gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 16:53
Garantie & verzekeringen
KEUKEN SCHADE WOONVERENIGING

2008 ben ik ingetrokken en heb van woningvereniging een nieuw keuken gekregen.wat inhoud 7 kastjes met een aanrechtblad kraan en afwasbak.
ik zit met probleem dat alle deurfronten beginnen opte krullen door vocht,zelf mijn 2 lade fronten zijn hiermee beschadigd,de afkitting is waardeloos ,en het kastje waar de afwasbak inzit ,is van binnen ook beschadigd door water-vocht.Ik heb dit in 2018 aangekaart bij de verhuurder, daar deden ze niks mee ...het zou aan mijzelf liggen alsof ik de kraan vollop openzet op de aanrechtblad en of met tuinslang er tegen aan spuit.Mij werd toen in 2018 ,was de keuken 10 jr ,verteld dat ik deze kon vervangen maar  dan 800,00 zelf betalen.want zo zegt men van de woningbouw deze keuken moest zeker 20 jr levensduur hebben.ik was niet eens met deze conclusie en hebt dat ook duidelijk gemaakt dat het ook om een fabrieks fout kon gaan. daar had men geen oren na.Op dat moment was ik financieel niet in gelegenheid om de keuken te vervangen.Nu 2022,u kunt al raden dat het zich aleen verergerd heeft,ben ik nogmaals naar de woning vereniging gestapt verzoek vervanging en of reperatie van keukenfronten
en dit is hun antwoord: Het bouwjaar van de keuken is 2008 en zou bij normaal gebruik een levensduur moeten hebben van circa 20 jaar. De deurtjes van de onderkastjes en de panelen van de lades zijn opgekweld door vocht. De oorzaak zal te zoeken moeten zijn in overvloedig watergebruik waardoor de deutjes en de panelen zijn opgekweld. Het keukenblok kan vernieuwd worden echter zal u dan de resterende afschrijving van de oude keuken ( het 8/10-deel van de nieuwprijs van een standaard keukenblok) in rekening worden gebracht. De kosten hiervan bedragen € 1.011,71 incl. BTW;
ik vindt de verhouding 8/10 wel erg hoog  .deze keuken is nieuwprijs 1352,00 euro. vraag is moet ik dit nu zelf vergoeden of de verhuurder? en welke verhoudingen moet ik dan erop houden? 14 jaar oude keuken ..alvast bedankt

5803 12 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 18, 2022 om 17:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen uw verhuurder u meldt is niet geheel onlogisch omdat er inderdaad sprake kan en mag zijn van het aanrekenen van afschrijving. Nu liujkt het mij echter dat overvloedig watergebruik niet of nog sterker gezegd nooit de oorzaak kan zijn want dan zou er sptrke moeten zijn van een soort regelmatige overstroming. Er zal dus m.i. een ander probleem zijn dat het bovenmatig vochtprobleem veroorzaakt. Gelet op de reactie die u kreeg advisweer ik u om contact op te nemen met het bstuur van de HuurdersbelangenOrganisatie (hierna HBO genoemd) die iedere corporatie dient te hebben en die in deze volgens de huurwetgeving/overlegwet kan bemiddelen. Meestal zijn deze HBO's ook nog voor hun leden aangesloten bij de Woonbond maar die kunt u ook individueel benaderen en indien u geen lid bend van de HBO ook zelf lid kunt worden https://www.woonbond.nl/  en zie ook nog Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl    Ik ben het met u eens dat keukenkastjes etc. niet na ca. 13 jaar stuk gaan door vocht bij normaal gebruik!

Ps. De keuken is door uw verhuutrder geplaats en dus  eigendom van uw verhuurder en ook dat roept de vraag op waarom u dan zoveel zelf zou moeten betalen en vooral als de oorzaak niet bij u ligt maar aan een vochtprbleem (lekkage?) in uw keuken. Het is denk ik ook nog een idee om uw verzekeraar in te schakelen indien u een inboedelverzekering heeft voor een expertise.

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 21:03
Antwoorden / 1 Vragen

Super bedankt voor uw advies..ik zal er maandag werk van maken .

pe
door pedro714 Feb 21, 2022 om 13:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

Benieuwd hoe de andere keukens erbij staan. Kan bewijslast zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2022 om 17:08
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Op deze foto is van schade weinig te zien. Misschien een andere, van dichterbij opgenomen foto? Los daarvan, vraag is natuurlijk hoe de deurtjes en panelen worden/zijn schoongemaakt, i.c. weinig of zelfs te veel schoongemaakt en gebeurt dat met een microvezel doekje? Lees veelvuldig tegenwoordig dat frontjes gaan loslaten door die microvezeldoekjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 18, 2022 om 17:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, de foto is van een nieuw te leveren keuken zo te zien.

