ve
door verfkwast Oct 25, 2010 om 13:54
Huishouden & energie

Cv van buurman veroorzaakt brom in mijn huis

Als de buurman zijn cv aanzet komt er in mijn huis een irritante brom. De cv van de buurman is aan gesloten in ons gezamelijk luchtkanaal. De brom is begonnen toen voor de huidige buurman er een weet plantage in zat. Heeft iemand een idee hoe dit komt. De buurman heeft zelf nergens last van.

10625 9 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 25, 2010 om 23:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kwast,

Wat je hoort is het starten van de rookgasafvoer ventilator. Dat is een flinke radiale ventilator die relatief langzaam aanloopt. In het begin bij het starten zal deze iets harder brommen dan wanneer ze op toeren is.
Is er na die plantage een nieuwe CV in gekomen?

Hardware ERror MAN.

ve
door verfkwast - Oct 26, 2010 om 21:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Error,

De cv is niet vernieuwd, en die ventilator, als dat het is, geeft continu de zelfde zeurbrom. Mijn vraag is eigenlijk , wat kan ik hier aandoen en hoe kom ik er van af.
De brom zit in mijn rookkanaal die ik met de buurman deel en steekt een stukje mijn kamer in .Daar komt het geluid ook uit en resoneert zo door mijn huis heen. Kan ik de buurman aansprakelijk stellen voor overlast.
Groetjes Kwast

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2010 om 21:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kwast:

Je kunt beter met de buurman overleg plegen, want hij zal dat geluid ook hebben, mogelijk nog erger. Daar zal hij ook van af willen, tenzij hij hardhorend is, doch dan zal hij misschien wel begrip hebben voor een horende met overlast.

Is de CV eigendom van de buurman?

H.

an
door ankhor - Oct 27, 2010 om 12:37
122 Antwoorden / 0 Vragen

Is de brom constant of af en toe? De eidingen willen wel eens gaan brommen
fluiten met automatische radiatorkoppen of een gewone als die op een bepaalde stand staat. Dus even de koppen draaien als het gewone radiatorkoppen zijn
en kijken of het dan weggaat ook even bij automatsiche op een ander stand
zetten en kijken of het minder wordt.
En het kan ook, al eerder beschreven hier, de ventilator zijn die net even aanloopt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 12:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ank:

Het fluitend geluid van (radiator)kranen dat uit een luchtkanaal komt? Hoe fiks je dat?

H.

1paul
door 1paul - Oct 27, 2010 om 14:33
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat er met het verwijderen van de weet plantage ook een afvoer verwijderd is uit het bestaande rook kanaal en dat daarom u nu last heeft van deze vervelende brom.

U zou inderdaad het beste samen met de buurman eens kunnen kijken wat er nu anders is dan voor die tijd, schakel eventueel de huurbaas in in deze en laat deze er eens naar kijken als u er samen niet uitkomt...

te
door terpstra - Oct 27, 2010 om 22:17
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste verfkwast. Uw informatie is te summier. Daar kan een techneut niets mee.
Aannames en oplossing op basis van onvoldoende gegevens helpen u niet verder.
Geef aan de woonsituatie. Flat; Rijtjes/schakel of anderzinds. Twee onder èèn kap? Dat u luchtverwarming heeft is helder. Èèn traps of tweetraps met warmtewisselaar? Wat zijn de gegevens? Laat het weten. Groet, H

a3
door a3ass - Nov 9, 2010 om 22:12
10 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij was dit een hele tijd geleden ook het geval met de ketel van mijn buren. Er is toen een service monteur bij geweest die ik ken, en bij navraag bleek dat de afstelling van de ketel niet goed was. D.w.z. de ketel zuigt de zuurstof om te kunnen verbranden van buiten aan, deze gas/lucht verhouding moet aan een bepaalde waarde voldoen om een goede verbranding te krijgen. Na afstelling van de ketel (gasblok) geen last meer gehad.

Groetjes en succes.

gsm
door gsm - Nov 9, 2010 om 22:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het probleem komt vaker voor. Mijn buren hebben een Nefit met boiler. Regelmatig sloeg de Nefit in de late uren kortstondig aan om de boiler warm te houden. Dat was zelfs in mijn huis nog goed hoorbaar op de bovenverdieping. Het geluid werd veroorzaakt door de brander, die een soort bulderend geraas produceerde, wat via de rookgasafvoer ook buiten op straat nog te horen was.

De betreffende Nefit wordt regelmatig onderhouden en is de laatste tijd wat stiller.
Toevallig heeft de installateur het onderhoudscontract overgedaan aan een in onderhoud gespecialiseerd bedrijf. Misschien is CV-onderhoud toch een vak apart.