do
door don-chriz Oct 31, 2013 om 00:48
Huishouden & energie

Belachelijk hoog verschil jaarafrekening NUON

Onlangs heb ik mijn meterstanden op moeten geven. Ik heb de correcte gegevens per mail verstrekt en heb daar ook een verificatie van terug ontvangen.Tijdens het invullen viel me op, dat ik een melding kreeg dat ik lager bleek te zitten dan wat de Nuon voor mij wenselijk vindt om aan energie af te nemen. In plaats van de door mij exacte, verstrekte gegevens te gebruiken in de jaarafrekening, sturen zij mij doodleuk een afrekening met een door hun maximaal gemaakte schatting Het verschil is 965 kWh !!!!
Hetgeen dus betekent dat, op basis van hun fantasie, ik amper verrekening heb en er met mijn maandtermijn ook nog vrijwel niets veranderd. Ik begrijp dat deze politiek de Nuon flink wat rente op zal leveren, indien ze bij iedereen die op energie bespaart, op deze manier "afrekent". Ik heb dan ook via hun website bezwaar gemaakt en kreeg een bericht terug, dat ze mijn verzoek: om de juiste gegevens te hanteren en zodoende een her-calculatie te maken , in behandeling genomen hadden en mij binnen tien dagen zouden antwoorden. U mag 3 keer raden of ik na twee weken al antwoord heb gekregen. Mijn vraag is nu: Heb ik recht om de Nuon zelf een meteropnemer te laten sturen om mijn meterstanden op te nemen indien zij weigeren om de juiste gegevens te gebruiken ? Het is immers mijn woord ( in dit geval een vaststaand feit) tegen een "opgedrongen" verbruik.

4528 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2013 om 02:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Via deze link (klik) vindt u een reactie van Nuon over verkeerde meterstanden (even scrollen). Of u kunt eisen dat een meteropnemer langs komt weet ik niet, lees anders ook even klik hier bij meestgestelde vragen.
Wat u zelf zou kunnen doen is een foto maken van de meterstanden en als op de foto geen datum staat bijv. een recente krant met datum zichtbaar bij de meter houden en de foto naar Nuon mailen als bewijs.
Overigens begrijp ik niet wat voor melding het is waarin staat wat Nuon voor u als wenselijk verbruik acht.
Kan het zijn dat u de standen wat laat hebt doorgegeven en ze al een schatting ervan hadden verwerkt in de eindafrekening?

do
door don-chriz - Nov 1, 2013 om 15:27
26 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben helemaal niet te laat geweest met het doorgeven. Ik heb zoals ik al schreef zelfs een bevestigingsmail gekregen met daarin exact de zelfde standen. Toch vertikt men het om deze gegevens te gebruiken. Ook bij de buren is dit gebeurt blijkt na navraag. Men gebruikt dus stelselmatig een te hoge calculatie om zo waarschijnlijk een jaar lang rente te kunnen ontvangen van mijn / ons geld welk men niet eerlijk verrekend op basis van de juiste gegevens. Hoezo je je als organisatie rijk rekenen. Het doorgeven van meterstanden blijkt dus geheel overbodig als men er niets mee doet en je dus niet serieus neemt.

Stel ik ga 20 liter tanken en moet bij de kassa 40 liter afrekenen omdat de pomphouder vindt, dat ik vroeger ook meer tankte en mij doodleuk zegt: "dat verrekenen we volgend jaar wel weer een keer"
Ik dacht het niet ! Toch?

Ik hoop dan ook dat ze, op mijn uitdrukkelijke verzoek, hier iets aan gaan doen want een andere leverancier vinden gaat net zo makkelijk als een ander benzinestation. :-)

zoekster
door zoekster - Nov 1, 2013 om 15:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt altijd naar de geschillencommissie gaan.

klik HIER voor het stappenplan.

ro
door ron530 - Nov 1, 2013 om 16:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De Nuon hanteert nog de oude methode, meterstanden worden door de netbeheerder opgenomen en die zijn steekhoudend. Bent u niet aanwezig dan heeft u de mogelijkheid deze standen door te geven. Stel dat u in de vorige periode zelf de standen heeft door gegeven en daar een foutje in heeft gebakken klopt het werkelijke verbruik over het volgende jaar ook niet meer.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Nov 1, 2013 om 17:05
117 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo don-chriz,

