flipjeburum
door flipjeburum Aug 20, 2007 om 12:59
Huishouden & energie

Afvloeien spanning via randaarde

Beste mensen,

Ten eerste een verzoek aan de beantwoorders:

LEES de vraag goed en reageer alleen als je het antwoord op de vraag weet. Ik heb niks aan goed bedoelde adviezen als 'raadpleeg een installateur', dat kan ik zelf ook nog wel bedenken :-)

Vraagje in de categorie elektriciteit.

We hebben vorig jaar een oud huis gekocht met dito elektrische installatie. We dan ook zijn druk bezig deze stap voor stap te vernieuwen. Dit resulteert in het tijdelijk omleggen van bepaald routes e.d.

Vorige week kreeg ik bij het aanzetten van de espresso machine een prikkel (laag voltage) van de behuizing. Het stopcontact waar dit apparaat inzat heeft tijdelijk geen aarde, ommdat de verbinding naar de meterkast eruit ligt. Deze machine zat o.a. met de magnetron en een ander koffiezetapparaat  in een verlengdoos. In eerste instantie verdacht ik die doos en heb deze verwijderd. Dan maar stekkers wisselen.

Vanmorgen kreeg ik bij een ander stopcontact (zelfde groep) ook een prikkel van de aarde. Ik ben toen stekkers gaan wisselen en het bleek dat op het moment dat de magnetron niet in het stopcontact zat er geen spanning op de aarde te voelen was.

Oorzaak dus de magnetron. Die zet zijn spanning op de aarde. Deze kan niet wegvloeien omdat er geen draad loopt naar de aarde in de meterkast. En zet dus spanning op alles wat geaard op die groep zit.

Als de spanning wel weg kan is naar mijn idee het ampèrage zo laag dat een aardlek er niet uit knalt. (of zie ik dat verkeerd) Dat zou dus betekenen dat je zonder dat je het door hebt een defect apparaat hebt? De magnetron functioneert verder prima en wie weet hoe lang dit mankement al bestaat? Alleen komt het nu aan het licht.

Heeft iemand een idee hoe dit precies zit?

Al vast dank voor de suggesties

groet Flipje

9983 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo flipje,

Heb je vraag goed gelezen, ;-) en hierbij dan mijn visie op het 'probleem'.
Mijns inziens hoeft er helemaal geen probleem te zijn. In de magnetron zit een netfilter om te voorkomen dat je hoogfrekwent netvervuiling krijgt.
Dit netfilter bestaat o.a. uit condensatoren die geplaatst zijn tussen de spanningsdraden onderling én tussen de spanningsdraden en de aarde. Als er géén aarde is aangesloten heb je dus eigenlijk een spanningsdeling gemaakt met twee condensatoren en de aarde er midden tussenin. Aangezien condensatoren altijd wel wat 'lekken' zul je die spanning dus voelen als je de aarde aanraakt.
Er is mijns inziens dus niets aan de hand, maar veilig is deze situatie eigenlijk niet. Ik zou dus toch kijken of er niet 'tijdelijk' ergens een aardaansluiting gemaakt kan worden voor de magnetron. Al was het maar een waterleiding.
Op het moment dat de elektra-installatie weer in orde is zal het probleem ook opgelost zijn.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Flipjeburum.

Als ik het goed begrijp heb jij meerdere apparaten die onderling wel via een aarddraad zijn verbonden maar door de tijdelijke situatie niet met het aardnet zijn verbonden.

In dat geval is het waarschijnlijk dat er in de magnetron (waarvan u denkt dat die de oorzaak van het probleem is) een storingsfilter is gemonteerd bestaande uit condensatoren die tussen de fase en de aardaansluiting en de nul en de aardaansluiting zijn aangesloten.
Zolang e.e.a. met de aarding is verbonden merkt u niets.
Als de verbinding met aarde weg is krijgt een lichte schok bij het aanraken.
Doordat dit via de condensator loopt is stort de spanning meteen na het aanraken in elkaar zodat de stroom die door u lichaam gaat meteen na het aaanraken erg klein is.
Bij "langdurig" aanraken zult u dan ook niet langer iets voelen.

