ph
door phinder Jan 16, 2006 om 10:16
Elektronica & tv

Storing receiver op tv

Probleem van technische aard:

Hoi,

Ik heb sinds kort een home cinema set aangeschaft en in mijn daarvoor aangeschafte meubel gezet. Door de plaatsing van de schappen van het meubel MOET ik de volgende volgorde aanhouden:
TV
Receiver
DVD - recorder + DVD - Speler

NU doet zich echter het probleem voor dat de receiver stoort op de tv ! Het beeld gaat trillen ( aan 1 kant ) en krijgt bij inschakeling van de receiver soms een rode waas aan dezelfde kant van het beeld. Dit doet zich voor bij inschakeling van de receiver en is dus duidelijk een magnetische storing die de tv bereikt.
De meest ideale oplossing zou zijn om het schap te verplaatsen zodat de receiver een schap lager kan ( hij past er nu niet tussen ), maar dan moet ik 't hele meubel uit elkaar slopen ( paar uurtjes werk ) --> tis een stevig ding.

Is het mogelijk om iets tussen de receiver / tv te plaatsen ( bijv. onder het schap van de tv ) waardoor de storing wordt afgeschermd... Ik denk bijvoorbeeld aan een loden ??? plaat die ik onder het schap hang / plak ?
Ik moet echter wel aan het gewicht denken. De tv weegt 52 kilo en het schap kan volgends de handleiding max. 60 kilo hebben !

Iemand ervaring met een dergelijke oplossing of die mij hierin van advies kan voorzien ?

B.v.d.

1729 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zou briljant zijn ( licht ) indien het werkt. Heb je hier ook ervaring mee of is het alleen maar een idee... Zou wel perfect zijn.. stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. In ieder geval het proberen waard...

Sta natuurlijk nog open voor andere ideeen

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zware trafo in de receiver heeft waarschijnlijk invloed op een niet goed afgeschermde tv.
Je zult ze denk ik toch verder uitelkaar moeten halen om het probleem op te lossen....

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aluminiumfolie.

Oracle

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nielsengel,

Toch wel vreemd dat het zo'n grote invloed op de TV heeft. Rekening houdend met wat ventilatie zal de afstand tussen receiver en TV toch al gauw een centimeter of tien zijn? Zijn beide apparaten goed geaard? (als de behuizing van receiver tenminste van metaal is)

Voor goede afscherming van electronica tegen magnetische straling gebruikten wij altijd zgn. mu-metaal. (is wel prijzig, maar het overwegen waard) Via onderstaande link vind je meer informatie over wat je allemaal kunt doen.

EMC afscherming

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 16, 2006 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

oeps... per ongeluk verkeerde knop en daardoor punten uitgegeven wat niet de bedoeling was... Nou ja, dan maar ALLEMAAL punten.... Iedereen gelijk :P

Aan de trafo had ik ook al gedacht.. Jammer dat dit zich voordoet, beiden apparaten zijn gloedje nieuw en je mag toch hopen dat men hier van te voren rekening mee houdt !

Uit elkaar halen is bijna niet mogelijk ( moet echt het hele meubel uit elkaar ) en doe ik dus echt alleen maar als laatste redmiddel...
Blijf dus toch nog even hopen op net dat ene antwoord dat het voor me gaat doen !

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aluminiumfolie heeft niets geholpen.
Het werd dus toch de kast verbouwen Rolling Eyes Crying or Very sad

Wat betreft het resultaat ben ik redelijk tevreden ! ( kostte me 2 uurtjes werk ).
De receiver staat nu verder weg en stoort minder.
De trillingen in beeld zijn volledig verdwenen en vooralsnog heb ik ook die rode waas niet meer.
Alleen bij inschakelen van de receiver ( tik ) zie je het beeld van de tv verspringen, maar daarna is het normaal.
Maak ik me alleen enige zorgen over de dvd-recorder die er dus nu vlak boven staat. In hoeverre wordt die nu beinvloed door het magnetische veld dat er blijkbaar toch uit die receiver komt ???

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de DVD recorder bovenop de receiver staat, is het mogelijk dat de recorder last krijgt van de warmte-ontwikkeling in de receiver.
Hierdoor kun je condensvorming krijgen in de DVD recorder.

Gebruik je een receiver met analoge of digitale eindversterkers?
Een receiver met digitale zal minder warmte-afgeven, maar is minder geschikt om luidsprekers met een hoge belastbaarheid en een lage impedantie aan te sturen.
Een digitale receiver mag daarom geen luidsprekers aan sturen met een impedantie die lager is dan 6 Ohm.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2006 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de receiver ook aangesloten op de TV?

Als je de scartkabels en eventueel andere kabels uit de TV haalt, heb
je er dan ook last van? Als je er dan geen last van hebt ligt het
waarschijnlijk aan niet goed afgeschermde kabels.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2006 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee. receiver zit verder niet op de tv.
Tenminste, nu wel ( via een audio-kabeltje ), maar probleem deed zich ook voor zonder deze aansluiting.
Het beeld-signaal gaat gewoon via een scart-aansluiting van dvd-speler / recorder naar de tv toe. Geluid loopt naar de receiver en door naar de boxen.

DVD-recorder is trouwens geen HD-recorder. Ben ook niet zo bang voor verlies van data. Meer voor het lange termijn-effect van een zwaar magnetisch veld op electrische apparatuur en de levensduur daarvan. Ik ga er vanuit dat een dvd-recorder wel enkele spoelen zal bevatten en die zijn hier zeker vatbaar voor !

ve
door verwijderd - Jan 20, 2006 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al schreef in de reaktie van 17-01, is de levensduur van de DVD recorder dus afhankelijk van de de warmte-afgifte van de receiver.

De oppervalkte van DVD recorder is bijna net zo groot als die van een receiver. Dit kan zorgen voor een minder goede ventilatie en daardoor zal de receiver waarschijnlijk nog warmer worden. Sommige receivers zijn voorzien van een geforceerd koelsysteem.  Hierbij zorgt een ventilator voor een betere luchtstroming en dus een betere koeling.  Deze ventilator blaast dan meestal de warme lucht via de achterkant naar buiten.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2006 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

technifreak,

Dank voor je antwoord,

Maar de DVD-recorder staat niet letterlijk bovenop de receiver en zal hier dus niet zoveel last van hebben. Er zit nog een plank tussen receiver en dvd-recorder.

Voor alsnog laat ik 't even in deze configuratie staan. De tv heeft geen last meer van overspraak ( behalve de tik bij inschakelen, maar dit zou ook een spanningsverhaal kunnen zijn -> zitten op dezelfde stekkerdoos ). Of de dvd-recorder hier op langere termijn last van gaat hebben merk ik vanzelf. Misschien reden om op termijn een hd-recorder aan te schaffen ;) :)

Ondanks dat ik dus toch mijn eigen ( niet favoriete ) oplossing heb moeten kiezen ( slopen kast en opnieuw in elkaar zetten ), bedankt voor de aandacht en genoemde info / oplossingen. Ik kan nu verder genieten van mijn set.

M.vr.gr.

Niels

ve
door verwijderd - Jan 23, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden dat je bij inschakelen nog wel iets merkt van het magnetisch veld is dat een transformator bij inschakelen altijd een extra groot magnetisch veld ontwikkeld. Daarom hoor je bij inschakelen, van met name TV-toestellen, de transformator meestal even 'kreunen'. Dit is heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Freya