je
door jenne1 Jun 5, 2009 om 22:17
Garantie & verzekeringen

Bijstand en erfenis

ik heb ongeveer 2 maanden geleden een bijstanduitkering aangevraagd en meteen gemeld dat ik een erfenis krijg van een overleden familielid.
Ik weet niet precies om hoeveel het gaat want er moet eerst nog een huisje verkocht worden en dan wordt de erfenis verdeelt.
Maar ik denk dat het bedrag hoger is dan € 10000.
Ik heb ongeveer 5 mensen gesproken tijdens de intake gesprekken en er was niemand die mij echt goed duidelijk kon maken wat nu mijn rechten en plichten zijn.
Nou ben ik bang als ik de erfenis krijg dat ik de bijstand het geld wat ik netto ontvangen heb  bruto moet terug betalen.
Zoals je begrijpt heb ik hier wel een dubbel gevoel bij.
Wie heeft dit eerder bij de hand gehad en wat kan ik het beste doen ?

21226 11 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 6, 2009 om 00:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jenne,

Je krijgt bijstand omdat je geen inkomsten of reserve hebt. Wanneer je inkomsten krijgt op sociaal minimum niveau of hoger, stopt logischerwijs de bijstand.
Wanneer je reserve hebt boven een beperkte reserve (ongeveer €2000,- geloof ik), dan word je geacht eerst het bedrag boven die reserve op te eten, alvorens je voor bijstand in aanmerking komt.

Wanneer je straks ruim meer geld krijgt dan die minimale reserve, dan mag je dat dus eerst opeten. De bijstand stopt dan (tijdelijk). Wel kun je van subsidie potjes voor sociaal contact en (geestelijke) gezondheid gebruik (blijven) maken.

Wanneer je denkt slim te zijn en het bedrag boven die beperkte reserve snel opmaakt, dan wordt dat als een malversatie gezien. Je mag niet meer in een bepaalde tijd opmaken dan bij je levensstandaard past voor je de erfenis kreeg.
Dat je er een dubbel gevoel bij hebt, kan ik begrijpen. Leuk is anders. Zo heb je weinig extra's aan je erfenis. Doch het is bijstand dat in noodgevallen door de gemeenschap aan je betaald wordt om je niet te laten verrekken.
Probeer het zo eens te bekijken, dan verdwijnt dat dubbele gevoel misschien.

Wat je het beste kunt doen?
Zien dat je werk krijgt, zodat je geen bijstand nodig hebt. Dan kun je ten volle van je erfenis genieten.

Hardware ERror MAN.

kroonmeester
door kroonmeester - Jun 6, 2009 om 00:31
457 Antwoorden / 45 Vragen

Er is een vrijstelling van spaargeld voor ongehuwde en gehuwden personen voor WWB, exacte bedragen van vrijstelling is mij niet direct voorhanden, 50% voor een ongehuwde van de 100% van de gehuwden.

Daarnaast moet ook eventueel rekening worden gehouden met inwonende(n) minderjarige(n) kind(eren).

Het bedrag wat u schreef kommt ongeveer overeen met het bedrag van de vrijstelling spaargeld ongehuwde.

crise
door crise - Jun 6, 2009 om 00:52
33 Antwoorden / 0 Vragen

Een alleenstaande mag € 5455,00 aan vermogen bezitten en samenwonenden/ gehuwden mogen € 10.910,00 aan vermogen bezitten. Alles wat u daar boven nog bezit, moet u ''opeten''. Let wel: onder vermogen valt ook uw auto, grond en aandelen.

U kunt misschien eens even kijken op www.rechtopbijstand.nl Daar staat erg veel info op. Informeren bij een notaris kan natuurlijk ook, die is namelijk precies op de hoogte hiervan!