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 21:02
Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal goed zo ziet  een nieuwe keuken uit.kan zo zegt woonvereniging plus minus 20 jr mee
Die van mij is 14 jr

tenormin
door tenormin Feb 18, 2022 om 21:49
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn flat bestaat sinds 1960. Voor zover ik weet zijn in die jaren alleen indivuduele keukens wat vervangen, want ik woon er pas sinds 1986. In 2009 werden alle flats gerenoveerd: keukens, douches, blokverwarming ging eruit, iedereen een HR ketel, balkons verbreed. Ik heb geen idee wat de keukens hebben gekost, veel zal het niet geweest zijn. Maar ben nu aan het 12de jaar van de keuken toe en ziet er nog "gewoon" als nieuw uit. Maar ik poets er ook niet teveel aan aan, behalve normaal schoonmaken. Dat blijkt tegenwoordig n.l. het probreem te zijn dat "nieuwe" keukens snel frontjes loslaten door te veelzuldig, met dat vezeldoekje, alles iedere dag schoon te maken. Maar goed, u heeft ook veel waterschade in de kastjes. En dat kan niet normaal zijn. Dus maar concact met de WBV.

sira
door sira - Feb 18, 2022 om 17:16
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Zijn er meer bewoners met een soortgelijke keuken? En hoe ziet het er bij hun uit?
Het lijkt mij ook vreemd dat een keuken zo kort mee zou gaan. Hoe maakt u schoon?
U kunt een onafhankelijk expert laten komen, maar ik ben bang dat de kosten voor u zijn, tenzij de expert kan aantonen dat het echt aan de keuken ligt.
Informeer ook bij Pontmeyer of er meer problemen zijn gemeld over deze keuken.

Het lijkt een wel een beetje hier op: https://www.youtube.com/watch?v=GSuhxOcvZxc

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 21:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor filmpje.. alleen is  niet voor verhuurders.
8/10  deel betalen voor iets wat 14 jr oud is en een houdbaarheid heeft van 20 jr . Is toch erg veel?
Ik zal me melden bij de woonbond

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 18, 2022 om 17:50
7207 Antwoorden / 3 Vragen

De oorzaak kan een minder goede  ventilatie zijn.

sira
door sira Feb 18, 2022 om 18:02
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan zeker. Koken, afzuigkap niet aanzetten, dan wil het flink vochtog worden in de keuken, maar ook in huis.

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 20:56
Antwoorden / 1 Vragen

Snap ik ..maar indeze wordt er genoeg geventileerd

ro
door ronny530 - Feb 18, 2022 om 17:54
2792 Antwoorden / 41 Vragen

U laat wel een voorbeeld van zo'n soort keukenblok zien maar de uwe is het niet. Een standaard geplaatst keukenblok is bijna onverwoestbaar en neemt geen vocht op ook niet als de ruimte exteem vochtig is. De mijne gaat al meer dan 35 jaar mee en verkeert nog in goede staat uiteraard hopeloos gedateert maar het zij zo. Waarom uw keukenblok wel inwerking van vocht vertoont is bijna niet te verklaren tenzij u agressieve schoonmaak middelen gebruikt die de beschermingslaag van paneeldeuren aan tasten. De WBV is wel eigenaar van het keukenblok met alles wat er bij hoort maar een keukenblok hoeft niet mooi te zijn en zolang die niet van ellende uit elkaar valt hoeft de WBV het keukenblok niet te vervangen. Het is echter wel zo dat als er in uw woning echt sprake is van een vochtprobleem en daar lijkt het wel op de WBV dat probleem dient op te lossen.

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 20:55
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor u berricht.
Zoals gezegd ik heb dit jaren geleden ook aangekaart bij hun...inmiddels is het alleen maar erger aan het worden..de afkitten is ook waardeloos van aanrechtblad...maar goed ik zal maandag woonbond is bellen.
En nee ik maak niet schoon met agressieve spul..beetje andy en dat is het.

panter22
door panter22 - Feb 18, 2022 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

Je zult de goedkoopste standaard keuken hebben met deurtjes van spaanplaat en folie tot net onder de bovenkant.
Als daar water op komt, dan moet je direct drogen want dan begint de folie los te laten.
Dan heb je waarschijnlijk ook de goedkoopste afzuigkap die de keuken niet stoomvrij maakt.
Dat betekent een raam openzetten als je kookt.
Als je nu een nieuwe  keuken gaat aanschaffen, dan zit je met een paar jaar met hetzelfde probleem.
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto

gab71
door gab71 Feb 18, 2022 om 20:52
Antwoorden / 1 Vragen

Zal morgen wat foto's plaatsen  de vraag alleen was wie gaat het vergoeden?? Mijn verzekering zegt dat dat voor de woningbouw is ..

tr
door troeltje Feb 21, 2022 om 13:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

En vergeet niet dat tegenwoordig de waterkoker meestal op het aanrechtblad onder de kastjes staat te stomen.

panter22
door panter22 Feb 21, 2022 om 13:47
6599 Antwoorden / Vragen

Dan krijg je inderdaad bladderende kastdeurtjes

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 18, 2022 om 19:22
1780 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gab71,

Ik raad u aan om contact op te nenen met de bewonerscommissie van uw complex.

