ha
door hansJ81 Nov 5, 2021 om 18:22
Huishouden & energie
Eneco forceert mij een belachelijk maandbedrag op

ik zat bij welkom energie en kreeg nu een aanbod van Eneco wat 3x zo hoog is als mijn huidige contract.

Daarnaast kan ik ze nog niet bellen aangezien ik nog in de overstap fase van welkom energie zit.

kan Eneco mij zomaar dit soort schofterige bedragen op dringen of kan hier nog iets aan doen?

9836 21 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Nov 5, 2021 om 18:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, de gas- en elektriciteitsprijzen (en dan met name de gasprijs) zijn ook 'schofterig' hoog. Eneco kan het voorschot wel op 150,- euro zetten, maar dan krijg je zeer waarschijnlijk een fikse nabetaling bij de eindnota.

Je kan per maand opzeggen, dus je kunt kijken of je ergens anders goedkoper terecht kan, maar dat zal niet meevallen.

rj
door rjw - Nov 5, 2021 om 18:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt het bedrag altijd zelf lager instellen maar dan loop je het risico dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen. Als je relatief veel gas verbruikt zullen ze het hoog inschatten.

En de vraag zal altijd onbeantwoord blijven hoeveel je had moeten bijbetalen als je het lage bedrag van de vorige aanbieder was blijven betalen.

getty
door getty - Nov 5, 2021 om 18:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit zelfde  voorstel had u zeer waarschijnlijk van iedere andere aanbieder ook gekregen.

ne
door neodutchio - Nov 5, 2021 om 18:38
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Eneco is niet duur, Welkom Energie was veel te goedkoop. U hebt een tijdje kunnen profiteren van de lage prijs en krijgt nu de deksel op uw neus omdat u nu de marktprijs mag gaan betalen. Daar is niets schofterig aan, de prijzen zijn nu eenmaal gestegen en we zitten in een maand waarin de verwarming en de lampen vaker aan staan waarvoor echt betaald zal moeten worden.

sira
door sira - Nov 5, 2021 om 18:56
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ze proberen hiermee te voorkomen dat u aan het einde van het contract een fiks bedrag moet bijbetalen. Nu wordt het gespreid.

va
door vanlotjegetikt - Nov 5, 2021 om 19:00
809 Antwoorden / Vragen

U heeft de vrije keus om een ander te zoeken.
Laat wel even weten wat u volgend jaar moet bijleggen als u dit bedrag te hoog vindt.
Succes

ro
door ronny530 - Nov 5, 2021 om 19:11
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Eneco is door het failliet van welkom energie voor het blok gezet en hebben last minut nog energie in moeten kopen. Eneco heeft in de media ook gecommuniceerd dat ze zo'n faillissement niet vewacht hadden maar de verplichting tot energielevering op zich genomen hebben. U kunt voor nu geen kant op want er is geen energiemaatschappij die nog meerjarige contracten aanbiedt. Mijn advies rustig blijven want ook bij kleine energiebedrijven goedkope energie afnemen is goedkoop maar zij speculeren op de gas markt in de hoop goedkoper te zijn en als de gasprijs te hoog is trekken ze de stekker er uit en ben je als klant zijnde de dupe.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 5, 2021 om 19:30
862 Antwoorden / 3 Vragen

het is zoals het is.

Naar een andere leverancier zoeken zal ook geen zoden aan de dijk zetten. Vanmorgen in het nieuws de melding dat de energiemarkt op slot zit. Dat er geen vaste contracten (op Essent na) meer afgesloten worden alleen de dure variabele contracten.
Tja... ik heb nooit begrepen waarom een groot deel (zoniet het grootste deel) van Nederland steeds weer in die variabele contracten trapt.

ma
door marnix1 Nov 5, 2021 om 22:40
256 Antwoorden / 22 Vragen

Tot nu toe was het hebben variabel echt niet zo dom hoor,
dus het lijkt me geen kwestie van "intrappen" zoals u het wat flauw noemt.

rj
door rjw Nov 6, 2021 om 08:58
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad, variabel is onder normale omstandigheden voordeliger, maar onvoorspelbaarder. Bij vaste tarieven neemt de aanbieder een risicofactor mee in de vaste prijs om eventuele kostprijsstijgingen op te vangen. Over langere termijn betaal je dus altijd meer.

Thecla58
door Thecla58 Nov 6, 2021 om 13:32
862 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW,

je ziet nu wel hoeveel risicovoller dat is. Daarom sloot ik, tot vorig jaar, altijd vaste jaarcontracten af. Vorig jaar heb ik, omdat ik toen al signalen zag van verhogingen, een vijfjarig contract afgesloten met de dezelfde condities als mijn aflopende contract. Nu beschouw ik me tot spekkoper met mijn vaste contract. Ik betaal nu 59 € voor elektriciteit en kookgas. Daarnaast heb ik nog een voorschot voor stadsverwarming.

rj
door rjw Nov 6, 2021 om 14:44
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Nu heb je een keer mazzel maar de afgelopen decennia heb je meer betaald dan als je een variabel tarief had gehad. Dus of je uiteindelijk onder aan de streep zo'n spekkoper bent valt nog te bezien. Overigens is mijn maand bedrag maar 3 tientjes omhoog gegaan (van 100 naar 130), dus zo spannend zijn variabele tarieven nu ook niet.

