do
door dory Sep 20, 2009 om 12:34
Elektronica & tv

Wat is nu garantie

Mijn zoon heeft in Augustus in onze vacantie een Philips sa10ps 16k-02 Mp4 speler ( 150,-)gekocht bij de Dixons ( Apeldoorn). vorige week Vrijdag ( 11-9-09)bleek bij aanzetten dat het beeldscherm binnenin een breuk bevatte. Er is met zorg meeomgegaan niet gevallen of beschadigd. Bij  Dixons ( Nijmegen) hadden  ze nog geen klachten gehad over deze Mp4 speler en werd hem medegedeeld dat het niet om garantie ging. Maar dat het apparaat wel opgestuurd kon worden. De kosten daarvan waren 70,-euro  dat hijzelf moest betalen. Volgens de verkoper bij Dixons Nijmegen had hij een pakketje voor garantie erbij moeten kopen.In Apeldoorn werd ons verteld als er iets mee is kun je ook in je eigen woonplaats bij het Dixons filiaal terecht,wel de bon bewaren want dat is het garantiebewijs en er is niets gezegd over een garantiepakketje. Weet iemand of dit de normale gang van zaken is enzo niet hoe kun je dit oplossen.

1119 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dory,

Schrijf de verkoper een brief en stel hem in de gelegenheid het defecte apparaat te repareren of door een deugdelijk apparaat te vervangen. Beroep u op de garantie die de verkoper hoort te geven. Een pakketje garantie bijkopen heeft hier niets mee te maken.

Artikel 9 - Conformiteit en Garantie

1.       De
ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan
de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de
redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de
datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke
bepalingen en/of overheidsvoorschriften.

2.       Een
door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden
regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de koper ter
zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de
ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg:

Artikel 11 - Klachtenregeling

1.       De
ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure.

2.       Klachten
over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk
omschreven worden ingediend bij de ondernemer en binnen bekwame tijd
nadat de koper deze gebreken heeft geconstateerd.

3.       Bij
de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 10
dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht
een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de
ondernemer binnen de termijn van 10 dagen geantwoord met een bericht
van ontvangst en een indicatie wanneer de koper een meer uitvoerig
antwoord kan verwachten.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 12 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1.       Op
overeenkomsten tussen de ondernemer en de koper waarop deze algemene
voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing.

2.       De
toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk
uitgesloten voor overeenkomsten met kopers die handelen in de
uitoefening van beroep of bedrijf.

3.       Alle
geschillen verband houdende met of voortvloeiende uit aanbiedingen van
of overeenkomsten met de ondernemer, worden indien de koper of
potentiële koper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf
voorgelegd aan de bevoegde rechter te ’s-Hertogenbosch.

Suc6

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorbeeldbrief Consuwijzer:

zie: http://www.consuwijzer.nl/

Afzender

Naam

Adres

Postcode en woonplaats

E-mail

Aan

Naam

Adres

Postcode en plaats

Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijk product binnen de
garantieperiode

Woonplaats, datum

Geachte heer/mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam
en type].

U verleende garantie op de aankoop. Het [product] heeft niet de
eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming
klachten].

Ik verzoek u vriendelijk de genoemde gebreken te herstellen, of het
[product] te vervangen. Gezien de verleende garantie ga ik ervan uit dat er
geen kosten zijn verbonden aan herstel of vervanging.

Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de
omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op
mijn brief.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dory,

Wat voor een mobieltje geldt, geldt in het eerste halve jaar na aankoop, ook voor een mp4speler:

Diagnoses bij mobieltjes:

Water-, val- , roest- , druk-, stoot- en nu weer klemschade lijkt dé manier van de (telecom)bedrijven om de reparatie NIET onder de garantie te laten vallen. Er zijn opvallend veel gevallen waarbij deze diagnoses in de particuliere sector gesteld worden. Bij wijze van spreke ligt half Nederland in bad/bed met het mobieltje en de rest knikkert het mobieltje van de Vaalsterberg. Wat onderbelicht blijft, zijn de wettelijke rechten die je als consument in de eerste zes maanden na aankoop hebt. Raakt een mobieltje in de eerste zes maanden na aankoop defekt dan mag je wettelijk gezien het vermoeden hebben dat het defekt al aanwezig was op de dag van de aankoop. De winkelier (let wel: de VERKOPER) moet dan gewoon keihard kunnen bewijzen dat dat niet het geval is/was en dat kan hij meestal niet, tenzij er zogezegd een deuk in het toestel zit. In dit geval is "beweren" dat er van klemschade sprake is juridisch gezien volstrekt onvoldoende als bewijsvoering. Bovendien mogen er bij de afwikkeling van deze garantieclaim geen kosten in rekening worden gebracht en dus ook geen onderzoeks- of portokosten. Dat soort kosten zijn binnen de eerste 6 maanden na aankoop voor rekening van de VERKOPER. De eerste 6 maandenregeling is in de wet verankerd en gebaseerd op:

Artikel 18 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2.

