ni
door nikilina Nov 13, 2007 om 11:02
Elektronica & tv

Welke tv

We willen een nieuwe tv aanschaffen, we krijgen het signaal via de kabel binnen. Nu hoor ik allerlei dingen mbt coax kabels, scartkabels etc. Als we bv een lcd of plasma willen kopen is het beeld dan wel goed of moeten er allerhande voorzieningen worden getroffen om goed beeld te krijgen?

566 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 13, 2007 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U haalt een aantal zaken door elkaar. Coax is de normale antenne kabel die uw muuraansluiting verbindt met uw TV, al of niet een decoder, recorder etc er tussen. Scart is een betere manier om signaal van een decoder, recorder etc. over te brengen naar de TV. De TV wordt bij gebryuik er van meestal automatisch ingesteld op een externe aansluitin (ext 1 resp. 2 of AV. De kanalenkiezer is dan niet te gebruiken.

Als u besluit tot moderne aanschaf en dus ook met digitale TV ontvangst betekent dat het moeten hebben van een modem/decoder en dan heeft de coax die via de decoder naar de TV gaat geen enkele zin meer tenzij u ook nog analoog wilt kijken. Om digitaal te kijken is de scartaansluiting dan van belang maar als gezegd, u kunt dan de kanalenkiezer niet (meer) gebruiken .

ve
door verwijderd - Nov 14, 2007 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Koop een gewone TV. Dan hoeft u alleen maar de coax van het kabelnet in te pluggen. LCD of Plasma moet weer met een digitaal signaal van de kabelboer. Is meer stekkers, meer gedoe en meer kosten. Neemt u wel een modern toestel dan is er in principe niets aan de hand. U neemt een digitaal abb. U krijgt dan een decoder in huis. Daar steekt u de coax in. De decoder zorgt voor het digitaal signaal. Van de decoder gaat een scart naar de TV. En dan zou het moeten werken. Koop uw nieuwe TV bij een firma die alles thuis komt installeren en programmeren.

Succes, polto

ve
door verwijderd - Nov 14, 2007 om 01:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig is een (digitale) LCD-scherm met HD (High Density) in de vakhandel te koop. De verouderde dikke kast verdwijnt na 2004 stilaan uit de schappen van de vakhandel. U kunt ook geen mono of zwart-wit televisie meer kopen.

Nu verdwijnt stilaan ook de analoge televisiesignaal via de kabel - de analoge ethersignaal is ook sedert 10 december 2006 niet meer te ontvangen - in de vorm van digitale ontvangst van televisie en radio, al dan niet via een decoder of rechtstreeks via een (DVB-T(errestrial)) aansluiting, zoals 'digitenne' of alleen Nederland 1, 2, 3 en de regionale zender(s) kunt ontvangen. U wordt gedwongen met de techniek mee te gaan.

Zelf heb ik digitale televisie van Casema met een decoder, 52 kanalen, gratis bij mijn standaardabonnement. Daarnaast biedt de kabelaanbieder de mogelijkheid om eventueel (tegen meerprijs) extra pakketten met zenders af te nemen voor een minumum van 1 jaar (contract).

Via mijn digitale decoder kan ik nu via uitzendingen van Duitsland 1 en 2 het geluid in 'Dolby Digital 5.1 / Surround' ontvangen mit de programma's daarmee zijn uitgerust: "Strasser der Lieder, Tatort, ZDF-Fernsehgarten, Wetten Dass, Verstehen Sie Spass, etcetera". Alleen moet er via de decoder middels de digitale uitgang een Toslinkkabel of digitale (geluids)coaxkabel naar uw televisie toe rechtstreeks om het 'DD5.1' te kunnen ontvangen (met surround boxen e.d.). Ook mogelijk via uw audioinstallatie indien geschikt daarvoor. Met alleen een scartkabel heeft u niets aan het geluid, dat blijft 'stereo' doorgeven.

Een plasmascherm slurpt enorm veel energie op, wordt ook praktisch niet meer verkocht.

