hy
door hypocratis Mar 23, 2007 om 16:58
Huishouden & energie

Buitenraam

Wij hebben een groot probleem. Pas geleden hebben wij een schuifpui laten plaatsen nu naar maanden bemerkte wij een aanslag van betonzand op de ramen. Wij hebben dit geprobeerd eraf te halen maar krijgen dit er niet of nauwelijks af. Weet U misschien een oplossing want wij weten het niet meer.

Waarschijnlijk heeft de aanslag telang op het raam gezeten.

9191 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hypocratis,

probeer het eens met een (auto)polijstmiddel, bijv. commandant nr. 4. Of met tandpasta......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft pas een schuifpui laten paaltsen en nu naar maanden bemerkt u aanslag van betonzand? Is het niet iets anders, ik kan mij niet voorstellen sdat zand zich hecht aan glas, tenminste als u dat bedoelt. En als de schuifpui eerst pas is geplaatst kan dat ook niet de oorzaak zijn. Infomeer eens bij een goede glaszetter wat er eventueel aan te doen is. (Of wat de reden is)

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Als je er geen garantie op mocht hebben dan bij een goede zaak een glazenwassermes halen, daar krab je het raam, samen met een lekker sopje, echt wel mee schoon.

Succes,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed zo Hutch, u leert van vorige antwoorden, maar tandpasta is te fijn, tenzij u een paar weken de tijd heeft om te poetsen.

Lukt het niet met commandant, vraagt u dan aan de glashandel een potje Cerium oxyde. Te verkrijgen bij St Gobain Almeline in Almelo.

Poetsen met veel water en de kiezelzuuruitloging van het cement verdwijnt meestal zonder sporen. Zorgt u wel de aanslag verwijderd te hebben voordat de zon de kans krijgt de schade definitief te laten worden

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

 O ja, en als u de uitloging wilt vervangen door krassen, gaat u dan aan de gang met messen of ander ijzerwerk

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

als het er al maandemn opzit? Mogelijk biedt de glasverzekering een betere uitkomst.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo probeer het eens met nagellakremover  of thinner ,daarna met schoonmaakazijn wassen en de ramen glimmen weer.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou ik het het zelfde probleem op de keuken raam   als je de raam hebt gewassen en je zit binnen en de zon schijnt op de raam lijkt net of je ze niet goed droog hebt gemaakt  zo ziet het er uit

maar helaas vanalles geprobeert dit gaat er dus niet meer vanaf

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijnheer Altena,

Ik heb 26 jaar in het glas gewerkt, en ik ben dit probleem honderden keren tegen gekomen, dus ik denk te weten waarover ik praat.

Maar ja, misschien hebt u meer ervaring

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus er is nog hoop en dat spul cerium oxyde is gewoon bij de glashandel verkrijgbaar?

alvast bedankt

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo glazenier@ vind u het erg dat ik dit niet begrijp. Bovendien was ik niet de enige die naar een glasverzekering verwees. Bij deze site gaan we er ( volgens de spelregels) van uit, dat iedereen een serieus antwoord geeft vanuit zijn of haar kennis. Als een ander dan de vraagsteller dat niet bevalt is dat jammer (vvor hem). En ik denk dat de vraag of zand zich wel hecht aan glas er er mogelijk niet iets anders aan de hand is (glascorosie bijv.) is m.i. wel degelijk reeel.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Altena,

Als u ik beledigd of geraakt heb, dan neem ik mijn woorden met excuses terug.

Het is geen kwestie van bevallen, maar een goed advies waar de mensen wat aan hebben. En dan zie ik dat mensen leren van eerdere vragen, zoals Hutch, die een correct antwoord geeft, dat hij waarschijnlijk eerder al in deze rubriek gelezen heeft en waarvoor mijn complimenten, maar ook levensgevaarlijke antwoorden (althans voor het glas) en  onzin antwoorden ( goed bedoeld, maar men kent het probleem niet).

Als iedereen zich nu eens hield aan zijn vakgebied, dan waren de mensen het best gediend. U zult van mij daarom géén andere antwoorden zien dan op het gebied van glas.

Zand hecht zich niet op glas, daar heeft u gelijk in. Alleen las- en slijppitten en die krijgt u er nooit meer af. Maar hier spreekt men van aanslag van betonzand en niet van het zand zelf. Kiezelzuur dus. En dat laat zich redelijk verwijderen met het juiste materiaal, zonder dat de verzekering er bij hoeft te komen

Volgende keer beter !

Glazenier

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb de tip opgevolgd en gepoetst met commandant nr.4. Alle aanslag/sporen van cement/beton zijn verdwenen. Ik heb het ook even op de glazen douche deuren getest. Ook alle aanslag verdwenen. Dus daar wertk het ook. Had ik al twee jaar op zitten poetsen met een X aantal middelen. Maar het polijstmiddel is m.i. de ideale oplossing.

Groetjes Poltol

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo met hypocratis heb je echt de buiten ramen schoon gekregen want dan ga ik dat spul morgen ook halen om te proberen.

Groeten

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na een paar maanden zult u met wat geduld en moeite uw glas weer kraakhelder krijgen. De gewone glashandel heeft geen cerium oxyde, dat is alleen voor professionals. Stuur een mailtje naar [Edit redactie]@hotmail.com keer en ik zal u er aan helpen