Thecla58
door Thecla58 Nov 6, 2021 om 16:06
862 Antwoorden / 3 Vragen

'@RJW

Ik ben al lang klant bij Greenchoice dat klopt. Ze zijn zeker niet de allergoedskoopste, maar ze hebben een prima klantenservice en dan wil ik best een beetje meer betalen.
Overigens kijk ik elk jaar al mijn vaste zaken na, zoals verzekeringen en dus ook mijn energieleverancier. Daar kwam, op basis van mijn verbruik, greenchoice altijd als derde uit de bus metde voor mij beste prijs-kwaliteitverhouding. Mijn vast tarieven lagen zelden hoger dan hun variabele tarieven.

me
door mein33 - Nov 5, 2021 om 20:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Hansj81,

Ga eens met uw verbruikscijfers (neem het gemiddelde van de afgelopen drie verbruiksjaren) op vergelijkingssites op zoek naar de bedragen die u zou moeten betalen bij welke willekeurige energieleverancier dan ook en u zult tot de conclusie komen dat het tarief welke Eneco van u vraagt helemaal niet zo overdreven is in de huidige energiecrisis.
U zult nog versteld staan van de bedragen die u worden voorgesteld.

Welkom energie is failliet, de tarieven die u daar betaalde zijn hun ondergang geworden en aan de tarieven van een failliete onderneming kunnen geen rechten worden ontleend bij de nieuwe (door nood gedwongen) aanbieder, waar u overigens na 30 dagen weer kunt vertrekken.
Het is een hele zure appel, maar u zult daar met vele lotgenoten, doorheen moeten bijten.

Analoog
door Analoog - Nov 5, 2021 om 21:57
138 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Pauldod
door Pauldod - Nov 6, 2021 om 06:08
1 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

panter22
door panter22 - Nov 6, 2021 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je kunt doen is niet meer je hele huis warm stoken.
Dus bezuinigen op gas als je de rekening te hoog vindt.
En maand kijken of je ergens anders goedkoper terecht kunt.

1paul
door 1paul - Nov 6, 2021 om 08:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt een andere leverancier kiezen als je dat wil, de prijs die zij je rekenen voor eht afgenomen gas en electra zul je wel moeten betalen voor de periode dat je daar klant bent....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2021 om 11:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als u de media volgt zoals gisteren ook een grootr artikel in de Telgraaf dan zult u vernemen dat u niet de enige bent die dit overkomt.
Door diverse omstandigheden zijn de aankoopprijzen voor energie uit te pan gerezen en is het m.b.t. de toekomst helaas even 'koffidik'of glazenbol kijken'. Het enige dat u kunt doen als al aangegeve: overstappen na onderzoek wie er dan toch goedkoper is.

En lket op: helaas en ik kan u op zich best volgen: hier is niets schofterigs aan. Helaas wel dat u bij een eerdere overstap een leverancier heeft gekozen die niet aan de verplichtijgen bleek te kunnen voldoen. En dat is hen dan meer te verwijten!

Ja
door JannieBoe - Nov 6, 2021 om 13:45
124 Antwoorden / Vragen

Ik zag een paar keer opmerkingen voorbijkomen in de sfeer van 'goedkoop is duurkoop' bij Welkom Energie. Iets met eigen schuld...
Maar ik kan het met de beste wil van de wereld niet bevestigd vinden.
Als je dit overzicht van juli 2021 ziet van Pricewise dan bungelt Welkom Eenergie zelfs helemaal onderaan.
Het was een kleine speler op de markt die door dit formaat de explosieve stijgingen van de gasprijzen niet op kon vangen.
Dát was de oorzaak.
Jammer en onnodig dat die 'eigen schuld' kaart getrokken wordt.

Heel erg zuur voor u dat u nu zo plotseling met die hoge tarieven geconfronteerd wordt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 6, 2021 om 14:50
2095 Antwoorden / Vragen

Zo werkt de menselijke geest, als een ander pech heeft zal hij dat zelf wel veroorzaakt hebben en wie de mazzel heeft dat zijn energieleverancier niet failliet gaat is een verstandig mens die slimme keuzes maakt. Zelf heb ik overigens na dat faillissement twee jaar geleden wel alleen nog maar voor grote energieleveranciers gekozen want  €50 extra voordeel weegt niet op tegen €500 verlies bij een eventueel faillissement. En ik ben bang dat de schade voor sommigen met de huidige tarieven nog wel eens groter zou kunnen worden.