2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Kan de winkelier niet glashard bewijzen dat het defect niet aanwezig was op het moment van de aankoop, dan is hij wettelijk gezien gehouden aan het hier volgende:

  1. hij dient het mobieltje kosteloos te (laten) repareren;

  2. (en als dat niet kan of de reparatiekosten zijn hoger dan de nieuwwaarde)

  3. hij dient kosteloos voor een passende vervanging zorg te dragen;

  4. (als dat niet mogelijk is of hij wil daaraan niet meewerken)

  5. hij dient de totale aankoopskosten terug te betalen, omdat de koper dan het recht heeft om de koopovereenskomst te ontbinden.

Bovenstaande opsomming is weer gebaseerd op de hier volgende wetsartikelen:

BW7 boek 7 consumentenkoop:

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

Vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,
De breuk is door de consument zelf geconstateerd en niet door Dixons. Het is toch wat dat die schermpjes vanzelf breken, zouden ze echt spontaan stuk gaan.........Nee is hierop mijn antwoord, deze kleine schermpjes barsten niet zomaar er is dus wel iets aan voorafgegaan. De breuk is door de consument opgemerkt en inmiddels dus ook door Dixons, lijkt me in dit geval dus makkelijk aan te tonen voor Dixons dat de consument de schuldige is, ook al is dit binnen het 1e half jaar.
Wat me steeds bevreemd is dat ik op deze manier (zoals je die steeds beschrijft) in maand 5 bewust mijn scherm stuk zou kunnen drukken zonder enige consequentie. Vaak is reparareren te duur en krijg ik toch zomaar een mooie nieuwe.....klinkt bijna onwaarschijnlijk.

Met groet Mastag (die je niet aanvalt maar wel een vraagteken zet)

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus,

Dat jij als elpee'er denkt is op zich al heel bijzonder. Ik zou zeggen: volhouden zo!

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hee, laatst reageerde je ineens zo verbolgen over het feit dat je je zo geschoffeerd en oncollegiaal bejegend voelde. Pot-ketel verhaal dus.

By the way, ik heb geen flauw benul wat een "elpee'er" is, maar het is door jou vast niet collegiaal en vriendelijk bedoeld. Daarbij laat ik mij door jou op geen enkele manier voorschrijven wat ik wel en niet moet doen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja Mastag, zo denk ik er nou ook over. Wat mij wel intrigeert is: van welk spontaan barstend materiaal zijn die schermpjes nou gemaakt?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mastag,

on topic,

Een beetje technisch geschoold persoon weet en begrijpt dat elk schermpje van welk gebruiksprodukt dan ook en van welk materiaal dan ook, bij de montage onder spanning kan komen te staan. Als dat over het gehele raamwerk gelijkmatig verdeeld is, dan is er meestal niets aan de hand, maar als dat op enkele plaatsen zo is, dan gaat het vaak fout bij normaal gebruik en na enige tijd. Dit geldt voor een ovenglasplaat, een mobieltje, een magnetrondeurje maar ook (en dat komt gelukkig weinig voor) een tft-scherm en andere gebruiksvoorwerpen met een scherm. Als dat verschijnsel zich voordoet in het eerste halve jaar na aankoop, dan is bij normaal gebruik van het produkt, het vermoeden dat het defekt (de ongelijkmatige spanning) al bij de aankoop aanwezig was, gerechtvaardigd en op basis van die wetgeving (BW7) kan de koper dan bij de verkoper aankloppen voor kosteloze vervanging of reparatie. Wil de verkoper ten deze niet meewerken, dan zal hij moeten aantonen dat het defekte produkt ondeskundig is gebruikt door de koper. Zo zit nu eenmaal (hoe krom ook) de consumentenwetgeving in elkaar en NIET anders. Dat jij daar misbruik van zou kunnen/willen maken is inherent aan deze wettelijke regeling, maar dat houdt nog niet in dat deze wettelijke regeling niet toegepast moet worden. Iedereen wordt geacht zich immers aan de wet te houden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat jij een eerlijke consument bent en te vertrouwen (wat je overigens niet van alle consumenten kunt zeggen).

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Mastag

Zoals je het beschrijft zullen er zeker mensen zijn die zo denken en handelen,maar..... ware het niet dat mijn zoon zijn zuur verdiende vacantiebaan geld voor deze Mp4 speler wilde neerleggen. Er is heel zorgvuldig mee omgaat en er geen enkel druk/schaaf/kras/val schade is aan de mp4 speler en het lerenhoesje waar hij steeds in zat. Dus volgens ons idd spontaan

Ik ben in ieder geval heel blij met jullie reacties edrick3/read /edwardus/en zal er zeker voor gaan om met een zuiver geweten recht te halen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag edwardus,

Daarbij laat ik mij door jou op geen enkele manier voorschrijven wat ik wel en niet moet doen.

Even een doordenkertje: en dat is nou precies wat er wél gebeurd.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2009 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dixons staat er om bekend dat ze graag "aanvullende of extra garantie" verkopen. Dit betekent meestal alleen maar dat je extra betaalt voor iets waar je al recht op hebt (gratis volgens het geldende consumentenrecht). Je kunt het beste Dixons schriftelijk wijzen op hun verplichtingen als verkoper en hen de gelegenheid geven om het probleem op te lossen. De bewijslast ligt gezien de aankoopdatum bij de verkoper! Voor Dixons is dit dus "normaal". Ik koop er dus nooit "hardware". (Als je genaaid wilt worden zijn prostituees goedkoper en beter...)