Swissmade
door Swissmade Sep 7, 2023 om 13:02
Huishouden & energie
Energie kosten, Netwerkkosten en leveringskosten

Wij hebben nog een vast contract bij Essent en betalen voor Gas 0,86370/m3
Na het zien van het maandoverzicht, was mijn verbazing groot dat de huidige kosten voor aardgasverbruik zo hoog zijn.

In de maand juli hebben we 7 kubieke meter gas verbruikt en hiervoor dienden we € 28,94 te betalen, wat neerkomt op € 4,13 per kubieke meter.

Ongeacht dat ik weet dat er nog meer kosten zijn, heb ik contact opgenomen met Essent en om nadere verklaring en verduidelijking gevraagd.

Het blijkt dat de netwerk- en leveringskosten dagelijks worden berekend, wat resulteert in € 0,18060 aan leveringskosten en € 0,55769 per dag aan netwerkkosten.

Ik begrijp het belang van kosten in deze context, maar ik moet eerlijk zeggen dat deze tarieven voor mij als buitensporig overkomen. Het doet me denken aan het gezegde dat de auto een 'melkkoe' is, maar het lijkt erop dat energie ook tot die categorie behoort.

Misschien is het tijd om de manier waarop deze kosten worden berekend te heroverwegen, zodat ze meer in lijn zijn met daadwerkelijk verbruik. Het lijkt niet redelijk om maandelijks dezelfde kosten te betalen, zelfs als wij bijvoorbeeld een maand lang niet aanwezig zijn en geen gas verbruiken.

Met vriendelijke groet,
Roland

4373 13 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 7, 2023 om 13:57
2095 Antwoorden / Vragen

De rekening bestaat uit een deel vaste kosten en een deel variabele kosten, zo is dat ooit afgesproken en ook niet onlogisch. Als het verbruik laag is nemen de vaste kosten natuurlijk een relatief groot deel in van de totale kosten. Maar het kan nog véél erger, stel u gebruikt een maand helemaal geen gas dan zijn uw kosten per m3 zelfs oneindig groot, u moet dan immers door nul delen, altijd een teken dat er iets niet klopt in de manier van denken of rekenen.

hereistom
door hereistom Sep 11, 2023 om 13:19
740 Antwoorden / 1 Vragen

Hier valt het nog mee, € 5,81 per m3 gas.

ro
door ronny530 - Sep 7, 2023 om 15:01
2795 Antwoorden / 41 Vragen

U snapt blijkbaar iets niet, in de verbuiksindicatie wordt geen rekening gehouden met het prijsplafond en ook niet de voor u geldige gasprijs.
De getoonde uitsnede van de kosten wordt vergeleken met het gemiddele verbruik van die maand zonder rekening te houden met uw contract..
De prijs indicatie is puur informatief en wordt vergeleken met de gemiddele energie prijs.
De uitleg van Essent is zeer helder omdat u in de totale berekening op 0,8637 euro per m3 gas uit komt.
Paniek om helemaal niets want u betaald een maandlijks voorschot die gebaseerd is op uw gemiddelde jaar verbruik met een vast tarief van 0,86370/m3 voor twaalf maanden.

ne
door neodutchio - Sep 7, 2023 om 15:47
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Of er nu 1m3 door de leiding gaat of 50m3, die leiding ligt er. En de kosten om uw stukje leiding te onderhouden zijn net zo hoog als die bij de buurman. Daarom zijn het ook vaste kosten.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 7, 2023 om 16:56
862 Antwoorden / 3 Vragen

"Het blijkt dat de netwerk- en leveringskosten dagelijks worden berekend, wat resulteert in € 0,18060 aan leveringskosten en € 0,55769 per dag aan netwerkkosten."

Je betaalt ook nog btw...

Tip...
kijk eens naar je eindafrekening van vorig jaar. Daar staat het helemaal netjes uitgewerkt per kostenpost... Kan heel verhelderend zijn hoor ;-))

Iv
door Ivo W - Sep 8, 2023 om 08:44
734 Antwoorden / Vragen

Voor de kosten die gemaakt worden voor onderhoud en instandhouden van het netwerk, maakt het vrijwel niet uit hoeveel gas er doorheen gaat (zolang het maar minder is dan het maximale waarop het net is berekend).
Dat zijn dus vaste netwerkkosten.

