Pel van Veenendaal
door Pel van Veenendaal Oct 27, 2021 om 21:42
Huishouden & energie

Feenstra

Ik heb al enkele jaren een huur c.v. van Feenstra.
Vanaf het moment dat deze is geplaatst hebben wij diverse problemen gehad. Vooral het geluid dat de c.v. maakt bij het aan gaan. Een klap/tik. De c.v. hangt op zolder, maar hoor je aangaan in de woonkamer.
Dit komt natuurlijk vooral voor op koudere dagen. Ook sinds deze is geplaatst is er waterslag in de kranen boven en trekt door tot aan het toilet beneden. Diverse malen contact over gehad. Bij de waterslag wordt alleen maar aangegeven dat zij best willen komen maar dat dan de kosten voor ons zijn als het niet zo is. De klap van de c.v. zijn ze regelmatig voor geweest maar nooit opgelost. Inmiddels blijkt het zo te zijn dat de monteur een speciale houten frame heeft moeten maken om de c.v. in 2013 te plaatsen omdat deze groter was dan de.oude c.v. Er blijkt hierdoor ook het eea aangepast te zijn aan de watertoevoer om deze te plaatsen. Dit houten frame is geplaatst op de ondervloer van de zolder.

De laatste keer(2020) dat men hiervoor kwam kwamen de monteurs ermee dat er in het dossier staat dat wij inderdaad al even hier klachten over hebben gehad. Er werd geadviseerd om de muur waar deze niet geplaatst kon worden een zogenaamde vuile muur is. Als deze gestuct zou zijn zouden ze deze daar kunnen plaatsen en zou de geluidsresonatie in ieder geval verdwijnen. Ik gaf aan dat ik dit best wilde regelen met dieuur maar hoe zit het met de kosten van de montage? Ene monteur van Feenstra heeft deze immers foutief geplaatst. De vriendelijke monteurs gaven aan dat dit willicht wel kosten met zich meebracht maar dat zij dit bij de manager zouden neerleggen. Daar het toen alweer mooi weer was, zouden ze najaar 2020 contact opnemen. Momenteel nog steeds niet gebeld.
Wij zijn nu 8 jaar bezig en krijgen het maar niet voor elkaarz terwijl men de maamdprijs wel blijven verhogen.

Wat kan ik doen om in mijn recht te staan en anders hoe.zou ik het contract kunnen ontbinden? Als de c.v. in de nacht aanslaat word ik regelmatig wakker van de klap.

4430 14 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 27, 2021 om 21:56
2095 Antwoorden / Vragen

Het contract opzeggen kan natuurlijk alleen koopt u dan de ketel tegen de restwaarde. En dan?

Pel van Veenendaal
door Pel van Veenendaal Oct 27, 2021 om 22:11
Antwoorden / 1 Vragen

Dat inderdaad, maar dat wil niet ik dan natuurlijk ook weer niet. Ik wou die hele CV niet meer willen. Zij komen hun verplichtingen niet na. Ik weet niet hoe hiermee om te gaan

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2021 om 22:23
2095 Antwoorden / Vragen

Heeft u een rechtsbijstandverzekering of bent u lid van de Consumentenbond dan zou ik daar naartoe gaan voor advies. Die weten sowieso meer dan ondergetekende.
Zo niet zou ik Feenstra eens vragen wat ontbinding u gaat kosten en dan een bij een advocaat informeren of het zin heeft hier werk van te maken of dat u beter uw verlies kunt nemen. Wat u ook kunt doen is naar een locale cv-boer gasn en gewoon vragen wat hij voor je kan betekenen want linksom of rechtsom zal er dan toch weer een cv moeten komen.

me
door mein33 - Oct 27, 2021 om 22:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Feenstra, ja wie anders ?

Voor het technische deel heb ik geen oplossing voor u en uw contract beëindigen zal behoorlijke kosten met zich brengen en u zit dan noch met hetzelfde probleem. Contract uitdienen en dan de cv-ketel weg laten halen, maar u moet dan wel (bij een plaatselijke installateur) een nieuwe ketel kopen. Zo zie je maar weer 'huurkoop is duurkoop'.
Warerslag kunt u voorkomen door één of twee waterslagdempers te (laten) plaatsen.

