bu
door buitenkamp Jun 21, 2008 om 10:04
Elektronica & tv

Wasautomaat

Hallo,

Mijn oma heeft 3 jr geleden een wasautomaat besteld en volledig betaald in een reguliere winkel. Door familie omstandigheden is de levering destijds uitgesteld. Daaruit vloeide een verhuizing voort, en is aan dfe desbetreffende firma gevraagd of het apparaat zolang opgeslagen kon worden. Dat kon.

Nu (ja echt 3 jr later) komt zij in de winkel, en is de desbetreffende machine er niet meer. Ook niet meer in opslag. De leidinggevende weet ook niet waarom deze machine er niet meer staat. Maar zegt dat 3 jr niet normaal is, en dat de machine uit de collectie is van Siemens (een 40 cm diepe wasautomaat met een vulgewicht van 3.5 kg). Hij biedt een alternatief aan, dat is dan een Candy die ook 40 cm diep is, want andere merken als siemens of bosch leveren deze maatvoering niet meer. Maar Candy vinden wij als merk niet vergelijkbaar met de kwaliteit van Siemens. Nu willen wij ons geld terug. De winkel vindt dat echter niet reeel, en gaat er vanuit dat wij een wasautomaat nodig hebben, zij kunnen nl alle merken leveren, dus waarom nu het geld terug.

Wij vinden echter dat de koop die we hebben gedaan, niet meer geldig is, omdat het bestelde/gekochte artikel er niet meer is. Wij zijn nooit benaderd met de mededeling dat de machine er niet meer zou zijn, of niet langer in opslag kon blijven. DE winkel denkt er anders over, en blijft bij het standpunt dat 3 jr niet een normale situatie is, en bieden aan een ander uit te zoeken of een tegoedbon.

Wij heeft er hier nu gelijk, en waar hebben we recht op.

gr Buitenkamp

654 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte ik vind het een prima voorstel.Zij kunnen nl ook opslag kosten gaan berekenen voor het bewaren van de bosch.

T

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag buitenkamp,

Niet kunen of willen leveren wat er in de koopovereenkomst staat, betekent volgens het BW7 boek 7 gewoon per omgaande de aankoopsom retour. Maar.................................er is blijkbaar een leveringsafspraak gemaakt. Als je die zwart op wit hebt of met getuigen kunt staven dan dient de verkoper zich hieraan te houden. Kun je de afspraak niet wettig staven, dan is het niet netjes wat deze verkoper doet, maar dan zul je als koper het bewijs niet rond kunnen krijgen. Dan zit er niets anders op dan het alternatief te accepteren. Wel kan uiteraard de koopsom verschillen. Als de candy goedkoper is, dan zou ik het verschil wel terug eisen.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

MMM ik heb zo m`n bedenkingen read we hebben het over 3 jaar na aankoop.Tevens zou ik een machine die 3 jaar in opslag is geweest niet meer willen hebben,Deze is nl getest in de fabriek en na het testen blijft er altijd en beetje water achter in de machine.

Groeten Tim

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Helemaal Toppie 't antwoord. Begrijp ook niet waarom oma de bestelling toendertijd niet geannuleerd heeft. Rare toestand. Als half Nederland dat zou doen, mogen de leveranciers wel wat meer opslag capaciteit aanschaffen. Kunnen we met z'n allen gratis onze spullen ergens kwijt, totdat het ons uitkomt om 't op te halen.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kiran

Misschien wel een idee om nu dan maar vast van alles te kopen, nog tegen 19 % btw tarief, als ik het dan na 3 jaar nodig mocht hebben betaal ik mooi geen 20% btw :-) hahaha

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Mijn idee! haha. Nu nog even erachter zien te komen waar oma's reguliere winkel zit. Die krijg je dus zo gek!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem me grootje in de maling..........
Je komt na 3 jaar je gekochte wasmachine maar eens ophalen ??

Na 3 jaar is er afschrijving/waardevermindering,
garantie geheel of gedeeltelijk verlopen
en koop=koop dus je geld retour (ondanks dat hij er niet meer is) kun je niet eisen, en indien ze bereid zijn je wel dit te geven zal het zeer zeker Niet het aankoopbedrag zijn.
Dat is hij eenvoudigweg na 3 jaar nu niet meer waard..........

Je mag nog van geluk spreken dat ze je nog wat anders willen geven
ipv je de deur te wijzen,
ze hadden overigens in die 3 jaar ook wel failliet kunnen zijn.......
dan had je helemaal niets gehad.

Opslag van een wasmachine kost je bij gespecialiseerde bedrijven
al gauw zo`n E 8,00 per maand, dat zou over 3 jaar dus E 288,00 betekenen........
misschien moet winkelier dat er ook even vanaf trekken op de tegoed bon die ze je toch nog willen geven of als bijbetaling op een nieuwe............

