meer geven. Een circa 50 jaar over datum is wat dàt betreft teveel gevraagd.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 15:18
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan trouwens zien of het belicht of onbelicht is, bij een gebruikte/belichtte film zie je als je het filmpje ziet het woord Exposed staan. Dat is de enige manier om te zien of het gebruikt is ja of nee, het loopt namelijk van een gelijk cassette naar een gelijke cassette.

marita567
door marita567 - Nov 17, 2015 om 15:19
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de link van henkhh ,
klik hier

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 15:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen
di
door digioma - Nov 17, 2015 om 16:10
646 Antwoorden / 29 Vragen

En toch moet ergens een hobby-fotograaf zijn die z'n analoge spullen nog heeft. Zelf had ik al die zaken in huis (zelf voor gewerkt), maar echtgenoot heeft - buiten mijn medeweten en zonder te vragen - alles en zelfs het vergrotingsapparaat aan een collega gegeven.
De fotoclub van "De Blauwe Schuit" in Hoorn had een paar jaar geleden nog een donkere kamer met alle zaken om zelf te ontwikkelen en af te drukken; ik ben er wel geweest. Succes

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 16:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Digioma, het gaat A/ is de film belicht of nieuw, bij gebruikt staat er EXP, zie mijn vorige link, gelet op de opmerking in nog mooie verpakking, d.w.z. in een papiertje in een doosje, denk ik dat de film niet belicht is. B/ als er nog een ontwikkelkit voor zou bestaan (wat voor dit soort films niet meer bestaat) is dit niet meer te ontwikkelen. C/ en als er sprake is van en een belichte film en een nog verkijgbare ontwikkelkit, dat staat er niets meet op, het latente beeld is na 40 `a 50 jaar volledig onbruikbaar geworden. Fotoclubs kunnen ook niet meer aan de juiste ontwikkelkit komen. En als het zou kunnen kost dat veel euro's terwijl er niets meer uit de negatieven te halen valt. Dat zouden veel kosten zij voor geen baten.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 16:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Een vraag aan de topic starter / vraagsteller, u heeft het doosje nog, lees ik, welke afloopdatum staat daarop?

es
door esterhaus - Nov 17, 2015 om 19:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Op het doosje staat: 7450/560 MAR70, dat laatste neem ik aan dat dat de uiterst houdbare datum is maart 1970.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 19:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dan was de verloopdatum, datum van uiterste gebruiksdatum (onder normale omstandigheden bewaard) dus maart 1970, derhalve is het meer dan 45 jaar oud, maar niet ouder als 47 of 48 jaar, rekenend met een 2 jaar verbruiksmogelijkheid.

Heeft u gecontroleerd of het filmpje belicht is, zie mijn post van dinsdag 17 nov 2015, 15:21.
Als er op het stukje film wat uit de cassette steekt EXP staat, is dit filmpje gebruikt. Staat dat er niet, is het ongebruikt en hoeft u geen aktie te ondernemen.

Kunt u dat nog even checken?

Als het een belicht/gebruikt filmpje is, zou er geen bruikbaar resultaat uit komen na zoveel jaren, als er nog een ontwikkeloptie zou bestaan. Dan kunt u het weggooien. Sorry, het is niet anders.

es
door esterhaus - Nov 17, 2015 om 20:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het rolletje zit in de cassette en op het doosje heeft vermoedelijk mijn vader, de tekst "VOL" geschreven.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 20:34
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als het niet te zien is en vol vermeld is, is het te ver in de cassette gegaan. Dit is wel te openen maar dat zou je met een haaknaald oid het filmpje eruit moeten lepelen, maar veelal werd in de centrales de cassette gewoon opengebroken. Maar in uw situatie zou ik het laten wat het is, het filmpje desgewenst als herinnering bewaren. Maar geen verdere aktie op ondernemen. Er komt geen bruikbaar resulaat uit en zou veel kosten.

door 1953 - Nov 17, 2015 om 20:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij Blokker worden nog het fotorolletje nog ingenomen, ontwikkeld en de foto's nog afgedrukt.

Is de buitenverpakking, niet het kartonnen doosje, wel open geweest? Als het fotorolletje nog in de binnenverpakking ongeschonden is, dan is het fotorolletje nimmer belicht.