Dit is op zich een betrekkelijk onschuldig iets maar kan erg vervelend zijn. Een (tijdelijke) verbinding met een aardpunt lost het probleem op.
Dit probleem doet zich veelal ook bij andere apparatuur voor zoals o.a PC's.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het invoeren van mijn reactie en het verzenden zag ik dat Freya al een raectie van gelijke strekking heeft gegeven.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat soort apparaten ALTIJD geaard hebben als ze worden gebruikt. Afgezien van de andere (goede) verklaringen) kan er altijd iets anders defect gaan en is de situatie levensgevaarlijk. Een aandraad is zo getlegd en te koppelen aan water- of gasleiding mits van metaal. De tijdelijke aarddraad kan ook in de tuin worden gelegd met een redelijk lang stuk blak, bevestigen aan een metalen pijp (koper/ijzer) en dan een meter in de grond kan ook. U heeft daar geen installateur voor nodig.

met het gebruik van dergelijke apparaten zonder aarding speelt u wel met uw leven en dat van anderen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hó Gerrit wacht even...  zou je NIET willen adviseren om te aarden via een waterleiding en zeker niet via gasleidingen. Waterleiding zij tegenwoordig vaak (deels) van kunststof en je zet daardoor het  het systeem on der spanning. Verbindingen van gasleidingen zijn vaak voorzien van teflon tape en dat isoleert erg goed.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Flipje,

IK ga even mee met gerritaltena:

met het gebruik van dergelijke apparaten zonder aarding speelt u wel met uw leven en dat van anderen.

Vooral als je de aarleiding aan een gasleiding koppelt.

Tjonge jonge.

Nogmaals Sorry Flipje, je hebt inmiddels een goed antwoord gekregen dacht ik zo,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg dat je zo snel mogelijk weer een verbinding maakt met de aarde in de meterkast!
Is er geen goede aarde in de meterkast dan is de beste oplossing een aardpen te slaan.
Even googlen op "aardpen slaan" en de tips stromen binnen.
Je kan het ook laten doen, maar dat is niet goedkoop.
Tijdelijke oplossing kan zijn om de aarde met de nul te verbinden VOOR de aardlek schakelaar.
Vroeger werd vaak geaard via de waterleiding, maar met al die kunstofleidingen tegenwoordig werkt dat niet meer.
De werking van de aardlek wordt niet beinvloed door wel of geen aard aansluiting.
Deze gaat eruit als er een verschil van 30 mA is tussen wat er weg gaat aan stroom en wat er terug komt.

Er is niks mis met de magnetron de lekspanning komt van het netfilter.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een tijdelijke waterleiding-aarde: NIET doen!
Vaak maakt de waterleiding kontact met de gasleiding via bijvoorbeeld een geiser of boiler.
Kan dan alsnog een flinke explosie worden......

Akke

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hell-rider, ik adviseer niet om te aarden via een gasleiding, dus snap
niet geheel waarom je mee gaat met het antwoord van Gerrit! Ik
waarschuw zelfs om dit advies niet te geven.

Maar goed. Tuurlijk is dit geen ideale situatie en hij is ook maar van
korte duur, aangezien volgende week een nieuwe groepenkast wordt
geplaatst. De situatie is slechts tijdelijk en als voorbereiding.

De vraag ging ook over de lekspanning die de magnetron geeft en ik had
niet aan het netfilter gedacht. Toch blijf ik het vreemd vinden.
Tegenwoordig zal een nieuwe of vernieuwde installatie altijd goed
geaard zijn, maar er zijn in Nederland nog genoeg huizen te vinden die
niet voldoen (en dat hoeft ook niet, zolang er niks veranderd wordt)
aan de huidige normen.

