so
door soest282 Nov 25, 2008 om 19:44
Elektronica & tv

Whirlpool awz121 verwarmt niet meer

Hallo forumleden,

Ik zit met het volgende probleem. Nadat de stop in de meterkast was doorgeslagen bleek dat mijn wasdroger een whirlpool awz121 niet meer verwarmde. Ik heb deze deels gedemonteerd. Aan de achterzijde bevindt zich een verwarmingselement. Deze is voorzien van een aansluitpunt waarop twee phase draden zitten. Wat ik ook probeer, ik meet met een spannigszoeker op een van de twee draden spanning, de andere blijft spaningsloos. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

4901 22 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Nov 25, 2008 om 20:17
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte .Meet u voor of achter de thermostaten.De spanning die u op het element moet meten is 220v als deze ingeschakeld is.

Groet T

so
door soest282 - Nov 25, 2008 om 20:23
44 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor je reactie, Ik meet rechtstreeks op de stekkerverbindingen op  de thermostaat. in dit geval 220v

Ik denk dus voor de thermostaat, waarom meet ik trouwens geen geen 220 v op de andere stekker die ook op de thermostaat is aangesloten?

toolboy
door toolboy - Nov 25, 2008 om 20:39
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte het is van belang of er 220v op het element komt.Heeft u het element al door gemeten?.In uw droger zit een dubbel element .Met 2 thermostaten op het element en daarnaast nog een thermostaat in de luchtafvoer

so
door soest282 - Nov 25, 2008 om 20:43
44 Antwoorden / 19 Vragen

Dan heb ik wel je hulp nodig. Ik hen een mulitmeter maar hoe ik deze moet gebruiken in dit geval weet ik niet. Net zoals het doormeten van een gloeilamp?

so
door soest282 - Nov 25, 2008 om 20:59
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Toolboy, ik heb de thermostaat in de luchtafvoer doorgemeten. Deze geeft een 0 waarde als ik hem doormeet, is dit goed?

toolboy
door toolboy - Nov 25, 2008 om 22:35
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte: Ik wil met alle plezier meehelpen maar dan svp per Pm.Denk niet dat ik moet gaan proberen te  helpen via dit forum.

Groet T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 26, 2008 om 02:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag soest,

Wat versta je onder stop doorslaan? Is van een schroefpatroon het grijze verklikkerplaatje weg? Of is een aardlekschakelaar omgeklapt?

Dat je met een spanningzoeker maar op 1 pool spanning meet is normaal. Als je de stekker omdraait in het stopcontact zul je op de andere pool met je spanningzoeker spanning meten, mits de thermostaten ingeschakeld staan.

Je hebt kennelijk een universeelmetertje om spanning en weerstand te meten. Meet in het wisselspanningbereik boven 220 Volt de spanning op de verwarmingselementen als deze warm zouden moeten worden. Meet je daar wel 230 Volt en wordt er niet verwarmd, dan is het element stuk. Meestal is de aardlekschakelaar dan ook uitgeschakeld geweest.

Als je er geen verstand van hebt, ben je met een gevaalijk klusje bezig, waar je gemakkelijk een (dodelijke) optater van kunt krijgen.

Haal er liever iemand bij die in het elektro-vak zit! En ook verstand van meten heeft.

Hardware ERror MAN.

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 07:49
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Hardware error man. Dank voor je reactie en bezorgdheid.Het blijkt dat de aardlekschakelaar is uitgeschakeld geweest. Ik heb met een multimeter de weerstand gemeten. Op de thermostaat in de luchtafvoer loopt deze naar 0. Als ik hetzelfde doe op het verwarmingselement (spanningsloos en en zonder bedrading) dan meet ik een 1. Zou dit dan ook een 0 moeten zijn?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 26, 2008 om 10:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ soest:

Dat je aan het verwarmingselement meet zonder aangesloten draden is
prima! Alleen dán kun je op je meting vertrouwen. Dat geldt bij alle
metingen.

Wanneer je aardlekschakelaar uitgeschakeld is geweest dan heb je een lek of kortsluiting naar aarde gehad.

Een enkele keer wil dat in het verwarmingselement, een z.g.n.
Backerbuis, wel eens kortsluiting voorkomen. Soms is dan zelfs een
klein ingebrand gaatje aan de buitenkant van de buis zichtbaar en dan
weet je het zeker. Maar vaak is er niets aan te zien. Soms is er nog
wel een lek of kortsluiting van de binnendraad naar de buitenmantel van
de buis meetbaar, zeker als de aardlekschakelaar er nog steeds uitgaat
als de verwarming ingeschakeld wordt.

Als je een 0 meet op je metertje, dan kan dat op een kortsluiting
wijzen, als je de meter tenminste op het LAAGSTE Ohm-bereik hebt
geschakeld. (200 Ohm?). Wordt in die stand wel een waarde gemeten, naar verwachting 15 á 20 Ohm, dan
zou het element goed kunnen  zijn als je geen lek of kortsluiting van de
binnendraad naar de buitenmantel meet. Bij díé meting MOET je in het
HOOGSTE Ohm-bereik (2000 kOhm) 1 meten. (1="oneindig" hoge weerstand, met deze meter niet meetbaar).

