ro
door roofvogel_1 Apr 4, 2008 om 16:18
Elektronica & tv

Waarom hebben niet alle full hd lcd 100Hz.

Wie kan mijn mijn vraag beantwoorden. Ik wil binnenkort een lcd tv aanschaffen maar twijfel over het volgende. Panasonic komt met een full hd van 32 inch met 100Hz.

Sony komt met Full hd 32 inch en heeft een 8 bits processor.

Toshiba komt met Full hd 32 inch en heeft weer een 10 bits processor.

moet je nu bij het kopen letten of die 100 Hz heeft of zegt het aantal bits processor meer over het beeld van een lcd.Of meer je er niks van of een lcd is uitvoerd met 100 Hz is dat allang achterhaald.

831 6 Rapporteer

freya
door freya - Apr 4, 2008 om 16:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo roofvogel,

Het is net als met audioapparatuur, het ene merk heeft dit en het andere merk heeft dat. Je zult zelf moeten beoordelen of je het geld er voor over hebt.

Persoonlijk zie ik het verschil tussen een 8bits panel en een 10bits panel niet, dus daar zou ik geen extra geld voor uitgeven.
Die 100Hz feature is iets wat wel degelijk verschil uitmaakt. LCD schermen hebben de neiging om bij snelle bewegingen op het scherm het beeld enigszins te vervagen. Door de 100Hz techniek worden extra 'frames' gegenereert waardoor bewegingsonscherpte minder zichtbaar is.
Andere opties om op te letten zijn:

  1. Bezit de TV digitale tuners (DVB-C en/of DVB-T) en wil je dat dan hebben.
  2. Speciale ingang voor PC/laptop.
  3. Voldoende HDMI en/of scart-ingangen.
Zelf ben ik overigens van mening dat een 'full HD' scherm van 32" een beetje overkill is (tenzij je er niet verder vanaf zit dan 2 meter).

m.vr.gr. Freya

grindweg
door grindweg - Apr 4, 2008 om 18:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

let niet teveel op hd daar komt de eerste jaren nog niets van terecht bovendien word het geen wereld standaard. 100hrt is rustiger aan de ogen en scherper dus dat is wel beter maar hoe groter het scherm hoe groter de afstand voor de kijker moet zijn. denk aan een schilderij. kijk zelf wat u het prettigste vind dat is belangrijk over kleur en smaak valt niet te twisten

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 4, 2008 om 19:10
859 Antwoorden / 10 Vragen

Als je lid van de consumentengids word krijgt U iedere maand  de gids of online, alle informatie waar U nu naar vraagt, word daar beantwoord, www.consumentenbond.nl of U heeft een kennis die de gids heeft van november 2007, daar staat alles in over lcd.tv's.

ma
door martin1 - Apr 8, 2008 om 11:16
346 Antwoorden / 4 Vragen

Daar leer je nou echt niets van, allemaal achterhaalde informatie.

ma
door martin1 - Apr 8, 2008 om 11:24
346 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry Freya, had nog niet gezien dat jij ook het verhaal over maximaal 2 meter had verteld. Helemaal mee eens dus. Waar jij ong wel aan voorbij gaat (net als 80% van NL) is de signaalbron. LCD televisies kunnen bijna niet overweg met analoge tv. Pas op een goede digitale bron, bijv. via de kabel of satelliet, is het beeld van voldoende kwaliteit om zaken als 100Hz e.d. te zien!

ma
door martin1 - May 9, 2008 om 20:03
346 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst de rationale achter Full-HD en waarom Full-HD op 32" naar mijn mening bijna nooit zinvol is. Full HD (oftewel 1920x1080 pixels) is in staat HD materiaal van de hoogste kwaliteit pixel-voor-pixel weer te geven. De enige bronnen die dit signaal leveren zijn op dit moment Blu-ray, playstation3/xbox360 en natuurlijk (mediacenter) PC's. Deze extra scherpte t.o.v. HD-ready (1366x768) is te zien tot ongeveer 3 keer de hoogte van het scherm, d.w.z. ongeveer tot 2 meter bij een 32" televisie. Daarnaast heeft het alleen zin als de bron beschikbaar is (dus blue-ray of mediacenter). Voor grote tv's, bijv. 42" die vanaf korte afstand bekeken worden (bijv. <3.5 m) geeft full-hd icm met zo'n bron natuurlijk wel een perfect beeld.

100 Hz heeft betrekking op de vloeiendheid van de beelden. Deze wordt echter niet alleen door het aantal Hz bepaald (het is trouwens onzin dat een LCD 100Hz 100 beeldjes per seconde geeft). De achterliggende elektronica in de televisie en de bron van het signaal bepalen voor 90% de beeldkwaliteit. Contrast, helderheid, Hz, kijkhoek gaan pas gelden als zowel de signaalbron als de achterliggende elektronica goed zijn. Laat je hiervoor voorlichten in een elektronicawinkel. Deze kunnen namelijk ook helpen met de keuze van je signaalbron!

Kijk je bijvoorbeeld analoge tv via de kabel, en weinig films, bespaar je dan de koste van een dure full hd televisie: het beeld wordt dan toch nooit mooi. Heb je wel beschikking tot digitale tv via kabel/satelliet (let op niet ether), kijk je wel veel DVD en wil je de overstap op HD DVD wel maken, dan is Full HD en of 100Hz wel de moeite waard! Heb je specifieke vragen, stel ze dan gerust op dit forum!