me
door merkelens Feb 21, 2013 om 04:46
Elektronica & tv

Stroomverbruik

hallo,
kan iemand voor mij uitrekenen wat de kosten zijn van een versterker die 300 watt (per uur?) gebruikt uitgaande van 4 uur per dag

15081 10 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2013 om 08:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

4 uur(h) x 300 watt = 1200 WHu = 1,2 KWh
1,2 KWu x 0,07 €/KWh = € 0,10 per dag

Jantje

freya
door freya - Feb 21, 2013 om 10:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo merkelens,

Jantje7 rekent het hierboven wel aardig uit (hoewel die €0,07 per kWh m.i. veel te laag is), maar vergeet hierbij wel twee zaken:

1. Een versterker van 300W 'verbruikt' dat hoge vermogen alleen wanneer de versterker voor 100% is uitgestuurd. Kortom, volume helemaal open en dat zal in de praktijk uiteraard niet het geval zijn. Bij 'normaal' gebruik kom je (gemiddeld) waarschijnlijk niet boven de 10% van het maximale vermogen uit.

2. Daarnaast zijn fabrikanten vaak erg scheutig met het geven van dergelijke hoge vermogens, terwijl de praktijk vaak een heel stuk lager ligt.

Kortom, over het stroomverbruik van een versterker zou ik me echt geen zorgen maken.

m.vr.gr. Freya

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2013 om 10:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@freya

De netto stroomprijs is toch echt € 0,07 per kWh, zelfs inclusief BTW. De andere kosten zijn bv energieheffing en vaste kosten. Ook komen er nog de netwerkkosten en meterhuur bij.

Jantje

freya
door freya - Feb 21, 2013 om 10:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 21 feb 2013, 10:14] @freya

De netto stroomprijs is toch echt € 0,07 per kWh, zelfs inclusief BTW. De andere kosten zijn bv energieheffing en vaste kosten. Ook komen er nog de netwerkkosten en meterhuur bij.

Jantje
Klopt en die kosten moeten uiteraard ook betaald worden. Het is dan realistischer om b.v. uit te gaan van €0,20 per kWh.
Maar zoals ik al aangaf, een versterker van 300W verbruikt onder normale omstandigheden geen 300W. Als je b.v. wat aan energiebesparing zou willen doen, kun je beter gaan kijken naar b.v. de verlichting in huis. Als je b.v. in de avonduren 4x 60W hebt branden, gedurende een uur of 4 en je vervangt dat door 4x 7W LED-verlichting, dan ga je pas echt wat besparen.

Mijn muziek zou ik er niet voor opgeven... ;-)

Freya

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 21, 2013 om 15:59
4299 Antwoorden / 5 Vragen

20 cent is inderdaad, voor 'n normaal gezin, realistisch qua kostprijs per kwh, echter voor alleenstaande, mensen die groen willen doen, nadat Mark R. langs is geweest en je niets meer overhoudt of gewoon de oerhollandse vrek kun je rustig van 25 cent uitgaan

Je kunt natuurlijk ook een metertje kopen en zelf meten over een langere tijd. Leuk en nuttig te doen bij andere apparaten in huis, zo kun zien waar het meeste verbruik naar uitgaat en eventueel op inspelen.
Maar die 4 uur per dag zou ik mij niet zo druk overmaken, het modem van 10 watt in huis dat 24x7 aanstaat verbruikt veel meer op jaarbasis.

dearagain
door dearagain - Feb 21, 2013 om 19:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*realistisch is ongeveer 15 eurocent per dag

freya
door freya - Feb 21, 2013 om 20:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 21 feb 2013, 19:06]*realistisch is ongeveer 15 eurocent per dag
En op basis waarvan is €0,15 per dag 'realistisch'?

Zoals ik al aangaf verbruikt zo'n versterker bij normaal gebruik niet meer dan 10% van dat opgegeven vermogen, wat dan neerkomt op 30W. Bij 4 uur gebruik per dag en een prijs van €0,25 per kWh kom ik dan toch echt niet hoger dan: 4 x 0,03 x 0,25 = €0,03 per dag.....

Freya

me
door merkelens - Feb 21, 2013 om 20:42
6 Antwoorden / 28 Vragen

oh dat valt enorm mee. Ik dacht dat buizenversterkers continue het maximale verbruik nuttigden ongeacht de stand van de volumeknop.

freya
door freya - Feb 21, 2013 om 20:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=merkelens schreef op donderdag 21 feb 2013, 20:42]oh dat valt enorm mee. Ik dacht dat buizenversterkers continue het maximale verbruik nuttigden ongeacht de stand van de volumeknop.
Bij een buizenversterker zou de rekensom best eens anders kunnen uitpakken, maar dat het om een buizenversterker ging, stond niet in 'je vraag'.....

En er is maar één manier om er écht achter te komen wat het verbruik is en dat is een eenvoudige energiemeter aanschaffen en het gaan meten.....

"Meten is weten" ;-)

Freya

jo
door jorisw - Feb 21, 2013 om 21:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het werkelijke verbruik maakt het ook nog uit of het een klasse A (altijd een hoge ruststroom) of klasse A/B (lagere ruststroom, en verbruik is meer afhankelijk van het signaal) versterker is (in het in laatste geval is ook nog van belang of het meer als A of meer als B is ingesteld).

In geval van klasse A/B kan ook de soort muziek nog uitmaken. Dichtgecomprimeerde muziek zorgt voor een hogere gemiddeld vermogen dan normaal opgenomen muziek met pieken en zachtere passages.

Maar buiten dat: in een gemiddelde huiskamer met luidspreker met een gemiddeld rendement, is een uitgangsvermogen van 10 Watt al heel er hard. De 300W is alleen nodig in de transients.