re
door resel Mar 3, 2017 om 12:25
Huishouden & energie

Garage blijven betalen na overlijden?

Mijn ouders hebben een appartement gehuurd met een garage onder in de flat. Recentelijk is mijn vader overleden en wordt zijn auto verkocht want mijn moeder heeft geen rijbewijs. De huur voor het appartement en de garage worden apart afgehouden ,ongeveer 750 voor t apartement en 75 voor de garage. Nu wilde wij de garage opzeggen omdat er geen gebruik meer van wordt gemaakt maar de verhuurder zegt dat niet kan. Dit zou in t huurkontrakt staan. Mag dit?

3499 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2017 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag. Misschien kan zij de garage onderverhuren aan iemand in de flat die er wel twee wil hebben?

Wi
door Wil_H Mar 3, 2017 om 15:06
270 Antwoorden / Vragen

Wel leuk bedacht, maar wat zijn de consequenties als de huur van de flat wordt opgezegd omdat mevrouw bijvoorbeeld naar een verzorgingsflat gaat?
Als de huurder van de garage dan weigert de garage vrij te maken dan kan dat best wel eens vervelend worden.

"

Maar wat is uw positie als onderhuurder op het moment dat de oorspronkelijke huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder eindigt?

  1. Als u onderhuurder bent van zelfstandige woonruimte, loopt uw onderhuurovereenkomst in dat geval gewoon door, maar nu met de eigenaar van de woning. De hoofdhuurder (uw verhuurder) valt er als het ware tussenuit. Deze bescherming heeft u ook als het de hoofdhuurder eigenlijk verboden was om onder te verhuren. Maar de bescherming die u als onderhuurder hebt is beperkt. De verhuurder kan namelijk naar de rechter stappen om hem te vragen de huurovereenkomst met u te alsnog te laten eindigen. "

Bron: https://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen%2c_wonen_%26_huren/huren-van-woonruimte/artikelen/417/huur-van-woonruimte%3a-einde-van-de-huurovereenkomst.htm

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2017 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die garage is geen woonruimte.

Wi
door Wil_H Mar 3, 2017 om 19:33
270 Antwoorden / Vragen

Hieft ook niet. De huurder kan weigeren de garage weer af te staan.

fa
door familyman Mar 3, 2017 om 20:13
888 Antwoorden / 1 Vragen

@Wil H, een duidelijk contract maken bij de onderhuurder

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2017 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan wellicht via de huisbaas regelen.

fa
door familyman - Mar 3, 2017 om 12:30
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er in het huurcontract precies aangaande de parkeerplaats?

Als u er zelf niet kunt staan, en niet zou kunnen opzeggen, is er dan een optie om deze parkeerplek aan een medebewonet (door) te verhuren die twee auto's heeft?

@Tijger1, twee zielen één gedachte

getty
door getty - Mar 3, 2017 om 12:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad kan en mag dit.  Er worden vaker dit soort verhuurconstructies toegepast. Lees het huurcontract maar eens goed na, daar zal instaan dat huis en parkeerplaats bij elkaar horen en niet apart opgezegd kan worden.

uwjurist
door uwjurist - Mar 3, 2017 om 12:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat in de overreenkomst staat, mag dat. Verhuur de plaats dan onder.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2017 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit zou in t huurkontrakt staan.

En heb je dat huurcontract er eens op nagelezen? Zou ik voortaan eerst eens doen voordat je hier een vraag stelt waarop je het antwoord zelf kunt vinden.

Mag dit?
Ja. Zie het huurcontract.

re
door resel Mar 4, 2017 om 13:34
6 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor uw positieve bijdrage

pi
door pieterwolters - Mar 3, 2017 om 14:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe de parkeermogelijkheden zijn als je geen plek in de garage hebt maar bij ons in de buurt horen woning en parkeerplaats bij elkaar. Als je het uit elkaar trekt dan is de woning (zonder parkeerplaats) zo goed als onverhuurbaar geworden.

costnix
door costnix Mar 3, 2017 om 22:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou daar geen moeite mee hebben. Ik rij in een GEEN auto.

