tr
door treurwilg Sep 1, 2005 om 10:51
Garantie & verzekeringen

Na royering geen ziektenkostenverzekering meer mogelijk?

Vanwege een betalings achterstand, is mijn particuliere ziektekostenverzekering geroyeerd. Ik heb echter 2 kleine kinderen en heb mij bij een andere particuliere ziektekostenverzekeringen weer proberen aan te melden. Deze aanvragen worden echter geweigerd vanwege het royement. Kan ik mezelf en wat ik belangrijker vindt mijn 2 kleine kinderen niet meer verzekeren voor ziektekosten??

619 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 1, 2005 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ziektekostenverzekeraars hebben geen acceptatieplicht. Ze kunnen u dus
weigeren wegens een royement bij een andere maatschappij wegens
betalingsachterstand.

Het enige wat u kunt doen is een klein baantje nemen, b.v. 1 en 2 uur
schoonmaken per dag, waardoor u automatisch in het ziekenfonds komt tot
1 januari 2006.

Vladja

tr
door treurwilg - Sep 1, 2005 om 11:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk echter al 40 uur in de week, ben ambtenaar dus was ik particulier verzekerd.. Mijn vrouw is echter wel ziekenfonds verzekerd, de kinderen mochten niet bij haar op omdat ik hoofdverdiener ben. Mogen de kinderen dan nu alsnog bij haar op omdat ik mezelf niet kan verzekeren ??

vladja
door vladja - Sep 1, 2005 om 11:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik moet u helaas teleurstellen. Volgens de ziekenfondswet moet de
hoofdverdiener voor de ziektekostenverzekering zorgen, d.w.z. de meest
verdienende. Het feit dat u geen verzekering kunt afsluiten verandert
niets aan die wet.

Vladja

tr
door treurwilg - Sep 1, 2005 om 12:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, bedankt voor de snelle antwoorden. Zijn er maatschappijen bekend die makkelijker zijn vwb acceptatie? Ik moet mijn dochter van 4 maanden nu zorg ontzeggen omdat het gewoonweg niet te betalen is.........

vladja
door vladja - Sep 1, 2005 om 12:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik weet niet of het helpt, maar u zou het volgende kunnen proberen. Uw
vrouw zit in het ziekenfonds en moet dus de nominale premie elke maand
betalen. Als dat zonder problemen is gebeurd, en daar geen achterstand
is geweest, ga een persoonlijk gesprek aan met dat ziekenfonds. Niet
een info/callcenter nono, maar iemand hogerop in de organisatie. Leg
hem/haar het hele verhaal uit. Wijs de maatschappij op het regelmatige
betalingsgedrag en vraag zij u kunnen helpen met het afsluiten van een
particuliere verzekering.

Als deze ziekenfondsverzekeraar nog andere verzekeringsprodukten voert,
kunt u aanbieden om in de loop van de tijd uw andere verzekeringen ook
bij hun onder te brengen met een automatische maandelijkse incasso.

Niet geschoten is altijd mis.

Vladja

gemojo
door gemojo - Sep 6, 2005 om 07:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

hallo

mijn man is ook hoofdkostwinner maar allebei de kinderen zijn bij mij bij geschreven. dus ik zou als ik jou was het even na vragen bij je ziekenfonds van je vrouw.

veel succes

gemojo

re
door rene17 - Sep 10, 2005 om 23:06
106 Antwoorden / 3 Vragen

Gemojo,

Als uw echtgenoot hoofdkostwinnaar is en particulier verzekerd, en u bent ziekenfondsverzekerd, dan mogen uw kinderen niet op de ziekenfondspolis bijgeschreven zijn. Indien dit wel het geval is, dan kunt u hiermee problemen krijgen indien u kosten gaat claimen en de verzekeraars komen erachter wat er aan de hand is. De ziekenfondsverzekeraar kan een uitkering weigeren omdat uw kinderen particulier verzekerd moesten zijn. Particuliere verzekering is niet verplicht en dan komt het er dus op neer dat uw kinderen onverzekerd zijn, ook al hebt u ziekenfondspremie betaald ! Ik neem aan dat de zorg voor uw kinderen belangrijker zijn dan het eventuele premieverschil tussen de verzekeraars, dus ik zou ervoor zorgen dat e.e.a. met spoed wordt rechtgezet !

re
door rene17 - Sep 10, 2005 om 23:10
106 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn wel verzekeraars die iets soepeler met dit soort problemen omgaan, maar zoals gezegd ... acceptatieplicht is er niet voor particuliere ziektekostenverzekeringen. Het zou helpen als u de rest van het jaar de premie vooruit kunt voldoen (dus geen maandbetaling). Dat is voor verzekeraars wellicht iets meer reden om aan te nemen dat er de komende paar maanden geen betalingsachterstand zal ontstaan.  Daarna zijn verzekeraars toch al verplicht u en uw kinderen te accepteren voor tenminste het basispakket. Verzekeraars mogen per 1 januari 2006 niemand weigeren voor de basisverzekering, maar wel voor de aanvullende verzekering.

gemojo
door gemojo - Sep 11, 2005 om 09:14
6 Antwoorden / 3 Vragen

hoi rene

mijn man is ook gewoon ziekenfonds verzeker hoor maar toen we ze gingen aangeven bij het ziekenfonds werd zowel 2jaar geleden als afgelopen juni aan ons gevraagd bij wie de kinderen bij geschreven moesten worden. en dat terwijl mijn man hoofdkostwinner is. en dat ook netjes gemeld maar er werd gezegt dat dat niet uitmaakte.

groetjes gemojo

re
door rene17 - Sep 11, 2005 om 09:54
106 Antwoorden / 3 Vragen

Gemojo,

Als u beiden een inkomen onder de ziekenfondsgrens verwerft en dus beiden verplicht ziekenfondsverzekerd bent, dan maakt het inderdaad niet uit op welke polis de kinderen worden bijgeschreven.

Voor de vraagsteller ligt het echter anders. Daar heeft de hoofdkostwinnaar een inkomen boven de loongrens en kunnen de kinderen niet bijgeschreven worden op de ziekenfondspolis van de echtgenote.

ft
door ftm - Sep 12, 2005 om 20:54
102 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hoeft niet, René, omdat bij de gemeente ook de plantsoenendienswerkers particulier verzekerd zijn bij IZA en de echtgeno(o)te als ziekenfondsverzekerde tòch meer kan verdienen dan de particulier verzekerde eerstgenoemde echtgeno(o)te.

re
door rene17 - Sep 12, 2005 om 21:58
106 Antwoorden / 3 Vragen

ftm,

Verplichte regelingen zoals IZA gaan uiteraard voor, maar er is reeds aangegeven dat de partner ook ziekenfondsverzekerd is, dus heb ik hierop mijn reactie afgestemd.

ft
door ftm - Sep 13, 2005 om 01:23
102 Antwoorden / 1 Vragen

 Rene, ik ging in op deze quote: "Voor de vraagsteller ligt het echter anders. Daar heeft de hoofdkostwinnaar een inkomen boven de loongrens en kunnen de kinderen niet bijgeschreven worden op de ziekenfondspolis van de echtgenote".

Treurwilg heeft al aangegeven ambtenaar te zijn. Hij hoeft dus helemaal niet boven de loongrens te zitten. Het feit dat hij geroyeerd is wegens betalingsachterstand doet al vermoeden dat zijn inkomen niet aan de hoge kant is.
Het blijft dus nog altijd mogelijk dat een ziekenfondsverzekerde partner meer verdient dan een particulier verzekerde ambtenaar, en dat de kinderen in dat geval bij de ziekenfondsverzekerde worden ingeschreven.