biji
door biji Jun 13, 2008 om 11:01
Elektronica & tv

Was ruikt in een keer naar schimmel

Ik heb een AEG Lavamat Öko nog wat, van 5 jr. oud waarin de was  2 jaar geleden in een keer naar schimmel begon te ruiken. Een goede kennis van mij heeft deze wasmaschine helemaal uit elkaar gehaald en in heel wat slangen en andere dingen van dien aard zat aangekoekt waspoeder. Hij zei, dat dit gekomen is, doordat je bij deze maschine ook korte programmas kunt laten draaien. Wat ik natuurlijk gedaan heb, ivb. met het milieu. Nou fijn dan. Nadat de was weer gewoon lekker ruikend eruit kwam, ca. 1x in de maand op 95 graden gewassen en met soda. Maar ook kort programma gedraaid. kon het niet laten. Dus een jaar later weer hetzelfde probleem. Oplossing ?????  Wie weet nog iets.

Inmiddels heb ik een tweede wasmaschine aangeschaft, nee geen AEG meer, maar een of ander goedkoper merk die nu voor de dure spullen is en de AEG gebruik ik voor de hondenwas enz.

3987 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2008 om 11:06
16883 Antwoorden / 202 Vragen

wat is uw vraag? U heeft kennelijk al een oplossing door het kopen van een nieuwe machine.

biji
door biji - Jun 13, 2008 om 11:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

nou, eigenlijk vindt ik het wel zonde van die AEG, misschien dat iemand toch nog een andere oplossing weet om van die schimmellucht af te komen, want hij doet het verder prima.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 13, 2008 om 11:12
376 Antwoorden / 8 Vragen

Het antwoord staat ook reeds vermeld bij een andere vraag momenteel zichtbaar op deze site. Uw geeft zelf het antwoord, regelmatig even een was draaien met de kookwas waarbij deze hogere temeperaturen en een beetje soda de aangekoekte wasmiddelresten worden opgelost. Dit is helaas een nadeel van de huidige wasmiddelen ende keuze voor een schoner milieu. Probeer eens een tijdje een ander wasmiddel of deze geur is verdwenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2008 om 11:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Probeer eens een ander wasmiddel, draai af en toe niet economisch of draai een keer kort met uitsluitend soda.

biji
door biji - Jun 13, 2008 om 11:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik allemaal al uitgeprobeerd. Gewoon op 95 graden met alleen soda. Met wasgoed en andere wasmiddelen op 60 graden. Heeft allemaal niet geholpen. Ben bang dat het bij deze maschine er op neer komt, dat hij 1x per jaar helemaal uit elkaar gehaald moet worden en alle slangen enz. helemaal schoon gemaakt moeten worden. Lijkt mij. Moet dan alleen iemand vinden die dit een echt leuk karweitje vind, want die kennis is er toen minstens 8 uur mee bezig geweest. Maar, heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2008 om 11:40
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk, in dat geval is de door u gekozen oplossing, een andere machine van een ander merk toch de beste. maar herhaald, het kan ook aan het merk wasmiddel liggen.

re
door renate07 - Jun 13, 2008 om 12:14
142 Antwoorden / 0 Vragen

de deur en zeepbakje altijd open laten staan,zodat het vocht weg kan,kan ook helpen

cassandra_1
door cassandra_1 - Jun 13, 2008 om 13:12
117 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 6 jaar geleden een AEG Lavamat Öko gekocht, en mijn was rook eigenlijk vanaf het begin al vies. De monteur is erbij geweest en die constateerde dat de machine te weinig water pakte, waardoor er zeepresten in de was achterblijven. Aangenomen werd dat dit kwam doordat de kraan deels verstopt zat met kalk. Er is een nieuwe kraan geplaatst en de slang is vernieuwd, maar de stank bleef.

Ik merkte wel dat het wasgoed nog redelijk fris rook wanneer ik het onmiddellijk uit de machine haalde wanneer het programma afgewerkt was. Dit is een tijdje goed gegaan, maar sinds vorig jaar begon de was weer te stinken. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar niets hielp.

Enkele maanden geleden kreeg ik van een kennis de suggestie om de was, nadat het programma is afgelopen, nog een keer extra te spoelen en daarna onmiddellijk uit de machine te halen. Zij had hetzelfde probleem gehad en volgens haar waren het achtergebleven wasmiddelresten. En dat werkte. Het is de vraag of deze methode nog wel economisch is gezien het extra waterverbruik door het spoelen, maar voor mij is dit de enige manier om van die stinkende was af te zijn.

Ik hoop dat u hier wat aan hebt.

