ve
door verwijderd Jun 17, 2009 om 10:17
Huishouden & energie

Eikenhouten vloer behandeld met hardwaxolie

Ik heb mijn massief houten vloer (Frans eiken) volledig geschuurd en een eerste laag hardwaxolie (Blue Dolphin, kleurloos zijdemat 3032) aangebracht. De vloer heeft nu ruim 24 uur liggen drogen, en het eerste resultaat valt mij een beetje tegen. De vloer is namelijk veel donkerder uitgevallen dan ik had verwacht. Ik heb juist voor een keurloze hardwaxolie gekozen om zo dicht mogelijk bij de natuurlijke houtkleur (blank eiken) te blijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal mijn vloer uiteindelijk toch lichter worden, wellicht na het aanbrengen van de tweede laag en een langere droogtijd. Alvast bedankt voor uw reacties!

7674 1 Rapporteer

pkalter
door pkalter - Jun 24, 2009 om 22:53
38 Antwoorden / 0 Vragen

Een vloer die met Osmo (en dat is blue dolphin) olie hardwax behandeld wordt zal inderdaad vrij donker worden. Dit doen de meeste olies omdat ze in het hout trekken. Je kunt de combinatie vloer en olie van te voren op een stukje testen met de olie of gewoon nat maken met water. De Osmo 3032 wordt na verloop van tijd nog iets donkerder waneer de hardwax verkleurd. Iets meer oranje/geel. Als u dit niet wil zou ik de vloer toch weer kaal maken (schuren) en in de WOCA wit zetten. Deze oogt niet wit maar houdt de verkleuring erg lang tegen, zeker als u hem ook nog eens met witte zeep ondrhoud. Ook een watergedragen PU lak houdt het hout lichter omdat deze er nauwelijks interkt en de kleur daarom niet verdiept.