re
door remilaguna May 10, 2009 om 09:42
Elektronica & tv

Philips Matchline

Onze Philips Matchline TV type 28PW9616/12R met 72 cm beeld en ongeveer 7 a 8 jaar oud vertoond sinds vandaag het volgende probleem:

Het beeld is horizontaal gezien voor de helft zwart (bovenste helft) en de onderste helft is gewoon in orde.

Zou iemand met verstand van zaken kunnen uitleggen wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

Alvast bedankt Rabian

2136 16 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - May 10, 2009 om 10:05
463 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan u niet vertellen wat precies het probleem is(waarschijnlijk iets met de beeldbuis),maar ik kan u wel adviseren om hem niet te laten repareren.Dit gaat kapitalen kosten.

ro
door ronny530 - May 10, 2009 om 10:55
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi waarschijnlijk een probleem in het raster circuit, de beeldbuis is het zeker niet. Laten repareren is voor een tv met deze klacht zeker een optie.

Ronny ( tv monteur b.d. )

birdies
door birdies - May 10, 2009 om 11:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Repareren kan dan wel een optie zijn, maar voor een 8 jaar oude t.v. zou ik geen cent meer uitgeven.

ro
door ronny530 - May 10, 2009 om 11:37
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, ik geef een optie aan, de beeldkwaliteit van dit type is beter dan een koreaans z merk lcd van een dozenschuiver.

Ronny.

birdies
door birdies - May 10, 2009 om 11:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vlg mij worden veel Philips produkten ook al jaren gemaakt in lage lonen landen.

kenwel2
door kenwel2 - May 10, 2009 om 11:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Als zeer zeker niet Philips fanaat, wil ik hierbij wel even vermelden, dat de Matchline serie, die Philips heeft gemaakt, wel de betere serie's waren, en, zoals gezegd, een matchline van 7 a 8 jr. oud, vindt ik (persoonlijk dan) niet eens echt zo oud, temeer dat ikzelf ooit eens een Matchline heb gehad, denk zo'n 25 jr. terug, die nu nog bij de buren staat te spelen, elke dag nog....Mogelijk vallen de kosten enorm mee, informeren kun je natuurlijk altijd, en kijken of er inderdaad ook onderdelen leverbaar zijn, vaak zal dit een probleem zijn, zekr in deze huidige tijd , dat de crt op zijn eind loopt...wil niet zeggen, dat vraagsteller Rabian de tv fijn vind om naar te kijken, want een Philips Matchline is/was nu eenmaal een goede serie toestellen, eerlijk is eerlijk..

Succes met een eventuele reparatie! (Vraag van te voren een duidelijke prijsopgaaf!!)

Gr. Henri

toolboy
door toolboy - May 10, 2009 om 12:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Yep zoals Ron al aangeeft.Het probleem zit in de Rastertrap.Zeker de moeite waard om te laten repareren.

T

ro
door ronny530 - May 10, 2009 om 12:27
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Reparatiekosten mits bij een onafhankelijk reparateur zullen +/_ 100 euro zijn. Maar waar vind je die nog, het vak is bijna uitgestorven. Het is overigens een standaard klachtje. Vaak is een soldeerbout en paar centimeter soldeertin voldoende, zoniet het raster ic en een paar elco'tjes. Voor vraagsteller, het is een afweging.

Succes Ronny.

me
door mephisto82 - May 10, 2009 om 16:54
15 Antwoorden / 1 Vragen

Klacht die je omschrijft is iets met het licht kanon in de beeldbuis. Duur geintje voor reparatie. En hoe veel is de tv gebruikt??? Zo'n ding maakt ook wat kilometers net als een auto! Staat de TV gemiddeld 3 uur per dag aan is 10 á 12 jaar de gemiddelde levensduur. Bij een uur of 5 per dag is die 7 á 8 jaar gewoon normaal. bij 6 tot 8 uur per ag is de TV al afgeschreven bij 5 jaar.