gerbera
door gerbera - Oct 27, 2021 om 22:17
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Allereerst zou ik niet weten wat er met een "vuile" muur bedoeld wordt, ook aan een ongestucte muur kan een CV ketel hangen dus  is het onzin dat die eerst gestuct moet worden. Verder is de vraag of er bij de ketel een slagdemper op de koudwaterleiding is geplaatst, iets wat normaal gedaan wordt en of de leiding goed is vastgezet. Wat het geluid bij opstarten betreft is het mogelijk dat de ontsteekpen/kabel onvoldoende vonk creëerd of er onvoldoende aanvoer van lucht is waardoor de onsteking niet goed werkt , oorzaak kan zijn dat de dakdoorvoer niet goed is. Gelet op het feit dat u er vanaf het begin al last van heeft zou ik de monteur verzoeken de ketel eens goed na te kijken. Voldoen ze hier niet aan informeer dan eens bij het juridisch loket wat de mogelijkheden zijn om Feenstra te dwingen het probleem op te lossen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 28, 2021 om 03:52
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pel,

U kunt uw abonnement gewoon opzeggen, zie de Algemene Voorwaarden :

https://www.feenstra.com/klantenservice/voorwaarden/

Ik lees trouwens, dat ontluchten van de installatie niet gratis is, dat is vreemd.

Gr
door Grunn1 Oct 28, 2021 om 09:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ontluchten kan iedereen zelf doen met het bijgeleverde sleuteltje. Dit behoort niet tot het onderhoudscontract.

rj
door rjw Oct 28, 2021 om 12:20
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een auto huurt of leaset moet je ook zelf de benzineslang in het gat stoppen en af en toe ruitesproeiervloeistof toevoegen. Waarom is zelf ontluchten en bijvullen dan raar? Zie je het al voor je dat je voor die klusjes van 10 minuten een monteur langs moet laten komen. Dat kost dat klusje ineens 70 euro (minstens).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2021 om 12:28
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW en Grunn1,

Ik heb een Sociale huurwoning en het CV onderhoud wordt gedaan door Bonarius : indien nodig ontluchten zij de CV installatie of vullen het eventueel bij; iedere 2 jaar bij het onderhoud.

marita5
door marita5 - Oct 28, 2021 om 08:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pel Van Veenendaal ,

U kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie , klik op de rode regel .

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/installerende-bedrijven/

panter22
door panter22 - Oct 28, 2021 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je nu al 8 jaar bezig met Feenstra over die waterslag?
En nooit er eens een loodgieter bij gehaald om de oorzaak te zoeken?
Misschien ligt de waterslag niet aan de ketel, maar zit de oorzaak ergens anders.
En nu wil je na 8 jaar het contract ontbinden?
Je zal eerst moeten aantonen dat de cv ketel de oorzaak is.
Haal een loodgieter er bij en dan kun je verder klagen.

1paul
door 1paul - Oct 28, 2021 om 09:47
3173 Antwoorden / 0 Vragen

toevallig een intergas ketel?

https://www.preuter-installatietechniek.nl/blog/help-de-cv-ketel-maakt-lawaai/

een niet gestucte muur kan niets aanhangen? dan moet ie wel heel erg hobbelig lopen!!!!

anders koop zelf een ketel, heb je zo terugverdiend en zeg de huur op.

punt 6 uit de voorwaarden,,,,

6. Waaruit bestaan de afgeleverde goederen of diensten?
a. Waaruit bestaan de werkzaamheden? •
De dienstverlening bestaat uit:
a. Wij monitoren continu de goede werking van het Toestel
b. Wij onderhouden de Installatie c. Wij verhelpen storingen aan de Installatie. Dit is inclusief voorrijkosten, materiaalkosten en Arbeidskosten."

Nu ze dit niet goed doen kun je eisen na 6 jaar dat men het oplost of het kontrakt word beeindigd!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2021 om 12:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Pomp snelheid in  ingestelde CV temperatuur?

Vrijwel elke ketel word op 80 of 85 graden geleverd,  die lager zetten en dat is zuiniger,  probeer eens 60 graden  en als goed desnoods 55 graden,  hij brande dan meerdere uren maar  minder heet en geen krimpen en uitzetten en minder gasverbruik.

Pompsnelheid,  enkele hebben 2 standen, de meeste 3 en die van stand 3 naar  2  gaat prima... stand 1 als je gehele dag thuis bent, anders moet je bij thuiskomst lang wachten als je deze weer hoger  zet.

Tapwater Warmhouden?

Dat is voor Comfortabel  snel heet water maar die  niet op warmhouden zetten maar iets meer koud water verspillen is ook rendabel.

Vaak is dat even opwarmen in deze Comfort stand een oorzaak van even  opstoken.

Als die uit is  zal er niet meer in de nacht tijdens slapen dit gebeuren.