Donuts
door Donuts Nov 6, 2021 om 15:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet natuurlijk wel goed kijken, Jannie. Daar staan de modelcontract prijzen vermeld oftewel de variabele prijzen. Er zullen bij het afsluiten van een 1 jarig contract vast een leuke welkomstbonus + gunstige energieprijzen zijn aangeboden.

Je neemt een gok als je bij een kleine, nieuwe energieleverancier een contract afsluit. Je kan winnen of verliezen bij gokken. Als je verliest, moet je later niet gaan jengelen, maar je verlies nemen.

Ja
door JannieBoe Nov 7, 2021 om 12:27
124 Antwoorden / Vragen

Ja Henk, zo zal het wel gaan. Alleen nog maar grote energiereuzen inderdaad. Dan hoeven mensen geen keuzes meer te maken voor idealen en kunnen ze zonder 'jengelen' 'gokken' op de megamiljoenen salarissen van bijvoorbeeld de leiding van Essent/RWE ;)

Donuts
door Donuts Nov 7, 2021 om 13:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, Jannie deze mensen zijn echt niet voor hun idealen, maar gewoon voor de leuke bonus gegaan. En dan notabene ook nog door de - met hun naïeve jan met de pet ogen - zeer betrouwbare Consumentenbond aangeprezen in hun energievergelijker ...Voor idealen kan je prima bij andere energieboeren terecht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 8, 2021 om 11:08
2095 Antwoorden / Vragen

Aangeprezen? Dat heb ik nog bij geen enkele energie-vergelijker gezien, dat er een partij aangeprezen werd.

Donuts
door Donuts Nov 8, 2021 om 11:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

WE stond in de top van de energievergelijker van CB als de meest financieel gunstige leverancier. [Edit redactie: Let op je toon aub. Dergelijke uitspraken naar anderen zijn niet welkom op ons forum]

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 7, 2021 om 21:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft maar 1 mogelijkheid voor goedkoper uit te zijn;

Ga bij familie wonen en  draai  de gaskraan dicht.  stroom ook uit.

Dan is 1 kw stroom en 1 Kw gas betalen alles en erg voordelig.

Samen wonen in 1 huis komende winter en ieder de helft betalen!
Dan mag  je maand bedrag later zetten en is met slimme meter te zien hoe weinig je nu gebruikte!

Dan mogen ze deze hoge tarieven zodra je weg kan en gaat weer  terug betalen.

Zo pak je Eneco  terug.

mo
door mof - Nov 8, 2021 om 11:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het contract bij Eneco weigeren. En hopen dat een ander bedrijf een lagere prijs vraagt. De contracten van Welkom Energie worden door Eneco NIET overgenomen. Alleen de klanten worden overgenomen. Als het contract zou zijn overgenomen dan
zou Eneco ook de contractvoorwaarden moeten overnemen. Dat doen ze dus niet. U kunt dit zien als een aanbieding van Eneco en u kunt dit dus gewoon weigeren. U hoeft dan ook geen boete te betalen.

koekeloer
door koekeloer - Nov 8, 2021 om 11:56
562 Antwoorden / 18 Vragen

ergens anders contract afsluiten als u goedkoper kunt vinden

ma
door marsgoddess - Nov 8, 2021 om 12:16
17 Antwoorden / Vragen

zorg dat je een contract bij een ander hebt per 1 december.
1,80 euro voor 1 m3 gas is te duur.
Zelfs nieuwe klanten bij Eneco krijgen momenteel een goedkoper tarief aangeboden.
Zoek een nieuwe leverancier via gaslicht.com of welke website je ook maar kan helpen.
Zet naast elkaar wat het kost bij die anderen, MAAR let ook op de 'vaste leveringskosten'.
72 euro per jaar betalen voor levering van gas & 72 euro voor levering van elektriciteit is veel geld, als er ook aanbieders zijn met vaste leveringskosten van 5,57 euro per JAAR. Dat heb ik momenteel.
Let bij het overstappen op hoe de kosten worden gepresenteerd. Zowel bij Gas als bij Elektricteit is het het makkelijkst om te vergelijken als je de tarieven inclusief belastingen vergelijkt.
Vervelend is dat bij Gas er per m3 ook nog 52,473 cent belastingen op iedere m3 gas wordt geheven, bovenop het tarief dat je betaalt voor gas.
NB voor elektriciteit krijg je per DAG een bedrag van 1,5303 euro terug. (dus zo'n 45-47 euro per maand, ligt aan het aantal dagen in die maand)

1paul
door 1paul - Nov 9, 2021 om 08:56
3173 Antwoorden / 0 Vragen

uitzien naar een andere provider van energie en ja, u mag gewoon betalen....

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 9, 2021 om 11:37
88 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijk, toon, oproepen tot actie jegens een persoon. Graag op normale wijze reageren]