Bl
door Blank Mar 8, 2017 om 14:18
Huishouden & energie

Aankoop huis met ondeugdelijke CV ketel

Recent koopovereenkomst getekend. Nu blijkt dat er geen onderhoud aan de CV ketel kan plaatsvinden. Toestel te oud en vormt mogelijk een gevaar voor de volksgezondheid. Bij de onderhandelingen diverse malen gevraagd naar recente onderhoudsfactuur en nimmer ontvangen. De kosten van een nieuwe bedragen EUR 2.500,- o.b.v. de offerte.
Overdracht woning 12 mei 2017 wie o wie is er aansprakelijk??

12743 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2017 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ziteen er gouden leidingen aan die cv? Belachelijk bedrag € 2.500, voor € 1.500 heb je een perfecte ketel geinstalleerd en wel.

En wat bedoelt u met te oud? En waarom kan er geen onderhoud aan plaatsvinden? En hoe weet u dat, want u zult er nog niet wonen.

Maar als u papieren wilt hebben voordat u tekent, waarom hebt u dan getekend toen die papieren er niet waren? Ik neem aan dat in de brochure staat hoe oud de ketel is.

Dus als u zich geroepen voelt die ketel te laten vervangen, is dat voor uw rekening.

jo
door jorisw Mar 8, 2017 om 16:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een

Nefit Topline II Aquapower HRC45/ CW6 (45kw) kost meer dan 2500 euro. Als je veel vermogen nodig hebt kan je in die prijsklasse uitkomen.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2017 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw link werkt niet, maar dat doet er verder niet toe. De Ts woont er nog niet eens, maar weet nu al dat die ketel niet onderhouden kan worden en dat die ketel wellicht een gevaar vormt. Allemaal veronderstellingen.

di
door dickster - Mar 8, 2017 om 14:55
69 Antwoorden / 2 Vragen

Weet u wel zeker dat degene die het onderhoudt voor u kwam doen objectief heeft gereageerd? Zelf woon ik in een huurhuis met een cvketel van 14 jaar oud. De erhuurder wil het huis over enkele jaren verkopen en daarom de cvketel niet meer vervangen. Omdat de ketel oud wordt is er elk jaar wel iets stuk. Maar zlefs bij relatief goedkope reparaties(onder 150 euro) proberen de reparateurs mij elke keer opnieuw een nieuwe cvketel aan te smeren. Als de cvketel functioneert kan hij nooit te oud zijn om schoon te maken. Zelfs niet als dat al enige tijd geleden is. Weet u het merk en type cvketel? Belt u de fabrikant eens op met de vraag of onderdelen voor dit type nog te krijgen zijn? En onddrhandel eens met een paar reparatiebedrijven, vraag of er concreet iets stuk is. Als er geen lekkage is is er geen gevaar voor de volksgezondheid. Als er wel lekkage is, is dat onderdeel mogelijk te vervangen. Als laatste is 2500 euro wel een erg hoge prijs voor het plaatsen van een cvkeel, heb zelf meerdere malen offertes van 1600 euro gehad(om mij zoals hierboven gezegd over te haeln een nieuwe te laten plaatsen). Ik denk dat het kort gezegd zo zit: als de cvketel het nog doet, de verwarming/douche nog warm wordt, dan is de ketel niet kapot en bent u dus aansprakelijk voor de vervanging, omdat die een keuze en geen noodzaak is. Is de ketel kapot, en werkelijk onherstelbaar, dan kunt u onderhandelen om dit van de koopprijs af te trekken.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2017 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts koopt.

getty
door getty - Mar 8, 2017 om 14:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U had een aankoopkeuring kunnen laten doen en dan was er uit gekomen dat de ketel oud was en aan vervanging toe is.
U hebt zelf onderzoeksplicht in deze, dus als u dat niet nader bevraagd/onderzocht hebt en niet bent voorgelogen over de leeftijd van de ketel, bent u zelf hiervoor verantwoordelijk.

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2017 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

wie o wie is er aansprakelijk??
De koper; die heeft een koopovereenkomst getekend. En wat staat daar in betreffende de ketel?

hansje klein
door hansje klein - Mar 8, 2017 om 15:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aansprakelijk?

Uw onderzoek vóór de koop heeft u niet afgemaakt omdat u genoegen heeft genomen met 'geen antwoord' op een door u gestelde vraag! Nu weet u waarom er dus geen antwoord kwam. U bent erin geluisd, heeft heeft uw onderzoeksplicht niet volledig uitgevoerd. Helaas ... ! Misschien toch maar meerdere offertes laten maken om te kunnen vergelijken.

PS. MIjn installateur plakt na ieder ketelonderhoud een zegel met datum op de ketel, zouden alle monteurs moeten doen!

jo
door jorisw Mar 8, 2017 om 16:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

TS is er niet ingeluisd. TS zou er in zijn geluisd als de verkopers hadden gezegd dat de boel in orde was en perfect was onderhouden. De verkopers hebben nu helemaal niets gezegd, dus kan je er van uitgaan dat het niet perfect is. Een verkoper zal immers alle USP highlighten tijdens de verkoop.

hansje klein
door hansje klein Mar 8, 2017 om 16:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Juist dàn (bij een onwaarheid) zou hij recht van spreken hebben gehad. Door het ontwijken van een antwoord op een gestelde vraag, blijft TS nu op de blaren zitten en ... is hij er dus bewust ingeluisd!

