ag
door agje Mar 24, 2013 om 15:36
Huishouden & energie

Blokverwarming en prijs per eenheid GJ enorm hoog

Beste mensen,

vriend en ik zijn ons gisteren rot geschrokken door de VVE/Ista afrekening stookkosten. Met een verbruik van 34,935 GJ (redelijk gemiddeld) over 2012, moeten we 820 euro bijbetalen bovenop een reeds betaald voorschot van 1205 euro.

De specificatie laat verder zien dat de prijs per eenheid ruim 48 euro, terwijl de gemiddelde prijs voor een GJ 21 euro is..

Iemand ervaring met hoe dit te verklaren valt? Dank!!

12508 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2013 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Type ik het zoekvak rechtsboven Ista in en lees de verbijsterende verhalen.

ag
door agje - Mar 24, 2013 om 16:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze gaan vaak over problemen met de digitale meters in tegenstelling tot onze ultrasone meter die gewoon eenheden in GJ weergeeft... Ik denk dat onze meting in GJ eenheden klopt, alleen verbaas ik mij enorm over de hoge prijs per eenheid GJ, waardoor de eindprijs ook heel hoog is! Het verbruik klopt dus wel. Ik heb hier helaas nog geen verhalen over terug kunnen vinden...

(voor duidelijkheid, onze warmte meter is een Danfoss ultrasone warmte-meter, geen Doprima radiometer waarover enorm veel klachten en topics te vinden zijn)

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2013 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben de buren ook zulke hoge nota's ontvangen? Zou dat maar eerst navragen. U betaalt toch ook een soort vastrecht naast het verbruik? Als het verbruik in joules ongeveer overeenkomt met dat van verleden jaar, zou het totaal te betalen bedrag niet veel mogen schelen.

ag
door agje - Mar 24, 2013 om 17:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger, bedankt voor het meedenken!

De vaste energie-kosten zijn het probleem niet en zijn niet de kosten die de rekening omhoog jagen. Het gaat echt om deze simpele rekensom voor de variabele energiekosten van een redelijk gemiddeld verbruik van zo'n 35 GJ X een enorm hoge prijs per eenheid van zo'n 48 euro per GJ...

We gaan uiteraard navraag doen bij de buren en VVE, maar ben nog steeds benieuwd of er mensen met gelijke verhalen zijn. Ik heb deze situatie nog nergens terug kunnen vinden, en ben erg nieuwsgierig naar wat die prijs per eenheid zo enorm hoog kan maken!

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2013 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een waanzinnig bedrag voor verwarming. Ik hoop dat het fout is en dat u er achter komt, waar die fout is gemaakt.

ag
door agje - Mar 25, 2013 om 10:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop toch dat er nog iemand reageert, want nu snap ik er niks meer van, behalve dat de rekening volgend jaar waarschijnlijk nog hoger wordt :s

- Ik heb nu de afrekening van 2011: verbruik was 14,5 GJ, prijs per eenheid (GJ dus) was 58,7
- Afrekening 2012: verbruik van 34,93 GJ, prijs per eenheid 48,1

-Eindstand meter volgens factuur 49,431
-Nu staat de meter alweer op 70,013, voor de 1e 3 maanden 2013 zitten we dus al op 21 GJ..Zweet begint mij uit te breken nu...

Enige wat veranderd is over 2012 is 1 a 2x per maand 2 logees in het weekend die dan ook ieder 1x de douche gebruiken, maar daarvan kunnen toch niet je stookkosten verdubbelen? (toch?).

Na ja, als er mensen met inzicht of ervaring zijn hoor ik het graag!

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2013 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb "gelukkig" geen ervaring met blokverwarming. Ik heb mijn eigen ketel en eigen meter.

Maar roep uw buren samen en kijk hoe het bij hen is uitgepakt. Diezelfde dwaasheden? Dan moet de V v E dat aanpakken.

f.weele
door f.weele - Mar 25, 2013 om 15:05
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste agje, vraag de eindafrekening energieleverancier op aan de vVE.
Ook van voorgaande jaren. Hiermee kun je kijken of er significante verschillen zijn in het totaalverbruik van het complex met voorgaande jaren. Vergelijk deze eindafrekeningen met totaalstand met de afrekeningen van Ista. Als hier geen afwijkingen zijn, dan zal de vVE moeten controleren waar dat meerverbruik vandaan komt. Daarbij zullen alle afrekeningen van Ista van de overige bewoners overlegd moeten worden, ook van voorgaande jaren.
Ik zal nogmaals de redactie verzoeken om in het programma Kassa TV hier aandacht aan te besteden als de mogelijkheid daartoe aanwezig is.
m.vr.gr.

tonjakassa
door tonjakassa - Mar 26, 2013 om 15:17
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=agje schreef op maandag 25 mrt 2013, 10:26] Enige wat veranderd is over 2012 is 1 a 2x per maand 2 logees in het weekend die dan ook ieder 1x de douche gebruiken, maar daarvan kunnen toch niet je stookkosten verdubbelen? (toch?).

