so
door soest282 Jan 10, 2010 om 13:18
Elektronica & tv

Wasmachinemotor Siemens Siwamat iq717 draait niet meer

Wie kan mij helpen met het volgende probleem? Ik heb recentelijk een koolborstel vervangen na foutcode F05. De machine heeft even goed gewerkt totdat de aardlekschakelaar stop zei. Het snoertje van de koolborstel bleek tegen de buitenzijde van de behuizing de motor gekomen te zijn en heeft korsluiting veroorzaakt. Ik alles weer hersteld. Echter als de machine nu aan gaat dan hoor je gedurende een seconde dat motor wel wil draaien maar weer direct stopt, dit wordt een aantal keren herhaald totdat de machine weer in storingscode F05 terugvalt. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

6062 13 Rapporteer

birdies
door birdies - Jan 10, 2010 om 13:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Lijkt mij tijd worden om er een deskundige bij te halen. Zelf aan electronica sleutelen, is n.m.m. alleen verantwoord als je voldoende kennis van zaken hebt.

toolboy
door toolboy - Jan 10, 2010 om 14:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

@soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T

so
door soest282 - Jan 10, 2010 om 14:16
44 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:11]@soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T

Bedankt voor je reactie, de andere borstel heeft nog meer dan 2/3 mee te gaan, waarom dan toch vervangen?

toolboy
door toolboy - Jan 10, 2010 om 14:32
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=soest282 schreef op zondag 10 jan 2010, 14:16][quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:11]@soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T

Bedankt voor je reactie, de andere borstel heeft nog meer dan 2/3 mee te gaan, waarom dan toch vervangen?

Omdat er anders een veerdruk verschil is.tusen de koolborstels vanwege verschillende lengtes

T

so
door soest282 - Jan 10, 2010 om 15:35
44 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:32][quote=soest282 schreef op zondag 10 jan 2010, 14:16][quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:11]@soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T

Bedankt voor je reactie, de andere borstel heeft nog meer dan 2/3 mee te gaan, waarom dan toch vervangen?

Omdat er anders een veerdruk verschil is.tusen de koolborstels vanwege verschillende lengtes

T

Ok, daar heb ik niet bij stil gestaan, het proberen waard, bedankt.

so
door soest282 - Jan 10, 2010 om 15:40
44 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=soest282 schreef op zondag 10 jan 2010, 15:35][quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:32][quote=soest282 schreef op zondag 10 jan 2010, 14:16][quote=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:11]@soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T
Overigens is bovenstaande niet het geval denk ik, koolborstel heb ik veravangen, machine heeft ongeveer 2 weken probleemloos gewerkt, daarna kortsluiting doordat de voedingsdraag van de koolborstel tegen het chasis van de motor is gekomen, maar ik ga eerst maar eens de andere koolborstel vervangen

Bedankt voor je reactie, de andere borstel heeft nog meer dan 2/3 mee te gaan, waarom dan toch vervangen?

Omdat er anders een veerdruk verschil is.tusen de koolborstels vanwege verschillende lengtes

T

Ok, daar heb ik niet bij stil gestaan, het proberen waard, bedankt.

so
door soest282 - Mar 31, 2010 om 21:57
44 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Toolboy, Een nogal late reactie van mijn zijde, waarvoor mijn excuses. Ik wil je de afloop niet onthouden. Ik heb contact gezocht met de helpdesk van Siemens en deze bevestigde hetgeen je al vermoedde. De besturingsmodule is stuk gegaan door de sluiting. Reparen had geen zin meer gezien de leeftijd van de wasmachine.

=soest282 schreef op zondag 10 jan 2010, 14:16:
=toolboy schreef op zondag 10 jan 2010, 14:11: @soest282
Koolborstels dien altijd beiden vervangen te worden.Als de koperdraad het anker heeft geraakt en er sluiting is geweest dan is de kans groot dat de besturings module ook defekt is geraakt.

T

Bedankt voor je reactie, de andere borstel heeft nog meer dan 2/3 mee te gaan, waarom dan toch vervangen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 31, 2010 om 23:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ soest:

Wanneer je nog niet weet dat je koolborstels per set moet vervangen, kun je beter niet aan een wasmachine sleutelen. Voor de 2-e borstel, die je meestal niet zo kunt zien zitten, moet soms de motor even van de plaats gehaald worden.
Voor de meeste merken worden de koolborstels compleet met houder geleverd voor een euro of 30- 40.
Dat ze dat bij de onderdelenzaak niet gezegd hebben begrijp ik niet.
Je hebt er toch niet zomaar een borstel die je van vroeger nog in de junk-box had liggen, in gezet?

