ci
door cirolo May 7, 2009 om 10:30
Huishouden & energie

Besparen en toch meer betalen

Ik heb 2 jaar geleden nieuwe energiezuinige apparaten gekocht. Wasmachine, koelvries- en vrieskast en gasfornuis, overal spaarlampen ingedaan en contactdozen met aan/uit schakelaar die ik ook trouw continu uitzet. Toch moet ik alsmaar meer (bij)betalen. Al verschillende malen aan NUON (netwerkbeheerder)gevraagd de meter na te komen kijken maar reageren niet. Ik verbruik steeds meer!!! Wat kan ik hier aan doen?

435 5 Rapporteer

freya
door freya - May 7, 2009 om 11:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo cirolo,

Het gaat er niet alleen om of je energiezuinige apparaten hebt, maar ook hoe vaak je ze gebruikt. En dat geldt natuurlijk ook voor al je andere apparatuur. Wordt er b.v. de laatste tijd (jaren) méér met de computer gewerkt? Die verbruiken ook veel energie als ze b.v. de hele dag aanstaan.

Heb je het jaarverbruik van de afgelopen jaren al eens met elkaar vergeleken? En in hoeverre verbruik je dan 'steeds méér'?

Bedenk wel dat als je de meter laat keuren en deze blijkt in orde te zijn, dat jij voor de kosten opdraait en die kunnen best een paar honderd euro zijn.

m.vr.gr. Freya

ci
door cirolo - May 7, 2009 om 11:13
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben niet echt meer gaan verbruiken zelf, maar doe juist mijn uiterste best om alsmaar meer te besparen. Daarom snap ik het niet.

freya
door freya - May 7, 2009 om 11:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom is het ook van belang om goed in kaart te krijgen hoeveel het verbruik precies is. Bovendien stijgen de energieprijzen en de toegevoegde belastingen ook, dus dat is ook een reden waarom je steeds méér gaat betalen.

En wat de energiemeter betreft, als die echt 'stuk' is wordt er meestal óf véél te weinig óf véél te veel verbruik geregistreerd. Dus als je in het verleden b.v. een verbruik had van 3000kWh (per jaar) en dat is nu zo'n 3300kWh, dan zou ik er maar vanuit gaan dat die meter 'in orde' is.

Freya

ar
door archeo_1 - May 8, 2009 om 16:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig voor het milieu zijn de tarieven de laatste jaren gestegen, maar daar is nu een eind aan gekomen. Vanwege de goedkopere olie zullen ze in juli 2009 voor het eerst sinds lange tijd verlagen.

Jammer genoeg zijn het vastrecht en belastingen ook verhoogd; daar betaal je voor ook al verbruik je niets.

Maar voor uw situatie denk ik aan de volgende oplossingen:
1) een kleine energiemeter kopen en die tussen diverse apparaten en stopcontact aansluiten. Die registreert ook het weglekken van stroom.

2) ook als apparaten in standby staan verbruiken ze stroom, dus doe er een contactdoos met uitknop tussen, eventueel aansloten op een timer. Heel handig! Zo staat mijn tv automatisch in standby als ik thuis kom uit mijn werk!

3) ik zou nog eens kritisch kijken naar allerlei stopcontacten. Zo is het bv slecht voor de accu en het verbruik om een gsm altijd op te laten laden; doe dat pas als hij echt leeg is.

4) Overweeg een andere aanbieder. Dan wordt wel gebruik gemaakt van dezelfde meter, maar de tarieven zijn soms aantrekkelijker.

ni
door nieslief - Jun 16, 2009 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk ook eens naar het wattage van de nieuwe apparaten. Dat een apparaat energielabel A heeft betekend niet dat hij ook minder verbruikt dan een apparaat met een hoger energielabel. Het betekend alleen dat het apparaat de energie efficienter gebruikt.