ei
door eikeik Jan 12, 2011 om 18:09
Huishouden & energie

Afschuren Eiken vloer?

Heeft iemand verstand van het afschuren van een eiken vloer? Heb hier een specialist over de vloer maar die komt er niet uit, krijgt de vloer niet afgeschuurd met gaas en/of band, korrel 40 60 of 80 maakt niet uit.

De vloer is 16 jr oud, eiken geimpregneerd en stond/staat in de was.

Resultaat nu is dat ze drie dagen aan het schuren zijn met gaas en papier in allerlei korrelvarianten maar ze halen er welgeteld nu 3/4 vuilniszak vanaf waar normaal 4 a 5 voor onze oppervlakte normaal is.

Je ziet de oude vloerkleur nog (deels) en die moet er eerst helemaal af. Maar ja 3 dagen en bijna 1 zak. 4a5 zakken betekent dus nog 12 to 15 dagen.... Zoeken dus naar een oplossing. Heeft iemand een idee?

14167 16 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 12, 2011 om 19:29
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wel de goede specialist ingehuurd?
Normaal doet een specialist eerst een testsje onder een tafeltje of in de hoek.
Dan kan hij zien hoe de zaak aangepakt moet worden.

Zomaar de schuurmachine erin is dom en zeker niet specialistisch.
Volgens mij moet er eerst met oplos gewerkt worden om de was TOTAAL te verwijderen.
En dan pas schuren.
Afijn, uw specialist heeft misschien, en dat is voor u te hopen, een vaste prijs afgesproken.
Als dat zo is dan kan hij fijn door modderen.
Vraag anders eens een andere "specialist" die wel proeven doet vooraf.

Succes, poltol

poltol
door poltol - Jan 12, 2011 om 20:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@eikeik,

Elders al wijzer geworden?
Of ook eerst maar afbijten die laklaag met de aangekoekte vervuiling?

Vr.gr. poltol

ei
door eikeik - Jan 12, 2011 om 20:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 12 jan 2011, 20:07]@eikeik,

Elders al wijzer geworden?
Of ook eerst maar afbijten die laklaag met de aangekoekte vervuiling?

Vr.gr. poltol

Nog niets wijzer geworden. Alleen de berichtgeving dat als men eerst is gaan schuren (en dat is het geval) de was er waarschijnlijk dieper in is getrokken (in het hout). Wij hebben parketmeesters ingehuurd maar of ze dit parket meester zijn....

Ben dus naarstig op zoek naar opties. waarom komt er met het schuren zo weinig vanaf? Normaal 4 a 5 zakken nu nog geen 1. Planken lijken wel steen en niets pakt. Afbijten heeft volgens mij een negatieve impact op de kleur van het hout. Dus wat te doen? Ze hebben bandschuurmachines, draaischuurmachines met gaas (ijzer) en normaal schuurpapier... Beetje radeloos

Lsk520
door Lsk520 - Jan 12, 2011 om 22:21
827 Antwoorden / 2 Vragen

Afbijten heeft volgens mij een negatieve impact op de kleur van het hout..

Die conclusie is dus onjuist, en afbijten mijns insziens de enige oplossing. Anders kun je schuren tot je een ons weegt!

Dus: vloer helemaal afbijten, schoonmaken, schuren en opnieuw aflakken, klaar.

abarth
door abarth - Jan 12, 2011 om 23:05
845 Antwoorden / 19 Vragen

Zolang de waslaag niet bewerkt is gaat je schuurpapier vol zitten met was en dan krijg je meer een glijeffect dan dat je schuurt

poltol
door poltol - Jan 13, 2011 om 00:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=eikeik schreef op woensdag 12 jan 2011, 20:31][quote=poltol schreef op woensdag 12 jan 2011, 20:07]@eikeik,

Elders al wijzer geworden?
Of ook eerst maar afbijten die laklaag met de aangekoekte vervuiling?

Vr.gr. poltol

Nog niets wijzer geworden. Alleen de berichtgeving dat als men eerst is gaan schuren (en dat is het geval) de was er waarschijnlijk dieper in is getrokken (in het hout). Wij hebben parketmeesters ingehuurd maar of ze dit parket meester zijn....