Het digitale (HD-)beeld is perfect, af en toe digitale storingen. Bij digitale storingen wat vrijwel niet meer voorkomt, dan wordt de modem voor ca. 1 minuut 'reset', m.a.w. de stekker uit het stopcontact halen. Meestal doe ik dat 's nachts de stekker er uit halen.

Kortom: LCD scherm, digitale decoder digitenne of kabelaanbieder, Toslinkkabel (glasvezel) en/of digitale coaxkabel al dan niet met een tussenomvormer voor 'Dolby Digital 5.1', mogelijk een digitale HDD-recorder met ingebouwde modem met digitale uitgang voor 'DD51'.

Laat u goed voorlichten bij een goede vakhandel, meetal de lokale handel (zonder ketens) bij u in de buurt, die willen alleen maar tevreden klanten. Want u bepaalt wat u met uw nieuwe televisie wilt ontvangen en doen, aantal scartaansluitingen voor uw videorecorder, harddiskrecorder, decoder, etcetera.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2007 om 01:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het volgende is geen absolute waarheid, omdat "goed beeld" persoonlijk is en daarnaast nog van diverse andere factoren (zoals kijkafstand) afhankelijk. Maar het geeft een idee.

Bij gebruik van het analoge kabelsignaal is het aan te raden geen LCD scherm groter dan 20" te kopen. Het is zelfs aan te raden een beeldbuis te kopen.

Bij gebruik van Digitenne is het advies niet boven de 32" te gaan. Bij voldoende kijkafstand kan een 42" plasma ook nog.

Bij gebruik van CanalDigitaal is het aan te raden niet over de 42" te gaan.

Op de digitale kabel zijn ontwikkelingen gaande, op dit moment is het advies nog om niet over de 42" te gaan.

Het is uiteraard wèl gewoon mogelijk om een 52" LCD te kopen en hier de analoge kabel in te prikken, echter zal niet alleen het beeld maar ook de ruis flink uitvergroot worden. Het voordeel van digitale televisie, zowel via kabel, satelliet als digitenne, is dat het ruisvrij is. Hiervoor in de plaats komt mogelijke wazigheid en compressieblokken (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Phalaenopsis_JPEG.png ). De hoeveelheid compressie en wazigheid verschilt per zender en aanbieder.

Uiteindelijk blijft "goed" beeld een zeer subjectief begrip.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

gtvspc en exellentie@ de vraag gaat toch over het gebruik/toepassing van kabels met het onderscheid coax en scart? Niet meer en minder dan dat. Niet over nut en onnut resp het plaatsen van op welke hoogte etc???

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

"gtvspc en exellentie@ de vraag gaat toch over het gebruik/toepassing
van kabels met het onderscheid coax en scart? Niet meer en minder dan
dat. Niet over nut en onnut resp het plaatsen van op welke hoogte etc???"

Dan moet de vraagsteller zijn/haar vraag duidelijker formuleren en vooral de definitie van "goed" beeld geven. Als dat de vraag is, dan is het antwoord: ja, je kan gewoon je analoge coaxkabel/scart-apparaten zo in een moderne TV pluggen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

gtvsp@ met alle respect, een vraagsteller MOET niets (m.i.) Iemand stelt juist de vraag om over iets wijzer te worden.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een goede ontvangst van digitale TV signalen moet je voldoende signaalsterkte hebben en het signaal "schoon" zijn.

De signaalsterkte is hoog genoeg wanneer je (bijna) storingsvrije ontvangst hebt.
Bij een "schoon" signaal heb je geen last van andere bijverschijnselen.

Voor beide kun je zorgen door antennekabels te gebruik met metalen connectoren. Deze zijn nl. volledig afgeschermd en zorgen daardoor voor minder verlies en  voorkomen daarbij ook nog interferentie.

Een standaard-kwaliteit scartkabel is voldoende om de ontvanger met de TV te verbinden en de voordelen van digitale TV te ervaren.