ha
door halex - Mar 8, 2017 om 15:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dit had u eenvoudig zelf voor de koop vast kunnen stellen. Vervanging is dus voor uw rekening, u kunt dit niet aanmerken als verborgen gebrek.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2017 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie beweert dat het een gevaar voor de volksgezondheid is? Omdat iets oud is, is het nog niet kapot.

ne
door neodutchio - Mar 8, 2017 om 15:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het huis moet opgeleverd worden met een werkende en veilige cv installatie. Dat deze oud is wil niets zeggen. U zult na de overdracht moeten aantonen dat de installatie onveilig is en gevaarlijk is om te gebruiken.

ro
door ronny530 - Mar 8, 2017 om 18:47
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als de verkoper nalatig is geweest in het onderhouden van de cv ketel wat overigens niet verplicht is en u of uw aankoopmakelaar de CV ketel niet op onderhoudsstickers en bouwjaar hebben gecontroleert dan gaat de verkoper vrijuit want de onderzoeksplicht is aan de koper. Het lijkt me vrij logisch dat de verkoper geen facturen kan overleggen want die worden niet bewaard. Stel de CV ketel stamt uit 1990 en heeft een goede staat met een restwaarde van 100 euro dan kunt u nooit meer dan die restwaarde claimen want de nieuwe CV ketel waar een offerte voor aangevraagt heeft is vele malen zuiniger dan de CV ketel die in de woning tijdens de koop aanwezig is. M.a.w. omdat de verkoper de factuur voor het onderhoud niet kan overleggen wilt u hem/haar voor de hoofdprijs aansprakelijk stellen omdat een installateur zonder verdere onderbouwing (toestel nooit gezien) stelt dat de CV ketel een gevaar voor de volksgezondheid is.

marita5
door marita5 - Mar 8, 2017 om 19:00
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Blank ,

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.arag.nl/particulier/wonen/huis-kopen/verborgen-gebreken

ge
door gewicht - Mar 8, 2017 om 19:07
170 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel uzelf .  U heeft naar de onderhoudspapieren/facturen gevraagd en niet gekregen. Als je dat zo belangerijk vind eis je ze op voor de handtekening geplaatst wordt.
Vraag een ander bedrijf om een offerte bent u waarschijnlijk goedkoper uit. Hoop voor u dat de ketel het enige probleem is maar betwijfel het.

Ex
door Expansievat - Mar 10, 2017 om 12:03
38 Antwoorden / 2 Vragen

Bij een " mogelijk gevaar voor de volksgezondheid "  kan ik u ook nog wel een nieuwe auto, deurbel en schoenveters aanpraten.

U heeft niet voldaan aan uw onderzoeksplicht, en komt er na overdracht heus ook nog wel achter dat de plinten " ondeugelijk " zijn bevestigd en dat de traploper ook een mogelijk gevaar voor de volksgezondheid vormt.

Er is niemand aansprakelijk, u heeft zelf niet opgelet. Ik ga er vanuit dat de verkoper u geen onjuiste informatie heeft verstrekt.

Dat de installateur nu geen onderhoud kan / wil uitvoeren betekend alleen maar dat hij niet verantwoordelijk wil worden voor dit toestel, maar hij kan prima onderhoud aan de bestaande ketel uitvoeren en een CO meting uitvoeren.  Maar meestal gebruikt hij uw geval liever als aanleiding om u een nieuw toestel aan te praten.

ha
door harryromijn - Mar 10, 2017 om 12:25
272 Antwoorden / 0 Vragen

Is geen verborgen gebrek geweest. Daarnaast ook geen onoverkomelijke hindernis om als woonhuis dienst te doen.
Jammer, u had uw eigen informatieplicht correct uit moeten voeren. En.. een zo oude CV-ketel vervangen tov de aanschaf van het hele huis is natuurlijk ook maar een fractie.
Bovendien: wie zegt, dat in uw huidige aankoopprijs niet de vervanging van die oude CV al verdisconteerd is ?

koekeloer
door koekeloer - Mar 10, 2017 om 13:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

U zef. Als U geen factuur heeft gekregen moet u verder onderzoek doen. Nu is het te laat

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2017 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Te laat voor wat?

koekeloer
door koekeloer Mar 13, 2017 om 13:26
562 Antwoorden / 18 Vragen

te laat om vooraf onderzoek te doen naar de status van de ketel. Helpt dit antwoord je ergens mee Tijger1?

il
door iljaha - Mar 10, 2017 om 15:54
179 Antwoorden / 3 Vragen

U moet zich niet gek laten maken. Als de boel werkt, werkt het. Als u een nieuwe ketel wil hoeft dat echte niet zoveel te kosten. Kijk eens op cvketelvoordeel.nl, zie hier in advertentie dubbelA, icm 2-jarig serviceabonnement voor € 1.189,--. En als dit te duur is, een betere cv-monteur zoeken die wél onderhoud kan uitvoeren!

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Mar 11, 2017 om 09:28
19 Antwoorden / Vragen

Voor een nieuwe c.v. hoef je echt niet zo duur uit te zijn, mijn man zit zelf in deze branche, en er is veel verschil in prijsklasse, dat heeft ook te maken met welk merk e.d., onderhoud aan een oude c.v. kan natuurlijk wel, maar kan soms duur uitvallen, dat ligt er aan wat er eventueel vervangen moet worden, en ook dan moet je goed overwegen waar je wijs aan doet, repareren of vervangen, ook i.v.b.m. energie zuinig enz.
Maar je kan je toch verhalen, op verborgen gebreken?