Zeker in de tijd dat deze magnetron ontworpen is (en het is echt een
oudje) was het gebruik van een goede aarding/aardlekschakelaar zeker
niet vanzelfsprekend. Daarom is het toch vreemd dat dergelijke
apparaten dit soort gedrag kunnen vertonen.

oh en Labswans ik wil je niet afvallen, maar ik begon mijn vraag juist
om antwoorden zoals die van jou te voorkomen. Ik weet wat een
aardlekschakelaar is en wat hij doet (en als ik het niet zou weten, ik
ken google)

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Flipje ik dacht dat jij mijn reactie wel zou begrijpen.

Ik adviseer niet, maar ben echt verbaasd dat dit geadviseerd wordt.

Vandaar mijn reactie op dit gebeuren, levensgevaarlijk en niet toegestaan

Hopelijk begrijp je mijn reactie nu wel, succes verder met je verbouwing,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke dan zitten we op dezelfde lijn. (ook ik viel van mijn stoel) Maar het stond een beetje raar in je antwoord.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagje

Is de lek/vloeispanning al eens gemeten?

groet T

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste jammannetje@ u bent het toch die een advies VRAAGT?? En dan vervolgens een tijdelijk/noodoplossend advies min of meer kraakt terwijl ik ook nog duidelijk aangeef: mits van metaal! En als u het toch zelf al weet, waarom zullen wij ons dan vrijwillig druk moeten maken? En wat zou dan het prbleem zijn met tijdelijk een metalen (koperen) gasleiding? Er kan toch niets mee gebeuren aangezien stroom altijd langs de buitenkant gaat en snel in de aarde wegvloeit. Maar herhaalt, als u hetzelf al zo goed weeet, (maar wel levensgevaarlijk risico neemt) waarom dan ...

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde meegemaakt maar ja.

Je hebt niks aan goedbedoelde adviezen?

En een goed advies kraak je af.

Wat rest er dan nog?

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het netfilter is nodig om aan de EC norm te voldoen.
En een netfilter is niet te maken zonder dat er een verbinding naar de fase en nul ontstaat.
Daarom moet een apparaat met randaarde ook geaard worden, anders krijg je dit soort problemen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, voordat er allerlei scheve gezichten ontstaan.

Mijn vraag is waar de lekspanning vandaan zou kunnen komen. We weten allebei waar een aarding voor dient en dat deze best noodzakelijk is. Vandaar dat ik vroeg om de vraag goed te lezen. Ik schrok alleen van je advies om te aarden via gas/waterleidingen, omdat dat pas levens gevaarlijk kan zijn. Mag ook niet meer.

verder no hard feelings

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Flip

Het zou best eens kunnen zijn dat de diode tussen de start condensator en de massa van uw magnetron defect is.

simpel te checken maar alleen door deskndigen de diode tussen condensator en massa  verwijderen

groet T

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@toolboy,

Dat er iets kapot is zou zomaar kunnen, het ding is dik 20 jaar oud. Heb er alleen dus nooit wat van gemerkt, omdat de spanning gewoon wegvloeide. Vind het alleen niet echt economisch meer om daar nog iemand naar te laten kijken...

Lekpanning is trouwens ook niet gemeten.

@Bobmalooga

Dat CE gekeurde apparaten met randaarde stekker in een randaarde stopcontact moeten neemt niet weg dat nietsvermoedende mensen die halverwege de jaren tachtig hun eerste magnetron o.i.d. in een niet geaard stopcontact prikken worden geconfronteerd kunnen worden met een nare prikkel.. Ik blijf het toch raar vinden.

@Freya en Willemo, delen jullie de punten?? ;-)

Voor de bezorgde rest, ik ga zo ff een nooddraad trekken.

En laten we er dan nu maar een punt achter zetten.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, als je een tinteling voelt als je metale delen aanraakt, dan volstaat het vaak om van het betreffende apparaat de stekker 'andersom' in het stopcontact te steken.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Flipje,

Die prikkel is anders wel handig om die nietsvermoedende mensen erop te wijzen dat er iets niet in de haak is.

Als je dan nog graag nietsvermoedend wil blijven kan je dat inderdaad duur komen te staan, life is a bitch.

