ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 19:39
Elektronica & tv

Typen trema's en Umlaut's in Android 5.1.1. tv box

Goedenavond,

De ingebakken browser in mijn Android tv-doosje werkt zo goed dat ik geregeld tussen twee uitzendingen door een berichtje opstel- en verstuur.
Echter.....het is me tot nu toe niet gelukt om ook trema's en andere leestekens op de desbetreffende letters te krijgen.
Allerlei keybord-apps uit de App store vergeefs geprobeerd.

Misschien komt het doordat ik de box navigeer/benader met een fysiek toetsenbordje van Rapoo.
Volgens vele hits op het Web zou het lang(er) drukken op een toets, bij voorbeeld de a, bewerkstelligen dat zich een pop-up opent waarin diverse spellingssuggesties gedaan worden. (zoals ä)

Bij mij verschijnt er alleen lange rits aaaaaaaaaa's zonder de gewraakte pop-up.

Wie heeft de verlossende tip voor me of is het wellicht niet mogelijk wat ik wil?

Dank alvast voor uw inbreng

1696 2 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 6, 2017 om 20:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een toetsenbord zou ik ook niet weten hoe dat moet in Android. Indien u ook een muis hebt aangesloten kan het wel met het onscreen toetsenbord i.c.m. de muis. Dan is het namelijk wel mogelijk de toetsen langer in te drukken (aan te klikken) en dan via de pop-up de gewenste letter te kiezen.

ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 20:08
27 Antwoorden / 18 Vragen

Dank u voor uw reactie en uw suggestie!
Tja, eerlijk gezegd heb ik tot nu toe niet gedacht aan een extra aangesloten muis.
Ga ik natuurlijk wel uitproberen.
Maar het is natuurlijk wel een gedoe op de bank met al een toetsenbordje op schoot en dan ook nog een muis op tafel.
Ik weet niet of onze labrador daar wel zo blij mee zal zijn; die laat geen mogelijkheid onbenut om op mijn schoot te klimmen......

ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 20:44
27 Antwoorden / 18 Vragen

edit: heb zojuist een oud muisje uit 2004 aangesloten en die wordt ook nog eens herkend door Android!
Wat belangrijker is:uw tip werkt wel degelijk!
Lang indrukken van de linker muistoets op een letter van het virtuele toetsenbord laat de pop-up met de spellingsuggesties verschijnen.

Het is geen practische oplossing maar vooralsnog een soorrt workaround.
Nogmaals dank voor uw reactie!

diumenge
door diumenge Mar 6, 2017 om 21:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn dat het werkt. Inderdaad is het verre van ideaal, maar ik weet ook geen andere oplossing.

ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 21:31
27 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb, min of meer bij toeval, de oplossing gevonden!
Via de mousepad naar de letter van keuze gaan - de Windows-toets ingedrukt houden - vervolgens de linker mousepad "knop" eveneens  met de duim ingedrukt laten en vervolgens met een overbliojvende vinger op het reguliere pad-veld de bewuste spellingssuggestie selecteren.

Het vereist de nodige oefening, je krijgt er kramp van in je vingers maar het werkt!!!
Zie hier het overtuigende bewijs:.  á î. enz. enz.

Ge
door Genee - Mar 6, 2017 om 20:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat het niet met eerst de trema toets en daarna de letter toets in te drukken?

ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 20:37
27 Antwoorden / 18 Vragen

Nee helaas werkt dat niet @Toonder.........

Ge
door Genee Mar 6, 2017 om 20:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de trema toets zal je ook tegelijkertijd de shift toets moeten indrukken, shift toets loslaten en dan de toets voor letter indrukken.

ro
door roymarja Mar 6, 2017 om 20:57
27 Antwoorden / 18 Vragen

"a.    dit is dan het resultaat.
Tja, het is echt niet eenvoudig........

diumenge
door diumenge Mar 6, 2017 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is een truukje dat werkt onder Windows, maar (nog niet) onder Android.