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 20:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@1953, voor deze film van 40+ jaar is geen ontwikkelset meer te koop, al tientallen jaren niet meer. Lees de voorgaande berichten eens. Weet je wel wat een rapid film is? Ik wel! Blokker weet er geen raad mee en zal als je dit in zou leveren, komt het terug, onbewerkt, wegens ouderdom en niet meer ontwikkelbaar.

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2015 om 22:32
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 17 nov 2015, 20:40]Bij Blokker worden nog het fotorolletje nog ingenomen, ontwikkeld en de foto's nog afgedrukt.

Is de buitenverpakking, niet het kartonnen doosje, wel open geweest? Als het fotorolletje nog in de binnenverpakking ongeschonden is, dan is het fotorolletje nimmer belicht.
Tjonge tjonge, wat is het lezen toch moeilijk voor u. De Ts schrijft dat het filmpje geheel in de cassette zit, dat betekend dus dat deze belicht is.

door 1953 - Nov 18, 2015 om 00:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik zo uw verhaal analyseer, heeft u waarschijnlijk in 2009 ook al middels een ander medium de vraag gesteld, t.w.: Uw verhaal/reactie van 2009?!.

door 1953 - Nov 18, 2015 om 00:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Allen u kreeg het fotorolletje toen van uw moeder zelf en Blokker kon er ook niks mee destijds.

door 1953 - Nov 18, 2015 om 00:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Alleen u kreeg het fotorolletje toen van uw moeder zelf en Blokker kon er ook niks mee destijds.

marita567
door marita567 - Nov 18, 2015 om 08:30
1576 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 18 nov 2015, 00:39]Als ik zo uw verhaal analyseer, heeft u waarschijnlijk in 2009 ook al middels een ander medium de vraag gesteld, t.w.: Uw verhaal/reactie van 2009?!.

Ik denk dat uw bedoelt op een ander forum / site , een medium lijkt mij sterk dan had esterhaus allang het fotorolletje ontwikkeld .
Bij Mahadma met haar leuke glazen bol was dit misschien nog sneller geweest .

audb
door audb - Nov 18, 2015 om 12:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het rolletje niet in de volle zon en ergens in een koude kelder heeft gelegen dan is er een hele kleine kans dat deze nog door een specialistische foto centrale ontwikkeld kan worden maar de kosten zullen dan echt niet gering zijn.
Zit het doosje echter nog dicht geplakt dan is de kans dat er wat opstaat echter zo klein dat u er vanuit moet gaan dat deze niet gebruikt is geworden.
Er zou nog mogelijk een Agfa ontwikkelcentrale in Duitsland moeten zijn maar anders wordt het goed zoeken.

audb
door audb - Nov 18, 2015 om 12:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Deze is misschien iets
http://www.eyesonmedia.nl/foto-vaklab.html
Helaas is Cor Jaring een tijd geleden al overleden want die fotografeerde ook alleen met analoge films maar gelukkig bestaat zijn website nog steeds.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 12:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@audb,

uit de boedel, lees ik, dus dat zou wel mogelijk zijn, maar 40 jaar over datum levert m i geen bruikbaar resultaat meer op. Ik denk dat het een grote kostenpost en teleurstelling zou gaan worden. Er staat wel op het doosje vol, maar de controle exp(osed) is niet meer mogelijk, het zou zelfs een lege cassette kunnen zijn die in het doosje is gestopt omdat de film niet meer zichtbaar is.

mo
door mof - Nov 18, 2015 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, waar je het kunt ontwikkelen, zou ik niet zo snel weten. Wel dat het een erg oud rolletje is. Kans is groot dat de emulsie inmiddels al is vergaan, is namelijk chemisch actief.