Excuses dat we gebruik gemaakt hebben van geschatte standen, terwijl je werkelijke standen hebt doorgegeven. Uiteraard maken wij dit graag alsnog voor je in orde. Kun je ons een e-mail sturen met je adresgegevens en de juiste meterstanden? Ons e-mailadres is webcare@nuon.com. Bedankt.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

komsja
door komsja - Nov 1, 2013 om 17:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat ron530 zegt is niet helemaal waar hoor,
Onze NUON hanteert namelijk NIET meer de oude methode,dat ze de jaarlijkse standen komen opnemen.
Jarenlang kwam de NUON-meteropnemer op of rond 31-01 de meterstanden opnemen,maar op of rond de 31-01-2013 kwam er geen meteropnemer,na een paar weken heb ik de NUON gebeld,en zo,n arrogante snotneus vertelde mij dat de Nuon NIET VERPLICHT is om elk jaar de standen op te komen nemen,en dat ze dat maar eens in de DRIE jaar verplicht zijn en dat ik het zelf ook in de gaten moest houden om de standen door te geven.Heb toen gelijk de meterstanden aan die knaap doorgegeven.
Maar betekende natuurlijk wel dat m,n stroom verbruik van die extra weken erbij kwam.
Oftewel: Geef op de datum dat normaal gesproken de meteropnemer komt,uw meter standen zelf door aan de Nuon,zo voorkomt u om minder terug te krijgen of minder bij te betalen dan uw daadwerkelijke verbruik.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 1, 2013 om 19:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik weet niet hoe het bij u is gegaan, maar bij ging alles snel en goed. Ik had n.l. een verkeerde stand opgegeven dus werdt mijn voorschot in eens hoger. Maar toen ik het wat bij stellen was de vraag: waarom ik het weer opnieuw wilde veranderen. Ik gaf toen op dat ik een tikfout had gemaakt. Kreeg toen een email dat ik er telefonisch contact kon opnemen. En dat is dus op die manier recht gezet en de gebruik van vorig jaar werd aangehouden dus ging m voorschot weer om laag.

komsja
door komsja - Nov 3, 2013 om 17:41
1064 Antwoorden / 218 Vragen

valerius-2
u zegt dat u niet weet hoe het bij mij is gegaan,denk dat u mijn verhaal niet helemaal goed begrepen heeft.

komsja
door komsja - Nov 3, 2013 om 18:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

De Nuon geeft een hele brave reactie,en zegt dat ze fout zijn geweest en dat het allemaal hersteld zal gaan worden.En ook nogus via het forum van kassa.
Het zijn allemaal (en niet alleen upc) oplichters.Ben al jaren bij die oplichters,maar blijf daar omdat ik (en zovelen) geen zin hebben om over te stappen,want ook daar hoor je vaak problemen over.En die oplichters van o,a UPC weet dat de meeste mensen het liefst bij het oude blijven.En als je klachten hebt dan gaan ze het probleem herstellen,maar onderwijl het telefoon gesprek proberen ze je iets nieuws aan te bieden,kan vele voorbeelden noemen van mensen die daar ingetrapt zijn,want op die manier kunnen ze je bestaande contract overzetten naar een contract wat dan wel voordeliger lijkt,maar dat contract geldt dan maar voor een jaar(heb dat zelf aan de hand gehad) En na dat goedkope contract van een jaar,bestaat het contract wat je had in ene niet meer,en smeren ze je wat anders aan.

do
door don-chriz - Nov 5, 2013 om 18:46
26 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties! Gelukkig is bij deze alles keurig opgelost door de NUON en heb zojuist een nieuwe afrekening ontvangen.

jantje7
door jantje7 - Nov 5, 2013 om 20:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Fijn dat het ook voor u goed is opgelost. Ikzelf had vorig jaar hetzelfde. Na uitleg via telefonisch contact werd er keurig een nieuwe factuur gemaakt met de juiste data.
jantje7