Ben dus naarstig op zoek naar opties. waarom komt er met het schuren zo weinig vanaf? Normaal 4 a 5 zakken nu nog geen 1. Planken lijken wel steen en niets pakt. Afbijten heeft volgens mij een negatieve impact op de kleur van het hout. Dus wat te doen? Ze hebben bandschuurmachines, draaischuurmachines met gaas (ijzer) en normaal schuurpapier... Beetje radeloos

Beste eikeik,

Toch ben ik van mening dat eerst de oude laag eraf moet met een oplosmiddel.
Nu poetst de schuurmachine uw vloer steeds gladder en gladder.
Misschien kan de mobiele schaaf, dus een heel dun laagje eraf frezen, u nog verder helpen.
Maar ik denk toch dat er eerst oplos op moet.

Succes, poltol [en laat aub weten hoe het afloopt]

jansje
door jansje - Jan 13, 2011 om 13:09
131 Antwoorden / 14 Vragen

ik zou zeggen ga eens naar Beukers vloeren, in Broek op Langedijk

die weten er alles van, ze hebben bij ons een eiken vloer geschuurd die al 30 jaar ligt, en hij ziet eruit als nieuw!!

s6

czar
door czar - Jan 13, 2011 om 13:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ja, eerst moet de waslaag er zo goed mogelijk vanaf.
Dat hoeft niet perse met afbijt, het is immers geen vernis, verf of lak.
Probeer het eens met een goede ontvetter, desnoods met Dasty, terpentine ed.
Anders zal HG nog wel een mooi middeltje kunnen hebben (er staat wel een rek HG middelen bij de bouwmarkt).

he
door herrekassa - Jan 13, 2011 om 14:00
6 Antwoorden / 7 Vragen

LS, altijd eerst de oude was / polijst laag verwijderen. Let wel deze is jaren opgebracht en ingelopen etc.

Schuren is geen optie, en inmiddels bekend. Af frezen is een optie, echter door het hoge toerental, zal de boven kant / toplaag iets ''versmelten'' en een messcherpe frees zal gebruikt moeten worden om enig resultaat te hebben, een schilders frees kan een optie zijn.

Probeer een een steam / stoom cleaner / apparaat. De top laag wordt opgelost door de warmte / hitte/ stoom, het vochtige residu kan je met een alles zuiger verwijderen, dit zul je diverse keren tot dat het hout helemaal schoon is herhalen. Een andere zeer effectieve methode is /en niet ongevaarlijk; caustic soda / toilet ontstopper. Dit spul verdund over de vloer inwrijven (neem veiligheid, oog bescherming en lichhaam bescherming / ventilatie in acht) Caustic soda lost vet en verf op / maakt deze verwijderbaar. Spoelen met veel water en met een alles zuiger verwijderen, spoelen herhalen. Succes.

czar
door czar - Jan 13, 2011 om 14:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=herrekassa schreef op donderdag 13 jan 2011, 14:00]Probeer een een steam / stoom cleaner / apparaat.

Een andere zeer effectieve methode is /en niet ongevaarlijk; caustic soda / toilet ontstopper.

Dit zijn 2 top-ideeen die ik zeker zal onthouden.
Beiden lijken me zeer goed te kunnen werken.
Ik zou beginnen met de stoom want dat is vrij risicoloos en ongevaarlijk.

Nog een tipje voor de soda: altijd caustic soda bij het water gooien en nooit andersom, i.v.m. spatten. Dit geldt overigens voor alle agressieve stoffen die je wilt oplossen (zuren ed).

wi
door witteveen124 - Jan 13, 2011 om 14:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

beste eikeik
allereerst een goede parketspecialist zal nooit een vloer gaan schuren die in de was staat,zeker eegn oude vloer.
wat nu te doen. ik neem aan dat het een masiekeiken vloer is.
als eht mogelijk is ergens in een hoekje een deel iets los te maken en er een klein reepje 1cm is al genoeg ,dan kun je zien hoever de was is ingetokken .
bij een vloer van pakweg 18mm is dit algouw enkel milimeters
en dat is nogmaar aan de kant.in het midden dus zeker meer
probeer maar eens die paar mm eraf te schureb ,schaven,krabben of chemisch wordt helemssl niets
er is wel een oplossing maar dat is dan ook radicaal
vloer er uit bij een machinale achterzijde vlak laten schaven en opnieuw monteren. Uzult waarschijnlijk geen enkele machinale
vinden die de waslaag af gaat schaven geen feest voor zijn bijtels

