rolandroland
door rolandroland Sep 15, 2011 om 11:25
Elektronica & tv

Slechte radio-ontvangst (FM ether)

Hoogersmilde- De slechte ontvangst van radio zenders in Friesland houdt nog minstens enkele weken aan, meldt zenderexploitant Broadcast Partners.

Sinds er op 15 juli 2011 brand uitbrak in de zendmast in Hoogersmilde zijn zenders als Radio 1, en 2, Q-Music en BNR Nieuwsradio vooral in het noorden en oosten van de provincie slecht te ontvangen. Noodmasten in Jirnsum, Spanneburg en Assen zijn ontoereikend. "Het gaat wellicht een jaar of langer duren voor dat de mast herbouwd is", aldus een woordvoerder. Daarom werkt Broadcast Partners samen met het Agentschap Telecom aan een tijdelijke herkaveling van de frequenties om de situatie in de tussentijd te verbeteren. Luisteraars moeten dan op een andere frequentiea fstemmen om hun vertrouwde zender te ontvangen. Volgende week moet er mere duidelijkheid zijn over de haalbaarheid van het plan, maar het gaat deze maand niet meer lukken om de herkaveling ook wekelijk uit te voeren. "Je mag niet zomaar frequenties verslepen. Je verwerft ze internationaal, dus dat gaat in overleg met het buitenland."Ook in andere delen van het land is de radio-ontvangst slecht. In de zendmast Lopik brak toevallig op dezelfde dag brand uit als in Hoogersmilde. Sindsdien ruzieden Broadcast Partners en beheerder Novec over het ophogen van het zendvermogen van deze mast. Novec wilde hiertoe pas overgaan wanneer er betere bescherming zou komen tegen oververhitting - hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de brand in Hoogersmilde op 15 juli 2011. Na tussenkomt van een bemiddelaar is het zendvermogen van de mast in Lopik deze week verhoogd van 10% naar 50% van de volle sterkte.

Bron: Leeuwarder Courant woensdag 14 september 2011.

De consumentenbond testte in het verleden weleens autoradio's en tuners. De selectiviteit van de radio en gevoeligheid is erg belangrijk voor een goede radio ontvangst. Veel tuners voldoen niet aan de goede kwaliteit vereisten. Ik heb een tuner gekocht uit de Verenigde Staten: Sony XDR-F1HD. Een ontvanger die heel veel stations ontvangt ook bij zwakkere signalen. Het zou mooi zijn dat de Nederlands Publieke Omroep eens radio ontvangers gaat testen! Want door de inzet van nood masten vallen de slechtere tuners sneller door de mand.

Ik heb deze topic keuze gekozen omdat er geen topic voor radio was.

Voor meer informatie:

www.radio-tv-nederland.nl
www.publiekeomroep.nl/fm
Doorgeven van ontvangst klachten:
https://loket.at-ez.nl/formulieren/storingsmelding/f?p=100:1:2970634006768286
https://loket.at-ez.nl/formulieren/storingsmelding_anoniem/f?p=101:2:1901342606661260
(anoniem melden)
http://www.broadcastpartners.nl/website ... rt-59.html

2168 3 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Sep 15, 2011 om 11:30
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wat is je vraag??

kriekra
door kriekra - Sep 15, 2011 om 12:49
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik wil hier graag op reageren. Ik heb op de badkamer een hoogbejaarde radio-casetterecorder. Daarnaast nog wat recentere radio's (model uit 2010 de nieuwste) maar de enige waarop ik nog ontvangst had toen de zendmasten het begaven was dat bejaarde ding.
Op mijn nieuwste radio (is een blue ray speler waarop ook een radio tuner zit) heb ik sindsdien slechte ontvangst via de Ehter - sinds vorige week is dit wel iets beter geworden - maar totaal geen ontvanst via de kabel. Hoe kan dat? De kabel was correct aangesloten, dus daar kan het niet aan liggen. En je zou juist denken dat je via de kabel altijd goede ontvanst hebt.
Het gaat trouwens om de ontvangst van 3FM.

rolandroland
door rolandroland - Sep 16, 2011 om 19:35
23 Antwoorden / 30 Vragen

Mijn vraag is: Kan Kassa eens FM-radio's gaan testen? De Wereld Omroep heeft ooit wereld ontvangers getest maar niet het FM gedeelte helaas.

Bovenstaande: Klinkt vreemd dat u geen goede ontvangst op de kabel heeft. De kabelexploitant ontvangt het signaal uit de ether of van de schotel. Mogelijk dat daar de oorzaak in zit? Maar ik las http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=6306 dat UPC ook TV kanalen gebruikt op de lagere frequenties! Leest u dat stukje maar eens door!