el
door elsroos Feb 8, 2012 om 13:57
Elektronica & tv

Wekkerradio kapot?

Beste mensen, ik heb een pasanonic wekkerradio. nu heb ik gemerkt dat hij steeds vaker gaat achterlopen. Ik word dan dus te laat gewekt. Kan ik hier zelf iets aan doen? of is hij dan toe aan vervanging?

4128 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 8, 2012 om 14:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe oud is het ding?
Hoeveel loopt het ding achter?
Zit er misschien een draai of regelschakelaartje op de achterkant waardoor je het tempo van het uurwerk kunt verhogen?
Vervangen kost m.i. niet het meeste, je koopt voor € 10 tot € 20 als een vervangende wekkerradio.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2012 om 14:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ze zijn inderdaad niet duur, maar het hoeft er niet aan te liggen hoe oud het beestje is: de mijne werkt al 33 jaar. Zet de klok, als je aan je klokje `gehecht` bent, wat voorruit, kom je toch niet te laat.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2012 om 14:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De goedkoopste die ik zag van Panasonic is toch wat duurder dan ik dacht, €29,00!!

freya
door freya - Feb 8, 2012 om 14:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo elsroos,

Wekker(radio's) worden meestal óf gesynchroniseerd met het radiografische DCF-signaal óf, wat ook vaak voorkomt, gesynchroniseerd met de netfrequentie (50Hz). In beide gevallen geldt dat wanneer de elektronica die voor die synchronisatie moet zorgen, kapot gaat, de klok vóór of achter begint lopen.
Iets nieuws kopen lijkt mij (gezien de lage prijzen) inderdaad ook de beste oplossing.

m.vr.gr. Freya

vladja
door vladja - Feb 8, 2012 om 14:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 8 feb 2012, 14:31]De goedkoopste die ik zag van Panasonic is toch wat duurder dan ik dacht, €29,00!!

Ze zijn niet duur zeg je eerst, dan DRIE minuten later weet je de vergelijkende prijzen van de vele verkopers. Geef even de website van de prijsvergelijker of heb in DRIE minuten tig soort (web)winkel-prijzen vergeleken?

Vladja

ro
door ron530 - Feb 8, 2012 om 15:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is een defect van het quarts kristal, eigenlijk een ding van een paar cent maar repareren loont de moeite niet, vervangen is goedkoper.

el
door elsroos - Feb 8, 2012 om 16:33
36 Antwoorden / 28 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ben aan dit ding gehecht, het is de 2e in mijn zelfstandige leven. ik denk dat hij ongeveer 5 jaar oud is. Ik heb wel een gewone wekker en een reiswekker en ik weet ook dat die dingen niet zo duur zijn, maar als ik deze kan laten repareren doe ik dat liever. Er zijn onderdelen voor te koop, maar dan moet ik wel weten welk onderdeel ik nodig heb. vandaar de vraag.
Het een model nr. RC X210.

ro
door ron530 - Feb 8, 2012 om 16:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wellicht is er in uw buurt een radio/tv vakman die de wekker wil repareren. De techniek is vrij simpel maar de onderdelen kan een probleem worden.

freya
door freya - Feb 8, 2012 om 16:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Of kijk even op Marktplaats. Er worden er verschillende aangeboden....
Misschien is er eentje in je buurt op te halen.

Freya

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 8, 2012 om 17:25
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn oude Friese staart klok moet ik naast wekelijks optrekken gewichten ook op tijd zetten en als je dat wekelijks doet.....
Wel moet ik in de winter iets meer geven dan zomers dus ook de koude slaapkamer kan een klok ontregelen.

ro
door ron530 - Feb 8, 2012 om 17:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ 15 karakters, wat heeft een friesse staartklok met een Panasonic wekkerradio van doen. Effe het hele bericht lezen is wel zo handig.

pa
door pa0fmy - Mar 23, 2012 om 09:39
44 Antwoorden / 12 Vragen

Het ding lijkt mij uitstekend te repareren. Het is geen hedendaagse miniatuurtechniek. Vraag me af of de klok kristal gestuurd is. Meestal lopen die dingen op de 50 Hz lichtnet, dat is niet super nauwkeurig maar op de lange tijd wel. Denk eerder aan uitgedroogde elco's. De stroomvoorziening voor de klok chip moet een beetje stabiel zijn, daar zorgen de elco's voor. Ook in het geluidsgedeelte zitten elco's. Als je die vervangt zul je merken dat de muziek ook een stuk aangenamer klinkt. Ik een hobbymatige radiowerkplaats aan huis. Je kan mij makkelijk vinden via google als je 'm wilt laten repareren.

el
door elsroos - Mar 23, 2012 om 15:45
36 Antwoorden / 28 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie, maar hij loopt weer prima. waarschijnlijk toch alleen maar een stroomstoring geweest.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 23, 2012 om 16:39
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Helaas lees ik weer veel onwetendheid van de mensen. Als de klok gesynct wordt door de netfrequentie, dan heeft deze dezelfde nauwkeurigheid als een atoomklok. Het electriciteitsnet wordt namelijk gesynct door een atoomklok! 1 seconde per 30 miljoen jaar durf ik niet als onnauwkeurig te bestempelen....

Echter: uw model synct (lees: zet zichzelf gelijk) zichzelf via een radio'tje, die op zijn beurt weer luistert naar een atoomklok. Als uw klok niet gelijk loopt, betekent dat dat uw klok op een punt staat waar geen ontvangst is. Verplaats de klok een stukje, even wachten en dan zal deze weer gelijk lopen. Desnoods kunt u de klok even voor het raam zetten, dan weet u zeker dat deze goede ontvangst heeft!