re
door resel - Mar 4, 2017 om 13:32
6 Antwoorden / 6 Vragen

Eén antwoord wat ik kreeg vroeg om wat er in het kontrakt stond. Ik heb het opgezocht en het volgende stukje in gevonden;
het is niet mogelijk om de huurovereenkomst tussentijds te beeindigen,tenzij de huurder medisch niet meer geschikt is bevonden voor het besturen van motorrijtuigen. De huurder dient dit aan te tonen met een verklaring van het CBR.

ro
door ronny530 Mar 4, 2017 om 13:54
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Uw helaas overleden vader is heel cru niet meer geschikt om een auto te besturen, het nog geldige rijbewijs dient na overlijden bij de gemeente afgegeven te worden die het vervolgens naar het CBR stuurt. U of uw moeder krijgt van het CBR bericht dat het rijbewijs ongeldig is verklaard en dat moet voor de WBV voldoende zijn om de huur van de parkeerplaats op te zeggen. Wat me wel bevreemd is dat de WBV geen genoegen neemt met het overleggen van de overlijdingsakte want de parkeerplaats is overbodig geworden.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2017 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny530. Een rijbewijs hoeft helemaal niet ingeleverd te worden na een overlijden, wat een onzin.

re
door resel Mar 4, 2017 om 14:30
6 Antwoorden / 6 Vragen

Tijger1 is het niet eens met ronny530 , das jammer maar dat kan. Edrick3 die maakt t echt bont ,die zegt RTFM . Mijn vraag is meer van algemene aard . Als iemand komt te overlijden,kun je dan de partner van diegene dwingen iets af te nemen als je het niet kunt gebruiken. Wat voor kontrakt er ook tegenover staat! In mijn ogen zou dit wettelijk geregeld dienen te zijn. Vandaar mn vraag Edick3!

re
door resel Mar 14, 2017 om 13:04
6 Antwoorden / 6 Vragen

Alle meedenkers bedankt voor uw reacties. Inmiddels is het huurkontrakt voor de garage vervallen. De ene dame is de andere niet en de ene leest en de andere raaskalt. Jammer dat je je zorgen gaat maken als je naar de eerste dame luistert. Dus.....erg bedankt!!

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2017 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vraag was van algemene aard? Het ging toch over de plek in de garage die uw ouders gehuurd hadden? En niet zomaar over een huurcontract? En danweer iets wettelijk regelen? We zitten al vol met regels Uw ouders zijn/waren beiden huurder heel simpel U zou gek opkijken als de huur van die ruimte zomaar verviel als een persoon is overleden

zoekster1
door zoekster1 - Mar 4, 2017 om 13:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lijkt me dan duidelijk. Dit contract kan ontbonden worden. De AV mag je zo uitleggen dat de huurder niet geschikt is om auto te rijden. Uw vader is overleden en uw moeder heeft geen rijbewijs.
Nu dus per direct aangetekend schriftelijk opzeggen met daarbij dat de bestuurder van de auto is overleden en dat de medehuurder (ik ga er even vanuit dat uw moeder dat is) geen rijbewijs heeft.. Bij een rechter heeft deze verhuurde geen poot om op te staan.
Bewijs van overlijden toevoegen.

re
door resel Mar 4, 2017 om 14:19
6 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt !!

Po
door Pontiac - Mar 4, 2017 om 18:50
131 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de "normen " moet u dat dus wel kunnen en als men u toch blijft weigeren het contract open te breken dan even naar de wetswinkel voor een gedegen advies , kan natuurlijk ook gegeven worden door de rechtsbijstand verzekering en /of gewoon geen 75 euro meer overmaken naar die "meneer" . Ik vind trouwens 75 euro voor een parkeerplaats onder een woongemeenschap wel een riante betaling.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 14, 2017 om 13:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ook weer opgelost.

door resel 14 mrt. 2017 om 13:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alle meedenkers bedankt voor uw reacties. Inmiddels is het huurkontrakt voor de garage vervallen. De ene dame is de andere niet en de ene leest en de andere raaskalt. Jammer dat je je zorgen gaat maken als je naar de eerste dame luistert. Dus.....erg bedankt!!