ba
door baantjer100 Apr 17, 2006 om 19:46
Elektronica & tv

Optische kabel

hallo Ik heb een vraagje wat is het verschil tussen optische kabels Is dat de prijs of de dikte of de stekker. Wand er zit veel verschil in prijs
'wie weet dit misschien
ik wil namelijk mijn dvd recorder vcia een optische kabel aansluiten op mijn dolbyserround versterker en ik niet wat voor optische kabel daar het beste voor is.

9303 3 Rapporteer

movieman
door movieman - Apr 17, 2006 om 20:18
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

U heeft een zogenaamde TOSLINK™ kabel nodig. De prijzen variëren van € 5,- tot € 100,- ... U kunt het zo duur maken als u wilt. Die goedkope glasvezel kabels van Conrad of Skytronic zijn voldoende van kwaliteit.

Succes. ;-)

ma
door martin1 - Apr 18, 2006 om 19:30
346 Antwoorden / 4 Vragen

Het verschil in kwaliteit tussen optische kabels (Toslinks) zit hem in verschillende zaken:

-materiaal: duurdere kabels bevatten echt glas dat licht zeer goed doorlaat ook over langere afstanden. goedkope kabels bevatten gewoon zacht plastic.

-aantal lagen: duurdere kabels bevatten een glazen core en meerdere lagen glas die het lichtsignaal als het ware opsluiten in de core.

-bescherming tegen breuken: goedkope kabels breken gemakkelijk, duurdere kabels komen vaak met onbeperkte garantie.

Goedkope kabels leveren mindere geluidskwaliteit, al is het verschil niet zo groot als bij de normale analoge kabels. Ik heb zelf goede ervaringen met Monstercable(.nl voor website) prijzen tussen 30 en 100 euro.

gr
door gromek - Apr 28, 2006 om 13:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb gewerkt in de branche, en bedrijven als Monstercable vertelde de verkopers dat hoe duurder de kabel, hoe zuiverder de vezelkabel is die er in zit, en ook de afscherming aan de buitenkant van de kabel!
Ergens klopt dit wel, maar houd er wel rekening mee, dat als iemand een gewone (minder dure) audioset heeft het geen zin heeft, om een optische kabel te kopen van 100 euro!
Koop dan gewoon een goed afgeschermde kabel van rond de 25 euro.
Je moet de prijs van de kabel in verhouding brengen met de audio apparatuur die men heeft.
Dit geld voor alle kabels!

De kabeltjes die Sony (o.a.) vroeger bij zijn md spelers leverde, die hadden alleen een optische kabel met en dun verf laagje aan de buitenkant, en als deze verf eraf sleet, dan gaat er licht verloren, en dus ook signaal.

Wat betreft de pluggen die er aan zitten, als die wat groter of grover zijn, dan zal hem dat ook in de afscherming zitten, en zeker de stevigheid bij het vastpakken, en eventueel uit het app. trekken.