helaas mooier kan ik het niet maken ,leuker ook niet maar wel een schiterende vloer. endan biet meer in de was mar in de lak

groeten witjes

ca
door cabinda - Jan 13, 2011 om 15:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, wij hebben eiken wasparket in visgraat gelegd van Bruijnzeel, na 15 jaar daar op gelopen te hebben met 3 kinderen en 5 teckels en 2 poezen vonden wij het nodig deze te laten opschuren en weer in de was te zetten. Wij hebben de firma gebeld iemand is komen kijken en daarna kwamen ze gewoon de vloer schuren zonder dat er eerst de waslaag afgehaald was. Onze kamer is 3.60 bij 7.60 er kwamen 5 zakken vanaf. Daarna zijn ze de vloer weer gaan inpregneren en een dag later de was er weer op. In 3 dagen konden wij weer de woonkamer inrichten.De vloer was weer als nieuw. Wij hadden wel een probleem dat het opnieuw geschuurd moest worden. Visgraat moet diagonaal geschuurd worden dat hadden ze niet gedaan en dan zie lengte schuurstrepen over je parket liggen en dat ziet er niet fraai uit, Dus de hele boel opnieuw. Het renoveren van de vloer want zo noemen ze het kost bijna evenveel als het leggen van een nieuwe vloer. Ga naar degene die het heeft gelegd. Wat mij wel gezegd is dat een geimpregneerde wasvloer nooit meer met lak behandelt kan worden. Sterkte in deze stofbende

ja
door jans2 - Jan 13, 2011 om 18:23
311 Antwoorden / 4 Vragen

Mooie specialist is dat, dat u zelf een oplossing moet zoeken! Ik zou de was zoveel mogelijk verwijderen met St.Marc, werkt prima. Dan licht schuren en opnieuw in de was. Als u de vloer wilt lakken de behandeling met StMarc evt. herhalen.

ei
door eikeik - Jan 15, 2011 om 09:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle feedback. Met terpentine is getracht de waslaag die nog resteerde te verwijderen. Door het schuren (warmetontwikkeling) was deze dieper gaan zitten. Voor het schuren verwijderen is dus een must, maar niet gebeurd. Zoals gememoreerd resteerde monnikkenwerk. Veel schuren. Veel velen (ontelbaar) versleten. Vloer nu egaal kaal muv zijkanten (moet nog, evenals afschuren met fijnere korrel). Verwachting ma of di volgende week gereed. Dan 7 werkdagen vol bezig (alleen al met schuren) met 1-3 man. Verwachten nu eind volgende week een mooie vloer te hebben. Iets langer dan gepland....ondernemerrisico... Nogmaals dank voor alle feedback en bezint eer ge begint...

wimmi20
door wimmi20 - Jan 16, 2011 om 02:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een beetje late reactie.
Ik was zaterdagmiddag bij een maat in Hoorn. Hij heeft daar een bedrijf in houten vloeren. Als er iemand expert is op dat gebied dan is hij het wel.
Volgens hem is jouw zgn deskundige vloerenman het schuren begonnen met een veel te kleine korrel. Een vloer die in de was staat moet je gelijk te lijf gaan met een grove korrel. Met een te fijne korrel beginnend forceer je de was als het ware in het hout, en is schuren bijna niet meer mogelijk Jouw deskundige is volgens mijn maat een ondeskundige beunhaas, zelfs al werkt hij voor een bedrijf. Hout is hout, ook met was erop, en dat wordt niet zomaar keihard. Als ddor de fijne korrel de was veel dieper in het hout doordringt dan gaat die was als smeermiddel fungeren voor de schuurkorrel.
En dan neemt de schuurmachine bijna geen hout meer weg.
Hooguit met een grove korrel.

ev
door evie01 - Jan 19, 2011 om 23:36
12 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet bij een waslaag altijd een vloeibare rinser gebruiken, deze trekt de vettige substantie uit de vloer. Hoe grof de korrel ook is je schuurt in het begin alleen in de waslaag. Dus de vloer wassen met rinser totdat er niets meer op je doek zit, daarna pas schuren!

Pas wel op als je er een lak overheen wil laten zetten, doordat er een "vette" laag opgezeten heeft kan het zijn dat de lak niet optomaal hecht!

Ben ook van mening dat er niet een echte kenner bezig is!