Succes!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 6, 2009 om 00:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Jenne:

Het voor de WWB vrij te laten reserve vermogen is in 2009 €5455,- voor een single en €10910,- voor een geregistreerd stel. Met die ongeveer €2000,- zal ik veel te laag. Vastgezette pensioenaanspraken mag je wel hebben.
Sorry wanneer ik je ongerust gemaakt heb.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 6, 2009 om 01:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ crise, off topic:

Een auto, passend bij je status, van weinig waarde mag je wel hebben. Doch die is van een bijstanduitkering praktisch niet bij te houden, weet ik uit ervaring.

H.

askjeeves
door askjeeves - Jun 6, 2009 om 01:48
134 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord dat U aan vermogen mag bezitten is al gegeven. Wat betreft de  hoe lang U moet "interen" op U vermogen kan U de volgende stelregel aanhouden:

Bijstand per maand € 898,70 per maand inclusief vakantiegeld. Dit vermenigvuldigen met 1,5 maakt per maand: € 1.348.05.

Hierbij mag U nog Uw huurtoeslag en zorgtoeslag tellen. Dat maakt bv met een huurtoeslag van € 200,00 p.m. en € 57,00 zorgtoeslag een totaalbedrag van € 1.605,05

Stel dat U een erfenis van € 20.000 in het vooruitzicht hebt, onstaat de volgende berekening:

20.000,00 - 5.455,00 = 15545,00 belastbaar bedrag. Dit dient gedeeld te worden door 1.605,05. Dat kom je uit op : 9.06. Deze 9.06 zijn het aantal maanden dat Uw uitkering opgeschort word.

Dit is slechts een voorbeeld en een globale richtlijn. het is dus Erfenis - vrijgesteld vermogen : (bijstandsnorm + huurtoeslag + huurtoeslag)

 Verder moet U rekening houden dat als er ook al een minimaal vermogen bestaat de kwijtschelding van gemeente belastingen en/of waterschappen kan komen te vervallen.

wat betref

crise
door crise - Jun 6, 2009 om 09:55
33 Antwoorden / 0 Vragen

@ hrdwerrorman:

Natuurlijk snap ik best dat het vrijwel onmogelijk is om een auto te onderhouden als je een uitkering hebt. Het ging er mij dan ook meer om dat ik wilde aangeven dat niet alleen geld als vermogen wordt gezien.

Fijn weekend!

je
door jenne1 - Jun 6, 2009 om 18:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

OK Mackey hier kan ik wat mee!

Maar op dit moment heb ik nog geen uitkering deze is aangevraagd.het familielid is verleden jaar in maart overleden.maar stel nou dat ik nu 6 maanden een uitkering krijg en na 6 maanden vind ik weer werk moet ik dan dat geld  terug betalen wat ik in die 6 maanden heb ontvangen ik ben bang dat ik een risico loop dat ik meer moet terug betalen dan dat ik heb ontvangen

mackey
door mackey - Jun 6, 2009 om 18:24
52 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zo gauw U geld heeft ontvangen van Uw erfenis en U komt boven het maximaal toegestane vermogen, dan moet U de bijstand terugbetalen vanaf het moment dat U officieel erfgenaam werd (en bijstand ontving).
U ontvangt de bijstandsuitkering netto. Doet U de terugbetaling niet binnen dit kalenderjaar, dan moet U bruto terugbetalen. De reden hiervoor is dat uw gemeente de premies en belastingen niet meer kan verrekenen, waardoor U extra moet terugbetalen, U moet het dan zelf bij de belastingen "terughalen".

Groeten, M

je
door jenne1 - Jun 6, 2009 om 18:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit moet er nog achteraan ik bedoel dus als ik de erfenis krijg nadat ik werk heb gevonden ben ik dan ook verplicht om die 6 maanden bijstand terug te betalen ?

mackey
door mackey - Jun 6, 2009 om 20:25
52 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Eerlijk gezegd wordt het mij nu te moeilijk, mijn vorige antwoord was gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en gelukkig was alles in hetzelfde jaar afgehandeld en kon ik netto terugbetalen.
Ik heb nog wel iets op 't net gevonden, misschien helpt dat en anders kunt U misschien daar Uw vraag nogmaals stellen :
kijk hier eens

In ieder geval veel succes gewenst,
groeten, M