Jo
door Jorien1989 Nov 28, 2016 om 14:30
Huishouden & energie

Hoe kom ik van muizen af?

Mijn man en ik wonen in een oud huis en hebben last van muizen. Als ik 's nachts in bed lig, dan kan ik ze beneden in de woonkamer en keuken horen tippelen. Ik wil er heel graag vanaf. Maar ik ben ook een dierenvriend en wil niet van die vallen waar ze klem tussen komen te zitten of vergif. Het liefst wil ik zo'n valletje waar ze bij blijven leven, maar dan moet ik ze buiten (in de kou) uitzetten. En mijn man zegt dat ze dan ook dood gaan. Ik heb met mijn man veel onenigheid over hoe we deze muizen kunnen bestrijden. Wat moeten we doen?

16605 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2016 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het internet staat vol met adviezen. Tik dus bij Google uw vraag in.

Maar u kunt denken aan het nemen van een kat, hoewel de onze ze juist levend of dood mee naar binnen bracht.

U kunt natuurlijk ook jasjes voor ze breien, als u ze buiten in de kou zet.

Begin eens met alle gaatjes heel zorgvuldig dicht te maken.

ja
door jackyh Nov 28, 2016 om 14:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zorgen dat alle eetwaren goed verstopt zijn. Geen kruimels dus elke dag stofzuigen. Wachten tot de zomer en dan voornoemde maatregelen invoeren dan vriezen ze niet dood.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zijn ze al verhongerd.:-))

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 18:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Knip

marita5
door marita5 - Nov 28, 2016 om 14:36
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jorien1989 ,

dan kan ik ze beneden in de woonkamer en keuken horen tippelen

De muizen maken overuren zonder vergoeding ;-)) en tippelen door .

Wat moeten we doen?

De muizen accepteren , heeft u ook geen onenigheid met uw man .

Lees ook eens hier , klik op de rode regel .

https://duckduckgo.com/?q=Hoe+kom+ik+van+muizen+af&atb=v40-2b_&ia=web

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2016 om 14:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is niet anders dan natúúrlijk, dat muizen gewoon buiten 'over'-leven.

Uw man heeft klaarblijkelijk geen zin in het afdichten van gaten en spleten. Het helemaal fout om eten te laten rondslingeren, want dat vertellen de muizen door.........met grote gevolgen!

edrick3
door edrick3 - Nov 28, 2016 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tips

    Maak brede spleten en kieren dicht, dan komen muizen moeilijker binnen.

    Berg voedsel op in goed afgesloten, metalen of hard plastic bussen en dozen.

    Katten kunnen muizenoverlast tegengaan, maar zijn geen garantie dat muizen jouw huis niet binnenkomen.

    Muizenvallen zijn milieu- en diervriendelijker dan muizengif.

Lees hier: https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/ongediertebestrijding/muizen-in-huis/

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door hele smalle spleetjes komen ze ook, als ze uitgehongerd zijn.:-))

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2016 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar na de maaltijd kunnen ze dan niet meer terug. ;-)

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 15:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Edrick3......dat's ne goeie......grins!

Jo
door Jorien1989 Nov 28, 2016 om 16:14
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties en tips!
Een kat zou inderdaad een goede optie zijn. We laten nu vaak het brood op het aanrecht liggen, maar zouden ze dat kunnen ruiken?
Jasjes breien is denk geen optie... ;)

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2016 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

We laten nu vaak het brood op het aanrecht liggen, maar zouden ze dat kunnen ruiken? Dus beginnen met dat brood bv in een broodtrommel te doen!

reflecs
door reflecs Nov 28, 2016 om 17:14
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Edrick3 +10, @jorien1989, muizen kunnen heel goed ruiken! En als u ze buiten zet, vinden ze echt wel een andere schuilplaats. Ze zijn slimmer dan u denkt :)

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2016 om 15:00
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Van twee kwaden is moeilijk kiezen. Los van dat u er onenigheid met uw man over krijgt, het is ook nu niet echt hygiënisch, die trippelaartjes. Dus werk voor u en uw man aan de winkel:
http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-snel-van-muizen-af

me
door mein33 - Nov 28, 2016 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als ik 's nachts in bed lig, dan kan ik ze beneden in de woonkamer en keuken horen tippelen.