Misschien zijn er buren met dezelfde problemen?

mi
door miennaamishaaz - Feb 18, 2022 om 21:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt IDD dat de woningbouw zegt dat een gemiddelde keuken 20 jaar mee gaat met normaal gebruik.

dit is ook hun normale vervangings periode/termijn.
Ik weet dit van mijn huurhuis.
toen ik hier introk stond er nog een oud keukenblok,
Ik heb hier met toestemming van de woningbouw een eigen keuken ingezet. en op de oude kasten stond een datum van ruim 18 jaar geleden.

De reden dat ik er een eigen keuken inzette is omdat ze later grood onderhoud deden. wat 1 van de hoofd redenen was dat ik er een eigen keuken in mocht zetten. 'tijdens de renovatie is er betegeld op mijn keuken-layout' "die tevens ook brandveiliger is dan die van de woningbouw, als je extra kasten meerekent"
-----
Het hangt ook af van wanneer ze groot onderhoud hebben. en de woningen gaan upgraden/renoveren.
Als ze een Participatiegroep hebben tijdens het groot onderhoud raad ik u aan om hier in te gaan, dan heeft u een directe lijn, en sneller de mogelijkheid om verbeteringen zoals een ander formaat radiator "ivm douchewand" te laten plaatsen.
soms heeft u ook de mogelijkheid om suggesties toe te voegen van updates aan/rond de woning, "zoals nieuwe privacy schermen op een balkon".
----

ju
door juliomariner - Feb 19, 2022 om 16:57
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe komen ze aan 8/10.
Ze stellen dat de keuken 20 jaar mee moet gaan. Keuken is 14 jaar oud. Dus is er 14/20 = 7/10 afgeschreven. U zou dus nog 30% moeten betalen en geen 80% lijkt me.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 19, 2022 om 19:33
2088 Antwoorden / Vragen

Ik mijn optiek moet de woningbouw niet zo zeiken. Of TS is verantwoordelijk en dan moeten ze haar aansprakelijk stellen voor de schade of ze moeten die keuken repareren.

va
door vanlotjegetikt Feb 19, 2022 om 19:57
809 Antwoorden / Vragen

Mijn keuken is ondertussen ook die leeftijd maar ziet er totaal anders uit wat betreft de conditie en ik heb een gewone Keller.
MIjn badkamer is van '86 en die wordt pas vervanger als ik verhuis...........................

mo
door mof - Feb 21, 2022 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u in 2008 een nieuwe keuken kreeg en deze 20 jaar mee moet kunnen dan hoeft u geen 8/10 van de nieuwprijs te betalen maar slechts 20/20 minus 14/20 maakt 6/20 oftewel 3/10. Dat zou redelijk zijn. Dat is dan nog steeds een fiks bedrag: rond de 500 €. HEt hangt van de kwaliteit van de inbouwkeuken af of dit rechtvaardig is. Ik woon zelf ook in een (sociale) huurwoning, ik heb ook zo'n soort keukentje van nog geen 1500 € ... en die gaan echt geen 20 jaar mee ... dan zijn ze echt op! Een beetje plakplastic op spaanplaten deurtjes en kastdele! Als er ook maar iets van vocht door een naad doordringt zwelt het op en gaat het van kwaad tot erger! Bij mij is deze er nieuw ingekomen toen ik er ging wonen, kan goed zijn dat ze altijd de keuken (net zoals bijvoorbeeld de WC pot) vervangen wordt als een huurderswisseling optreedt waar de voorgaande huurder langere tijd heeft gehuurd.
U heeft recht op een deugdelijke keuken, de verhuurder zal moeten kunnen aangeven waar het getal van 20 jaar vandaan komt. Een keuken met aanrecht is een intrinsiek natte plaats: zowel omdat wordt afgewassen als dat er wordt gewerkt met voedsel dus ook zeer regelmatig vocht wordt gebruikt om de boel te reinigen.

panter22
door panter22 - Feb 21, 2022 om 14:54
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een nieuwe keuken wilt, dan moet de oude keuken er uit gesloopt worden en afgevoerd.
En de nieuwe keuken moet worden gemonteerd. Of dacht je dat dat gratis was?
Het heeft weinig zin weer zo'n keuken te kopen, want binnen een paar jaar krijg je hetzelfde probleem.
Die goedkope bruynzeel keukens vind je in de meeste sociale huurwoningen. Daar moet je goed op passen.
Die van mij is al 20 jaar oud, dus ik was benieuwd hoe die van jou er uit zou zien. Maar helaas geen foto's.
Als je het kunt permitteren, koop dan een eigen keuken in een keukenzaak(Altijd toestemming vragen)
Of je wacht tot de volgende renovatie.
Ik zou aan die oude keuken geen cent uitgeven.