un
door uniq4you Feb 25, 2008 om 13:05
Garantie & verzekeringen

Oversluiten levensverzekering nodig of niet?

wij wonen sinds een jaar in een nieuwbouw woning, en betalen nu nog steeds voor 2 x levensverzekerings 2 x 122euro.

toen we nog op ons oude adres woonden, hadden we dus een hypotheek met de daabij behorende levensverzekering.we kochten toen een nieuwbouwwoning en daarvoor moesten we dus al een hypotheek nemen met ook daaraan weer een levensverzekering, tijdens de bouw woonden we dus gewoon in ond oude huis en betaalden we dus ook al 2 x deze levensverzekering.

nu wonen we inmiddels in de nieuwe woning, en betalen nog steeds voor beide levensverzekeringen, maar wel gewoon 1 hypotheek natuurlijk. we konden de vorige levensverzeking wel opzeggen en het gespaarde bedrag uit laten keren werd ons verteld.maar we hebben het op zijn beloop gelaten en willen het nu uit gaan zoeken.

nu vroegen we ons af naar aanleiding van de uitzending of we toen wel 2 levensverzekeringen nodig hadden????? of dat we ook niet door een tussenpersoon zijn benadeeld in zijn voordeel????

wie oooo wie weet dit voor ons, we willen de tussenpersoon hiermee confronteren, we hebben dit wel to 3 keer toe gevraagd of dit wel zo moest, we betaalden tenslotte al ruim 6 jaar...

hoop op een antwoord. vr.gr.

680 8 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 25, 2008 om 13:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik heb hier verder niet veel verstand van maar je verhaal lijkt niet helemaal te kloppen;

--we konden de vorige levensverzeking wel opzeggen en het gespaarde bedrag uit laten keren werd ons verteld.maar we hebben het op zijn beloop gelaten en willen het nu uit gaan zoeken.--

Je kon het opzeggen en laat het op zn beloop en nu wil je een ander `de schuld `geven ?!

--of dat we ook niet door een tussenpersoon zijn benadeeld in zijn voordeel????-------

vladja
door vladja - Feb 25, 2008 om 13:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het antwoord van Stacey slaat nergens op, maar ze heeft er dan ook geen verstand van. Dat is duidelijk. Waarom dan antwoorden?

Wanneer is de levensverzekering, die u wilt afkopen afgesloten? Hoeveel premie heeft u al betaald?

Vldja

stacey
door stacey - Feb 25, 2008 om 13:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als je wordt verteld dat je hem kunt opzeggen en je doet dat niet lijkt het me niet dat het een ander te verwijten is dat je er dan voor 2 blijft betalen.

Zie jou ook regelmatig `antwoorden`met commentaar (op vraagsteller of beantwoorder) terwijl je verder zelf (ook) niets te melden hebt, dus hou je commentaren verder dan ook maar voor jezelf.

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2008 om 22:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Of u de verzekering kunt afkopen is afhankelijk van de vraag of u niet beide verzekeringen hebt verpand aan de bank. Als dat het geval is, mag u niet zelf overgaan tot afkoop.

Is er geen verpanding meer, dan kunt u de verzekering opzeggen en laten afkopen. Let er echter wel dat in dat geval er inkomstenbelasting verschuldigt zal zijn, omdat het geen kapitaal-verzekering-eigen-woning meer is.

un
door uniq4you - Mar 3, 2008 om 12:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste stacey,

allereerst bedankt voor je reactie. we konden hem toen opzeggen omdat we op de nieuwe hypotheek ook weer zo een verzekering hadden, we hadden dus een tijdje 2 hypotheken, maar nu dus 1 voor onze huidige woning, maar we betalen nog wel voor 2 stuks levensverzekingen. toen hadden we zoiets van laat maar even door lopen. maar nu 1 jaar later willen we eigenlijk toch de eerste uit laten betalen.

en betreffende iemand de schuld geven is niet het geval, ik vroeg om advies was het in onze situatie wel echt nodig om wel 2x een levensverzeking af te sluiten, anders waren ook wij verkeerd voorgelicht.????????????????  daar ging het mij om....

door 4711 - Mar 3, 2008 om 12:47
885 Antwoorden / 2 Vragen

Meestal is de oude verzekering mits hoog genoeg voordeliger en kun je deze meenemen, maar de tussenpersoon zal altijd proberen een nieuwe met meer provisie voor hem af te sluiten!

De nieuwe is vermoedelijk gekoppeld aan de hypo dus moet blijven maar de oude mag je door laten gaan als je niet 100% verzekerde en toch iets extra zou willen.. maar afkopen en stoppen mag nu omdat de koppeling met oude hypotheek weg is!

Dit moet je zelf regelen, want de tussenpersoon van die nieuwe wilde alleen maar verdienen, je bent nu 6 jaren ouder dus duurder tenzij ze wilde dat je de volle 30 jaren zou verzekeren....

Dus nu stoppen en geld pakken mag.

marcel75
door marcel75 - Mar 3, 2008 om 18:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@UNiq,
2 mogelijkheden:
of laten doorlopen en in box 1 laten zitten. Daarmee geef je dan aan het een kapitaalverzekering is die gebruikt zal worden ter aflossing van de hypotheek;
of afkopen en het geld gebruiken als eenmalige storting op de nieuwe verzekering.

Doe je dat niet  dan is de waarde van de polis belast in box 3 en met je dus belasting betalen.

Let er ook nog even op dat je in verband met de bijleenregeling de waarde van de polis in mindering moet brengen op de destijds openstaande hypotheek om uit te rekenen over welk bedrag je nu nog rente-aftrek hebt.

vladja
door vladja - Mar 3, 2008 om 19:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Laat eerst eens uitrekenen hoeveel het oplevert. In de eerste jaren worden alle kosten in rekening gebracht, dus de opbrengst tegenover de inleg kon wel eens een grote teleurstelling zijn.

Je kan ook proberen de verzekering premievrij te maken. De verzekering loopt dan op het oude bedrag door en er hoeft geen inleg meer betaald te worden. Kijk eens wat dat oplevert op de lange termijn.

Vladja