Weet u wel zeker dat het muizen zijn ?? Muizen tippelen nl. niet. ;-))

Overigens, muisjes die u in de kou buiten zet, gaan echt niet dood van de kou, maar zijn sneller weer binnen dan u zelf.
En muisjes buitenzetten omdat ze dan, volgens uw man, dood gaan van de kou slaat uiteraard helemaal nergens op.
Uw man gebruikt dit als smoesje om de muisjes niet te hoeven vangen.
Muisjes doden biedt ook geen enkel soelaas, als je één muisje vermoord, komen er 100 op de begrafenis.

marita5
door marita5 Nov 28, 2016 om 15:08
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Dat word dan veel jasjes breien ;-))

Cookies
door Cookies - Nov 28, 2016 om 15:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vloerbedekking laten leggen, hoor je ze niet meer tippelen.;-)

me
door mein33 Nov 28, 2016 om 15:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Muisjes tippelen niet !!

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2016 om 15:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

trrrrrrippelen.

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 15:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

carola, net als het Sinterklaasliedje: trippel, trippel, trippel trap. Dat laatste doen de muisjes dan weer niet. ;-)

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 15:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stampen doen ze ook: gestamp van muisjes!

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 15:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: hoe weet jij wat die muisjes allemaal uitvreten? Vlg mij ben ik ze nl ook wel eens tegen gekomen in een tippelzone.

marita5
door marita5 Nov 28, 2016 om 15:55
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 , maar daar gaan de muisjes af op pruimen ;-))

me
door mein33 Nov 28, 2016 om 16:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

;-)) voor de één een vraag, voor de ander een weet, maar ik kwam de muisjes tegen op de "trippelzone" toen ze op zoek waren naar voedsel en warmte.
.....Gewoon op de trippelzone klapvalletjes gezet en ze "trippelden" niet meer.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2016 om 15:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat u dit bericht eens aan uw man moet voorlezen......om te hem te laten helpen met de bestrijding.

Mogelijke schade die veroorzaakt kan worden door Ratten/Muizen.

  • Verspreiding van ziekten zoals salmonella en de ziekte van Weil
  • Schade aan voorraad en gebouwen. Ratten en muizen hebben scherpe tanden en kunnen kabels, plastic en deuren kapot knagen.
  • Besmetting van voedingsmiddelen en andere goederen. De buik van ratten en muizen, nat door urine, kan bacteriën en ziektes overbrengen op werkbladen, tafels en alle andere gebieden waar de ratten of muizen gelopen hebben.

ge
door geensaus - Nov 28, 2016 om 16:17
12 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn lokdoosjes waar ze inkruipen waarna ze uitdrogen. Die gebruik ik als mijn kat weer eens een muis binnen heeft gebracht en heeft laten ontsnappen. Muizen gaan niet dood 's winters, ze komen liever weer naar binnen, dat wel. En ze kunnen verdraaid lang zonder voedsel, ze beginnen gewoon aan bv. een snoer of ander zacht plastic. Zo schattig als ze eruit zien, ze zijn heel snel een plaag. Je kunt dan hun gezondheid wel ontzien, maar dat doen ze niet met de jouwe.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Nov 28, 2016 om 18:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je van muizen af wilt, moet je er om te beginnen voor zorgen dat ze nergens eten(sresten) kunnen vinden. Ook de kastjes goed schoonhouden van kruimels e.d.

Zelf (ondanks aanwezige katten) ook wel eens last van muizen gehad (help, waar is de stoel?), die bleken via de buitenmuur aan de achterkant van mijn keukenkastjes naar binnen te komen. Dicht gegooid met purschuim, nooit meer last gehad.

DOOR JORIEN1989 28 NOV. 2016 OM 16:14 ANTWOORDEN / VRAGEN
Bedankt voor de snelle reacties en tips!Een kat zou inderdaad een goede optie zijn. We laten nu vaak het brood op het aanrecht liggen

aurora1
door aurora1 - Nov 28, 2016 om 18:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tik bij Zoek een vraag het woord "muizen" in en lees de reacties eens door.

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2016 om 23:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Onlangs nog gehoord dat als u een levende muis buiten zet u hiervoor zeker een paar kilometer moet rijden of lopen wilt u hem niet meer terug zien. En dat is uw man waarschijnlijk ook bekend vandaar die smoes over dood gaan.  Als u van luchtjes houd is het gebruik van perpermuntolie een mogelijke oplossing, blijven de muisjes wel op afstand en anders alle kieren, gaten en scheuren dichtstoppen. Overigens is een bed om in te slapen maar als u de muizen hoort "tippelen" slaapt u niet en kunt u ook gewoon beneden gaan zitten en ze verjagen. U kunt ook overwegen plavon-isolatie aan te brengen, hoort u ze niet en kunt u lekker slapen. De meest millieuvriendelijke oplossing is de muisjes gewoon laten tippelen.
Rest mij een vraag, lopen de muisjes op klompen omdat u ze 's nachts hoort ?.