Volgens toolboy zitten er 2 verwarmingselementen en 2 + 1 thermostaten in de AWZ-121, dus voor de elementen de meting 2 keer doen en voor de thermostaten 3 keer.

Het zal niet de eerste keer zijn dat het aardsluitingprobleem gewoon in de "aangegoten" haakse stekker zit. Te heet geweest, is soms zichtbaar. meten is weten.

Succes ermee.

H.

toolboy
door toolboy - Nov 26, 2008 om 10:39
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het kan er ook 1 zijn met een enkel 2500w element ,daar zitten  2klixons op Ik ga er van uit dat daar het probleem zit.Ik zou de klixons onafhankelijk doormeten het zijn maak/ breek klixons dus gemakkelijk door te meten geen weerstand betekend klixon kapot.

T

toolboy
door toolboy - Nov 26, 2008 om 10:41
965 Antwoorden / 40 Vragen

Vergeten te vragen wat is het service nr van de machine 85............

T

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 17:11
44 Antwoorden / 19 Vragen

@ Hardware error man en Toolboy.

Het  85 nummer is 8575 121 0100. Via onderstaande link kun je afbeelding zien van het verwarmingselement, mocht je dit willen zien. Ik zal vanavond eens kijken of ik adhv jullie tips eea kan uitsluiten.  Ik weet alleen niet wat klixons zijn dus dat is lastig meten. Kun je omschrijven hoe deze eruit zien? De tips voor de ohm meting moet ik nog een keer goed doorlezen. Ik wil wel zeker weten waar ik mee bezig ben, geen behoefte aan extra energie, als je begrijpt wat ik bedoel. http/link.marktplaats.nl/143447889. @Toolboy, als je wilt ga ik verder via pm.

toolboy
door toolboy - Nov 26, 2008 om 17:26
965 Antwoorden / 40 Vragen

Soest er moest nog een 0 bij het serv nr.Bij deze zitten er 2klixons op het element zijn van soort porselein.Kan je loskoppelen en doormeten.

Groet T

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 17:43
44 Antwoorden / 19 Vragen

Excuses klopt, moet nog een 0 achter het laatste nummer. ik ga er straks mee aan de slag,

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 21:50
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hardware eror man en toolboy, Heren ik heb beide metingen verricht.

De klixons geven een 0 en het element  een 1 (interne draadbreuk?). Ook op 2000k ohm blijf ik een 1 meten. Kunnen we adhv van deze metingen stellen dat het element kapot is?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 26, 2008 om 22:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ soest:

Als je met de meter in de stand 200 Ohm met de meetpennen aan elkaar een 0 of 0,05 Ohm meet en daarna op de aansluitingen van het element een 1, dan is het element onderbroken.

Je kunt ook even 2 draden 230 Volt apart met een snoer op het element zetten. Vonkt het niet op de aansluiting, of bij vaste aansluiting met een 230 Volt snoer wordt het element niet warm, dan haal maar een nieuwe.

Let op, als je spanning rechtstreeks op het element zet, zonder aarding, dan kan er spanning op de droger staan. Dus niet aanraken tijdens de proef!

Even naar onderdelenhuis, dan hoor je wel wat het kost.

Ben benieuwd. H.

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 22:37
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Hardware Error Man. Volgens mij praten we langs elkaar heen maar bedoelen we wel hetzelfde. Als ik mes meet met 2000k ohm meet ik een waarde van 0. Het mes is immers een stuk staal. Is het mes gebroken dan meet ik 1. In het geval van het verwarmingselement heb ik 2 aansluitpunten. Visueel gezien ziet het eruit alsof een draad door het element heen loopt. Ik meet een waarde 1 .( de draad is is mijns inziens gebroken) Zijn we het met elkaar eens of vergelijk ik met de beste wil van de wereld appels met peren. (zou in mijn geval niet de eerste keer zijn overigens)Als je het met me eens bent dan durf ik de proef aan om er 220v op te zetten.

toolboy
door toolboy - Nov 26, 2008 om 23:04
965 Antwoorden / 40 Vragen

Element inc thermostaten kost 49 euro  ean nr 481225928674.Bij de betere onderdelen shop.Groet T

so
door soest282 - Nov 26, 2008 om 23:13
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Toolboy, Kan ik uit je reactie opmaken dat jij ook denkt dat het verwarmingselement stuk is? Ik had op marktplaats al het onderdeel met ongeveer zelfde prijs gezien.

toolboy
door toolboy - Nov 26, 2008 om 23:55
965 Antwoorden / 40 Vragen

Soest   Meten is zeker weten!  groet T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 27, 2008 om 02:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ soest:

Zeker, we zijn het volledig met elkaar eens! Nietwaar toolboy? Jij kijkt er immers aan de buitenkant tegenaan: we bedoelen toch hetzelfde? ;-)

Haal nou toch dat element op, dan heb je het voor 49,- weer mooi voor elkaar! En bewaar die Backerbuis voor het nageslacht, want zo vaak gaat zo'n ding niet stuk en zeker niet als onderbreking met aardsluiting!

H.

so
door soest282 - Nov 27, 2008 om 20:14
44 Antwoorden / 19 Vragen

Heren, Bedankt voor het meedenken, jullie snelle reacties. Ik hou jullie op de hoogte van de afloop. Ik zal Sinterklaas informeren, wie weet wat lekkers voor 05 december..