wilcovv
door wilcovv Mar 27, 2013 om 13:26
Elektronica & tv

UPC: analoge-TV kijker krijgt digi-signaal *gratis! ?

Dit is iets te mooi om waar te zijn en/of hebben ze nu gewoon een nieuw truukje bedacht om de analoge-TV kijker (voorlopig) *gratis* aan de digitale-TV te helpen. ????

"Alle klanten die nu analoge-tv kijken, krijgen per 3 april automatisch toegang tot het digitale signaal. Klanten hoeven geen nieuw abonnement af te sluiten en de prijs van het analoge kabelabonnement blijft ondanks de toevoeging van digitaal signaal gelijk.
Het digitale signaal wordt via de bestaande kabels doorgegeven in alle huishoudens die UPC afnemen."

Dus.... Als er een DVB-C ontvanger in je LCD TV zit ingebouwd heb je voor de 29 digitale SD zenders (en Ned 1,2,3 in HD) en 40 radiozenders helemaal geen settopbox/mediabox of CI+ module meer nodig.
Je zult wel even moeten kijken of je TV geschikt is en wat je moet invoeren qua frequentie/netwerk-ID e.d. om de digitale zenders te zoeken en vinden.
Interessant allemaal, maar hoe lang *gratis*????

6273 30 Rapporteer

freya
door freya - Mar 27, 2013 om 14:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wilcovv,

Ik had dit nieuws nog niet gelezen, maar ik ben er wel blij mee!

Ik kijk weinig TV en kijk nog analoog. Ik had best voor digitale TV willen betalen, maar een apart decoderkastje middels een scartkabel aansluiten zag ik niet zitten en mijn TV is niet geschikt voor de CI+ module, dus is het er nooit van gekomen.... Nu hoeft dat dus niet meer want die DVB-C tuner heb ik wel (ik kan Ned1 al 'digitaal' zien) en de rest komt er nu dus gewoon bij.

Overigens, ik denk dat het gewoon gratis blijft. 'Analoog' is niet meer van deze tijd en het is niet méér dan logisch dat een 'standaard basisabonnement' gewoon het digitale 'basis' zenderaanbod bevat. Op den duur zal het hele analoge gebeuren gewoon verdwijnen....

Freya

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2013 om 19:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 27 mrt 2013, 14:43]Hallo wilcovv,

Ik had dit nieuws nog niet gelezen, maar ik ben er wel blij mee!

Ik kijk weinig TV en kijk nog analoog. Ik had best voor digitale TV willen betalen, maar een apart decoderkastje middels een scartkabel aansluiten zag ik niet zitten en mijn TV is niet geschikt voor de CI+ module, dus is het er nooit van gekomen.... Nu hoeft dat dus niet meer want die DVB-C tuner heb ik wel (ik kan Ned1 al 'digitaal' zien) en de rest komt er nu dus gewoon bij.

Overigens, ik denk dat het gewoon gratis blijft. 'Analoog' is niet meer van deze tijd en het is niet méér dan logisch dat een 'standaard basisabonnement' gewoon het digitale 'basis' zenderaanbod bevat. Op den duur zal het hele analoge gebeuren gewoon verdwijnen....

Freya

Maar om het HD te ontvangen is er dus wel een decoder met smartcard nodig, anders komt het g

Maar om het HD te ontvangen is er dus wel een decoder met smartcard nodig.

freya
door freya - Mar 27, 2013 om 20:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 27 mrt 2013, 19:31]....
Maar om het HD te ontvangen is er dus wel een decoder met smartcard nodig.
Ja, dat lijkt me logisch....
Ook als je méér zenders wil, moet je een extra abonnement afsluiten, met decoder of CI+ module....

Freya

wilcovv
door wilcovv - Apr 3, 2013 om 18:43
40 Antwoorden / 2 Vragen

het is vanaf vandaag 3 april dus actief!!
*UPC Digitale Kabel TV en Radio*
"U ontvangt naast uw huidige analoge tv-signaal ook standaard digitale beeldkwaliteit. We noemen het: Digitale Kabel TV en Radio."

Uitproberen dus mensen! En laat even weten of het goed&mooi is. ;-)

zoekster
door zoekster - Apr 3, 2013 om 21:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is precies het verschil tussen HD en digitaal?

freya
door freya - Apr 3, 2013 om 21:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 3 apr 2013, 21:12]Wat is precies het verschil tussen HD en digitaal?
De exacte cijfers heb ik even niet paraat, maar HD-zenders hebben een hogere beeldresolutie dan 'gewone' digitale zenders, dus het beeld van HD-zenders is scherper dan het beeld van gewone digitale zenders.
Daarnaast wordt het geluid bij HD-zenders niet alleen in stereo weergegeven, maar ook in meerkanaals Dolby Digital Sound 5.1 (indien beschikbaar). Dat doet het bij films natuurlijk erg leuk....