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 23:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, ze lopen op hoge (t(r)ippel) hakken.

gerbera
door gerbera Nov 28, 2016 om 23:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zijn het muisjes van hoog niveau;-))

Jo
door Jorien1989 Nov 29, 2016 om 10:34
1 Antwoorden / 2 Vragen

haha nou ja ik bedoelde niet dat soort 'tippelen' ;) Pepermuntolie is mij nog niet bekend, bedankt voor de tip

Ro
door Roger Thomas - Nov 29, 2016 om 09:56
26 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien niet geheel wat u zou willen maar een kat nemen is de enige oplossing. Nooit meer muizen.

Jo
door Jorien1989 Nov 29, 2016 om 10:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar dat is voor ons helaas geen optie...

me
door mein33 - Nov 29, 2016 om 10:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een kat of poes nemen geeft geen oplossing, "Tom & Jerry"  zijn daar het bewijs voor ;-))

ra
door ravelli - Nov 29, 2016 om 11:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jorien1989,
Neem een kat in huis!
De muizen zullen op den duur wegblijven.

kathy1978
door kathy1978 - Nov 29, 2016 om 14:54
69 Antwoorden / 4 Vragen

Het beste advies is inderdaad een kat. Verder natuurlijk goed gaten dichtmaken oa die spleetjes in de muur aan de buitenkant die voor werking beluchting muur zorgen. Stop hier van die ijzeren klemmetjes in. De spleten zijn maar een 1 cm breed maar vaak breed genoeg voor ongedierte. Hier in een gewone woonwijk hebben we ook muizen lopen ook al zijn het hier allemaal betonnen woningen. Dit weet ik omdat ik twee katten heb. Eentje model muis wat is dat wat moet je daar nu mee en de andere een echte zwarte kat zoals een heks die zou hebben. Groot, kater met sterke kaken, zwart als een panther, nou die komt uit het asiel in rotterdam en was op straat gevonden. Zo,n lieverd, echte kroelerd maar buiten een moordenaar. Geen muis is veilig voor hem en het beste? Hij eet ze nog op ook, van kop tot staart. Bij regelmatig ontwormen van de kat nog gezond ook zo,n verse maaltijd. Verder eet hij ook hier die pestduiven op. Als je geluk hebt vind je nog een staartveer. Dus zoek bij het asiel naar een echte muizenvanger die ook graag binnen is. Ik heb hier binnen nooit last van muizen en heb toch ook nog een konijn met voer in de achtertuin. Als je buurman een vijver heeft wel even waarschuwen. De mijne zat bij de bouw van de vijver al op het dak, uur nadat de eerste vissen erin zaten vond ik al een staartvin inde tuin. Succes met de muizen jacht en een kat, je ligt in een deuk wat ze doen. Twee ex katers, net twee puberjongens van een jaar op 16.

me
door mein33 - Nov 29, 2016 om 15:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

OOR GERBERA - 28 NOV. 2016 OM 23:11
1796 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

Onlangs nog gehoord dat als u een levende muis buiten zet u hiervoor zeker een paar kilometer moet rijden of lopen wilt u hem niet meer terug zien.

@gerbera,

En laat dit nou juist het probleen zijn, deze muisjes zijn zeer waarschijnlijk door mensen die een paar km. verderop wonen en die ze liever niet in huis hebben, uitgezet bij Ts. in de buurt.
Als Ts. ze nu weer terug brengt naar daar waar ze vandaan komen dan worden het nog heel bereisde muisjes. ;-))

Jo
door Jorien1989 Nov 29, 2016 om 17:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Kan ik ze beter backpacks meegeven dan jasjes breien... ;)

gerbera
door gerbera Nov 29, 2016 om 23:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk dit soort reactie hebben we tenminste wat aan, had ik nog niet aan gedacht. Zijn dan in elk geval geen gestampte muisjes.;-))

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2016 om 15:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is een fabeltje dat een kat in huis, de muizen weg houdt. In de tijd dat ik muizen had, liepen er 3 katten rond, waarvan 2 enorme jagers. Voordeel is wel dat de muizen worden gedood, na eerst met zijn drieën de muis als speelbal te hebben gebruikt (hoe lang blijft tie leven en wie houdt hem het langste hoog), de muis wordt gedood en opgegeten. Wel de nodige bloedsporen op te ruimen.