va
door vanheuvelen_1 Jun 10, 2010 om 17:04
Elektronica & tv

Tv met dvb-t

Bestaan er televisies die rechtstreeks free to air zenders kunnen ontvangen, dus zonder speciale ontvanger, maar bv. wel met een aparte antenne?

4133 13 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 10, 2010 om 17:09
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Jazeker bestaat dat. Ik zou zeggen: laat u goed informeren in een vakzaak!

va
door vanheuvelen_1 - Jun 10, 2010 om 17:11
8 Antwoorden / 10 Vragen

Wat kan ik nu met zo'n antwoord. Graag wat voorbeelden, een internetsite of iets dergelijks>

freya
door freya - Jun 10, 2010 om 17:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vanheuvelen,

Tja, je vraagt ook wel een beetje naar de bekende weg. Je geeft in de titel van je vraag al aan dat het om DVB-T gaat (dat is juist). Dus als je de websites van b.v. Samsung, Sony enz. bezoekt, dan kun je de specificaties van de verschillende modellen bekijken. Als daar dus bij staat dat de TV een DVB-T tuner heeft, dan kun je die Free-to-Air zenders dus ontvangen.

m.vr.gr. Freya

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 10, 2010 om 17:25
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Elke winkelier heeft ontelbare voorbeelden. U vraagt, zoals Freya ook al aangeeft, wel heel erg naar de bekende weg!

va
door vanheuvelen_1 - Jun 10, 2010 om 17:31
8 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:21]
Hallo vanheuvelen,

Tja, je vraagt ook wel een beetje naar de bekende weg. Je geeft in de titel van je vraag al aan dat het om DVB-T gaat (dat is juist). Dus als je de websites van b.v. Samsung, Sony enz. bezoekt, dan kun je de specificaties van de verschillende modellen bekijken. Als daar dus bij staat dat de TV een DVB-T tuner heeft, dan kun je die Free-to-Air zenders dus ontvangen.

m.vr.gr. Freya

[het wordt al duidelijker, maar heb ik daar geen antenne voor nodig?]

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 10, 2010 om 17:42
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U heeft een antenne nodig, maar het soort hangt ervan af waar u woont. Helaas is daar niet echt advies in te geven, u kunt dit alleen ontdekken door te proberen...

Hier vond ik nog een lijst met DVB-T LCD-TV's.

va
door vanheuvelen_1 - Jun 10, 2010 om 17:49
8 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=deinert schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:42]U heeft een antenne nodig, maar het soort hangt ervan af waar u woont. Helaas is daar niet echt advies in te geven, u kunt dit alleen ontdekken door te proberen...

Hier vond ik nog een lijst met DVB-T LCD-TV's.

Bedankt voor het antwoord, begrijp ik het goed dat ik naast een antenne geen extra, aparte ontvanger nodig heb?

freya
door freya - Jun 10, 2010 om 18:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard is er dan géén extra ontvanger nodig. De DVB-T tuner in de TV is de ontvanger.

Freya

va
door vanheuvelen_1 - Jun 10, 2010 om 18:29
8 Antwoorden / 10 Vragen

Iedereen vriendelijk dank voor de antwoorden op mijn misschien niet al te slimme vraag. Ik weet nu voorlopig genoeg en ga op zoek naar een kleine tv die ik tijdens het kamperen in de caravan kan gebruiken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 04:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag van Heuvelen,

Je geeft nu informatie die essentieel kan zijn. DVB-T zenders (in Nederland heet dat Digitenne)zijn relatief zwakke zenders. Met een beperkte reikwijdte. Het eerst worden de grote steden van zo'n zender voorzien. Op het platteland is het lang nog niet overal te ontvangen.
Bekijk op internet of op je vakantieadres wel ontvangstmogelijkheid is.

Daarenboven moet je bedenken dat een caravan, indien geen kunststof type, een soort kooi van Faraday is. Ontvangst met het kleine sprietantennetje zal dan zeker tegenvallen, tenzij je dit OP de caravan plaatst. Doch dan is het antennekabeltje vaak te kort. Soms lukt het ook voor het raam. De stand van het antennetje moet je ter plekke uitproberen.

Ik zou een goede verlengkabel van een paar meter meenemen. Evt. een echte UHF-antenne (model krediethark) plus versterker kan tot redelijk resultaat leiden in het buitengebied.

