da
door dagobert Sep 16, 2016 om 15:07
Huishouden & energie

Detaillist wel verantwoordelijk voor materiaal maar niet voor montage?

Twee jaar geleden een nieuwe badkamer laten installeren door een installatiebedrijf. Alle materialen voor de nieuwe badkamer zijn gekocht bij Hornbach Zaandam. Nu blijkt dat de verwarmingsradiator bij de aansluiting van de retourleiding flink is gaan roesten. Foto's ervan genomen en bij Hornbach een klacht ingediend. Op basis van mijn foto's hebben zij contact opgenomen met de fabrikant van de radiator en die reageerde heel behoorlijk: er wordt een nieuwe readiator geleverd want zo snel zo flink roesten kan niet. Blij was ik met deze uitslag. Hornbach stelt zich echter op het standpunt dat zij wel verantwoordelijk zijn voor de materialen maar niet voor de montage dus die moet ik voor de tweede keer gaan betalen. Daar ben ik het niet mee eens want als de radiator in 1e instantie goed geweest zou zijn dan was het niet nodig voor een tweede keer een installateur te laten komen. Nu moet ik toch nog een installateur laten komen omdat Hornbach weigert dit te regelen of in ieder geval iets tegemoet te komen. Waar is mijn recht? Heeft Hornbach gelijk en moet ik toch die tweede installatie betalen?

799 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2016 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het precies zo'n zelfde radiator is, is het monteren toch een fluitje van een cent? Maar Hornbach heeft alleen die radiator geleverd en niet de installatie gedaan. Dus zij hoeven u niet verder tegemoet te komen.

newmikey
door newmikey - Sep 16, 2016 om 15:14
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hornbach heeft gewoon gelijk. U heeft er voor gekozen om (uit kostenoverwegingen neem ik aan) het materiaal zelf aan te schaffen en de installatie te laten uitvoeren. Daarmee heeft u de verantwoordelijkheid voor het geheel op u genomen. Als alles door het installatiebedrijf was verzorgd, hadden zij ook uw probleem opgelost. Waarmee nogmaals is aangetoond dat u niet zowel kool als geit kunt sparen. TANSTAAFL!

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 16, 2016 om 15:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U wil het beste van 2 werelden, had de installateur ook het materieel mogen leveren dan had het u nu niets gekost.
U heeft nog zelfs kans dat als er in de toekomst iets stuk gaat dat ook de installateur geen verantwoordelijkheid zal nemen,  hij heeft immers alleen maar arbeid verricht en staat los van de gekochte spullen.
Hirnbach staat volledig in haar gelijk,  net als de installateur die u zal moeten betalen.
Weg is een deel van de beoogde besparing!

Diewilik

da
door dagobert - Sep 16, 2016 om 15:47
5 Antwoorden / 2 Vragen

Diewilik:
U wil het beste van 2 werelden, had de installateur ook het materieel mogen leveren dan had het u nu niets gekost.

Mijn beste,

De installateur heeft mij zelf het advies gegeven de spullen te kopen bij Hornbach met als argument: "Die zijn veruit het goedkoopst en bovendien, als je ze zelf kiest weet je ook zeker dat de inrichting wordt zoals je het hebt bedacht".  Zeer plausibele argumenten dacht ik.  Maar zoals ik eerder aangaf, snap ik de redenering van Hornbach echt wel op zakelijke gronden. Ik vroeg mij alleen af: welk recht heb ik?

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 16:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goedkoop is meestal duurkoop. Dat blijkt ook nu weer. Zoals al door meerderen gezegd: je hebt recht op een nieuwe radiator. Meer niet.

gerbera
door gerbera - Sep 16, 2016 om 16:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft geen recht, de dataillist levert u een nieuwe radiator vanwege een mogelijke fabrieksfout. Aan de installatie mankeert niets dus hoeft de installateur niet gratis te werken.