Liever een prikkel dan een doodsmak.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb je dan ook wel weer een punt! Daar komt dus de uitdrukking "iemand prikkelen" vandaan ;-)

Freya, dat had ik al geprobeerd, maar dat hielp niks. Maar ik heb ff een mooi geelgroen draadje getrokken.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi zo, wel zo veilig.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de goede orde......

Binnenshuis zijn de waterleidingen van koper.
Op dit ogenblik verbieden alle elektraleveranciers een aardklem (de aardleiding moet met minimaal drie windingen op de waterleidingen gesoldeerd zijn) maar als tijdelijke oplossing wel even mogelijk (de kleinere electrazaken verkopen nog wel die klemmen)

Watertoevoer naar het huis zijn in vrijwel alle gevallen tegenwoordig inderdaad van PVC waardoor de aarding moet worden aangesloten op een z.g. aardpen die een minimale voorgeschreven lengt moet hebben in het gebied waar men het huis heeft.

Die aarding is nodig om de aardlekschakelaars goed te laten funktioneren.

Verder zijn er berichten geweest dat bepaalde merken en typen aardlekschakelaars niet goed funktioneren.
Uw elektraleverancies kan u daarover inlichten.

Dus voor een tijdelijke oplossing kunnen een tweetal aardklemmen (1 voor de keuken / 1 voor de natte ruimte) en een koperen doorvoer naar buiten (groen/geel) op een tijdelijk ingeslagen koperen pen snel te realiseren zijn

Dat het stopcontact waar de genoemde apparaten zijn/waren aangesloten niet geaard zou zijn (keuken?) lijkt mij nogal onwaarschijnlijk omdat het voorschrift tot aarding al vele,vele jaren bestaat.
Dat dus kennelijk bij het hernieuwen van de elektraleidingen niet gelijk een aardedraad is meegetrokken is zelfs in een tijdelijke situatie niet verstandig geweest.

Verder is natuurlijk het gebruik van stekerdozen zonder aarding net zo onverstandig als het voorafgaande.

Daarom, ik zou als ik u was zo snel mogelijk de twee draden die naar het genoemde stopkontact lopen alsnog verwijderen waarbij u deze bij de hoofdschakelkast meteen verbind aan de drie draden = blauw,bruin en geel/groen (mits geen scherpe bochten goed te doen)
In dat geval heeft u tenminste voor dat stopcontact geen aparte aardedraad + aardklem nodig mits die genoemde aardpen in de grond is geslagen.

Let wel op dat tegenwoordig bij vernieuwen van de bedrading alle stopcontacten in het huis van het geaarde type moeten zijn!

Bij dat vernieuwen door bestaande elektrabuizen mijn genoemde methode dus toepassen ( met de twee draden drie draden door de buizen heen trekken).

Samenvattend;

Kijken welk merk en type de aardlekschakelaars zijn.
Een telefoontje naar uw elektraleveranciers.

Minsten drie groepen, liefst vier groepen aanleggen bij totale vernieuwing. (afhankelijk waar de grote verbruikers staan of komen te staan = keuken of badkamer)
en indien uw elektraleverancier mbt de bestaande aardlekschakelaars hun bedenkingen hebben deze dan tegelijkertijd met het vernieuwen van de groepenkast betere goedgekeurde schakelaars (laten) plaatsen.(dit laatste mag u volgens mij niet zelf uitvoeren- dit zal uw electraleverancier moeten doen.-

Dus, voorlopige voorzieningen zoals genoemd Ja.
Bij vernieuwen van alle bestaande leidingen rekening houden met die nieuwe eisen.
Anders wordt alls afgekeurd en in het slechtste geval betekend dit weer breekwerk en dus extra kosten.

Eenvoudig de steker andersom in het stopkontakt lijkt mij een vreemde oplossing (wisselstroom).
Nee, ik was en ben geen elektramonteur maar heb wel de praktijkervaring nav installatie-eisen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,

Je had voor de grap eens moeten zien wat de toestand van de electrische installatie was die we aantroffen toen we dit huis kochten. Daar gaan je nekharen van overeind staan... 2 groepen in het hele huis. Smeltzekeringen geen aardlek geen hoofdschakelaar. Gelukkig geen canvasdraden meer, maar wel nieuwe (en oude kleur) draden getrokken door de oude ijzeren leidingen. Wel een aardepen. Zijn wij nou te angstig of was men vroeger niet bang voor schokje??