ro
door ronny530 - May 10, 2009 om 17:11
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Uw antwoord slaat als een tang op een mager varken "lichtkanon kapot" Er zijn er drie en welke zou dat moeten zijn dan? de onderste helft van het beeld is goed. Hebben die beeldbuizen ook een boven kanon? In het raster wordt gewoon door een defect de bovenste helft niet meegenomen.

ro
door ronny530 - May 10, 2009 om 17:15
2892 Antwoorden / 41 Vragen

mepishto is waarschijnlijk in de war met een lcd tv die hebben 3 lampen achter het scherm. Even niet aan gedacht.

kenwel2
door kenwel2 - May 10, 2009 om 21:46
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@mephisto, quote "Duur geintje voor reparatie" Waarop gebaseerd!??

Overigens.., de tp starter, Rabian, heeft inmiddels al besloten om een ander toestel aan te schaffen, einde topic lijkt mij?

Ook  lijkt het mij verstandiger...zeker gezien uw laatste opmerking, niet erg zinnig, om hierin in verdere discussie te gaan.., maar laat maar zitten....ik trek wel andere schoenen aan...

Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 11, 2009 om 02:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Rabian,

Ronny, en later toolboy hebben het bij het rechte eind! Laat de rest maar (semi deskundig) kletsen. Het moet de raster eindtrap zijn.

De laatste TV met exact dezelfde klacht, al weer ruim tien jaar geleden, was er eentje van mezelf. Die repareerde ik natuurlijk weer zelf, zonder schema en met een andere transistor dan welke er in zat. Gewoon eentje uit de junkbox thuis, doch ruim equivalent. D.w.z. een betere. Ze speelt nu nòg.

Bij een doorgewinterde eerlijke reparateur zal het ook met €50,- bekeken kunnen zijn. €0,50 tot €1,- voor de transistor of €5,- voor het raster I.C. en de rest arbeidsloon, als je de TV zelf brengt.

Dat is de TV nog wel waard.

Hardware ERror MAN.

pavoordf
door pavoordf - May 11, 2009 om 08:39
519 Antwoorden / 73 Vragen

Mag ik ook nog een duit in het zakje doen?
Gezien de klachtomschrijving is een fout aan de beeldbuis zeer onwaarschijnlijk. Zaken als lichtkanon (elektronenkanon zal wel bedoeld worden) zijn zonder meer onzin. Meest voor de hand liggend is inderdaad de rastereindtrap (vertikale afbuiging). Eigenaar heeftd inmiddels besloten voor een LCD. Ik geloof dat ik hetzelfde gedaan zou hebben, omdat ik het gezeur van een reparatie niet meer wil en ik er zelf ook geen trek meer in heb om het zelf te doen (ik geloof dat mijn laatste r TV reparatie een K10 was :-)

re
door remilaguna - May 11, 2009 om 19:09
76 Antwoorden / 46 Vragen

Wacht nog even een telefoontje af van een reparateur hier in de buurt wat de reparatie bij hun gaat kosten.

EP Beerepoot had het al over 195 Euro,en dat is me te gek.

Wordt dus zeer waarschijnlijk wel een nieuwe TV,ben al even wezen spieken in de winkel,zij adviseren een Full HD te nemen,maar dezelfde TV die alleen HD ready is scheelt al gauw 350 Euro.

En voor Full HD moet je ook nog eens een speciale digitale ontvanger hebben+abonnement,ben er nog niet uit wat wijsheid is in dit geval.

Breedbeeld uitzendingen hebben ook ruim 10 jaar geduurd voordat die uitgezonden werden,en dan ben ik ondertussen alweer aan een ander toestel toe.

Puzzel nog even verder,onder tussen is advies welkom........

Mvg Rabian

me
door mephisto82 - May 12, 2009 om 23:01
15 Antwoorden / 1 Vragen

@Ronny530

Ik denk dat jij mis bent! Sony heeft er 3 in zitten in een CRT. De zogenaamde Triniton beeldbuis. Philips heeft in dit type TV een Blackline BB zitten. Ja, deze maakt ook rood, groen blauw aan maar vanuit 1 kanon. En met je 2e antwoord zul jij wel de plasma bedoelen en geen LCD!