ca
door candy Jan 6, 2008 om 20:38
Huishouden & energie

Aluminium radiator

Wij zijn voor onze nieuwe woning op zoek naar een smalle/ hoge design radiator voor in de keuken. Nu liepen we van het weekend tegen een heel interesant geprijsde aluminium radiator aan. Ik heb echter nog nooit gehoord van aluminium radiatoren.

Is er iemand die ervaring heeft met dit soort radiatoren? Naast de gunstige prijs zouden ze veel sneller warm worden.

8370 5 Rapporteer

freya
door freya - Jan 6, 2008 om 21:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo candy,

Dat de radiatoren van een cv-installatie in huis geverfd zijn is niet zonder reden. Er is dan een maximale warmte-afgifte aan de omgeving. De kleur van de radiator maakt dan niet eens zoveel uit. Dit in tegenstelling tot een radiator van 'blank metaal' of aluminium. Dus het ziet er misschien wel mooi uit, maar effectief is het niet.

m.vr.gr. Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 6, 2008 om 22:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Candy,

Aluminium (alu) is een zeer goede warmtegeleider. Het wordt o.a. gebruikt voor warmteafvoer van de processor in je PC. Koper is duurder, anders was dat beter. Alu radiatoren zullen iets eerder en gemakkelijker hun warmte afgeven.

Het is geen probleem alu een kleurtje te geven en dat kan op velerlei manieren. Meestal moffelen/poedercoaten. Meestal worden ze in wit en aparte modellen geleverd. Het heten dan design radiatoren. Zijn duurder dan (plaat)stalen radiatoren.

Hardware ERror MAN.

wimbremer
door wimbremer - Jan 21, 2008 om 17:01
122 Antwoorden / 19 Vragen

Bedenk echter één ding: een zwarte radiator heeft een veel hogere warme-afgifte dan een witte. En da's geen grap.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 21, 2008 om 18:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Klopt. Daarom maken ze de aluminium koellichamen van versterkers en netvoedingen ook zwart.

Hardware ERror MAN.

ca
door candy - Jan 21, 2008 om 19:18
3 Antwoorden / 7 Vragen

We stellen de reacties erg op prijs. Maar het gaat ons niet om de kleur aluminium maar om het materiaal. De meeste rediatoren zijn van staal en deze dus van aluminium. We willen weten of het een goede keus is of dat we toch 'gewoon' een stalen moeten kopen.