Er zijn Joules nodig om het water warm te krijgen...en warm water kan in de stookkosten opgenomen zijn...tenzij het warm water verbruik separaat aangegeven/gemeten is....ik probeer maar iets...

en ja...het verbruik van de buren met een gelijk appartement is ook wel interessant te weten.

Wat is de mening van de bestuurder van de VvE en is er een Financieële commissie?

Ik heb het al eerder op deze site geschreven, het is uw bestuurder die de verbruiken (in GJ en betaalde Euro) doorgeeft aan ISTA. Ik neem tenminste aan dat de energie leverancier (NUON? - Essent?) de facturen aan uw bestuurder stuurt.

ed
door ed vissenberg - Feb 26, 2014 om 21:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

De € 21,00 die u noemt is inderdaad haalbaar bij een goed ontworpen CV-installatie. In Nederland zijn echter 85% van de verwarmingsinstallaties niet voorzien van de juiste inregelvoorzieningen, circulatiepompen en voorzieningen voor het conditioneren van het cv-water. Het resultaat is daardoor een negatieve perceptie van collectieve installaties vanwege comfortklachten, geluidsklachten en een hoog energieverbruik. En daar is ook de blokverwarmingsinstallatie van het complex waar u woont schijnbaar een goed voorbeeld van.

De prijs per gigajoule wordt bepaald door het rendement van de CV-ketel (dus hoeveel m3 gas is er nodig om 1 GJ warmte te leveren) en het electriciteitsverbruik van de circulatiepompen. Met de nieuwe warmtewet wordt dit heel inzichtelijk gemaakt omdat er nu direct in de stookruimte een GJ-meter moet worden geplaatst die registreerd hoeveel GJ er centraal door de CV-ketel worden geleverd.

Bij beroerde CV-installaties zijn de kosten per GJ met gemak € 27,00 tot € 30,00, maar € 48,00 is natuurlijk absurd en zou eerder duiden op een gaslek of een enorme illegale gasgestookte wietplantage :-). Voor meer informatie kunt u kijken op www.warmtewetforum.nl

hv
door hvanderknoop - Aug 10, 2014 om 10:52
4 Antwoorden / 4 Vragen

Hier in Rotterdam precies hetzelfde!
Stadsverwarming, een appartement van 90m2 maar wel het verbruik van een vrijstaande villa! (52GJ in 2013). We zijn in overleg met de VVE en hebben uitgevonden dat het gehele blok 98% meer verbruikt dan wat ENECO rekent voor gemiddeld verbruik van een Appartement! (20GJ)

We hebben stadsverwarming en onze GJ meter, meet het doorgelopen water en het temperatuurverschil. Maar toch als we maar 2 van de 3 radiatoren open hebben (met thermostaatknoop op 2), gebruiken we ca. 20GJ per maand, terwijl Eneco beweerd niet eens warm water te leveren in deze warme periode en 20GJ zou het gemiddelde voor een jaar moeten zijn!

Wie weet hoe die techniek werkt, want ik krijg echt het gevoel dat er een massale oplicht truukgaande is. Waarbij de energiemaatschappijen on zaken in rekening brengen die onterrecht zijn.

Groetjes, Henk

PS. We voldoen niet aan de standaard oorzaken die je altijd van de ENECO's krijgt; we stoken het huis niet op tot 23 graden, stoken niet met de voordeur open, hoeven nix te laten drogen want het huis is 15 jaar oud, en bovendien dubbel geisoleert met HR+ glas. Maar toch 20GJ per maand gebruiken.
Whats going on???

czar
door czar - Aug 10, 2014 om 16:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=agje schreef op zondag 24 mrt 2013, 15:36]De specificatie laat verder zien dat de prijs per eenheid ruim 48 euro, terwijl de gemiddelde prijs voor een GJ 21 euro is..

Heerlijk zo'n vraag, ik mag altijd graag rekenen.

Aardgas bevat ongeveer 33 MJ/m3 (het wisselt en daarvoor wordt gecompenseerd)
Een kuub aardgas kost voor een consument ongeveer 65 cent.
Aan aardgas was u per GJ dus 1000 / 33 * 0,65 = minder dan 20 euro kwijt geweest.
Misschien houden ze ook rekening met de efficiëntie van HR-ketels, die is minimaal 90%. Dan kom ik nog niet op 22 euro per GJ

48 euro is dus een woekerprijs