De winkel blijft bij het standpunt dat 3 jr niet een normale situatie is`
Dat ben ik helemaal met ze eens, ik vind het zelfs een zeer abnormale situatie.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2008 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

oke, bedankt voor jullie reacties. Ik dus maar wijs op het voorstel in.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2008 om 01:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Buitenkamp,

Dat met die tegoedbon zou ik in deze abnormale situatie accepteren.

Het lijkt me een zindelijk voorstel.

Hardware ERror MAN. (handelde als beunhaas ook in wit- en bruingoed.)

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Buitenkamp ik begrijp niet dat u uw gezicht nog in die winkel durfde te vertonen, ik zou me doodschamen om na 3 jaar eens te komen informeren of mijn wasmachinen toevallig nog in de opslag staat. en wat mij verbaasd is dat u schrijft "Wij zijn nooit benaderd met de mededeling dat de machine er niet meer zou zijn, of niet langer in opslag kon blijven." Heeft u ooit de moeite gedaan in die 3 jaar om hun te benaderen om te vragen of de machine nog even bij hun zou mogen blijven staan???en of hier ook nog kosten aan verbonden zijn?? neen................ maar kent u het spreekwoord  Voor niets gaat de zon op??  U mag uw handen dichtknijpen dat ze nog zo KLANTVRIENDELIJK zijn, en dan heeft u ook nog praatjes ook u lijkt wel een klein kind die z´n zin niet krijgt,.........hoe durft u te zeggen  """ik wil geen Candy.... ik wil een Siemens"" het enige dat er nog aan ontbreekt is dat u hysterisch begint te janken. Ga naar Marktplaats.nl en zoek daar wat u wilt hebben, wie weet vindt u daar een Siemens van 40cm diep en 3 jaar oud.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht even dat uw vraag een geintje was want natuurlijk kan je niet na 3 jaar nog even je wasmachine komen ophalen! Ik vind persoonlijk dat ze buitengewoon coulant zijn om u een andere machine van een ander merk aan te bieden en mocht oma dat niet genoeg vinden dan zou ik als ik oma was maar gewoon het verschil zelf bijleggen en de beste man heeeeeeeeeeeel erg bedanken voor zijn klantvriendelijke houding want als ik zo'n zaak had dan kon uw oma als klant het heen en weer krijgen. Ik vind het een vorm van brutaal wat zij wil en durft te vragen of eigenlijk wat jullie beiden willen en durven te vragen. Je hebt niet alleen rechten maar ook plichten als koper en de verantwoording voor de opslag kan je niet 3 jaar lang aan de winkel overlaten zonder tussentijds eens te informeren of het wat langer kan en mag duren eer hij opgehaald wordt.

Dus ik zou zeggen ga die machine zo snel mogelijk halen voordat de beste man zich bedenkt!

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gegeven antwoorden vind ik tamelijk onbeschoft. Je weet niet waarom de vraagsteller zolang niet heeft omgekeken naar de wasmachine. Wellicht is er iemand in de omgeving gedurende lange tijd ernstig ziek of misschien zelfs overleden.

Maar ik denk wel dat u blij moet zijn dat de winkelier u een vervangende wasmachine, of tegoedbon aanbied en zal deze in dank accepteren.

Het zou natuurlijk ook best kunnen dat de winkelier de wasautomaat aan een ander heeft verkocht (en zo 2 maal geld vangen)

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier zijn eigenlijk 2 zaken die te onderscheiden zijn.

  1. Is de koop die heeft dus al 3 jaar geleden plaats gevonden.

  2. Is de opslag van het apparaat.

Punt 1. toen voor dat het apparaat in opslag is gegaan was het verstandig om de koop ongedaan te maken met eventueel i n een coulance regeling. Dat is toen niet gebeurd waarschijnlijk omdat op dat moment niet verwacht werd dat het zolang zou duren om gebruik te maken van de wasmachine. Als er op de bon staat de Firma wordt nog gebeld wanneer en waar er afgeleverd moet worden dan is de koop nog niet afgerond en moet de firma leveren of de koop wordt ontbonden en ontvangt u het geld terug conform het burgelijk wetboek.

Punt 2. Is het opslag en staat er ergens en niet beschreven dat het apparaat tijdelijk wordt opgeslagen dan is de winkelier niet meer eigenaar maar uw moeder. In dat geval is de winkelier aansprakelijk voor verlies cq het niet goed oppassen dat het apparaat kwijt raakt. En kan de winkelier worden aangesproken en kan hij het in zijn ondernemingsverzekering claimen. Maar u kunt het ook voorleggen aan de inboedelverzekering van uw moeder. Ook daarin zit vaak een clausule dat er apparatuur tijdelijk elders opgeslagen mag worden en soms ook voor langere termijn.

Ik zou dus kijken welke van de twee punten het beste past in deze situatie ahv de leverbon.