ej
door ejvh Sep 28, 2005 om 20:53
Elektronica & tv

Sony Digicam na 14 maanden defect

Ik heb een Sony digicam (type DSC-W 1) die vorig jaar bij Mediamarkt in Utrecht is gekocht. Na 14 maanden ging het apparaat niet meer aan en deed verder ook niets meer. De camera is voor reparatie naar Mediamarkt teruggebracht waar ik een aanbetaling moest doen van 45 euro en later ook de reparatie kosten van 60 euro moest betalen. Is het niet zo dat een camera een langere levensduur dan 1 jaar heeft en dus toch onder de garantie blijft vallen? Wie kan mij hier meer over vertellen?

Emmy

312 3 Rapporteer

ma
door martin1 - Sep 29, 2005 om 18:48
346 Antwoorden / 4 Vragen

De garantie op camera's van het merk sony bedraagt 1 jaar. het is dus niet zo dat de camera na dit ene jaar onder de garantie valt. Mijn ervaring is dat mediamarkt reparaties conform de nederlandse wet uitvoert. UNETO-VNI (de brancheorganisatie, geschillencommissie elektronica) hanteert als economische levensduur voor compact digitale camera's dacht ik 2,5 (of 3) jaar. Dat betekent 14/30 deel van de reparatiekosten komen voor rekening van de klant, 26/30 deel voor rekening van de verkopende partij. Meestal verrekent mediamarkt dit in de reparatiekosten, kijk dus even goed naar het reparatieverslag. vaak staat hierop kosten importeur --> doorberekend en verschillen deze bedragen. Verder is het zo dat je bepaalde kosten volledig zelf betaalt (vaak bijv de verzendkosten of onderzoekskosten). Verder is het zo dat je bij mediamarkt niet op enige coulance mag rekenen inzake reparatiekosten.... dat weet je m.i. ook voordat je daar iets koopt. Wat je even moet nagaan is of in dit geval de deling reparatiekosten op basis van economische levensduur heeft plaatsgevonden. Als ik het bedrag zo zie is dat het geval (voor 60 euro repareer je geen camera!).

deheugden
door deheugden - Sep 30, 2005 om 09:34
41 Antwoorden / 37 Vragen

  • De levenscyclus van een digitale camera ligt tussen de 6 en 8 maanden.
  • de emotionele levensduur is gemiddeld 1.5 jaar
  • de economische levensduur 3 jaar
  • technische levensduur onder optimale omstandigheden 5 jaar

  • dat zijn zo'n beetje de levenscycli van een digitale cam

    bk
    door bklerk - Sep 30, 2005 om 18:42
    12 Antwoorden / 11 Vragen

    Beste Emmy Ik vind persoonlijk de Mediamarkt enigzins wel coulant als je met een apparaaat zit wat defect bleek te zijn ze ruilen makkelijk om. Maar als je na twee keer omruilen omdat hetzelfde probleem (dvdrecorder) zich voordoet en je vraagt je geld terug doen ze ontzettend moeilijk . Je krijgt een tergoedbon die moet je in een keer opsouperen. die DVDrecorder koste toen 528 Euro . Dus ik kocht een magnetron. van 134 Euro toen zij die kassiere meneer U moet meer kopen want ik mag het verschil niet terug geven.Dus die 394 Euro kreeg ik niet terug. Ik heb gedreigt met Kassa daar hadden ze niet van terug ik kreeg gewoon steeds een waardebon. bijna 1 jaar lang tot mijn centen op waren. Maar ik koop nooit meer bij de Mediamarkt. Bij de Block zijn ze nog coulanter die geven zelfs na een jaar je geld mits artikel onbeschadigd met originele verpakking terug.  groetjes  sjon