Ben in eerste instantie ook bijna een volle week bezig geweest om alles na te lopen en te controleren zodat het weer enigszins veilig was.

Vandaar dat nu alles ook op de schop gaat. Alles uiteraard in goed overleg met een bekwame installateur. Zoals gezegd wordt komende week een nieuwe groepenkast met 8 groepen en ALS geplaatst, daaruit volgend wordt op termijn alles vervangen, bedrading en WCD

Ik ben ook geen installateur maar ben wel gezegend met een goed stel hersens en de nodige logica en ervaring. Ik kan dus grotendeels alles zelf doen. Daarna zal ik alles laten controleren voor de zekerheid.
Maar goed... nu laat ik me toch weer verleiden in te gaan op de elektrische installatie, waarvan ik weet dat dat een ramp is/was...

Dat verhaal over het omdraaien van de stekker had ik ook al eerder gehoord (vandaar geprobeerd), misschien een hardnekkige urban legend. Het klinkt inderdaad nogal onlogisch.

'energieke' groeten

ve
door verwijderd - Aug 20, 2007 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh ja en ter aanvulling:

Mij is verteld dat nieuwe voorschriften gaan pas gelden bij een verandering aan het systeem. Dus een installatie uit de grootmoeders tijd (hoe onverstandig ook) zou theoretisch nog steeds mogen tenzij er iets is veranderd aan de installatie.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2007 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oef voor mij waren al een hoop reacties, Ik wil in iedergaval afraden om een aarde te voorzien via een leidinggestel. Met kunstofkoppelingen enz werkt dit niet, en mocht er een groter defect optreden, dan staat het leiding gestel onder spanning, en dat is minder fijn als dat gebeurd als je onder de douche staat. Om dit te voorkomen is het verplicht alle metalen leidinggestellen aan aadre te leggen zodat met potentiaalverefening krijgt. De schok die u krijgt kan wijzen op een defect, vocht in het apparaat, maar het kan ook veroorzaakt worden door een netfilter, zoals al gezegd. Dit is te meten doot de aardstroom (en evt ook de frequentie) te meten. Als u (als de verbouwing klaas is) voor alle groepen een 0,03A aardlekschakelaar toepast, en de metalen gestellen in de woning aan aarde legt met een 6mm2 draad en als de aardaansluitjng/aardelektrode goed is, is de installatie in princype veilig...

ve
door verwijderd - Aug 22, 2007 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de laatste NEN normen moet een installatie voldoen aan de NEN normen (NEN1010) van de tijd waaruit het bouwbesluit stamt waaronder het huis is gebouwd. Dit geld tot, het exacte jaartal ben ik kwijt, eind jaren '50. In princype zij huiseigenaren met een huis van voor dat jaar verplicht hun installatie te herzien. In de praktijk blijkt dat veel mensen dit niet weten, en dat er gedacht wordt: "zolang het werkt is het goed..."

Indien er een aanpassing of een vernieuwing plaatsvind in een installatie van aanzienlijk formaat is men verplicht de laatste normen aan te houden.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Juupke,

Al dwalen we nu wel heel erg af van de vraag en vraag ik me af wie nu wie aan het adviseren is en waarom....

Het exacte jaartal is 1962. Ik denk alleen niet dat er nu nog veel huizen zullen zijn die een installatie hebben die van voor die tijd stamt en waar al 45 jaar niks aan is gedaan. Zitten we dan niet nog in de periode van de canvas bedrading??

Het klopt inderdaad dat bij elke wijziging die van invloed is op de installatie de gehele installatie worden herzien en voldoen aan de Nen1010 norm die op dat moment geldt. Maar wat wat is een wijziging die van invloed is??
Ik heb ook al eens horen roepen dat volgens de letter van het 'grote NEN boek' er zelfs al een herziening/controle moet plaatsvinden bij het aanleggen van een nieuwe WCD. Echter alleen als deze WCD word aangelegt door een installateur. Voor 'gehobby' is een huiseigenaar altijd nog zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn installatie.
Er zijn wel regels opgesteld welke werkzaamheden een ongekwalificeerd persoon niet mag uitvoeren. Juist die werkzaamheden moeten voldoen aan de eisen..

