pa
door parketboener Oct 30, 2008 om 21:22
Huishouden & energie

Afselia parket in olie met wasafgewerkt

Onze parketvloer, aangetroffen in nieuwe woning, is erg krasgevoelig. Na gebruik van een  boenmachine met osmo (blanke) vloeibare was is hij nauwelijks opgeknapt. Overal komen krasjes van. Hoe werk ik die weg? Ook zoek ik een was die geschikt is om de donkerbruine kleur te egaliseren omdat er nu zonneverkleuringen op zitten
Een paar krassen zijn wat dieper door de verhuisperikelen. kan ik die met schuurwol bewerken?

Graag advies

914 2 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 31, 2008 om 02:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag parketboener,

Afzelia is een vrij zachte soort tropisch hout, maar wel heel mooi.

Ga naar een parketboer welke al lang bestaat, doch niet groot is. Dus geen keten. Deze mensen hebben eigen ervaring en kunnen u goed adviseren.

Een parketvloer zal altijd gebruikssporen opleveren. Daar wordt ze niet echt lelijk van. Wilt u dat niet, dan kunt u bij de toegangsdeur tot de vloer, overslofjes neerleggen. Dan kan eenieder deze over de schoenen doen. (En de nek breken door uitglijden).

Hardware ERror MAN. (Laat volgende week z'n Merbauvloer schuren en behandelen door De Jong Parket Hengelo (O).

pkalter
door pkalter - Dec 1, 2008 om 23:25
38 Antwoorden / 0 Vragen

Er zat toch wel Osmo olie hardwax op de vloer? Zo ja, dan is die laag vermoedelijk te ver heen geweest. De onderhoudswas onderhoudt de Hardwax, maar als er geen hardwax meer op zat dan heeft de was niets te onderhouden en loopt u op de was ipv op de wax. Dit ziet u over het algemeen inderdaad aan krasjes (onderhoudswas is veel zachter) en vaak vlekt de vloer dan ook. De oplossing is met een woodboy (16inch boenmachine) met een slijpnet (soort gaas) korrel 180 de vloer te behandelen, goed stofzuigen en éénmaal behandelen met Osmo olie hardwax. Verkleuringen niet met een andere kleur was behandelen, normaal gesproken kleuren deze plekken in ongeveer een jaar bij.