Voor de administratie van de energieleverancier maakt het ook niet uit hoeveel energie de klant verbruikt. Of er nu een factuur, automatische incasso, inboeken van de transactie etcopgesteld moet worden voor 7m3 of 700m3, maakt in de tijd/kosten niets uit.
Vandaar vaste leveringskosten die de energieleverancier in rekening brengt.

lo
door lovewinnie - Sep 8, 2023 om 09:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs al gebruik je 0 gas maar heb je wel een gasleiding en gasmeter betaal je zn 200 euro per jaar. Netbeheerkosten noemen ze dat. Als je zo weinig gas verbruikt is het kijken of dat laatste beetje ook nog elektrisch kan en dan gasmeter later weghalen/afsluiten. Kost eenmalig geld maar heb je zo terug verdiend. Bespaard je sowieso al 200 euro per jaar

Iv
door Ivo W Sep 10, 2023 om 17:50
734 Antwoorden / Vragen

Onjuist.
Je betaalt alleen vastrecht voor gas wanneer je een contract voor gas hebt.

Wanneer je géén gas gebruikt en om die reden ook geen gascontract (meer) hebt, dan ben je ook geen vastrecht verschuldigd. Om van de vaste kosten voor gas af te komen hoeft de gasmeter dus écht niet verwijderd te worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 10, 2023 om 18:17
2095 Antwoorden / Vragen

Ik heb gegrepen dat zolang je een meter hebt en gas kunt afnemen je ook verplicht een leverancier moet nemen. Anders kun je bedanken voor een leverancier en ziet niemand dat je toch gas verbruikt.

Iv
door Ivo W Sep 10, 2023 om 23:13
734 Antwoorden / Vragen

Dat heeft u dan verkeerd begrepen.
Bij ons hangt de gasmeter er nog steeds in de huidige woning. Maar betalen al anderhalf jaar geen vastrecht meer omdat we geen gascontract hebben. En ook in de vorige woning heeft het lang geduurd voordat de meter uiteindelijk is weggehaald door de netbeheerder.

Dat je moet betalen zolang de meter er hangt, is een leugen van veel energieleveranciers en netbeheerders die door die leugen extra geld verdienen. Wat feitelijk een strafbaar feit is, want het is misleiding. Indien u zelf op deze manier misleid bent door uw energieleverancier of netbeheerder, kunt u daarvan aangifte doen bij de politie en via de Geschillencommissie energie de teveel betaalde kosten terugvorderen.

Het verbruik wordt gewoon gewoon gecontroleerd als er geen gascontract is. Hetzij via de slimme meter, hetzij via de meter-opnemer die eens in de zoveel tijd langs komt. Bij fraude en constatering van energie diefstal (of wanneer de meter-opnemer ondanks meerdere verzoeken niet binnen gelaten wordt) zal de netbeheerder uiteraard wel juridische stappen ondernemen en zonder veel moeite alle schade verhalen. Met hoge extra kosten voor deurwaarders etc.

mo
door mof - Sep 8, 2023 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is daar onredelijk aan dan? Dit zijn kosten voor onderhoud van de leidingen en overhead kosten voor zowel de netwerkbeheerder als de leverancier. Dit betaalt iedereen.

Janzegt
door Janzegt - Sep 8, 2023 om 13:07
133 Antwoorden / Vragen

Ik adviseer je om je jaarlijkse eindafrekening te lezen. Hierop staat goed omschreven waaruit je totale energie kosten bestaan.

ze
door zeemannetje - Sep 8, 2023 om 14:22
121 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar was er ook een lager belastingtarief, is dat nog van invloed op het verschil?

Jo
door JohnLast - Sep 9, 2023 om 13:08
3 Antwoorden / Vragen

Voldoende uitleg gegeven. Maar de stelling had ook kunnen zijn: Is er niet een appart tarief voor mensen die minder als 100m³ gas per jaar gebruiken,  omdat ze de leiding minder verbruiken dan iemand die een normaal verbruik heeft. BdW, grootverbruikers betalen ook veel minder dan een particulier omdat zij een vaste hoeveelheid gebruiken.

Iv
door Ivo W Sep 10, 2023 om 17:51
734 Antwoorden / Vragen

Er is een apart (lager) vastrecht tarief voor mensen die minder dan 500m³ gas verbruiken.

hereistom
door hereistom Sep 11, 2023 om 13:14
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat is helaas met alles zo, als je (te) zuinig bent moet je toch betalen.
Hopelijk gaan ze de fossiele subsidies voor grootverbruikers eindelijk eens aanpakken.

hereistom
door hereistom - Sep 11, 2023 om 13:12
740 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou soweiso wegwezen bij Essent, dat zijn het duurst van allemaal.
De kosten van stroom en gas lopen op per kWh en M3 als je minder gaat verbruiken.
De uitbreiding en vernieuwing van het netwerk moet toch betaald worden.
Maar het is altijd nog goedkoper om 7m3 per maand te verbruiken dan bijv. 15m3.