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 3, 2013 om 21:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Oké thx, weer wat geleerd ;-)

Maakt het nog wat uit of je een analoog of digitaal signaal hebt met opnemen met een HDD recorder?

freya
door freya - Apr 3, 2013 om 22:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster:

Als je via een scartkabel opneemt, is het niet 'echt' digitaal, wat je opneemt, maar het zal ongetwijfeld beter zijn dan analoog.

Met de moderne TV's van tegenwoordig kun je het beste rechtstreeks opnemen op een harde schijf die op de TV is aangesloten. Je neemt dan echt de originele digitale data op.

Freya

freya
door freya - Apr 4, 2013 om 12:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcovv schreef op woensdag 3 apr 2013, 18:43]het is vanaf vandaag 3 april dus actief!!
*UPC Digitale Kabel TV en Radio*
"U ontvangt naast uw huidige analoge tv-signaal ook standaard digitale beeldkwaliteit. We noemen het: Digitale Kabel TV en Radio."

Uitproberen dus mensen! En laat even weten of het goed&mooi is. ;-)
Vanmorgen even alles 'digitaal' ingesteld. En ondanks dat het analoge signaal er hier helemaal niet zo slecht uitziet, is dit toch allemaal net even scherper en helderder. Kortom, mij hoor je niet klagen. ;-)

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 4, 2013 om 16:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ga me er dit weekend eens op storten. Dan zal ik ook doorgeven hoe het iemand vergaat die 'gemiddeld' handig is met dit soort dingen. Moet ook de instellingen van mijn HDD rec. omzetten, daar zie ik een beetje tegenop.
Moet verder nog uitvissen hoe dat zit met de radio op mijn stereo installatie.

freya
door freya - Apr 4, 2013 om 16:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster:

Voor de radio verandert er niets. En voor de duidelijkheid, je hebt alleen iets aan deze wijziging van UPC als je een TV hebt die is voorzien van een DVB-C tuner. Dus als je TV is uitgerust met een DVB-T tuner (voor digitenne ontvangst) en/of een DVB-S tuner (voor satelliet ontvangst), dan gaat het niet werken.

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 4, 2013 om 16:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb er een met DVB-C tuner :-)

Zelfs ook nog DVB CI+ Ziggo gecertificeerd, maar daar heb je niets aan als je bij UPC zit. (en dus niet naar Ziggo kan)

zoekster
door zoekster - Apr 6, 2013 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Helaas is het niet gelukt. De correcte netwerkgegevens ingevoerd, maar de tv voert de kanalen alleen analoog in. Jammer.

freya
door freya - Apr 6, 2013 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 apr 2013, 17:37]Helaas is het niet gelukt. De correcte netwerkgegevens ingevoerd, maar de tv voert de kanalen alleen analoog in. Jammer.
Als het goed is stel je in de TV de analoge en digitale zenders apart in. Als je de digitale zenders instelt, verandert er niets aan de analoge zenders. Als je dus analoge zenders opnieuw aan het instellen bent, zit je toch ergens in een verkeerd menu, lijkt me.....

Als je een TV hebt met naast de analoge tuner een digitale tuner, dan heb je dus eigenlijk 2 TV's in 1 kast. Op je afstandsbediening zal je de TV ook op 'digitaal' moeten zetten om één van de digitale zenders te kunnen kiezen.

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 6, 2013 om 18:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zette hem op digitaal (aangevinkt) en toen automatisch zoeken. Toen vond hij niets, maar wel waren al de analoge kanalen weg. Op het moment van zoeken wist hij de vorige instellingen. Toen heb ik hem op analoog en digitaal zoeken gezet (dat kan ook) en daarna vond hij al de kanalen weer terug. Maar alleen de analoge zenders. Bij DTV blijft hij niets vinden.