Wij gaan echter andersom te werk. We laten eerst een nieuwe groepenkast plaatsen en zorgen dat daar alles in orde is en voldoet aan de eisen. Daarna wordt (grofweg) per groep het huis verder aangepakt en de de installatie vernieuwd. Bij grote onderdelen, zoals keuken en badkamer laat ik de installatie daarna bekijken. Deze volgorde lijkt me wel zo handig en veilig dan eerst alles aanleggen en daarna nog een keer de groepenkast aanpakken. (bovendien zou ik niet weten waar ik alles op aan zou moet sluiten met maar twee groepen??)

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, precies, daarom is er die regel, omervoor te zorgen dat de ouder katoenen/canvas bedrading uit een woning verwijderd word. Echter blijft altijd de eigenaar van de woning verandwoordelijk voor de installaties in de woning. Als de installatie uit 1962 stamt is er waarschijnlijk sprake van groen/rode bedrading in princype ben u niet verplicht uw installatie aan te passen aan de huidige regelgeveing als u geen relatief grote wijzigingen aanbrengt aan uw installatie.

Verder wil ik met mijn voorgaande advies zeggen dat je absoluut niet een leidinggestel zoals waterleiding moet gebruiken als aarde. Dit is levensgevaarlijk! Het is verplicht, en sterk aan te raden met het vernieuwen van de groepenkast ook gelijk de metalen leidinggestellen zoals water, gas en metalen ventilatieleidingen te aarden!

Verder: Indien er in uw buurd sprake in van een TT-stelsel moet u een aardelektrode hebben, of dat deze goed is kan gemeten worden. Indien er sprake is van een TN-C-S stelsel wordt een aarde geleverd vanaf de energieleverancier, maar bij oudere wijken ben ik nooit een TN-C-S stelsel tegengekomen...

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verder wil ik met mijn voorgaande advies zeggen dat je absoluut niet een
leidinggestel zoals waterleiding moet gebruiken als aarde. Dit is
levensgevaarlijk!

Zoals ik al eerder heb aangegeven was ik ook at niet van plan... als ik dood wil gooi ik wel een TV in mn bad ;-)

Of er nu TT of TN stelsel aanwezig is blijft nog even een vraagteken... installateur zal het me volgende week wel vertellen... Bij de meterkast zit nl een elektrode (werkend), daarnaast zit in de garage een heel oud klein groepenkastje met een aanvoer van (oude kleur) fase en nul en aarde... ook werkend, dit zou m.i. een TN stelsel betekenen... toch?

Maar goed ik weet wel wat, maar niet alles, dus het preciese hoe en wat hoor het komende week wel. Installateur komt uit de buurt, dus zal wel weten hoe het hier in de omgeving zit.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een aanvulling dat jaartal '62 was die van het bouwbesluit waar je het jaartal niet van wist... Hoe oud de installatie zelf is..geen flauw idee. Is de afgelpoen jaren een hoop aan ge(ver)prutst... Deel van de bedrading is wel door nieuwe kleur vervangen.

Het huis is uit '37/'38, De stroom kwam hier toen nog bovengronds aan! Kwam nog een hele oude dikke oranje canvas kabel tegen in onder het plafond.. leuk stukje historie.

T.a.v. dat rare groepen kastje bedacht ik me net... het huis is in 1959 gesplitst. Misschien is er daarvoor ooit één aardepen geslagen en hebben ze toen beide huizen daarop aangesloten??? En is daarna bij een plaatsing van 'nieuwe' groepenkast tig jaar geleden een nieuwe pen geslagen bij de huidige meterkast, maar die 'oude' aarde voorziening niet afgekoppelt??

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

En tenslotte,

Kreeg ik te maken met het feit dat de elektraleverancier na deze eigen aanleg van de elektraleidingen zelf de eindinspectie kwam doen.

