ta
door talien Dec 6, 2011 om 14:21
Huishouden & energie

Aangebrande pan

Ik heb helaas mijn aardappelen laten cremeren en nu zit er een enorme verbrande aanslag in mijn pan die ik er met geen mogelijkheid meer uitkrijg.. alles al geprobeerd voor zover ik kan bedenken ( ontvetter, uitkoken met soda, schuursponsjes in alle soorten en maten) dus wie heeft de gouden tip voor mij?

12432 21 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 6, 2011 om 14:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van welk materiaal is de pan en dan met name de binnenkant.

Vladja

ta
door talien - Dec 6, 2011 om 14:30
8 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een pan van Sola en de binnenkant is gewoon metaal/ijzer

poltol
door poltol - Dec 6, 2011 om 14:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Zet de pan op met een laagje water. Dit verwarmen, koken hoeft niet.
Dan twee grote lepels Biotex erin doen.
Goed door roeren en het vuur uit doen.

De hele zaak een nachtje over laten staan.
En .............. de andere morgen komt uw "baklaag" los van de bodem.
Vervolgens de pan weer opwarmen met schoon water en azijn toevoegen, niet koken maar wel aan de kook houden.
Af en toe even met de vaatborstel erdoor.
Niet schuren of poetsen maar borstelen.
Uw pan wordt weer als nieuw.

Sprak hij uit ervaring.

Succes, poltol

ta
door talien - Dec 6, 2011 om 14:37
8 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik vergeten was te vermelden is dat de binnenkant van de pan ingebrand is, ik wilde dit veranderen in mijn vraag maar ik heb geen idee hoe ik dingen kan toevoegen... tja...blond he?

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 14:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=talien schreef op dinsdag 6 dec 2011, 14:47]Ik heb helaas mijn aardappelen laten cremeren en nu is de binnenkant van mijn pan helemaal ingebrand en dit krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit.. alles al geprobeerd voor zover ik kan bedenken ( ontvetter, uitkoken met soda, schuursponsjes in alle soorten en maten) dus wie heeft de gouden tip voor mij?

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 15:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tallen:

Iets wijzigen/toevoegen aan een eenmaal geplaatst bericht is (helaas) niet mogelijk. Je kunt gewoon onderaan de pagina een nieuwe reactie intypen en verzenden.

Freya

vladja
door vladja - Dec 6, 2011 om 15:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens mij moet je biotex niet boven de 40 graden gebruiken voor het beste resultaat.

Vladja

ja
door jannet1977 - Dec 6, 2011 om 15:12
64 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens met deze (goedkope) tip.

tenormin
door tenormin - Dec 6, 2011 om 15:34
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als de pan echt ingebrand is, zoals je schrijft, en van metaal/ijzer ben ik bang dat je inderdaad de gang naar het crematorium moet maken. Aluminum en tefal is een ander verhaal.

poltol
door poltol - Dec 6, 2011 om 18:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 6 dec 2011, 15:10]Volgens mij moet je biotex niet boven de 40 graden gebruiken voor het beste resultaat.

Vladja

@vladja

Dacht 't niet.
Wasmachine kan tot 95 graden en daar kun je toch zeker Biotex gebruiken.

Vr.gr. poltol

vladja
door vladja - Dec 6, 2011 om 18:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

@vladja

Dacht 't niet.
Wasmachine kan tot 95 graden en daar kun je toch zeker Biotex gebruiken.

Dat de wasmachine op die maximum temperatuur kan wassen betekent nog niet dat het wasmiddel dan daar tegen "bestand" moet zijn.

Van de site van Biotex:

In de Biotex producten zitten biologische enzymen. Deze enzymen splitsen de vlekken in kleinere deeltjes op. Kleinere deeltjes zijn makkelijker te verwijderen dan grotere delen. Het reinigingsproces gaat daardoor veel beter. Enzymen zijn al werkzaam bij lagere temperaturen waardoor het wasproces effectiever werkt bij lagere temperaturen.

Vladja

ta
door talien - Dec 6, 2011 om 22:19
8 Antwoorden / 3 Vragen

Heel leuk die discussie over Biotex maar daar is mijn probleem nog niet mee verholpen...;)
@tenormin, ik ben ook bang dat het een enkeltje laatste rustplaats wordt.

vladja
door vladja - Dec 6, 2011 om 23:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=talien schreef op dinsdag 6 dec 2011, 22:19]Heel leuk die discussie over Biotex maar daar is mijn probleem nog niet mee verholpen...;)
@tenormin, ik ben ook bang dat het een enkeltje laatste rustplaats wordt.

Heb je biotex geprobeerd?

Vladja

poltol
door poltol - Dec 6, 2011 om 23:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

BIOTEX !!!!!

Of ................. haal een netje uien, haal de schil eraf snij ze door, kiep ze in de pan en laat de boel rustig aan kook komen.

Af laten koelen en alles, dus ook de resten aardappel, zullen los laten.

Succes, poltol.

En gooi de pan niet weg maar lever hem in als oud ijzer.

tenormin
door tenormin - Dec 6, 2011 om 23:45
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Biotex blauw kan heel goed op 90%, groen niet. Maar dat helpt echt niet met ijzeren, ingebrande pan. Poltol, die resten aardappelen zijn er, zeker weten, allang uit. Aluminium en soda gaat trouwens ook niet goed samen.

vladja
door vladja - Dec 7, 2011 om 00:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin,

Het enige verschil tussen biotex blauw en groen is, dat biotex blauw (wasmachine) niet gaat schuimen. De vlekafbreekbare enzymen zijn hetzelfde. En die houden niet van heet, want daar kunnen ze niet goed tegen of verliezen hun werking.

Vladja

Redacteur
door Redacteur - Dec 7, 2011 om 10:31
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele bijdragen zijn verwijderd. Graag on topic reageren.
De redactie

ja
door jans2 - Dec 7, 2011 om 11:53
311 Antwoorden / 4 Vragen

Als deze pan nog te redden is, dan alleen met heel veel geduld en fanatisme. Na opkoken in soda poosje laten sudderen, daarna tijdje erin laten weken en vervolgens schrobben. Dan laten weken in biotex en weer schrobben. Weer laten weken, weer schrobben etc. Weggooien kan altijd nog en het kan ook leuk zijn te zien dat hij elke keer toch weer een beetje schoner wordt, dat motiveert. Ooit heb ik zo'n pan na verloop van (veel) tijd weer schoon gekregen en nu, 30 jaar later, gebruik ik hem nog regelmatig.

vladja
door vladja - Dec 7, 2011 om 11:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weggooien kan altijd nog. Lukt het niet om de pan helemaal schoon te krijgen of blijft die ongeschikt om te koken, gaatje in de bodem boren en je hebt een apart bloempot om de keukenkruiden in te planten.

Vladja

ta
door talien - Dec 7, 2011 om 12:07
8 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=redacteur schreef op woensdag 7 dec 2011, 10:31]Enkele bijdragen zijn verwijderd. Graag on topic reageren.
De redactie
Fraai dat een redacteur opmerkingen verwijderd die door de vraagsteller zijn geplaatst.

Redacteur
door Redacteur - Dec 7, 2011 om 13:49
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Talien, aanleiding tot ingrijpen was het gesteggel tussen twee bezoekers van dit topic. Uw verwijderde bijdrage ging daar ook over en is daarom ook weggehaald.

De redactie