De tv is ook niet upc gecertificeerd, had ik al gecontroleerd op de site van UPC, maar wel heeft hij DVB-C. Snap het ook niet.

freya
door freya - Apr 6, 2013 om 18:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster:

De mijne is ook niet gecertificeerd en dat werkt ook gewoon. Volgens mij is het 'gecertificeerd zijn' alleen belangrijk wanneer je een CI+ module in je TV wil gebruiken, maar dat heb je nu juist niet meer nodig dus het enige dat belangrijk is, is het feit dat de TV een DVB-C tuner heeft.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar als je wat moet instellen voor het digitale zenderzoeksysteem, dan gelden voor UPC de volgende instellingen:
Frequentie: 164
Symboolsnelheid: 6900
De netwerk-ID is afhankelijk van de regio:
Noord Holland: 43136
Gelderland: 43142
Flevoland: 43138
Brabant: 43144
Friesland: 43140
Zuid Holland: 43146

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 6, 2013 om 18:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik had de instellingen van UPC gevolgd, daar stond bij frequentie 164000.
Moet ik die 3 nullen eraf halen?

freya
door freya - Apr 6, 2013 om 18:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 apr 2013, 18:24]Ik had de instellingen van UPC gevolgd, daar stond bij frequentie 164000.
Moet ik die 3 nullen eraf halen?

Dat zal wel niet. Volgens mij is het 164MHz en staat het in je TV waarschijnlijk als xxx.xxxMHz en dan is het dus 164.000MHz.

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 6, 2013 om 18:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is kHz.
Dus dat zal wel kloppen en tenzij Flevoland Amsterdam stiekem heeft geconfisqueerd heb ik alles goed ingesteld.
Ik zal maandag eens met UPC bellen.

freya
door freya - Apr 6, 2013 om 20:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 apr 2013, 18:43]Het is kHz.
Dus dat zal wel kloppen en tenzij Flevoland Amsterdam stiekem heeft geconfisqueerd heb ik alles goed ingesteld.
Ik zal maandag eens met UPC bellen.
Ah, dat heb je met die computergekken, die denken in MHz en niet meer in kHz..... ;-)

Ben benieuwd of je van UPC nog wat wijzer wordt.

Freya

wilcovv
door wilcovv - Apr 6, 2013 om 20:59
40 Antwoorden / 2 Vragen

mijn update: Het werkt en er is echt prima beeld met NL123 in HD1080i. :-)
(ook radio-zenders, maar dit blijft raar om ze op je TV optezoeken en dan niks zien. beter is gewoon internet-radio, of analoog tuner.)

Ook mijn Sharp (full hd, ci+ & dvb-c) TV komt niet in 't lijstje van UPC voor, want is net een model eerder dan de huidige.
Het zoeken van de zenders.... op de a.b. DTV gekozen en in 't menu 'digitale-TV zenderzoeksysteem' in gang gezet en heb daarbij géén netwerk-ID enzo ingevoerd.
Er werden zenders (ook 'gescrambled' uiteraard) gevonden en zover ik de lijst doorgespit heb vrijwel alle zenders (32 stuks) die beloofd zijn op 2 na.
Ik zie wèl BBC-HD1&2 in de lijst staan maar niet gewoon BBC, dus die kan ik niet 'digitaal' bekijken. ? :-(
Ook àlle Regio-TV zenders.
Maar goed, desalniettemin weer wat moois erbij en dat zonder pakket-abo's en extra kastjes+a.b. enzo.

@Freya: Ik heb hetzelfde als jij, totnogtoe géén behoefte gehad aan DigiTV uitbreidingen en analoog + aantal zenders voldeed best.
Het is wel zo dat de beeldkwaliteit uiteraard echt stuk mooier is.
Niet dat veel programma's er nou beter van worden maar da's weer een andere discussie. ;-)

Ik denk ook dat over zo'n 2 jaar dit de standaard wordt en analoge-TV helemaal verdwijnt, in Groot Brittannië is dat al zo voor de landelijke zenders.
Nu voorlopig zo een aardig kadootje digitale-kabel-TV van UPC voor de nog analoog kijkenden. ;-)

wilcovv
door wilcovv - Apr 6, 2013 om 21:17
40 Antwoorden / 2 Vragen

@zoekster en anderen die dit eventueel volgen. (wel héél erg weinig mensen die dit lezen/reageren, had wat meer consternatie verwacht) ;-)
(doet dat UPC eens een keer iets positiefs)

Probeer bij opzoeken van DTV-zenders eerst eens zonder de "Frequentie:164
Symboolsnelheid en het Netwerk-ID"!
Vaak staan bepaalde instellingen al juist voor DBV-C als je NL kiest.
Behalve dan 'Netwerk-ID', maar die kan je invullen als eerste keer niets vind.
Blijkbaar ligt dit aan type software die het TV-merk gebruikt.