Daarbij bleek alleen de toepassing van een aardklem( in Amsterdam toen toegestaan, in de O-Flevopolder niet) niet mocht en deze aarddraad met drie windingen om de koperen waterleiding gesoldeerd moest worden waarna de installatie zonder meer werd goedgekeurd.

En dan nog een opmerking;

In een oud huis moderne (kunststoffen) klemkoppelingen?
Onwaarschijnlijk!
't Is natuurlijk wel te kontroleren maar mij lijkt het dat aarding op de koperen leiding na de hoofdkraan en buiten met een aardpen ruim voldoende is.
Verder natuurlijk datgene wat eerder is beschreven.

'k Zou zeggen, klus ze!
Het is werk, maar het geeft uiteindelijk veel voldoening als alles netjes volgens de regelen der kunst toch zelf geklaard is!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader, volgens mij mis ik een stukkie??

Waar hoort deze reactie bij?

Ter info, de watermeter en dus toevoer (=kunststof) zit in een totaal ander deel van het huis. Min of meer midden in in een keldrtje onder de keuken.. niemand zei dat het een logisch huis betrof ;-)

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

En na die watermeter is het weer wel koper?
Ik neem aan dat men verder toch niet gerommeld heeft?
Maar als verhaal is e.e.a. toch duidelijk?
Bovendien zou dit toch altijd door te meten zijn?
Een batterij of accu, twee lange stroomdraden (of 1 lange + 1 korte) en een lampje van het benodigde voltage.
Lampje brand? Aha, leiding kan als aardleiding gebruikt worden.
Lampje blijft uit? Dan speuren waar er toch iets zit dat isoleert.

En ja, natuurlijk heeft u gelijk dat je ook, ja juist de meest wonderlijke zaken aan kan treffen!

Zo las ik dat een gewone elektradraad in een tussenmuur was gemetseld. Dat werd pas bemerkt bij het slopen!
En een nog niet eens zo erg oud huis had niet eens elektra voor verlichting maar gas! Lampen met gaskousjes en al!
(Zacharias Jansenstraat Amsterdam)
En een mooi kolenfornuis op straat!!!
Ontilbaar zodat ik het moest laten staan op die stoep.

Overigens,
Ik heb nog hier in de schuur een orginele Rais houtkachel met schuifdeuren.(rond)
Deuren open = open haard/ schuifdeuren dicht is kachel.
Bij googlen ziet u het model maar dan met glas, die van mij is de dichte uitvoering.
= genummerd en Rais heeft levenslange garantie.
Uiteraard niet gratis maar een redelijke prijs!

Interesse?
Maak dan even een apart account in bijv. hotmail.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook een moeglijkheid is, is dat er sprake is van een TT-stelsel met hulpaarde vanuit de energieleverancier...

ve
door verwijderd - Aug 29, 2007 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Juupke,

Kast net geplaatst, weerstand gemeten 4 Ohm gemiddeld, dus das perfect... (oud huis hè) Situatie blijft een vraagteken geen idee waar de pen precies zit. Maar is ook niet van toepassing eigenlijk...

@grootvader,

Leuk aanbod... maar wel iets te vroeg. Ooit willen we wel zoiets hebben, maar dat zal nog wel een tijdje (jaren) gaan duren....

En dan gaan we nu maar een groot hangslot op dit topic doen :)

groet Flipje

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

om te beginnen : nooit zo beginnen door te zeggen lees de vraag goed door en ik verwacht niet een bepaald antwoordt van ga naar de installateur o.i.d.

Heb wat informatie gevonden over de aardlekschakelaar :

http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page1350.htm

Ik zou me alleen niet veilig voelen in een huis zonder aardlek omdat het nogal gevaarlijk is als deze er niet in zit. Wanneer wordt dat gemaakt ?

U zegt dat de ameperage niet zo hoog is maar zo laag. Nou reken maar dat hij best hoog kan zijn maar net niet voldoende is om de aardlek eruit te laten knallen.

labswans