Groeten, Cassandra

toolboy
door toolboy - Jun 13, 2008 om 13:35
965 Antwoorden / 40 Vragen

Meteen na de aanschaf  zeker 1x per 2 weken een witte was draaien op 90c.In alle wasmiddelen zit vet dit lost echt niet op bij lage temperaturen.Gooi maar eens een klontje boter in een glaasje lauw water en u weet wat ik bedoel.Sla alle reclame`s maar in de wind die op tv verschijnen.Ja  de was wordt wel schoon op een lage temperatuur  maar het gaat op den duur ten koste van uw machine.Energie besparen noemen ze dit.Volgens mij belasten we het millieu meer met elke keer een nieuwe machine te kopen.

T

freix.
door freix. - Jun 13, 2008 om 15:25
28 Antwoorden / 14 Vragen

Om te beginnen kunt u misschien eerst een kort programma op 60 graden (of warmer) laten draaien met een flinke scheut schoonmaakazijn in de machine te gooien. (bijv een kwart (of halve)inhoud van een fles schoonmaakazijn). Zo zou de machine (en slangen) schoon moeten worden. Daarna bij elke was een scheutje schoonmaakazijn in het wasverzachterbakje. Dit haalt alle zeepresten weg.

ba
door bandor - Jun 13, 2008 om 15:52
20 Antwoorden / 0 Vragen

als soda niet meer helpt...

koop een pakje MACHINE-REINIGER (bij een onderdelenwinkel ofzo) of soms ook bij de fabrikant/importeur...

in uw geval hier per telefoon of mail: http://www.aeg-electrolux.nl/node329.asp

kost een paar euro, gooi inhoud in een lege machine, kies het langste, heetste programma zonder voorwas....laat hem het volledige programma draaien!

en....leuk die milieu bewuste korte programma's, maar als uw wasmachine al na 3 jaar niet meer behoorlijk functioneert, en u dus besluit een nieuwe te kopen, moet u zich toch eens afvragen of u dan niet schadelijker voor t milieu en uw portomonee bezig bent nu, dan wanneer u eens in de week een kookwas draait.....

ps laat als u de machine niet gebruikt de deur op een kier! is ook beter voor het behoud van uw rubber-manchet!

succes

aquarius
door aquarius - Jun 14, 2008 om 07:23
259 Antwoorden / 63 Vragen

Er is de laatste dagen al veel aandacht besteed aan dit soort klachten, (diverse soorten vlekken in wasgoed) lees ze maar eens na, dan heeft u meteen alle adviezen. Maar schimmelgeur was nog niet eerder aan de orde. Wat doet u met uw vuile wasgoed? Verzamelt u dat in een mand, of stopt u het meteen in de wasmachine en wacht u met wassen totdat u voldoende wasgoed heeft? In dat geval gaat het vuile wasgoed inderdaad schimmelen en dus ook naar schimmel meuren.

biji
door biji - Jun 14, 2008 om 07:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen, mijn vuile was gaat in de wasmand en was, zoals handdoeken worden eerst gedroogd op de rand van de wasmand, natuurlijk weet ik dat er schimmel kan ontstaan door nat of vochtig wasgoed op een hoopje te leggen. De deur laat ik altijd, na iedere was openstaan. Dat met het wasmiddelenbakje heb ik nog niet uitgeprobeerd. Bedankt voor de tip. Zal dat ook eens proberen.

biji
door biji - Jun 14, 2008 om 07:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

goedemorgen,

daar ik niet tegen azijn kan, heb ik natuurlijk al een wasmaschinereiniger gebruikt. Ook dat hielp niet. Ik denk dat ik de wasmaschine naar de knoppen geholpen heb, door zg. "economisch" te draaien. PS.: Zie ik daar duitse doggen op de foto???

ba
door babi3ah - Jun 14, 2008 om 09:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een WORLDPOOL die heeft precies t zelfde, stinkt naar schimmel en de deur staat altijd open,ik koop ontkalker in zo`n doosje en geef `t een 60`C wasbeurd en t is dan wel minder maar de geur blijft,als ik mijn was direct na t wassen eruithaal en droog in een wasdroger is er niks aan de hand, maar ligt de droge was gevouwen en al in de kast gaat t toch weer ruiken als die was een tijd niet gebruikt word.
ze zouden een goedje voor t schoonmaken voor een wasmachine moeten uitvinden want ik denk dat VEEL wasmachines t hebben, hiervoor had ik een Candy en die had dat ook.
Het ligt ook niet aan de was die er ingaat want zo vuil is t NOOIT.
De was is droog als ze eringaat,WAAR MOETEN WE NOG MEER NAAR KIJKEN,er word tot 60`C gewassen dat overleeft een schimmel ook niet.
Een medeweerker uit de winkel zei dat het vaak begint in t zeepbakje kijk er maar eens naar, als je t bakje eruithaalt zit er vaak schimmel.
Maak dat eens GOED schoon want er werd ons geadviseerd geen zeep meer in t zeepbakje te doen maar direct in de machine.
want resten zeep gaan schimmelen en de wasverzachter ook dus houd t schoon.
Hartelijke Groetjes babi3ah