Nou nog alle zenders in mijn voorkeur-volgorde zetten en het is prima zo.
Kom iedergeval niks tekort in aantallen zenders.
(en anders zijn er nog programma-websites te zien via internet voor bepaalde specifieke zenders/programma's)

freya
door freya - Apr 6, 2013 om 21:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@wilcovv:

Bij mij werken de HD zenders Ned123 niet (wel geluid, maar geen beeld), maar ik denk dat dit aan mijn 5 jaar oude TV ligt. Op zich niet zo erg, want op een 32" scherm zie ik het verschil toch niet. Heb dus alles in 'gewone' digitale kwaliteit. Ook BBC 1 & 2....
Ik weet niet in welke regio jij zit, maar ik zit in Amsterdam en heb dus alle 29 zenders.
Bij het scannen wordt inderdaad 'alles' gevonden. Bij mij waren dat méér dan 400 'services'......

Freya

wilcovv
door wilcovv - Apr 6, 2013 om 21:25
40 Antwoorden / 2 Vragen

Ohjaaaa, de UPC website nog weer vergeten te vermelden.
(kwam vreemd genoeg niet in mijn eerste openings-post)

http://www.upc.nl/televisie/wat-is-digitale-tv/wat-is-digitale-kabel-tv-en-radio/

wilcovv
door wilcovv - Apr 6, 2013 om 21:36
40 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 6 apr 2013, 21:19]@wilcovv:
Bij mij werken de HD zenders Ned123 niet (wel geluid, maar geen beeld), maar ik denk dat dit aan mijn 5 jaar oude TV ligt. Op zich niet zo erg, want op een 32" scherm zie ik het verschil toch niet. Heb dus alles in 'gewone' digitale kwaliteit. Ook BBC 1 & 2....
Ik weet niet in welke regio jij zit, maar ik zit in Amsterdam en heb dus alle 29 zenders.
Bij het scannen wordt inderdaad 'alles' gevonden. Bij mij waren dat méér dan 400 'services'......

Freya

Aha, jouw TV doet geen 1080i wellicht, maar max. 720p voor HD.
Ik heb ook een 32" en zie, als het een programma is in HD wordt uitgezonden tenminste, welzeker een verschil in kleurdiepte/helderheid e.d. dingen.

Ik had bij zenders zoeken het een tweede x gedaan met 'scrambled services' uitgevinkt en mèt 'netwerk-id' aan, dat werd niks want vond niets na lang wachten.
De eerder vermelde situatie gaf wèl gelijk gevonden zenders.
Zal nog eens opletten met die 2 BBC zenders dan.

zoekster
door zoekster - Apr 6, 2013 om 23:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@wilcovv

Bedankt voor de tips, morgen ga ik ermee 'rommelen'.
Ik ga het ook nog proberen zonder mijn HDD recorder ertussen, dus directe kabel van tv naar kabeldoos.
Blijft TV5 ook gehandhaafd in het digitale tijdperk, ik heb nu 32 zenders.

gw
door gwo012 - Apr 7, 2013 om 16:44
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 apr 2013, 23:59]@wilcovv

Bedankt voor de tips, morgen ga ik ermee 'rommelen'.
Ik ga het ook nog proberen zonder mijn HDD recorder ertussen, dus directe kabel van tv naar kabeldoos.
Blijft TV5 ook gehandhaafd in het digitale tijdperk, ik heb nu 32 zenders.

TV5 zit niet overal in het analoge basispakket en is dus ook niet in het digitale basispakket aanwezig.

zoekster
door zoekster - Apr 9, 2013 om 12:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Vandaag de monteur van UPC gehad, het ligt niet aan de tv, maar er zit letterlijk een kink in de kabel. Die moet nu eerst gemaakt worden.....

freya
door freya - Apr 9, 2013 om 12:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 9 apr 2013, 12:42]Vandaag de monteur van UPC gehad, het ligt niet aan de tv, maar er zit letterlijk een kink in de kabel. Die moet nu eerst gemaakt worden.....
Vreemd dat je daar met 'analoog' geen last van hebt.
Nou ja, even afwachten dus...

Freya

zoekster
door zoekster - Apr 9, 2013 om 12:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

RTL 4 gaf als enige zender een slecht beeld, maar omdat ik daar bijna nooit naar kijk, had ik er verder niet veel last van. En als ik daar naar wilde kijken, zette ik hem over op mijn HDD, want die gaat via Scart en dan krijg je een beter beeld.

Ik heb een 'totaal uitleg' van de monteur gekregen (aardige vent) en weet nu weer veel meer.