Maar de kosten van ontwikkelen en wat foto's dragen ws. niet op tegen de mogelijkheid dat er zich nog oude beelden van/door uw overleden moeder op bevinden. JE weet nooit, met een beetje geluk.

ru
door ruitenboer - Nov 18, 2015 om 13:42
64 Antwoorden / 1 Vragen

HEMA, bijna op iedere straathoek te vinden.
Niet zeuren over de prijs, het ontwikkelen van de film kost een paar euro, en/of het filmpje wel of niet ontwikkeld is.

tu
door tuimkabouter - Nov 18, 2015 om 13:46
32 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag aan Agfa wat je het beste kan doen:

door 1953 - Nov 18, 2015 om 15:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marita567 schreef op woensdag 18 nov 2015, 08:30][quote=1953 schreef op woensdag 18 nov 2015, 00:39]Als ik zo uw verhaal analyseer, heeft u waarschijnlijk in 2009 ook al middels een ander medium de vraag gesteld, t.w.: Uw verhaal/reactie van 2009?!.

Ik denk dat uw bedoelt op een ander forum / site , een medium lijkt mij sterk dan had esterhaus allang het fotorolletje ontwikkeld .
Bij Mahadma met haar leuke glazen bol was dit misschien nog sneller geweest .

Bij een medium zou ik eerder ook denken aan Jomanda!

Het bericht uit 2009 is vrijwel identiek van hetgeen topicstarter hier ook schreef. Toeval?! Leek mij niet.

door 1953 - Nov 18, 2015 om 15:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ruitenboer schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:42]HEMA, bijna op iedere straathoek te vinden.
Niet zeuren over de prijs, het ontwikkelen van de film kost een paar euro, en/of het filmpje wel of niet ontwikkeld is.

Bij mij is wel een HEMA op maximaal 150 meter afstand, niet iedereen is een dergelijke bofkont dat de HEMA om de hoek ligt.

Betwijfel of de HEMA dit ook zal kunnen verwerken.

jo
door jorisw - Nov 18, 2015 om 15:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de vraag stellen op een analoge fotografie forum. Deze bijvoorbeeld: http://fotoendokaforum.org/

Maar zoals gezegd, de kans is groot dat er geen bruikbaar beeld uit komt. Al is dit nooit uitgesloten. Ik heb wel gekkere dingen gezien.

pk49
door pk49 - Nov 18, 2015 om 17:06
243 Antwoorden / 2 Vragen

bij de Kruidvat.Onlangs nog gedaan,duurt wel ietsjes langer dan digitaal afdrukken.Maar een filmpje van 40 jaren oud? Na zoveel jaren zou ik niet teveel verwachtingen hebben.Je kunt vragen of ze alleen het filmpje willen ontwikkelen en verder niks.Dat is niet zo duur.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2015 om 17:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een casette met CNS2 rapid film is een eigen model cassette van AGFA, gevuld met doodgewone 135 kleinbeeldfilm.
Je zou zeggen dat iedere centrale die film kan ontwikkelen.
Maar dat is niet altijd zo.
Deze film werd vroeger ontwikkeld met het zgn. C22 color procede, wat al vele jaren niet meer gebruikt wordt.
Sinds 1978 wordt het zgn C41 color negatief procede gebruikt.
Bij het C41 proces is de samenstelling van de chemicalien iets anders, en het bad heeft een hogere temperatuur dan bij C22.
Wanneer je een oude film ontwikkeld met het C41 procedee dan is er een risico dat de emulsie los raakt van de drager, de film.
Bovendien zal het resultaat niet hetzelfde zijn als met het oude C22 proces.
Alleen in Engeland is nog een lab wat met het oude C22 protocol werkt.
Maarrrr.....u kunt geluk hebben : in 1978 veranderde AGFA de samenstelling van de emulsie.
En kon de film ontwikkeld worden met het C41 proces.
Is uw film dus van 1978, of later, dan kan hij gewoon ontwikkeld worden in een fotocentrale.
U weet niet in welk jaar de film is gekocht, ontwikkelen wordt dus een gok.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 18:14
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U weet niet in welk jaar de film is gekocht, ontwikkelen wordt dus een gok.

De film had een afloopdatum van maart/april 1970, dus is eerder gekocht.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2015 om 18:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Terecht opgemerkt.
Had ik even overheen gekeken.
+++++++++++++++++++++++++++++++========

=mahadma schreef op woensdag 18 nov 2015, 18:14: U weet niet in welk jaar de film is gekocht, ontwikkelen wordt dus een gok.

De film had een afloopdatum van maart/april 1970, dus is eerder gekocht.