De wasmachine in die situatie afdanken had ik niet gedaan, doch er even een nieuwe FET, Triac of Diac (afhankelijk van wat er in zat) erin gesoldeerd.

Zo houd ik die van ons al meer dan 30 jaar aan de praat. Doch daar zitten geen borstels in.....

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Apr 1, 2010 om 13:14
965 Antwoorden / 40 Vragen

soest282

Beste Toolboy, Een nogal late reactie van mijn zijde, waarvoor mijn excuses. Ik wil je de afloop niet onthouden. Ik heb contact gezocht met de helpdesk van Siemens en deze bevestigde hetgeen je al vermoedde. De besturingsmodule is stuk gegaan door de sluiting. Reparen had geen zin meer gezien de leeftijd van de wasmachine.

Fijn dat je wat laat weten hopelijk is dit een goed voorbeeld voor anderen die een vraag stellen en je nooit meer terug ziet.

T

so
door soest282 - Apr 1, 2010 om 21:56
44 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Hrdwerrorman, Jammer dat je zo reageert, ik had je hoog in het vaandel staan. Je antwoord op deze vraag op dit moment is onnodig, en niet van toegevoegde waarde en tevens gebaseerd op aannames. Als je de moeite had genomen om je eerst in te lezen alvorens tot dit antwoord te komen dan was je
tot de conclusie gekomen dat je er volledig naast zit. Ik hoop echt dat je een volgende keer zorgvuldiger tot een antwoord zult komen of anders beter niet reageert.

=hrdwerrorman schreef op woensdag 31 mrt 2010, 23:52: @ soest:

Wanneer je nog niet weet dat je koolborstels per set moet vervangen, kun je beter niet aan een wasmachine sleutelen. Voor de 2-e borstel, die je meestal niet zo kunt zien zitten, moet soms de motor even van de plaats gehaald worden.
Voor de meeste merken worden de koolborstels compleet met houder geleverd voor een euro of 30- 40.
Dat ze dat bij de onderdelenzaak niet gezegd hebben begrijp ik niet.
Je hebt er toch niet zomaar een borstel die je van vroeger nog in de junk-box had liggen, in gezet?

De wasmachine in die situatie afdanken had ik niet gedaan, doch er even een nieuwe FET, Triac of Diac (afhankelijk van wat er in zat) erin gesoldeerd.

Zo houd ik die van ons al meer dan 30 jaar aan de praat. Doch daar zitten geen borstels in.....

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Apr 1, 2010 om 22:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

@soest282
Het antwoord van hrdwerrorman is de beantwoording van een vakman in mijn ogen., die verkeerd begrepen wordt in dit geval.
Zijn antwoord is bv voor mij zeer begrijpelijk .

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 1, 2010 om 23:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ soest:

Bedankt dat ik zo hoog bij je in het vaandel mocht staan. Jammer dat dit nu niet meer zo is.
Toolboy heeft het met zijn laatste reactie bij het rechte eind.
Kijk, ik heb elektro en elektronica geleerd en gepraktiseerd. In zo'n geval als bij jou vind ik het afvoeren van een wasmachine om een relatief klein defect aan de printplaat van de motorbesturing te kort door de bocht die mij relatief veel geld zou kosten. Aangezien ik al een halve eeuw of meer het devies huldig dat betalen het laatste is wat ik kan doen (met geld kun je overal terecht) en als het niet anders kan dan zo min mogelijk. Daarom ben ik tegen het afschaffen of vervangen van een apparaat wanneer dit nog gerepareerd kan worden.
Daarom zou ik met mij elektro kennis de motor echt repareren en met mijn elektronica kennis de motorbesturingsprintplaat, waar naar alle waarschijnlijkheid alleen de elektronische schakelaar van overleden is door de kortsluiting die je vermoedelijk zelf veroorzaakt hebt.
Sterker nog, door alleen de beide borstels door originele, evt. met houders, op de juiste manier te vervangen zou de print niet eens stuk zijn.

Het spijt me dat je twijfelt aan mijn antwoord en dat geheel afkeurt. Het komt kennelijk niet bij je op dat jij zonder kennis van deze materie er ook wel eens naast kunt zitten?
Sterkte dan.

H.

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Apr 1, 2010 om 23:52
965 Antwoorden / 40 Vragen

@hrdwerrorman

Dit was niet mijn bedoeling, om een discussie op te wekken.
Ouwere jongeren worden niet altijd begrepen!

Edoch ik heb het vermoeden dat wij van een andere generatie zijn dan de TS.

T