la
door laurina2 Jan 15, 2011 om 11:55
Huishouden & energie

Afzuigkap

Goede morgen,
ik heb een vraag over een afzuigkap.Mijn flat heeft een centraal afzuigsysteem die altijd aanstaat.Omdat ik veel overlast van kooklucht,sigarettenrook van de buren heb die een afzuigkap met een motor hebben,ben ik van plan omdat de woningstichting hier niet daadwerkelijk iets aan doet ,volgens de reglementen horen zij die te verwijderen ,ook een kap op te hangen.Nu weet ik niet waar ik goed aan doe,er word mij door een winkelier een wasemkap(zonder motor)aangeraden of een recirculatie apparaat .Voor de laatste is het voordeel dat het niet op het systeem aangesloten hoeft te worden maar werkt dit ook wel?heeft iemand hier ervaring mee?En dan een wasemkap heeft die eigenlijk wel nut, zelf denk dat dit alleen een verlichting boven de pannen zal geven.Ik woon op de bovenste verdieping (hoek) waar de afvoer van het systeem bij mij uit de buitenmuur komt.
Alvast bedankt,groet Laurina

10073 8 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 15, 2011 om 12:35
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Bij de Consumentenbond.nl op de site staat hier uitleg over, (ook al bent u geen lid is deze informatie in te zien).
Ga naar de site van de bond en ga dan naar Woning en Huishouden en kik op afzuigkappen, en dan op extra informatie, daar word u vraag beantwoord.

Succes er mee.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 15, 2011 om 12:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Op een centrale afzuiging mag u geen kap met motot plaatsen wel een kap zonder motor, daar zou u een klep in kunnen zetten die kan afsluiten als u geen gebruik maakt en weer open zo gauw u weer luchtjes af wilt voeren

spooky01
door spooky01 - Jan 15, 2011 om 12:57
418 Antwoorden / 56 Vragen

Mijn vraag, weet de woningbouwvereniging wel dat de regels overtreden worden. Ik heb ook in een appartementen complex gewoond en daar mocht je onder geen voorwaarde een afzuigkap hebben en werd er ook op toe gezien.

f.weele
door f.weele - Jan 15, 2011 om 16:39
1085 Antwoorden / 27 Vragen

u dient uw klacht door te geven aan de woningstichting. Het centraal afzuigsysteem
heeft behalve een afzuigkap (motorloos!!!!) ook nog andere openingen in de
woning, zoals badkamer, toilet en als het goed is ook nog in de keuken buiten de
afzuigkap om. Deze openingen zijn afgescherm met een stelrooster. Boven op het dak zit een afzuiginstallatie die afgesteld kan worden. Waarschijnlijk heeft u last van luchtjes van andere bewoners doordat of de stelroosters niet goed staan, of
de motor van de installatie op het dak te langzaam draait/afzuigt. De woningstichting dient hier iemand voor in te schakelen om dit te controleren. Dit doen ze o.a. met een soort van doorstroommeter die op het stelrooster bij u in huis wordt geplaatst. (Ziet er uit als een megafoon). Dus melden bij de woningstichting!!
m.vr.gr.

invalide
door invalide - Jan 15, 2011 om 17:59
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als iemand een kap met motor monteerde en die laat blazen komt het bij U naar binnen, met of zonder kap....

Dus deze illegale met motor moet verwijderd worden en alle geur moet dan ook weg zijn.

Wel is vaak een rooster met lamellen te koop die 1 kant op gaan.
Dan kan je wel lucht het kanaal in blazen maar niet meer eruit.

Dit soort plastic dingen zie je vaak buiten die bij aanzetten wel open gaan en bij uit zetten weer dicht vallen.
Alleen moet U er een hebben die verkeerd om werkt.

la
door laurina2 - Jan 19, 2011 om 13:42
142 Antwoorden / 70 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties.Heb de woningstichting weer aangesproken en aangegeven als zij niet hun eigen reglementen naleven,ik daar dan zonder nader bericht aan hen, de jurist van mijn verzekering in zal schakelen die alles zal regelen.Ik hoop het niet zover te hoeven laten komen ,je hebt nu eenmaal niets aan zulke toestanden,maar.................... nood breekt wet!
Groet Laurina

he
door henri1942 - Jan 19, 2011 om 14:45
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Laurina,

Ja dat is een bekedn probleem, bewoners en/of eigenaren die zicht niets aantrekken van de voorschriften dat bij een centraal afzuigsysteem geen afzuigkap met een motor geplaatst mag worden. De uitvoering van een dergelijk syteem is niet geconstrueerd om de extra druk van een afzuigkap met motor te verwerken.

Een afzuigkap heeft zonder een zinvolle functie.

Nog een keer de zaak aankaarten per aangetekende brief bij de woningbouw vereniging e.v.t. via jouw rechtsbijstandverzekering is zinvol.

Een recirculatiekap is ook een mogelijkheid. Daarbij moet je wel rekening houden met feit dat de gebruikte filters, meestal een koolstoffilter, regelmatig vervangen moeten worden. Dit hantg af van de zogenaamde gebruiksfrequentie, dus hoe vaak en hoe lag gebruik je de kap en wordt er bijvoorbeeld vaak gefrituurd.
Ook moet de anfzuigkap na het kookproces nog zeker een half uur blijven werken om alle luchtjes te kunnen afbreken in het filter.
Een recirculatiekap werkt minder goed dan een afzuigkap met alleen motor, maar is jouw geval mogelijk de beste oplossiong.

Succes.

henri1942

drheeftHet systeem

la
door laurina2 - Jun 7, 2011 om 12:35
142 Antwoorden / 70 Vragen

Het is al weer een poos geleden maar ik ben er nog steeds niet uit waar ik goed aan doe.Ik ga een rooster kopen die "invalide "aangeeft,dan kan ik zien of dit een oplossing is.Valerius 2 geeft ook een oplossing daar ga ik mij ook over laten informeren,het is dan wel geen afzuigkap maar ik kan de stank in ieder geval terug blazen:>(
Er is een kap van Atag die wel op een centraalsysteem mag maar de startkosten zijn daar minimaal 1100 euro van.Ook vraag ik mij af of dat werkelijk zo is,heeft iemand hier misschien ervaring mee?De woningstichting heeft de bewoners aangesproken,het is nu rustig aan het front:>)) maar straks gaan de ramen en deuren weer dicht en begint het lieve leven weer opnieuw.Ik ben het een beetje zat steeds weer naar de stichting te moeten wat niet helpt ,want zij verwijderen blijkbaar de kappen niet!Als er iemand is met een heel goede oplossing(niet verhuizen:>))hou ik mij aanbevolen,alvast bedankt,Laurina