Feenstra?  Vele zijn niet tevreden over hun prijs en service.

Mooie reclame maar  ik hoef deze nooit meer, net als vele hier op Forum.

ro
door ronny530 - Oct 28, 2021 om 18:27
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Een vuile muur zou niet dragende muur van gasbetonblokken o.i.d. kunnen zijn en dat materiaal is te zacht om er zonder versteviging een CV ketel aan te hangen. Uw vraag is wat onduidelijk want is de CV ketel op dezelfde muur geplaatst of op een houten frame want u geeft ook aan dat als die vuile muur geschikt gemaakt zou worden de CV ketel daar geplaatst kon worden. Wat u waarschijnlijk hoort is het inschakelen van de pomp en het ontbranden van het gas dat geeft tik doordat het relais van de pomp bekrachtigd wordt en een soort van klap als het gas tot ontsteking wordt gebracht want modernere CV ketels zijn niet meer voorzien van een waakvlam maar van een elektronische gas ontsteking. Waterslag in de kranen wordt veroorzaakt door een te hoge waterdruk in de koudwater leiding en die druk bepaald het waterleidingbedrijf en heeft niets met de CV installatie van doen. Om waterslag tegen te gaan zou in de hoofdwaterleiding een waterslagdemper geplaatst kunnen worden maar die waterslag demper laten plaatsen komt voor uw rekening. U hoort vanaf het moment dat de CV ketel geplaatst is al een tik en een klap kan het dat niet zo zijn dat u gewent aan het geluid van de oude CV ketel was. Nooit op de waterslag heeft gelet en pas na het plaatsen van de nieuwe CV ketel waarvan u dacht dat die stiller zou zijn en op elk geluidje bent gaat letten mede omdat u had verwacht dat met het plaatsen van een nieuwe CV ketel alle geluidjes en de al aanwezige waterslag als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2021 om 21:57
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Oorzaak van zgn waterslag heeft niets met de ( te hoge) druk te maken, deze ontstaat bij het plotseling afsluiten van een kraan, bv van de wasmachine, vaak in combinatie met "losse" leidingen waardoor terugslag ontstaat. Verder wordt de pomp electronisch ingeschakeld en niet met een relais. Knallen bij ontsteking van de brander betekend dat zich onvoldoende verse lucht in het branderhuis aanwezig is.

1paul
door 1paul Oct 29, 2021 om 09:00
3173 Antwoorden / 0 Vragen

bovendien als de ketel WW-vraag heeft heeft dit niets met normale waterdoorstroming te maken!!!

onze ketel hangt ook gewoon aan gasbetonblokken, onzin wat je hier daarover stelt....

inschakelen pomp geeft echt geen klap, onzin dus....

ro
door ronny530 Oct 29, 2021 om 18:39
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het is niet meer mogelijk om mijn antwoord te verwijderen maar als ik had geweten dat mijn antwoord als zijnde onzin wordt afgedaan dan had ik niet eens mijn ervaringen met het geluid die een CV ketel en de druk in de koudwaterleiding kan maken ook niet opgeschreven. Ik ben ook geen fan van Feenstra gezien de huurcontracten e.d. maar dit geval betreft het een montage probleem die gedeeltelijk aan vraagsteller te wijten kan zijn want het wordt niet helder of de CV ketel aan die vuile muur is gehangen of aan door de monteur gebouwde houten constructie is geplaatst en van mening is op die basis het huurcontract te kunnen ontbinden.

gerbera
door gerbera Oct 29, 2021 om 22:33
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het staat er toch echt in het bericht van de TS waarin ook te lezen is dat de vuile muur eerst gestuct moet worden en er in die jaren niets is veranderd

Inmiddels blijkt het zo te zijn dat de monteur een speciale houten frame heeft moeten maken om de c.v. in 2013 te plaatsen omdat deze groter was dan de.oude c.v.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2021 om 10:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie voor hetgeen u kunt doen ook nog deze info : https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/   hoewel na acht jaar? Is het dan ook niet zinnig om toch maar ook een advies te vragen bij een andere installateur?

