zo
door zoke Nov 5, 2013 om 18:58
Huishouden & energie

Blokverwarming van VWV

Mijn vriendin is woonachtig in een flat in Rijswijk, een eenpersoonsappartement die voorzien is van blokverwarming die tegenwoordig wordt beheerd door VWV Belenux.
Vorig jaar ontving mijn vriendin (via haar verhuurder) een rekening van VWV Belenux die schrikbarend hoog was. Dit was het eerste jaar waarin VWV Belenux de blokverwarming beheerde i.p.v. ISTA. Haar verhuurder had nog nooit zo'n dure rekening ontvangen. Voor enkel de collectieve verwarming kosten (blokverwarming) kreeg ze een rekening met variabele energiekosten van €375,01 (1088,78 eenheden). Er stonden drie meters op de eindafrekening:
- Badkamer, 2344 eenheden * Factor 0,23
- Slaapkamer, 233 eenheden * Factor 0,29
- Woonkamer, 497 eenheden * Factor 0,97
De badkamermeter, bij verre uit de grootste verbruiker, konden we niet vinden en bleek niet eens te bestaan! Nadat wij dit hebben gemeld bij VWV is een medewerker dit komen verifiëren en is vervolgens een correctie op de nota toegepast. De variabele energiekosten op de eindafrekening werd vervolgens gecorrigeerd naar €189,32 (549,66 eenheden).
Hoewel VWV hier een fout had gemaakt is mijn vriendin hierdoor nog bewuster de CV gaan gebruiken omdat ze als studente niet zo maar een dergelijk bedrag kon ophoesten dat moest worden bijbetaald indien de rekening wel correct zou zijn geweest. Tevens is het advies van de medewerker van VWV opgevolgd om het bankstel te verplaatsen en geen meubilair dicht op de CV te plaatsen.

Ondanks het bewuster en zuiniger verbruik van de CV dit jaar, is het toch weer raak en valt de rekening nog duurder uit dan de ongecorrigeerde rekening van het jaar ervoor. De variabele kosten van afgelopen jaar bedragen €416,83! Dat is meer dan 220% in vergelijk met de variabele kosten van het jaar ervoor (€189,32). Volgens de afrekening zouden op ditmaal twee meters zijn verbruikt:
- Slaapkamer, 118 eenheden * Factor 0,29
- Woonkamer, 1170 eenheden * Factor 0,97
Dus hoewel mijn vriendin zeer zuinig met de verwarming is omgegaan is er zeker tweemaal zo veel eenheden in de woonkamer verbruikt wat deze peperdure rekening verklaart, volgens VWV.

Telefonisch kom is niet veel verder. De meterstanden worden op afstand (digitaal) afgelezen en volgens VWV moet het daarom kloppen. Dat er het eerste jaar ook niks van klopte door een spookmeter mag niet als excuus worden gebruikt want digitale meters liegen niet, aldus het bedrijf.
De specificaties waarop het verbruik per maand zou moeten staan heb ik inmiddels aangevraagd en zou mijn vriendin 'hopelijk deze week nog' per e-mail moeten ontvangen. Hierover beschik ik nu dus nog niet.

Heeft iemand tips hoe dit verder aan te pakken? Wellicht dat mijn vriendin samen met haar verhuurder het bedrijf moet dagvaarden om zo alsnog haar gelijk te krijgen maar misschien heeft iemand anders nog tips?

3464 4 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 5, 2013 om 19:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze kan die meter toch zelf uitlezen door op het knopje te drukken? Dan kan ze in ieder geval zien of die meterstand juist is.

staan folders over alle meters van Ista.

diumenge
door diumenge - Nov 5, 2013 om 19:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

O, sorry. Ze juist niet meer bij Ista. Nouja, misschien zijn het nog wel dezelfde soort meters?

mahadma
door mahadma - Nov 5, 2013 om 23:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je de meters zelf uit kunt lezen zou ik je adviseren om vanaf (bijvoorbeeld) 1-11-2013 elke maand de standen van alle meters te noteren en in een Excel bestand op te slaan, aanvullen met de factor en de eenheidsprijs kan je dan zien/berekenen wat je per maand per kamer/radiator verbruikt. Stel nu even dat je terwijl er niet gestookt is, en dat de meter wèl oploopt, werkt de meter niet goed. In het verleden heb ik zelf ook zoiets gedaan en als bewijs gebruikt om een foute berekening te kunnen corrigeren.

ed
door ed vissenberg - Feb 26, 2014 om 20:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bij veel blokverwarmingsinstallaties zijn de radiatoren voorzien van verbuiksmeters. De nieuwe elektronische verbuiksmeters maken gebruik van een zogehete 2-punts meting. Dit wil zeggen dat hij zowel de temperatuur van de radiator als van uw woonruimte meet. De meter begint al te lopen wanneer er geringe warmteafgifte wordt gemeten. Wanneer de radiator 23 graden of warmer is start de meting al. Dit is al meteen een gevaar wanneer er warme leidingen onder uw radiator doorlopen waardoor er vaak warmte wordt uitgestraald naar de dicht staande radiator waardoor de meter onbedoeld begint te tellen.

Nog meer aandacht verdiend het feit dat installaties vaak slecht in balans zijn waardoor er vaak enorme verschillen zijn tussen de afrekening van energie tussen de bewoners in een flat. Dit laatste heeft te maken met de gemiddelde temperatuur van het oppervlakte van uw radiator. Door slecht ingeregelde installaties is de temperatuur aan de retourzijde van de radiator vaak nagenoeg net zo warm als de temperatuur van de aanvoerleiding. In andere situaties is juist het omgekeerde het geval waardoor alleen de bovenkant van de radiator warmt wordt en de rest behoorlijke koud blijft. Met name de laatste categorie loopt een groot risico te veel af te rekenen omdat de radiator in deze situatie veel minder warmte afgeeft, maar de radiatormeter onverminderd hard door blijft tellen. De afwijkingen in de meting kunnen oplopen tot 50%, waardoor sommige mensen onterecht veel moeten betalen.
Ook verhalen waarbij mensen nauwlijks warmte denken te gebruiken omdat ze hun radiator een klein stukje open hebben staan of hun radiatorthermostaten laag hebben staan, kunnen nog weleens bedrogen uitkomen.

De oorzaak van deze afwijkingen is de wijze waarop de afname van "energie" of "warmte" wordt gemeten. Een radiatormeter moet volgens de norm op een vaste plek op de radiator worden gemonteerd op het horzontale midden en op 75% van de totale hoogte. Of u de radiator wijd op heeft staan of slechts een klein stukje geeft bijna geen verschil op de plek waarop de radiator meet. Dus ook in het aantal eenheden dat wordt berekent voor de afname van warmte zit weinig verschil tussen een volledige warme radiator of wanneer de helft van de radiator koud is.

Bij een installatie die slecht is ingeregeld is, kan het dus de situatie onstaan waarbij gebruikers die het verste van de centrale ketel vandaan wonen, het meeste voor hun energie betalen omdat bij hun de radiatoren niet altijd lekker warm worden. Dit betekent dus dat in dit soort slecht ingeregelde installaties het gebruik van een radiatormeter niet ideaal is om een kostenverdeling te maken voor de gebruikte energie.

Bij een goede installatie zou de retourtemperatuur ongeveer 20 graden lager moeten zijn dan de temperatuur van de aanvoerleiding. Dit zijn dus wel belangrijke aandachtspunten wanneer je onredelijke afrekeningen van het energieverbruik wil voorkomen.

Meer informatie hierover kunt u vinden op www.warmtewetforum.nl