Hardware ERror MAN. (Thuis drie en half jaar ervaring met DVB-T, waar volgens KPN postcode check geen ontvangst is. Doch ook op een camping in Twente en op Texel.)

rosacrouch
door rosacrouch - Jun 15, 2010 om 12:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Maar misschien gaat de topic starter wel naar Duitsland, alwaar de meeste tv's dmv. dvb-t's werken en de ontvangst zeer goed is. Ik woon in Berlijn en mijn ex-vriend had inderdaad zo'n televisie (merk kan ik niet noemen, het was een merkloos budgetding) waar een ontvanger ingebouwd zat. Dat was puur een kwestie van inpluggen voor stroom en klaar is kees.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 16, 2010 om 02:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ rosa:

Zoals ik al schreef: "Het eerst worden de grote steden van zo'n zender voorzien. Op het platteland is het lang nog niet overal te ontvangen."

Berlijn valt m.i. onder zo'n grote stad. Zelfs zo groot dat daar wel 4 zenders zouden kunnen staan, over Berlijn verspreidt.
Campings zijn ook in Duitsland meestal niet in een grote stad, doch ook in buitengebied. Vandaar mijn algemene advies om eerst op internet te kijken naar de DVB-T ontvangstmogelijkheid in het vakantiegebied. Anders sleept men misschien de spullen voor de flauwe kul mee en steekt men ook nog een hoop vakantietijd in ontvangstexperimenten die gedoemd zijn te mislukken.
Met dit advies kan men wat in de hele EU, want overal is wel een DVB-T net. Doch aan de optimale dichtheid hiervan wordt nog steeds gewerkt.

Budget ding hé?
Met een DVB-T ontvangertje, afstandbediening en een magneetvoetsprietantennetje (€15,-- compleet) bij Aldi, welke ik zo in een scart ingang van een oud analoog TV-tje prik, heb ik zonder verdere kosten (zelfs geen scart verbindingkabel nodig) 19 verschillende Duitse zenders en 4 Nederlandse zenders Free To Air.

H.

aa
door aavee - Jun 16, 2010 om 20:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vanheuvelen schreef op donderdag 10 jun 2010, 18:29]Iedereen vriendelijk dank voor de antwoorden op mijn misschien niet al te slimme vraag. Ik weet nu voorlopig genoeg en ga op zoek naar een kleine tv die ik tijdens het kamperen in de caravan kan gebruiken.Zoals al gezegd, let er dus op dat deze TV voorzien is van een DVB-T ontvanger/tuner. Voor sommige landen is zelfs een DVB-T2 tuner nodig, hiermee kunt u de MPEG-4 signalen die in sommige landen gebruikt worden (ook) ontvangen.
Wilt u (in Nederland) ook nog eens een abonnement nemen op Digitenne (voor de overige zenders en/of voor Eredivisie Live) dan moet de TV voorzien zijn van een CI-slot, hiervoor kan je (later) bij KPN een zg. "Insteekkaart" kopen. Ook dan heeft u nog steeds geen aparte box nodig.
In die set zit dan tevens een actieve binnenantenne en een zg. power-inserter welke deze antenne van voeding voorziet (noodzakelijk, anders werkt die actieve antenne niet en de TV zal in 99 van de 100 gevallen deze voeding niet kunnen geven).
En buitenantenne is momenteel bij KPN erg goedkoop maar moet ook voorzien worden van voeding (via die power-insertor) en deze zit daar niet bij echter is ook los te koop voor onder de €10, bij de betere TV/Satelliet speciaalzaak.

Voor de zwakkere gebieden is inderdaad beter gebruik te maken van een passieve buitenantenne, net zoals vroegâh in de analoge tijd. Dus uitschuifmast en yagi-antenne mee. Deze antennes moeten juist NIET gevoed worden, tenzij er weer gebruik gemaakt wordt van een mastversterker maar die worden altijd geleverd met de bijbehorende voeding.

Als u even laat weten waar u precies op vakantie gaat kan ik misschien wat specifieker zijn in óf en wat u kunt ontvangen aldaar.

Overigens, het mag duidelijk zijn dat indien u de Nederlandse zenders in het buitenland wilt ontvangen dit alleen kan met satelliet-ontvangst (=DVB-S) en dus niet met DVB-T!