U kunt ook nog advies vragen bij https://www.eigenhuis.nl/#/

Ro
door Roelofs.weurt - Oct 29, 2021 om 13:46
7 Antwoorden / Vragen

Hoi ik weet de beste oplossing voor het verhelpen van de herrie van de ketel.
u stuurt een aangetekende brief naar Feenstra waarin u aangeeft om de maandelijkse kosten niet meer te betalen tot dat de problemen zijn opgelost. Ik weet zeker dat dit probleem binnen een à twee maanden geheel is opgelost. Ik had de zelfde problemen. En er is toen door Feenstra meteen een nieuwe ketel geplaatst en de leidingen op de juiste manier bevestigd.
moest alleen het contract met drie jaar verlengen.
maar dat gaf niet want ik had een nieuwe en zuinigere ketel. Succes

mo
door mof - Oct 29, 2021 om 14:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit probleem al 8 jaar speelt dan had u allang bij een rechter kunnen voorbijgaan. Als daadwerkelijk de ketel slecht gemonteerd is, of foutief geplaatst dan moet Feenstra de kosten van verplaatsing dekken.Daarvoor kunt u een onafhankelijk specialist inhuren waarvan u de kosten later weer kunt verhalen op Feenstra.

ro
door ronny530 - Oct 29, 2021 om 20:04
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Met excuus maar wil Pel niet gewoon van het huurcontract af en er van alles bijhaald om maar van dat huurcontract af te komen. De CV ketel hangt er al sinds 2013 en is er meer dan de waarde aan afbetaald en dat steekt omdat Pel nog steeds moet betalen omdat de CV ketel in 2013 is geplaatst en de klacht volgens Pel pas in 2020 serieus wordt opgepakt. M.i. pakt Pel het verkeerde plaatsen nu aan om onder het huurcontract uit te komen en het liefst met behoud van de CV ketel want die is al volledig betaald.

gerbera
door gerbera Oct 29, 2021 om 22:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Lees de tekst van de TS nou eens goed, deze is van het begin af aan met Feenstra bezig het probleem opgelost te krijgen, m.a.w. al 8 jaar ellende zonder dat Feenstra een poot uitsteekt het probleen, door hun veroorzaakt, op te lossen. Dus ook deze veronderstelling van u slaat nergens op.

ro
door ronny530 Oct 30, 2021 om 11:05
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb de tekst goed gelezen maar het kan er bij niet in dat er bij het plaatsen van een nieuwe CV ketel uit het niets waterslagproblemen ontstaan omdat de CV ketel pas water door laat als er warm water wordt getapt. Een CV ketel die geen geluid geeft bestaat eigenlijk niet maar de ene CV ketel is stiller dan een andere CV ketel en zelfs de stillere CV ketel is als je er op gaat letten hoorbaar. Maar goed, vraagsteller heeft het voordeel van de twijfel en zou Feenstra een oplossing voor dit probleem moeten zoeken.

gerbera
door gerbera Oct 30, 2021 om 11:32
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U snapt er nog steeds niets van, Er gaat ook een koudwater leiding naar de CV ketel en als die niet juist is gemonteerd en er geen demper is geplaatst kan er een terugslag ontstaan die de klap geeft als een kraan plots wordt afgesloten. Heeft hier dus niets met warm water te maken tenzij bij gebruik ook hier een kraan plotseling afsluit. Om die reden is het normaal dat bij het plaatsen van een CV ketel een slagdemper in de koudwaterleiding bij de ketel geplaatst wordt. En wat de TS schrijft, de inlaat van een stortbak kan bij slechte vlotterwerking plots afsluiten
waardoor een terugslag kan ontstaan. En al die ellende is begonnen na het plaatsen van de ketel, dus nogmaals de TS heeft het duidelijk omschreven maar het is maar net hoe je iets leest. En wat het geluid van een CV ketel betreft moet ik wel erg goed luisteren als die in werking is en moet ik mijn oor tegen de ketel houden wil ik de pomp horen  draaien.

Ook dit heeft de TS geschreven;
Ook sinds deze is geplaatst is er waterslag in de kranen boven en trekt door tot aan het toilet beneden

ro
door ronny530 Oct 30, 2021 om 12:01
2794 Antwoorden / 41 Vragen

@Gerbera, u heeft helemaal gelijk en ik snap er helemaal niets van maar met uw uitleg kan ik het ook niet eens wezen. Verder discussiëren heeft geen nut want daar schiet vraagsteller niets mee op.

feenstramede
door feenstramede - Nov 1, 2021 om 14:32
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer, mevrouw Veenendaal,

Allereerst willen wij u bedanken voor uw bericht. Naar aanleiding van uw bericht hebben wij telefonisch contact met u opgenomen. Wij zullen op korte termijn een monteursafspraak inplannen om de situatie ter plaatse te komen bekijken. Uiteraard hopen wij dit samen met u zo snel mogelijk op te kunnen lossen.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Feenstra Webcare